Jump to content

Skøyte grunnstøtt på Hvaler - blir liggende for å synke


Komodo

Recommended Posts

rm84 skrev 46 minutter siden:

Hadde ikke det beste vært å tenne på så mest mulig brant opp før det sank?

Egentlig ikke. Kunne være vanskelig å få det til å brenne, og uansett så er det rett og slett ikke noe vits.

Det er litt vanskelig å forstå - nå som vi (heldigvis) er oppdratt med at all forurensing er så ille - men dette har faktisk ingenting å si for naturen. Det er verre for fiskere og andre som kan sette fast ting i vraket. 

 

Båten ligger nå trygt på havets bunn, blir nok snart merket på kart, og vraket kommer til å bruke de neste årene eller tiårene på å råtne, ruste og forsvinne. 
Heldigvis er naturen tøff når det kommer til slikt. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 29 minutter siden:

Det er litt vanskelig å forstå - nå som vi (heldigvis) er oppdratt med at all forurensing er så ille - men dette har faktisk ingenting å si for naturen

Mange vil påstå det samme om båtseptik, det er allikevel forbudt å tømme ut i nasjonalparker hvor også dette vraket ligger.

Forstå det den som kan.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Så har vi plast fra bl.a tauverk,kabler og husholdnings utstyr,maling, bunnstoff, gummi fra slanger, kanskje madrasser og tepper, plastkanner,frostvæske,smørefett, muligens ett kjøleskap og diverse andre elektriske artikler som består av plastikk og andre syntetiske materialer som "aldri" blir nedbrutt. Er alt dette også fjernet?

 

En trebåt i 2020 er ikke bare trevirke og metall slik det var for 100 år siden

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev On 8.9.2020 at 7.06:

Så har vi plast fra bl.a tauverk,kabler og husholdnings utstyr,maling, bunnstoff, gummi fra slanger, kanskje madrasser og tepper, plastkanner,frostvæske,smørefett, muligens ett kjøleskap og diverse andre elektriske artikler som består av plastikk og andre syntetiske materialer som "aldri" blir nedbrutt. Er alt dette også fjernet?

 

En trebåt i 2020 er ikke bare trevirke og metall slik det var for 100 år siden


det er denne plasten, skumplast og lakk/olje jeg tenker er bedre å brenne på så høy temperatur man får til, i stedet for å kjøre det gjennom økosystemet i havet. Det er nok noe grums i røyk også! Men hva er minst ille?

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Ser frem til du får tatt et dykk ned der den ligger nå, og gjerne poste noen bilder av den :thumbsup:

Ja, det hadde vært moro :yesnod: Men det er litt mye annet som skjer for tia, så det kommer nok ikke til å bli prioritert med det første. Vraket må jo også lokaliseres, selv om det er relativt logisk hvilken vei det har beveget seg. En annen ting er at UV-kameraet mitt (en Nikonos V) gikk ut på dato sammen med 35mm film :lol:  Men hvis det ligger veldig grunt så har jentungen et kamera som tåler minst 10 meter. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 17 minutter siden:

En annen ting er at UV-kameraet mitt (en Nikonos V) gikk ut på dato sammen med 35mm film :lol:

 

Jeg stiller med kamera. Vi burde nesten ta en tur ut dit en dag :clap:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Jeg synes ikke det er noe problem å snakke om at skøyta blir liggende, men synes vurderingene virker dårlige, og at beslutning bærer preg av vikarierende motiver. 

 

Det kan jo også hende at den politiske vinden snur, og at de i kraft av nasjonalparken, velger å heve vraket i ettertid. Dog virker det som svært tungvint. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 26 minutter siden:

Jeg stiller med kamera. Vi burde nesten ta en tur ut dit en dag :clap:

Høres ut som en plan :thumbsup:

 

VegJoh skrev 23 minutter siden:

Det kan jo også hende at den politiske vinden snur, og at de i kraft av nasjonalparken, velger å heve vraket i ettertid. 

Det tviler jeg sterkt på. Vet ikke hvilken vei den vinden skal snu i tilfelle. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Det tviler jeg sterkt på. Vet ikke hvilken vei den vinden skal snu i tilfelle

 

Det blir jo i så tilfelle der opposisjonen slår mynt på det. 

 

For min del så hadde det ikke vært å forakte som et dykkermål, men jeg er redd du har rett i det som du har påpekt i tidligere innlegg, at 12 meters dyp blir for grunt til å kunne bevare vraket i en del...

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...