Jump to content

Skøyte grunnstøtt på Hvaler - blir liggende for å synke


Komodo

Recommended Posts

https://www.f-b.no/denne-grunnstotte-skoyta-utenfor-tisler-skal-synke-til-havets-bunn-vi-skal-ikke-miste-noen-menneskeliv-i-forsoket-pa-a-berge-baten/s/5-59-1953723

 

Sikkert en pluss-artikkel, så jeg legger inn litt fra teksten.

 

– Vi har gjort det vi kan ved å fjerne det som kan forurense. Så vil forhåpentligvis litt mer vind fra sør blåse den av skjæret slik at den synker, forklarer Ole Johan Vauger i Hvaler kommune.

Det var natt til torsdag i forrige uke at redningsskøyta fikk melding av en havarist. Båten, en rundt 60 fots skøyte, hadde grunnstøtt utenfor Tisler på Hvaler.

Mannen ble reddet ut av skøyta, og kommunen og brannvesenet ble varslet om havariet.

– Vi måtte gripe raskt inn for å unngå en katastrofe. Det interkommunale utvalget for akutt forurensning (IUA) ble tilkalt, og reiste sammen med eksperter fra Kambo marina ut til båten torsdag, forklarer Vauger, som er avdelingsleder under kommunal teknikk i Hvaler kommune.

– Båten må bare synke

Jørn Bustgaard, brannsjef på Hvaler og leder for interkommunalt utvalg for akutt forurensning, forteller at skøyta virkelig har gått på undervannsskjæret.

– Dykkerne som var nede, kom kjapt opp igjen og fortalte at kjølen lå ved siden av båten. Dermed er det ikke mulig å få den bort uten at den vil synke. Det er grunt i området, og vi vurderte det slik at det ville være en risiko å prøve med en lekter for å få fjernet den, sier Bustgaard.

Derfor ble det, etter dialog med flere instanser, bestemt at den store skøyta skulle tømmes helt for inventar og diesel, for så å la naturkreftene fullføre jobben.

– Vi tømte båten for alt som var. Det kunne virke som båteieren bodde i båten, for vi hentet ut alt fra dyner til kjøleskap, kopper, skipsklokke og en mengde med oljekanner. Da vi kom ut til stedet, sto motoren og gikk, så vi lot den gå slik at den ble tom for diesel også, forklarer Bustgaard.

Han understreker at det ville utgjøre en betydelig risiko å prøve å hente båten til land.

– Det var stygt nok der da vi jobbet med båten torsdag og fredag. Da ga jeg tydelig beskjed om at grensen var nådd. Vi skal ikke miste noen menneskeliv i forsøket på å berge båten, forklarer han.

– Vi tør rett og slett ikke å utsette våre mannskaper for den jobben det er å prøve å berge denne båten. Heller ikke ekspertene fra Kambo marina, som anses for å være de beste på slike saker, trodde det ville la seg gjøre. Dermed ble det bestemt at båten bare må synke, forklarer han.

 

98745642_SkytepgrunnvedTisler.jpg.8820d7e7d5ad0db8867d7e4078b96396.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Hmmm...

 

Er det bildet tatt etter at båten er gjort klar til å synke? De burde klare å ta med seg presenninger, blåser etc.

 

Burde ikke den fjernes, om så i biter, på forsikringens regning? Ser for meg at det plutselig løsner en lem eller noe som kommer drivende etter at "naturkreftene har gjort sitt" og forårsaker skade på annen båt. 

 

Etc etc.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Løse gjenstander er nok fjernet etter at bildet er tatt. Det forundrer meg også at de bare skal la den ligge der og la naturkreftene jobbe som i gamle dager. Om ikke annet kunne de fått tak i en stor båt og trekt den av grunn slik at den ikke blir slått til pinneved før den synker. Det vil jo generere mye drivved som andre kan ødelegge båten sin på, samt forsøpling i fjæra. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 44 minutter siden:

Om ikke annet kunne de fått tak i en stor båt og trekt den av grunn slik at den ikke blir slått til pinneved før den synker

 

Ja hvis den er hel så hadde den jo også blitt et kunstig rev som ofte er gunstig for dyrelivet i nærheten. Jeg regner med at du har fått tatt ut posisjon på denne for seinere bruk ? 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 7 minutter siden:

Det er ingenting som heter "umulig", det umulige tar bare litt lengere tid (og koster mer penger).

Enig. Hvis man kan heve Christiania fra 500 meters dyp, og Helge Ingstad fra fjøra i Bergen, kan man lett få flyttet en eldre skøyte et par meter til dypere vann.

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Jeg vil heller at man fjerner den skikkelig og får levert avfallet der det skal.

 

Å senke en gammel båt i dypet er ikke slik man gjør i 2020.

Selv om man fjerner løsøre, diesel ol. er antagelig treverket blitt mettet med diesel,olje,lakk,terpentin, tjære og alskens remedier opp igjennom årene.

 

Hadde den ligget på land, hadde den nok vært klassifisert som spesialavfall, hvorfor er det annerledes på sjøen, og da i ett område som etter alt å dømme er en nasjonapark?

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 

Forskning har vel vist at kunstige rev er særdeles gunstige for undevannslivet. Vi får håpe at oppryddingen ombord har fjernet det som fjernes kan av miljøfarlige stoffer.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 8 timer siden:

Jeg regner med at du har fått tatt ut posisjon på denne for seinere bruk ? 

Har ikke vært der ute nei. Har vært ute og dykket i dag og vurderte å kjøre ut dit for å se, men prioriterte det ikke.  

 

VegJoh skrev for 7 timer siden:

Å dra den / velte den mot babord vil kanskje være en mulighet 

Ja, jeg kan ikke skjønne annet. Med nok slepekraft burde de kunne slepe den av grunn og ut på litt dypere vann om ikke annet. 

 

nomen skrev for 5 timer siden:

Er ikke dette i en nasjonalpark?

 

Rart man får lov til å dumpe en båt der.

 

Det er ingenting som heter "umulig", det umulige tar bare litt lengere tid (og koster mer penger).

Jo, dette er i nasjonalparken. Jeg tenkte også det samme som du skriver her, merkelig at det som ville vært spesialavfall på land lovlig kan dumpes i havet i år 2020. 

 

lurvetass skrev 1 time siden:

Hadde den blitt dratt av og gått ned hel på ca 12 meter hadde det blitt litt av et dykkemål. Blir jo bare et kunstig lite rev som gir grobunn og skjul for masse liv. 

Det hadde ikke vært meg imot å fått et nytt dykkermål her ute nei :giggle: Men du tar feil på et punkt: Det er meget værhardt der den ligger nå, og synker den på 12m blir den pinneved allerede den første vinteren. Alt som ligger grunnere enn 30 - 40 meter der ute blir malt i biter. Skal den bli et kunstig rev er nok 30 meter det grunneste den kan ligge. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Skal den bli et kunstig rev er nok 30 meter det grunneste den kan ligge. 

 

Hadde de dratt den 100-150 meter Syd/syd-vest så hadde de fått den på 30 meter. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Utrolig så mange sofaseilere her som har sine "meninger". Her har det jo vært eksperter på dette på banen, Kambo marina med sine konklusjoner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Utrolig så mange sofaseilere her som har sine "meninger". Her har det jo vært eksperter på dette på banen, Kambo marina med sine konklusjoner.

Kanskje noen av "sofaseilerene" har vært ute i litt hardt vær før og drevet litt med kran/løft osv. i tillegg til å klimpre på tastaturet Lars?

 

Link to post
Share on other sites

Det høres ikke så lurt ut å prøve å taue en båt som ikke er mulig å berge. Uten kjøl har den så liten styrke at den nok vil bli dradd i biter i forsøket. Like greit å la naturen gjøre jobben. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 12 minutter siden:

Kanskje noen av "sofaseilerene" har vært ute i litt hardt vær før og drevet litt med kran/løft osv. i tillegg til å klimpre på tastaturet Lars?

 

Ja, og du kan sikkert legge til at de er litt småsynske i tillegg, siden de ikke har samme informasjon i sofaen som de som har vært der og dykket og inspisert skuta. Men litt synsing er jo et forums natur...

 

OG ser Index kom med det som var helt naturlig konklusjon ut fra den informasjonen som sto i innlegget.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke påstå at jeg har greie på bergning/fjerning av båtvrak, men at det påstås å være umulig å fjerne det vraket der er bare tull.

 

Jeg kan nevne "Costa Concordia", fregatten "Helge Ingstad" og ikke minst den russiske krysseren "Murmansk".

Alle ble fjernet/slepet bort.

 

Så ikke kom her med "sofaseiler stemplet" og referanser til Kambo marina og si at den lille flishaugen der ikke kan fjernes!

 

Så lenge sjø og vind er rolig (noe jeg synes å se at det er på det bildet) er det ingen sak for seriøse og profesjonelle aktører å fjerne den båten og håndtere avfallet slik man bør og skal gjøre.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ja et helt vrak innafor amatørdykk dybde hadde blitt en attraksjon. Hadde vært artig med rapporter fra @Komodo om hvordan det hadde endret seg over litt tid. Synd de ikke så poenget i det. Antagelig er de vel enige om at siden det ikke blir berging brukes ingen penger på litt flytting heller. Og når det gjelder dybden har du nok rett.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 54 minutter siden:

På den andre siden. Kambo Marina har drevet med vrakhenting og berging i nokså mange år. Tror Kjetil begynte med dette for over 20 år siden.

 

Og hvis han ikke er i stand til å fjerne dette vraket, så er det kanskje ikke vært hovedgeskjeften de siste 20 årene vil jeg tro.

 

Her et det vel penger og politikk som styrer

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...