Jump to content

Hentetråd Storebro Oslo-Bergen aug.2020


MRG

Recommended Posts

Då er draumebåten i boks og planlegg henting Oslo til Vestland.

Foreløpig plan er 21.aug til 24.aug.

Båten er Storebro 435 Commander.

 

Er godt kjent nord for Stavanger og kan dei aller fleste ruter i dette området opp til Stad, men har aldri gått sør for Stavanger.

Dette vert ikkje noko ferietur og mest mogeleg transportetapper.

 

Tips til ruter spesielt Oslo-Farsund tar eg imot med takk. Likeeins vurdering / analyse av vær og bølgeforhold på dei utsatte strekka. Tenkjer då mest på Lindesnes / Lista / Jæren.

Om det går etter planen vil dette området forseres søndag 23.aug eller mandag 24.aug.

 

 

 

Redigert av MRG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

trixie2 skrev 7 minutter siden:

Gratulerer med flott båt.

Været over Jæren kan bli humpete på de to dagene. Studer værmeldingen og bruk gjerne Eigerøy fyr som "worst case".

 

Er det vind på yr.no du ser på då? Eg såg først på Egersund, men ser det er eindel forskjell på Egersund og Eigerøy fyr.

Kva vindretningar her er verst?

 

Ser eg på vind idag er den frå søraust med 7m/s. Samtidig bølgehøgde frå barentswatch med 0,5m.

Dei neste dagane snur det til vest og nord/vest 8-10 m/s.

 

Problemet mitt er å bedømme på melding kva som er behageleg, OK, heftig og altfor heftig....

Vert ikkje på samme måte som meldingar innaskjærs.

Link to post
Share on other sites

Gleder oss Ais/m-ais av en eller form er ønskelig så vi kan følge med deg/dere
kan sjekke opp været for deg men ser det er ikke lovende ned jæren da du BØR vente til tirsdag-onsdag det jeg kan se
Liten kuling nedover er ubehagelig og skjer det noe så er det ikke gøy å krype i kjelleren og bytte filter e.l i sånt vær
https://www.windy.com/?2020-08-26-06,56.608,7.119,6,m:fipagjR

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, MRG said:

 

Er det vind på yr.no du ser på då? Eg såg først på Egersund, men ser det er eindel forskjell på Egersund og Eigerøy fyr.

Kva vindretningar her er verst?

 

Hei og gratulerer med flott båt. Formoder at det er den som har ligget til salgs på Oksenøya den siste tiden?

 

Har gått den løypa noen titalls ganger så prøver med noen generelle råd. Ang vindvarsel, så bruker jeg primært YR og alltid de ytterste fyrene på kysten for å få et relisistisk inntrykk av vind og sjø utpå. Bruker Færder, Torungen, Lindesnes; Lista, Eigerøy, Obrestad, Jærens rev og ett Ryvarden på sletta om det er V til N retning på vinden. 

Å bruke byer etc som vindreferanse er meningsløst da Torungen kan varsle om 10-12 msek SV mens inne i Arendal et par nm unna vil det typisk stå 4-5 msek i varierende retninger.

 

Ser fra fredag og helgen er meldt rundt 10-12 msek fra SV nedover sørlandet. Det gir krapp drittsjø på et par meter med strømmen imot helt fra Tjøme og veldig slitsomt i lengden. Ved slike forhold pleier jeg å vente om det ikke brenner, eller så er det å snirkle seg innaskjærs der mulig og trykke på uttaskskjærs der det ikke er noe valg.. Kan gå i grei fart 90% av strekket men krever ordentlig lagt opp rute og grei koll på navigasjonen. Hadde det vært mulig å fremskynde avreisen en dag Hadde jeg gått Oslo - Lindesnes i en smell uttaskjærs fra morgen av med det varslet som er nå. Billigste fuelen finner du på Oksenøya der båten ligger (om det er samme båten), og Så Gismerøya utenfor Mandal. Oslo - Mandal er ca 185 mil og de fleste båtene jeg har kjørt greit det uten problemer. Husk ekstra filtre tilfelle rottefelle...

 

Kort fortalt blir ruta innaskjærs sånn røfflig Vrengensundet på tjøme, tønsberg tønne, innenfor Svenner, Innerste eller nest innerste lei forbi rakke, Innenfor Jomfruland så uttaskjærs og inn ved lyngør, hagefjorden, inn trommøysund til arendal, ut galtesund skipsleia mot grimstad og så Homborsund til Lillesand, blindleia, Ulvøysund, Stokken, innsiden av flekkerøya til ny hellesund så skipsleia til Tregde, innaskjærs til Mandal, innsiden av Hille til til Båly og Spangereidkanalen. Båten din går nok under bruene på 4,5 meter om du legger ned antenner etc. 

 

Må løpe nå men kan gi en anbefaling i forhold til vær på Lindesnes Karmøy litt senere. 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Litt tidlig og usikre meldinger nå.

Hvis været blir som varslet ville jeg drøyd turen nedover Sørlandet og tatt ut natt til tirsdag.

Selv har jeg seilbåt og liker ikke mot vind og mot sjø. Litt annerledes med motorbåt.

Får jeg vind og sjø med meg så tåler jeg mye.

Husk at du kan finne havn på strekket Lindesnes ti Egersund, men så er det ingen angrerett før du kommer opp til Tananger.

Link to post
Share on other sites

MRG skrev 1 time siden:

Kan sjå ut som det snur heilt om natt til tirsdag. Så utsetter med minst ein dag og tar det roligare nedover kysten slik at eg kan vere klar før Lista når det stilnar av. 

Men er jo nokon dagar fram så eg får følge med. 

 

Båten ligg no på Skøyen. 

Det lå en sånn til salgs et par plasser innafor meg på Ullern. 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 5 timer siden:

 

 

 

Kort fortalt blir ruta innaskjærs sånn røfflig Vrengensundet på tjøme, tønsberg tønne, innenfor Svenner, Innerste eller nest innerste lei forbi rakke, Innenfor Jomfruland så uttaskjærs og inn ved lyngør, hagefjorden, inn trommøysund til arendal, ut galtesund skipsleia mot grimstad og så Homborsund til Lillesand, blindleia, Ulvøysund, Stokken, innsiden av flekkerøya til ny hellesund så skipsleia til Tregde, innaskjærs til Mandal, innsiden av Hille til til Båly og Spangereidkanalen. Båten din går nok under bruene på 4,5 meter om du legger ned antenner etc. 

 

Må løpe nå men kan gi en anbefaling i forhold til vær på Lindesnes Karmøy litt senere. 

 

Takker, dette var nyttig. Har sett meir på ruta og lagt inn i gule-sider appen. Er litt i tvil enkelte stader:

 

-Etter Homborsund før Lillesand: utsida av Bergkjerka? Gjennom Humlesund?

-Må ein så innom Lillesand før Blindleia?

-Stokken til Flekkerøya: kva rute her?

-Gjennom Ny Hellesund?

-Gjennom Skjernøysund?

-Kor langt inn går ein ved Møkkalasset?

 

Ser at høgde over vannlinje er oppgitt til 5,05

Når det gjeld ruta vidare etter Jæren har eg stålkontroll

Redigert av MRG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MRG skrev 27 minutter siden:

-Etter Homborsund før Lillesand: utsida av Bergkjerka? Gjennom Humlesund?

-Må ein så innom Lillesand før Blindleia?

-Stokken til Flekkerøya: kva rute her?

-Gjennom Ny Hellesund?

-Gjennom Skjernøysund?

-Kor langt inn går ein ved Møkkalasset?

 

Du går på utsida av Bergkjerka ja, og inn nord om Havsteinen. Så passerer du gjennom Humlesund og nord om Bergsøya og Langøya og inn fjorden mot Lillesand, men følger nordsida av Skauerøya og går mellom vestsida av Skauerøya og Slåttholmen og videre i Blindleia.

Etter at du har passert nordpynten av Stokken er nok det letteste å gå sørvest og runde på sørsida av Herøya nord for Gåseholmen. Herfra kan du gå sør eller nord for Dvergsøya og over fjorden nord for Flekkerøya. 

Ved Ny Hellesund kan du gå gjennom eller følge godt merket lei på nordsida av Monsøya.

 

Vær obs på at det er kommet mange nye lanterner i Randesund og Kristiansandsfjorden i løpet av sommeren som kanskje ikke er kommet med på kartet enda.

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, MRG said:

 

Takker, dette var nyttig. Har sett meir på ruta og lagt inn i gule-sider appen. Er litt i tvil enkelte stader:

 

Bare hyggelig :)

 

1 hour ago, MRG said:

-Etter Homborsund før Lillesand: utsida av Bergkjerka? Gjennom Humlesund?

 

Utsiden ja. Kan gå humlesund, men synes det er greiere å la det stå til noen sekunder lenger og runde inn rundt sydmerket S for store malmen.

 

1 hour ago, MRG said:

-Må ein så innom Lillesand før Blindleia?

 

Må ikke, men ofte greiest og liksom "hovedveien". Kan gå inn vest for Skauerøya også men litt mer å følge med på kartet og mindre merking.

 

1 hour ago, Olevine said:

-Stokken til Flekkerøya: kva rute her?

 

Pleier å gå ut mellom herøya og ledholmen, nord av dvergsøya og rundt flekkerøyas nordspiss sånt vestergapet

 

1 hour ago, MRG said:

Gjennom Ny Hellesund?

 

Obligatorisk ja :smash: 

 

1 hour ago, MRG said:

-Gjennom Skjernøysund?

 

Ja og så hold øst for gismerøya så finner du tankstedet rett øst for brua.

 

Brua er 4.7 men høyere om man legger seg tett på nordligste brukaret da brua skråner.

1 hour ago, MRG said:

-Kor langt inn går ein ved Møkkalasset?

 

usikker på hvilket møkkalass du mener her :confused:

 

1 hour ago, MRG said:

Ser at høgde over vannlinje er oppgitt til 5,05

 

Det tipper jeg er med rubbel og bit oppe. Masten er enkel å legge ned og da er den nok under.

 

Du er en dag for sent ute. Torsdagen hadde man flist ned hele eller det meste av sørlandet i en fei. 

Frem til og med lørdag er det sydlige vindretninger og medsjø Lista - Jæren. søndag og senere virker dette å dreie mot NV og da er det krapp drittsjø hele veien opp til karmøy med veldig få steder og gjemme seg bak. Nå er jo dette noen dager til og været kan endre seg før dere kommer så langt. 

 

Etter endel turer nordover langs jæren i med vind og sjø rett i trynet strekker jeg meg langt for å unngå NV vinder mer enn 8 sek når man skal den veien. Farten må mye ned og da er de 130 milene opp til tananger veldig drøye med 1,5-2m krapp strømsjø rett i fleisen...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, her er det bare å gratulere med en fantastisk fin båt! Holdt på å si at du kan gi blaffen i været og bare gå på med den båten! Men ikke gjør det!

 

Følg de meget gode og kompetente rådene du har fått over her så får du en fantastisk fin tur!

 

Hva slags navigasjonsutstyr har du ombord?
Øs på med bilder!:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 6 timer siden:

Hva slags navigasjonsutstyr har du ombord?

 

Er Raymarine frå 2010, C120 (eller var det E...)

Med radar.

Ellers brukar eg Ipad med gulesider sjø.

 

Synest det fungerer fint med gulesider sin app, men håplaust med navn som skiftar når ein zoomar.

Når eg skulle legge opp rute så ser ein kanskje ikkje stader som Arendal osv., men dukker plutseleg opp når ein zoomer inn eller ut.

Måtte bruke google maps for å finne kvar f.eks Larvik og Tønsberg var i "terrenget"

Link to post
Share on other sites

MRG skrev 1 time siden:

 

Er Raymarine frå 2010, C120 (eller var det E...)

Med radar.

Ellers brukar eg Ipad med gulesider sjø.

 

Synest det fungerer fint med gulesider sin app, men håplaust med navn som skiftar når ein zoomar.

Når eg skulle legge opp rute så ser ein kanskje ikkje stader som Arendal osv., men dukker plutseleg opp når ein zoomer inn eller ut.

Måtte bruke google maps for å finne kvar f.eks Larvik og Tønsberg var i "terrenget"

Selv om plotteren er gammel er den god! Og radaren, står det digital på den? Uansett er den også meget god!

På en slik tur ville jeg ikje stolt bare på padda. Enkelt og greit fordi den ikke klarer å holde tritt med strømforsyning og st skjermen kan bli gor varm og dermed slå seg av. Når det er sagt bruker jeg iPad pro hele tiden. Men jeg legger alltid opp ruta på plotteren. 
Ville tatt en time eller to og blitt kjent med plotteren og lagt inn rutene der også. 
Og med bruk av radar kan du gå på natta når værforholdene kanskje er litt roligere. 
Jeg har jo ikke peiling på om du allerede gjør dette , men uansett bare å nyte en fantastisk tur!😃❤️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt!

Liker veldig godt både utseende og innvendig planløsning i disse båtene.

 

Slik meldingene er så er det vel bare å roe ned og bli kjent med båten ut Oslofjorden lørdag/søndag.

Så ser det vel greit ut å ta seg til Kristiansand med fralandsvind på mandag.

Tirsdagen ser lovende ut rundt Lista/Jæren så da klarer du Kristiansand-Bergen på en lang dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...