Jump to content

Hentetråd Storebro Oslo-Bergen aug.2020


MRG

Recommended Posts

Tidlig på i dag GOD MORGEN hva er planen i dag ?AIS stoppet opp for en god time siden !


Du må nok ut på MERDØ og få stemplet papirene i dag White Lady  er ikke inni byen i dag  ;-)

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

MRG skrev for 2 timer siden:

 

 

Saknar ein fjernkontroll / knappepanel for plottaren. Er langt fram og må røyse meg opp. Raymarine c120w. 

 

 

 

 

trord u da må bruke Seatelk HS porten på plotteren Se mer her

https://www.raymarine.com/view/index-id=408.html

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev for 4 timer siden:

Du må nok ut på MERDØ og få stemplet papirene i dag White Lady  er ikke inni byen i dag

White Lady er i Arendal,  men jeg flyr lavt mellom Rugsland og Stoa i stjernegrisen 🤪

 

Fortsatt god tur til Ts

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ser litt på barentswatch. På andre siden av lindesnes er det litt over metern signifikant fra NV med maks på ca 2,2 og bølgeperiode på under 5 sekunder. Sjøen virker å følge kysten i dag, så rett-i-trynet krapp, drittisjø antagelig. Det er barnemat for den svenske dronningen, men farten må nok ned. om dere vil prøve å se noe annet enn hav som de fleste som farter den veien som de hadde fanden i hekken, har jeg flere ganger ved NV vind og sjø rundet Listaodden, inn rundt Hidra og fulgt tett på kysten oppover til Egersund.

Som oftest kan man da holde en høyere fart og mindre banking enn å gå det som må være verdens kjedeligste strekk direkte Lista- Egersund. My fint å se på veien også istedenfor bare hav og bølger. Tar kortere tid enn om man må ned på farten på utsiden.  

 

Har dere 15 min å avse, så stikk nesa inn i Åna Sira og ta noen bilder. En annen verden åpenbarer seg rett på innsiden av innløpet i klippeveggen. Mast med 3 røde lys på BB side ved innløpet som indikerer hvor mye vann som slippes ut av kraftverket innerst i fjorden.  Jo flere lus, jo mer gøy 🤣 med kan blir krapp sjø på utsiden om bølgertetning er Vestlig.  

Så pleier jeg å holde tett på land opp mot egersund så sant sjøen ikke kommer vesentlig utenfra..

 

Har laget noen linjer på gule sider kart her: https://kart.gulesider.no/m/1eLr4

 

Et par varianter. Om dere runder lindesnes, istedenfor å banke uttasksers opp mot lista, gå inn og gjennom Korshavn, så skipsleia mot Farsund før dere går ut. Mer å se, mindre sjø og banking.

 

https://kart.gulesider.no/m/yAhz5

F5961C72-A3D8-4171-9D61-330A5F3E5428.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@MRG

 

Ser det går trått for dere utenfor Korshavn.  
Ved nordvest sjø sparer dere mye ubehag og tid ved å gå korshavn mot Farsund og senere inn etter Lista, S av Hidra istedenfor å stampe i det samme dere gjør nå i mange timer til langt ute opp mot Egersund.   
 

gikk unna mellom Mandal og Lindesnes innaskjærs 👍😎
 

 

F074DFCB-06CA-4EC3-9714-A7A030E2CB81.png

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, MRG said:

 

Vinden er nordvest, så har babord dør open sjølvsagt 😁

 

Greit å få vasket nybåten innvendig også :thumbsup::giggle:

Nå høres ikke forholdene så gale ut om det var værre etter Drøbak hindagen. Jeg har pleid å runde odden på ca 30m+ dyp etter samtale med RS gutta på Farsund skøyta. Ved stor og krapp NV ot motgående strøm sies det å være bedre der enn lenger ut på 100m +. 

Det ble også sagt at de ikke kunne gi det rådet til alle da man er nærmere land i pålandsvind om det skulle skje noe, men erfaringsmessig virker det å stemme. Er ikke mange hundre meterene før odden er rundet så fort gjort.

 

Er litt småøyer og skjær man kan gå innenfor oppover mot egersund og ofte er det roligere lenger inn også på det strekket.

Kikk på åpningen inn Åna Sira når dere passerer og vurder en 10 minutter inn og ut igjen. er som å komme inn i en frodig oase som man ikke trodde kunne eksistere på baksiden av de kalde klippeveggen og harde værforholdene som kan være på utsiden.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Turen gjekk greitt. Rundt Lista var lenger enn eg trudde. Etter Lista knekte vi 90grader og rett nord og ga på 25knop mot Hidra. 

Innom Åna Sira vart det og. Takk for tipset sap_2000 

Særdeles fornøgd med båten og sjøegenskapane. Mjuke avdempa nedslag og ikkje noko knirk, slag eller særleg ubehag anna enn bevegelsane. 

Eg ser ikkje heilt kva anna båt i denne størrelsen som kunne tatt denne humpete seilasen noko særleg betre?

Kva båt isåfall? 

 

 

IMG_20200824_191622.jpg

Redigert av MRG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro Targa 44 vil kunne matche og kanskje være hakket vassere. De store Windyene er også imponerende i sjøen. Har kjørt mye Targa 44 og den går som et lokomotiv i sjøen og kan kjøre skikkelig brutalt. De mangler likevel litt av bokomforten til Storebro, så totalpakken Storebro leverer er imponerende. 

Redigert av LAKA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott du er fornøyd

 

det er flere båter som kan melde seg med din. Commanderen har en ganske kraftig chin i baugen som kan slå litt. NordWest 420 med IPS hadde nok greit holdt følge med dere. jeg dro fra en 410 commander i rufsevær en gang 😉
 

targa 44 klår det meste av andre båter i dårlig vær. Solid skrog og dempede stoler er gull

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5 hours ago, MRG said:

Innom Åna Sira vart det og. Takk for tipset sap_2000 

 

Bare hyggelig :thumbsup: Artig sted godt kamuflert bak de steile klippevegen mot kysten utenfor.

 

Hvordan synes du ruta langs land i NV fungerte kontra å stampe i 10 kn slik som mellom lindesnes og lista?

 

5 hours ago, MRG said:

Særdeles fornøgd med båten og sjøegenskapane. Mjuke avdempa nedslag og ikkje noko knirk, slag eller særleg ubehag anna enn bevegelsane. 

Eg ser ikkje heilt kva anna båt i denne størrelsen som kunne tatt denne humpete seilasen noko særleg betre?

Kva båt isåfall? 

 

Den tikke de fleste boksene for gode sjøegenskaper i min bok for slike forhold som dette. Litt tradisjonelt og dypt skrog. Forskipet nesten litt som gamle halvplanere, ikke for bredt, og uten for for mye steglister og viktigst av alt ingen bred chine i forskipet.

Dernest kommer tyngden. Man får ikke ig god og behagilg planende (ish) sjøbåt uten tyngde. I dag hvor alt handler om lavest mulig forbruk, utslipp samt at det skal spares mest mulig materialer er dette sjelden vare. Storebro er virkelig rake motsetning til det meste man får i dag.

Men de gikk jo konk så det sang. Folk er nok ikke villige til å betale for alle mulige detaljer, håndarbeid og overflod av materialer som gjør at ting er ment til å vare å se bra ut betraktelig lengre enn garantien...

 

Neste viktige ting er vektbalanse. Folk får si hva de vil, men båtens tyngdepunkt i lengderetningen er avgjørende og spesielt i motsjø. Tung båt, motorer på rake aksler plassert litt bakenfor midtskips er oppskriften. Så får heller kabiner bli litt mindre.

Jeg har kjørt mye forskjellige båter, men hadde man flyttet all denne massen akterover slik som på drevbåter får man en baktung båt og baugen som skal kløyve all denne drittsjøen hver 2. sekund blir "lett som papp" og slås høyere opp av bølgene med påfølgende hard landing og mer smell.

 

4 hours ago, LAKA said:

Jeg vil tro Targa 44 vil kunne matche og kanskje være hakket vassere.

 

Har kjørt en god del styrehusbåter jeg også. T44 er en drevbåt/ noen med IPS, men motorene står langt bak i hekken og forskipet inneholder ikke mye. Den er likevel lang nok til å ikke bli baktung, men baugen er lett og skroget er med planende, med steglister og chine. IPS flytter motorene en meter frem i forhold til drev, men ideelt sett skulle de som på Nimbus 42 nova (som deler skrog med storebro 410), og div andre hatt mellomaksler slik at motorene stod lenger fremme for bedre vektbalanse.

T44-46 er uten tvil gode og sikre sjøbåter som helt sikkert ville blir mer behagelige og enda bedre om skroget hadde vært litt mindre utformet for fart, mer tyngde og motorene mer mot midten av båten. Det gjelder hele trekløveret av de finske styrehusbåtene. Dempede stoler er også gull for følelsen. Båter som store Storebro og eldre, større princess og fairline med aksler trenger det ikke for å unngå ryggprolaps. 

 

Men som med alt annet veier praktisk planløsning, høy fart, lavest mulig vekt og lavere byggekostnader høyere. Til sist er de kundene som bestemmer hva de vil betale for og ikke  så enkel er det. Min påstand er at det ble laget flere gode sjøbåter før enn dagens solbåter med flate, brede forskip, kjempechine, motorene i hekken på drev og badestrand-tilrettelagt, åpne hekkløsning med 2 meter overhengende plattform uttapå. Fin rampe for å sende 2-3 meters sjøer rett inn i cockpit om man skulle få motorstopp i dårlig vær og bli liggende å drive med hekken 45 grader på sjøene.

 

2 hours ago, Bitteliten said:

det er flere båter som kan melde seg med din. Commanderen har en ganske kraftig chin i baugen som kan slå litt. NordWest 420 med IPS hadde nok greit holdt følge med dere. jeg dro fra en 410 commander i rufsevær en gang 😉

 

410 er vel ikke samme gode, tunge skroget med lite steglister osv. er vel et Nimbus Nova skrog mer beregnet for høyere fart? Mangler noen tonn også. NW 420 er vel av de bedre med relativt smalt og tungt skrog, men tipper den hadde blitt enda bedre med motorene på mellomaksler et par meter lenger frem.

 

3 hours ago, Bitteliten said:

targa 44 klår det meste av andre båter i dårlig vær. Solid skrog og dempede stoler er gull

 

Ja, gjør den egentlig det? Eller har den fått statusen sin mest for å ha vært alene på markedet som styrehusbåt på +40 fot i en årrekke (begynte vel som T42, så T44 og nå T46) med mange solgte til næring? Som sagt tidligere trygge, gode båter med optimal utforming på cockpit med tanke på utsyn, sidedør, negative vinduer osv, men skroget er unektelig helplanende beregnet for 40+ knop. Hadde man ofret driftsøkonomi og laget litt mer halvplanende type båt uten steglister, latt den gå opp noen tonn i vekt og motorisert den med 2x D11 eller lignende på aksler eller IPS så tipper jeg det hadde blitt hakket hvassere og mer behagelig (som var temaet her). Men det hadde følgelig kostet noen ekstra mill og brukt en 6-8 liter på mila.

 

Gode og behagelige sjøegenskaper i motorbåt kommer ikke gratis. God Storebro ånd med andre ord :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...