Jump to content

Skøyte grunnstøtt på Hvaler - blir liggende for å synke


Komodo

Recommended Posts

lurvetass skrev 46 minutter siden:

Hadde vært artig med rapporter fra @Komodo om hvordan det hadde endret seg over litt tid. Synd de ikke så poenget i det. 

Vi får satse på det :thumbsup: Dette er midt i mitt tumleområde. Kjempeområde for dykking allerede, selv uten vrak :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 8 timer siden:

Ikke noe problem å fjerne, er bare et spørsmål om penger og hvem som skal ta regninga.

Nettopp, her ligger vel "problemet". Alle gode forslag til tross: Så lenge ikke loven stiller krav til flytting eller tilsvarende håndtering, og dermed ikke stiller noen til ansvar, hvem gidder da å bruke pengene sine på sånt? 

Link to post
Share on other sites

Ronald skrev 1 time siden:

Alle gode forslag til tross: Så lenge ikke loven stiller krav til flytting eller tilsvarende håndtering, og dermed ikke stiller noen til ansvar, hvem gidder da å bruke pengene sine på sånt? 

Ja, det er nok slik. Det som forundrer meg en smule er at det ikke kommer noen fra de rette myndigheter på banen og sier at spesialavfall (som denne skøyta ville vært på land) ikke kan ligge å knuses i fjæra uten at det blir tatt vare på på riktig måte. Så vidt jeg forstår så er det brannmannskapene og Kambo Marina som har trekt konklusjonen at skøyta skal få ligge og naturen skal få jobbe. Her på Hvaler har vi en egen nasjonalparkforvalter som pleier å stikke hodet fram straks noen søker om å fjerne et trillebårlass med mudder under ei brygge. Hvor er hun nå?

 

Lagt til: 

En liten rettelse; ser nå at det interkommunale utvalget for akutt forurensning har vært med  i prosessen. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ligger noen tusen vrak langs kysten, og noen hundre som utgjør en forurensningsfare.

Artikkelen sier den er tømt for diesel og olje, så denne utgjør ikke noen akutt fare for forurensning., utenom det rent visuelle.

 

Skøyta er laget av materiale som går tilbake til naturen selv om noen år. 

 

Man kan selvfølgelig ønske seg at forsikringen eller eier skal dekke alle kostnader for opprydding, men i praksis er det kystverket som ender opp med ansvaret underlagt stortingets bevilgninger  og prioriteringer til opprydding. 

Forsikring er ikke obligatorisk, og har uansett begrensede midler til 'søk og redning'. Verdien av en 'berging' vil etter all sannsynlighet overgå verdien av gjenstanden man skal berge. Det er rasjonelt at man ikke bruker 10MNOK på å forsøke å berge noe skal kan bli verdt mindre enn 1MNOK.

Når den ligger på et sted som den heller ikke utgjør noen direkte fare for navigasjon (fordi ingen skal navigere på skjæret uansett), er det ingen som har det travelt.

En evt berging / fjerning utgjør også i seg selv en miljøbelastning, og en risiko for liv og helse og at man får en gjenstand til å berge / fjerne.

 

De praktiske konsekvenser av ut utvide eiers ansvar mht vrakfjerning, kan bli at fartøyer eies av selskaper med 30k i EK. Disse vil naturlig blir begjært konkurs før Redningsselskapet har rukket å løse sine fortøyninger.

 

Jeg synes derfor beslutningen om å la naturen gå sin gang er riktig. Både ift verdier, resursbruk, og miljøprioritering blant andre vrak.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg i at miljøbelastningen fra denne skøyta blir minimal. Det som er igjen av diesel på tanken, olje på motoren osv. er i det store og hele et lite problem. For helt tømt er den jo selvsagt ikke. De har jo ikke vært ombord og tappet motoren for olje. Min undring går på at de ikke trekker vraket av grunna og ut på 30-40 meters dyp. Naturen kommer ikke til å fikse det. I så tilfelle måtte det blitt kraftig nordøstlig vind. Så kraftig vind fra den retningen har vi sjeldent. Det sannsynlige er at det kommer en kuling fra sydvest. Den er faktisk meldt allerede til fredag. Blir sjøen stor nok vil vraket bli dratt av skjæret og inn mot Alneknubben. Der er det så grunt at hvis den ikke blir liggende å slå i fjæra vil den synke på så grunt vann at den antagelig vil males opp i biter etterhvert. Et lite forbehold er at den kan "bomme" på Alneknubben og bli dratt inn i le for Alneknubben og Alne (uttales Ærna lokalt). 

 

Vi får se hva som skjer, men at denne blir et dykkemål og kunstig rev ser jeg som usannsynlig. Jeg tipper at den blir knust i biter og malt opp til pinneved som kommer til å flyte opp og drive i land overalt. Blir sikkert mye moro å få i propellanlegget framover... 

 

En annen ting er hvordan i alle dager mannen har klart å dra på det skjæret midt på natta. Godt merket i kartet, like ved to holmer, og flere andre skumle skjær i nærheten. Dette er et sted man ikke har noe å gjøre med en 60 fots skøyte verken på natta eller dagen. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 35 minutter siden:

En annen ting er hvordan i alle dager mannen har klart å dra på det skjæret midt på natta. 

 

Midt på natta sover man gjerne. Det er kroppen innstilt på, så om man tusler avgårde i timevis nattestid så er det fort gjort at man dupper av. Gjerne i trygt farvann, og så fortsetter båten på egenhånd da...

 

Jeg vet ikke om dette er årsaken her, men det er ofte grunn til at man havner på uforklarlige steder midt på natta. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er mange som vil bruke mye penger på små problemer. Problemet er at det til slutt er vi som får regningen. Dyrere forsikring eller dårligere offentlige tilbud. Kost nytte er ett viktig begrep. 

 

Overhodet ikke komplisert å rydde 100 % så lenge en er villig til å bruke meningsløst mye penger. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er tilhenger av filosofien på og bruke 20% for å få gjort 80%. Her ser det ut til at de har gjort det. Uten å kjenne detaljene i saken så er det nok det offentlige som vil måtte ta regningen her og jeg regner med at kommunen har mer enn nok å bruke pengene på. Det som i framtiden ville være løsningen på dette er en tvungen ansvarsforsikring på båter slik som det er med bil. Da ville forsikringsselskapet, evt. det som sist hadde forsikret båten ta kostnadene for oppryddningen. Uansett så blir det til syvende og sist de som bærer samfunnet som må ta kostnadene uansett hvilken løsning man velger. 

Link to post
Share on other sites

Så konklusjonen er, som den vanligvis er:

 

At når det blir for dyrt å verne miljøet, så justerer man bare miljøkonsekvensene litt ned, og så er alt bra.

 

Greit nok, så lenge man er ærlig på det🙄

 

 

En liten sak litt i samme leia:

 

Når den gamle jernbanen mellom Porsgrunn og Larvik skulle fjernes, måtte de gamle svillene som hadde ligget langs Farrisvannet i ca 100 år, stables på presenninger.

Dette for å hindre avrenning av miljøgifter.

Og hvor lå presenningen...den lå på bakken.

Så de miljøgiftene som ikke hadde "rukket" å bli vasket ut av svillene på 100 år, nå kunne renne ned på presenningen...og SÅ ned på bakken.

 

"Symbolpolitikk" på høyt nivå der altså👍👍

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 8 timer siden:

De er avhengig av at noen betaler. Det står ikke på evnen.

 

Da er vi nok enig :wink:

 

Evne, vilje og motiver er ofte ikke så lett å kombinere.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Jeg er enig med deg i at miljøbelastningen fra denne skøyta blir minimal. Det som er igjen av diesel på tanken, olje på motoren osv. er i det store og hele et lite problem. For helt tømt er den jo selvsagt ikke. De har jo ikke vært ombord og tappet motoren for olje.  

 

Jeg snakket med de som tømte den for skrot ,og jeg oppfattet det slik at de hadde tømt den for motorolje også. Mener de sa 20 liter.

Link to post
Share on other sites

Slike skøyter på dypere vann blir nesten som å dykke i et akvarium. Kjempefint!

Oppå et berg er det bare stygg søppel som bør fjernes for eiers regning.

Gravemaskin med ei god klype på en lekter sammen med søppelcontainere kunne plukke opp og sortere denne på 2-3 timer. Klarer ikke helt se de store farene for menneskeliv da. Berging er mye vanskeligere og uaktuelt.

Mons

Link to post
Share on other sites

Tore B skrev for 1 time siden:

Jeg snakket med de som tømte den for skrot ,og jeg oppfattet det slik at de hadde tømt den for motorolje også. Mener de sa 20 liter.

Ja da så. De er redde for skader og at liv skal gå tapt i en evt aksjon, men de kan gå ned i motorrommet og pumpe opp olja ... Da burde det heller ikke være noe problem å tre to store stropper rundt skøyta og slepe den ut på 30-40 meters dyp før den synker. 

 

Istedet har de prestert kunststykket å forankre den i Alneknubben (holmen på østsiden) med ei 40mm trosse! Det vil si at uansett hvor flaks vi måtte ha med vindretningen vil den uansett ikke kunne havne på dypere vann enn ca 18 meter. Hvis den av en eller annen mystisk grunn sklir av grunna og går sydover, går det rett ned til 18m. På fredag er det meldt sterk kuling fra vest-sydvest. Da vil den i verste fall bli dratt av grunna og inn på Alneknubben. 

 

Bildene under tok jeg i ettermiddag. 

 

20200902_144833.jpg.c221bd3765f79da96ef26de779a7be4f.jpg

 

20200902_144920.jpg.e0224a145f6d85e4d348dd9f60d0bfc7.jpg

 

20200902_145101.jpg.7c4286f50acb3af64cf3e31993f145bc.jpg

 

20200902_145213.jpg.c37cea9956937c416c04176ea92c2dd8.jpg

 

20200902_145546.jpg.ed0466fb7095667252071f2f29704e20.jpg

 

20200902_145557.jpg.2eb098796937e31cb57bb20962714c8d.jpg

 

20200902_145836.jpg.8d0a7d2b13740d1bc406b63d316b58db.jpg

 

20200902_150613.jpg.9d84b155dcf2942082324693a0b44605.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 30 minutter siden:

Istedet har de prestert kunststykket å forankre den i Alneknubben (holmen på østsiden) med ei 40mm trosse!

 

De ekspertene gjør jammen mye rart som vi sofaseilerne kan forundre oss over

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 21 timer siden:

Ikke noe problem å fjerne, er bare et spørsmål om penger og hvem som skal ta regninga.

 

det har vi jo et godt eksempel på her:
https://kystverket.no/Nyheter/2020/september/northguider-er-fjernet/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

StåleK skrev 1 time siden:

Skal bli spennende å se hvor lenge den blir liggende før den begynner å gå i oppløsning eller synke. 

 

Tipper dette været vil sette litt fart på prosessen:

1288056221_Vrmelding.PNG.7050d91099384553ac8f387f93eefce2.PNG

 

----------------

 

VegJoh skrev for 2 timer siden:

De ekspertene gjør jammen mye rart som vi sofaseilerne kan forundre oss over

:lol: :lol: :lol: 

Ja, vi skulle vært der ute vi vettu VegJoh, og fortalt dem hvordan det skal gjøres :giggle:

En av "ekspertene" som har uttalt seg til Fredrikstad Blad sier at:

Det er grunt i området, og vi vurderte det slik at det ville være en risiko å prøve med en lekter for å få fjernet den, sier Bustgaard.

Syd for skvalpeskjæret går det rett ned til 18 meter, de andre sidene av skjæret skråner noe mer. Kan ikke komme på så mange skjær i farta hvor det er så brådypt ned til 18 meter. Det er heller ingen andre skjær i nærheten i retning syd og vest, så det er god adkomst til skjæret. Det hører også med til historien at det nærmest har vært havblikk i området siden båten rant på grunn natt til torsdag.  

 

Kunne vært artig å dykket rundt båten og sett hvor store skadene er på skroget, men med det været de melder fra fredag så blir det umulig. 

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Da skal skøyta ha gått ned på 12 meter i følge Fredrikstad blad. Da er det vel opp til dykkerne å følge utviklingen videre. Må være en jobb for deg @Komodo 👍

Jeg nevnte for jentungen i går at den hadde sunket på 12 meters dyp. Hun lyste opp da jeg foreslo vrakdykking neste gang vi er på tur og har med dykkerutstyret :diving: Fin dybde for henne som holder på å lære seg dykking :thumbsup:

 

Hulda skrev 32 minutter siden:

Snart er det bare trossa igjen.

 

Limer inn litt av teksten i artikkelen som lurvetass nevnte. Der fikk vi også svaret på hvorfor de sikret skøyta med en trosse inn mot Alneknubben. Forsøket på å slepe skuta av med redningsskøyta må i beste fall karakteriseres som halvhjertet:

 

Kun naturens krefter klarte å gjøre noe med den store skøyta som grunnstøtte utenfor Tisler forrige uke. Natt til fredag samarbeidet vinden og bølgene om jobben, og nå ligger båten på havets bunn.

– Vi skal ikke miste noen menneskeliv i forsøket på å berge båten, forklarte Jørn Bustgaard, brannsjef på Hvaler og leder for interkommunalt utvalg for akutt forurensning, til Fredriksstad Blad tidligere denne uken.

En stor og eldre skøyte på rundt 60 fot hadde gått skikkelig på et undervannsskjær utenfor Tisler på Hvaler, og kjølen under var rett og slett revet bort.

Det ble vurdert flere måter å berge skøyta, men den lå for vanskelig til og var for stor til at det gikk.

Derfor ble alt som kunne forurense, både av løst inventar og olje og diesel, fjernet.

– Så vil forhåpentligvis litt mer vind fra sør blåse den av skjæret slik at den synker, forklarte Ole Johan Vauger, som er avdelingsleder under kommunal teknikk i Hvaler kommune, til Fredriksstad Blad tidligere denne uka.

 

– Beveget seg ikke så mye som en millimeter

Tirsdag prøvde redningsskøyta å dra skøyta av skjæret i «riktig retning», fordi fiskerne var bekymret for at båten skulle havne i deres tråldrag.

– Vi forsøkte å dra i alle regninger med all den kraften redningsskøyta har, uten at skøyta beveget seg så mye som en millimeter, forteller Vauger.

Derfor ble skøyta sikret med trosse inn mot nærmeste skjær, og det var bare å krysse fingrene for at naturen ville ta resten av jobben. Håpet var at bølgene ville skylle båten av skjæret før den ble slått i stykker til pinneved.

Fredag morgen kan Vauger fortelle at nettopp det har skjedd.

– Skøyta har gått ned i løpet av natten, og ligger nå nord for skjæret på 12 meters dyp. Håpet er at den da ikke vil utgjøre noen fare for tråldraget til fiskerne sør for skjæret, sier han.

 

– Langt fra korallrevet

Da Fredriksstad Blad fikk tips om skøyta tidligere denne uken, var det flere som uttrykte bekymring for at båten lå i nasjonalparken.

Nasjonalparkforvalter Monica Olsen fortalte at de har vurdert alle muligheter, men at det altså ikke lot seg gjøre å få skøyta til land.

– Ut fra totalsituasjonen er det ikke så mye annet å gjøre enn å vente på at den synker. Alt av inventar og annet som kunne bidratt til forurensning nå er fjernet, og da utgjør den ikke noen forurensning annet enn at det er materialer på fremmed jord. Og det er heldigvis langt fra korallrevet, forklarte Olsen.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Nasjonalparkforvalter Monica Olsen fortalte at de har vurdert alle muligheter, men at det altså ikke lot seg gjøre å få skøyta til land.

 

 

Kan man ikke ihvertfall være tøff nok til å innrømme at man ikke vil bruke penger på å fjerne vraket.

Ikke bare komme med slik pisspreik!🤬🤬

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 22 minutter siden:

Kan man ikke ihvertfall være tøff nok til å innrømme at man ikke vil bruke penger på å fjerne vraket.

Ikke bare komme med slik pisspreik!🤬🤬

Det er nok for mange sarte sjeler der ute til å kunne fortelle sannheten.
Ser for meg mange miljø vernere uten bakkekontakt hadde godt av skaftet hvis dette bare var ett spørsmål om penger.
De er jo som kjent ikke opptatt av kost nytte prinsippet 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...