Jump to content

Hentetråd Storebro Oslo-Bergen aug.2020


MRG

Recommended Posts

Er det annet skrog på 435 og 410? Jeg trodde det bare var lengre badeplatform på 435 

https://www.storebropassion.de/index.php?mod=bootdata&boat=src435&lng=en

 

nimbus Nova 42 fikk skroget fra 410commander. Pelle Peterson designet overdelen. Nova har drev med mellomaksler eller ips

 

storebor lagde også en 475 comander

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Er det annet skrog på 435 og 410? Jeg trodde det bare var lengre badeplatform på 435 

https://www.storebropassion.de/index.php?mod=bootdata&boat=src435&lng=en

 

nimbus Nova 42 fikk skroget fra 410commander. Pelle Peterson designet overdelen. Nova har drev med mellomaksler eller ips

 

storebor lagde også en 475 comander

 

Har forstått det slik at det vart gjordt enkelte forbedringer i skroget og forlenga med i ca 1 fot +lengre plattform. 

Totalt ca 60cm.

Motorplassering er lik, så vil tru akslingane er lenger. 

 

Redigert av MRG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MRG skrev for 11 timer siden:

Turen gjekk greitt. Rundt Lista var lenger enn eg trudde. Etter Lista knekte vi 90grader og rett nord og ga på 25knop mot Hidra. 

Innom Åna Sira vart det og. Takk for tipset sap_2000 

Særdeles fornøgd med båten og sjøegenskapane. Mjuke avdempa nedslag og ikkje noko knirk, slag eller særleg ubehag anna enn bevegelsane. 

Eg ser ikkje heilt kva anna båt i denne størrelsen som kunne tatt denne humpete seilasen noko særleg betre?

Kva båt isåfall? 

 

 

IMG_20200824_191622.jpg

Vil tro at Dale/Nelson på samme størrelse også ville gitt deg grei konkurranse i motsjøen. Som @sap_2000 er inne på, er nok fart og drivstofføkonomi satt litt til siden for sjødyktighet.

https://www.dalenelson.co.uk/dale-classic-45/

Link to post
Share on other sites

Kjekt å fölge hentingen din!

 

Det er litt av en legende rundt Storebro, husker somrer hos slektninger med hytte utenfor Västervik på 90-tallet. Det var det godt om Royal cruisers. Lett å kjenne igjen med treet på siden.
-det Virket som at alt som kunne gå av svensk elite hadde en sånn da. 
 

hvor mange merker har en egen øy forresten? Dit må du dra neste år :)


http://www.srcc.se/jolpen-2/

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 6 timer siden:

Ja, gjør den egentlig det? Eller har den fått statusen sin mest for å ha vært alene på markedet som styrehusbåt på +40 fot i en årrekke (begynte vel som T42, så T44 og nå T46) med mange solgte til næring? Som sagt tidligere trygge, gode båter med optimal utforming på cockpit med tanke på utsyn, sidedør, negative vinduer osv, men skroget er unektelig helplanende beregnet for 40+ knop. Hadde man ofret driftsøkonomi og laget litt mer halvplanende type båt uten steglister, latt den gå opp noen tonn i vekt og motorisert den med 2x D11 eller lignende på aksler eller IPS så tipper jeg det hadde blitt hakket hvassere og mer behagelig (som var temaet her). Men det hadde følgelig kostet noen ekstra mill og brukt en 6-8 liter på mila.

 

Er ikke T44 omtrent like tung som en 435 Commander. Båten jeg har kjørt mest har 2X IPS600 og er veiet inn til i underkant av 11 tonn med utstyr. 

Link to post
Share on other sites

Ja ser Targa 44 vert omtalt her. Den er utvilsomt ein røffare og råare type båt med eit anna fartspotensiale. Men heller ikkje ein tradisjonell flybridgebåt som denne. 

 

No har eg aldri køyrt type Princess og Fairline som er vesentleg tyngre og breiare. Korleis oppfører desse seg i forhold skal tru? 

 

Redigert av MRG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 hours ago, LAKA said:

Er ikke T44 omtrent like tung som en 435 Commander. Båten jeg har kjørt mest har 2X IPS600 og er veiet inn til i underkant av 11 tonn med utstyr. 

 

Uten å ha sett den veid i krana tror jeg 435 er et par tonn tyngre i real life. Motorene mer midtskips hjelpe mye i motsjø.

Nord Star 47/ 49 med IPS 800 som jeg har kjørt en god del veide inn rett under 17 tonn med halve tanker mener jeg.

 

4 hours ago, MRG said:

No har eg aldri køyrt type Princess og Fairline som er vesentleg tyngre og breiare. Korleis oppfører desse seg i forhold skal tru? 

 

Akslingversjonene om vi tar 90-tall og frem til +- 2005 er stort sett særdeles gode Olesinski-designede skrog. Variabel dyp-V med et meget dypt forskip som kløyver godt, motorene i midten, god tyngde og tungdrevet som fungerer godt i dårlig vær. Noen modeller har litt bred chine, men nedtrimmet så veier den dype baugen godt opp for det. Er nok generelt litt mer lyder fra innredning enn i Storebro. Noen, spes de senere modellene med høye skrogsider ble noe bredere/ buttere i baugen.

 

5 hours ago, Gullfisk said:

Vil tro at Dale/Nelson på samme størrelse også ville gitt deg grei konkurranse i motsjøen. 

https://www.dalenelson.co.uk/dale-classic-45/

 

Dale Nelson er og har alltid vært i en helt egen liga. Spes 38én som har vært produsert i en mannsalder slekter vel på noe redningsskøyter mener jeg. Får vel neppe noen 38 foter som bruker mer på mila heller  :giggle:"noe" traust er det :rolleyes:

 

 

39-Victory-Return-from-Jersey-for-Winter-Servicing-1.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nelson 38 er et losskøyteskrog. Halvplaner

 

jeg kjørte på en Mayday fra Tjøme Radio med NordWest 420 i Oslofjorden sammen med en sånn. Lurer på om den het Ole Brum. Det var et medlem her inne som sank og vi var nærmeste båt. Vi kom frem samtidig omtrent. De hadde det nok mer komfortabelt enn oss...

vi kom frem i tide og fikk kontroll, så kom seaking og RS etterhvert 😊

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 11 minutter siden:

Nå går det unna. Snart heime, takk for turen.

 

 

Dette var tirsdag kveld når eg skrudde av utstyret.

Hadde ein flott tur oppover Vestlandet etter Stavanger.

Jæren opp til Jærens rev var humpete, men lite / ingen vind. Er vel restar frå dagane som har vore.

Innaskjærs oppover Haugesund, Sletta osv til Bergen har vi marsja stort sett på 26-27 knop med 3000rpm. 100l/h.

 

Storfornøgd og imponert over båten.

Merkar at i høgare fart så har den ein tendes til å legge seg litt på sida, trimmar litt med flapsen, ligg beint ei stund, og kan legge seg på andre sida, så føler ein i slik fart må sitte med fingrane på flaps-knappane.

Den har ikkje indikator på flaps slik eg er vant med, så det kunne eg tenkt meg å få på plass. Ein ikkje har peiling på kva posisjon dei har utan å "nullstille".

 

No skal båten ligga ei stund i Bergensområdet før den fortset reisa til heimehamn i Sognefjorden seinare i haust.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for turen og lykke til med flott båt.

At en båt av denne type skrog kan vippe litt over kjølen i 26-27 knops fart er vel som forventet.

Det enkleste og billigste  tiltaket for å unngå det, er kanskjé å senke marsjfarten noen få knop?

Motorene er kanskje også mer fornøyd (i det lange løp) med å få marsje på 2800 omdreininger istedet for 3000.

Link to post
Share on other sites

Gratulere med en nydelig båt. Jeg har selv en 410 fra 2007. Blir mer og mer glad i den jo lengre hagr har den, kjøpte den i 2016.

Ser du spør om skroget på 435 og 410. En jeg kjenner som er veldig flink med detaljer sier at skroget på 410 og 435 er identisk. Det er kun overbygget og plattformen som er endret.

Kjenner igjen det du beskriver med at den legger seg litt på siden og at du må jobbe med trimflapsene.  Jeg monterer mente Marine sine automatiske i vinter. Spennende å se hvodan det virker.

Hadde forøvrig i min forrige båt Zipwake uten at jeg var så veldig imponert. Velger nå å beholde flapsene og montere automatisk styring. 

Link to post
Share on other sites

lsj skrev 4 minutter siden:

Gratulere med en nydelig båt. Jeg har selv en 410 fra 2007. Blir mer og mer glad i den jo lengre hagr har den, kjøpte den i 2016.

Ser du spør om skroget på 435 og 410. En jeg kjenner som er veldig flink med detaljer sier at skroget på 410 og 435 er identisk. Det er kun overbygget og plattformen som er endret.

Kjenner igjen det du beskriver med at den legger seg litt på siden og at du må jobbe med trimflapsene.  Jeg monterer mente Marine sine automatiske i vinter. Spennende å se hvodan det virker.

Hadde forøvrig i min forrige båt Zipwake uten at jeg var så veldig imponert. Velger nå å beholde flapsene og montere automatisk styring. 

Eg kjenner ikkje detaljane, men ser at det er "extension og the hull" ref storebropassion

Sidan også akterdekket er lenger i tillegg til plattform greier eg ikkje heilt sjå korleis dei evt har fått det til utan å forlenge skroget. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 25.8.2020 at 14.30:

 

jeg kjørte på en Mayday fra Tjøme Radio...

vi kom frem i tide og fikk kontroll, så kom seaking og RS etterhvert 😊..

 

 

Uff, ja det der unner vi ingen, ikke sant. Sikkert en TAMD30 med knekt sink-stav i MS3-gearet som fikk motorrom fylt med vann fordi inntaksslangen sprakk grunnet sinken som blokkerte for kjølevann opp til turbo,.... eller noe... 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...