Jump to content

Generell fartsgrense - Høring ute fra Samferdselsdep


SamH

Recommended Posts

snekkerbod skrev 21 minutter siden:


Tror du har mye rett i dette. I sommermånedene hadde det for politiet bare vært å plukke båtførere som ikke overholder eksisterende regelverk.
 

Dessverre er det i de fleste distrikter èn politibåt som skal dekke et stort område og som patruljerer i 8 av døgnets 24 timer. 

Distrikt?? 

 

Ser du bort fra enkelte småbåter for å farte rundt i havner og kanskje en rib på Mørekysten, så er det vel ikke politibåter å snakke om nord om Bergen? 

Link to post
Share on other sites

snekkerbod skrev 1 time siden:

I sommermånedene hadde det for politiet bare vært å plukke båtførere som ikke overholder eksisterende regelverk 

 

Eksisterende regelverk? Det tillater jo ikke en gang bøtlegging selv der det er tydelig merket fartsgrense. Det er grunnen til at dette blir satt i gang nå. 

 

5 knop og 100 meter blir neppe sluttresultatet, det er kun et utgangspunkt for diskusjonen. Så kommer innspill fra diverse parter, justeringer og tilpasning og så ender man opp med et kompromiss. Igjen.

Link to post
Share on other sites

Når man lager regler så må man ikke glemme at folk flest har problemer med å huske kompliserte regler. Tenker derfor feks.   5 knop 50 meter, 25 knop 100 meter, og miljø sone 100 meter med maks 50 cm egenproduserte bølger. 

 

Det tror jeg er i henhold til hvordan hensynsfulle båtfolk bruker båten sin.  Med ett slikt regelverk så fanger man både vannscooter i 60 knop nærmere enn 100 meter fra land, og scand baltic i 12 knop 55 meter fra land. Samtidig så kan man både kjøre jolle i 20 knop 50+ meter fra land, og vannscooter i 20-25 knop 50+ meter fra land.  Endel planende båter vil også få båten i plan og holde maks. 25 knop uten å lage mer enn 50 cm sjø.  Dieselforbruket vil nok også gå ned fordi mange senker farten etpar knop i 100 meters sonen pga. bølgene.  

 

 

Link to post
Share on other sites

LM 9725 skrev for 15 timer siden:

Og hvordan er det meningen at lokale tilpasninger skal være kjent? Skal hvert sjømerke utstyres med fartsskilt? 

 

 

https://www.kystverket.no/Nyheter/2020/juni/ny-app-gjor-det-enklere-a-folge-fartsgrensene-til-sjos/

 

-------

 

I dag har vi ikke generelle regler men pluss-minus 120 ulike lokale fartsreguleringer etter fire- fem ulike lovverk. En felle som gjør båtbrukere til lovbrytere. 

 

Generelt regelverk gjør at en vet en er på rett side av loven om en forholder seg til det, med mindre en lokal regulering tilsier under 5 knop da... som vel er ekstremt usannsynlig. 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 15 timer siden:

Her jeg bor i Grimstad kjører jeg marsjfart (19-22 knop) mange steder der det stikker opp et skjær eller en holme. Spesielt utenfor fellesferien og når jeg er ute og fisker. 

 

Det er stort forskjell på å ligge i 20 knop forbi en liten holme utaskjærs i en kommune med hundrevis av holmer, enn i Oslo der man knapt har en holme og bare har 100 meter fra fastland og noen få øyer. 

 

Kommer jeg til å innrette meg etter en generell fartsgrense på 5 knop 100 meter fra land på vinteren. Nope. 

 

Det er vel neppe noe problem heller.

 

Men lovverket er på plass så en kan gi reaksjoner når turistbåtene kommer i tusentalls for å besøke nærområdet ditt om sommeren og noen av de har for høy fart nær land. 

-------

Men klart, om du ender med å kløyve en kajakk på langs 50 meter fra land og evt skade noen utenfor sesong og du ikke overholdt lovverket  ifht fart så vil jo det telle i din disfavør... som vel også er greit? 

Link to post
Share on other sites

1. januar i år trådte en ny versjon av Havne- og farvannsloven i kraft. Dette innebærer blant annet at ved fartsovertredelser til sjøs kan departementet ilegge overtredelsesgebyr. Denne myndigheten ble delegert til politiet.

Men etter erfaringer fra i sommer ønsker nå Samferdselsdepartementet å gjeninnføre det gamle systemet.

– Erfaringer fra fritidsbåtsesongen 2020 viser imidlertid at overtredelsesgebyr ikke synes å være en hensiktsmessig reaksjon ved fartsovertredelser til sjøs, står det i et notat som nå er sendt ut på høring.

– Dagens lov har forvaltningssanksjoner for fartsovertredelser, i motsetning til tidligere lov, som hadde straffesanksjoner. (...) Departementet mener at forenklet forelegg er en mer riktig og hensiktsmessig sanksjonsform for overtredelse av fartsbestemmelsene til sjøs enn overtredelsesgebyr, skriver de.

 

Kilde; lp.no, men bak betalingsmur.

Link to post
Share on other sites

@Hper, det er noe rart med et lovverk som kriminaliserer vanlige folks atferd som i lange tider ikke har hatt negative konsekvenser . 

 

Det er en grunnregel at man skal ferdes hensynsfullt og aktsomt, og det gjør man ikke når man kløver en kajakk. Hverken under 50 m fra land, eller 1 nautisk mil til havs. (Ja, jeg padler selv. )

 

Hvis man skal definere hvert skjær eller bitteliten holme som "land" så mener jeg at en slik regel vil kriminalisere mange. Dette er jeg prinsipielt i mot fordi jeg mener dette svekker tiltro til lovverket og svekker moralen. Jo oftere folk opplever at de bryter loven, men ikke forstår hvorfor loven er utformet slik, jo mer er jeg redd for at man svekker moralen.

 

Bruker man feks begrepet "fastland og øyer" i stedet for "land" så har man justert bort mye av problemet. Da må man bare definere hva som er en øy, og hva som er en holme.

 

Jeg er for en generell regel i Norge. På lik linje som at det er forbudt med motorbåt for motor på innsiden av gule badebøyer.  Men jeg er imot en klønete utformet lov som kriminaliserer en fisker som kjører i 22 knop forbi en forblåst holme ytterst i skjærgården i november. Eller som holder 20 knop gjennom kilen hjemme for nå komme inn til havna når det blåser kuling og ikke en sjel er i nærheten. Hensikten med loven er ikke å ramme slike, og da burde man definere loven slik at den blir mer presis men samtidig lett å huske, samt stemmer overens med "skikkelig" oppførsel på sjøen . 

 

Personlig mener jeg også at man kunne hatt med dato i lovteksten. Slik at man feks har 50 meter fra fastland og øyer om vinteren og 100 meter på sommeren. Da ville det passet overens med slik "ordentlige" folk bruker sjøen i dag. 

 

Når det gjelder hvem som fører båt raskest inn til land så tror jeg at jeg har sett flere lokale enn turister som har gjort det. Også i sommer. 😉 (De som kjører værst virker som å være lokalbefolkning og hytteturister som kjenner områdene godt.)

 

Så lenge det åpnes for egne regler i kommuner så vil nok mange kystkommuner holde på reglene som er bestemt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er pro å bruke minst mulig politiressurser på sjøen, men om en først må så bruk de der det faktisk settes liv og helse i fare. Det er ikke utaskjærs Grimstad utenfor sesong, eller på Nordmøre. Gir ingen mening å ha politi på sjøen for å "ta folk", de må brukes til å forhindre skade på liv og helse, og politiet vet hvor og når det er. 

 

Hvor mange "kajakker er umulig å se" debatter har vi ikke hatt de siste årene? Ja, om en går motsols nærmere enn 100 meter fra land i 20 knop så kan kajakker være vanskelige å se. Om en går i 5 knop øker sjansen betraktelig for at en ser kajakker, og en øker muligheten til å styre unna. Det burde være en selvfølge men i praksis så ser vi en tendens til å legge skylda på offeret, det er kajakken som skal synes, ikke båtføreren som skal se. Om en går i 5 knop begynner det å bli vanskelig å si at en ikke ser kajakker. Om en da allikevel går i 20 knop nær land og ploger ned en kajakk/robåt, eller hva det nå skulle være så legges ansvaret lettere der det skal ligge. 

--------------

Å hevde at en ikke kan innføre en lov med mindre en har ett Orwell 1984 samfunn med total overvåkning og garanti for å bli tatt og straffet om man bryter loven er meningsløst. Men blir stadig repetert. Er det ett ønske om obligatorisk AIS og automatisk bøtelegging om en bryter en regulering eller lov? 

 

Med en generell lov kan politiet få gjort jobben der det trengs på en mer effektiv måte, og skjer det en ulykke så legges ansvaret på rett sted. 

 

Om noen bryter loven under trygge forhold utaskjærs Grimstad eller på Nordmøre er hverken relevant eller interessant. Vi har ikke fotobokser midt oppå Hardangervidda før vi faktisk har bruk for det selv om alle vet at mange kjører over 90 der. Men ja, det hender det er kontroll der for det ;-)

Link to post
Share on other sites

Ser at arbeidsgruppen i underlaget ikke anbefaler fartsgrense i hoved og biled.

"På denne bakgrunn anbefaler arbeidsgruppen ikke at det innføres generelle fartsgrenser for fritidsfartøy i hoved- og biled. Dersom det i enkelte hoved- eller bileder er behov for fartsgrenser for fritidsfartøy, kan departementet fastsette slike regler etter havne- og farvannsloven § 7."

 

Men kan ikke se at det er tatt hensyn til i forslaget til forskrift. Eller er det noe jeg har oversett??

Link to post
Share on other sites

Blir stadig vekk i slike diskusjoner påpekt mangel på kontroll av politiet, men er det egentlig helt riktig?

 

 

I sommer har Agder politidistrikt kontrollert i underkant av 2200 båtførere på Sørlandet. Svært mange er anmeldt for å ha kjørt med for høy promille, skriver Agder politidistrikt i en pressemelding onsdag.

Her går det frem at i alt 75 personer er anmledt for å ha kjørt med over 0,8 i promille på sjøen i sommer.

– Det er skremmende å se at mange velger å føre en båt med promille, og det er skremmende å se hvor høy promille enkelte har, sier koordinator for sjøtjenesten i Agder politidistrikt, Magnus von Porat Fiane i pressemeldingen.

Økning flere år på rad

I fjor sommer ble 64 personer anmeldt for å kjøre båt med for høy promille, og i 2018 ble 60 båtførere tatt med for høy promille.

Det var da en dobling fra 30 personer i 2017. Politiet mener det er urovekkende at stadig flere velger å nyte alkohol før båten er fortøyd.

– Vi ser en økning i antall båtførere som setter seg selv og andre i fare ved å kjøre båt i beruset tilstand. Promille og fart er ofte hovedgrunnene for alvorlige ulykker. En forklaring i år kan selvsagt være at vi har hatt en sommer der det har vært mange turister på Sørlandet og flere på sjøen enn normalt. Likevel er vi bekymret over denne utviklingen, sier von Porat Fiane.

Tre politibåter

I Agder har tre båter patruljert kyststripen fra Flekkefjord til Risør, hovedsakelig i sommer.

Båtene er stasjonert i Arendal, Kristiansand og Mandal. I tillegg har politiet hatt en båt som har blitt brukt i Setesdal.

I tillegg til de høye promilletallene har også tilsvarende mange fått gebyr for å ha kjørt for fort.

75 båtførere er ilagt fartsgebyr, og 105 båtførere er ilagt forelegg for ikke å ha brukt redningsvest.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 14 timer siden:

Blir stadig vekk i slike diskusjoner påpekt mangel på kontroll av politiet, men er det egentlig helt riktig?

 

Båtene er stasjonert i Arendal, Kristiansand og Mandal. I tillegg har politiet hatt en båt som har blitt brukt i Setesdal.

Tja, mulig den i Seterdalen er aktiv,  av tilsammen 17 dager i Mandal så vi  at politibåten var ute en dag,

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 54 minutter siden:

Hvis du sjekker politiloggen eller twitterkontoen så kan du etterprøve din egen påstand.

 

@Roger jo gir kun utrykk for hva han har sett. Det er kun hans egen øyne som kan bekrefte/etterprøve dette.

 

Som alltid er det en ser og det en hører ikke alltid det totale bildet.😉

I Mandal ligger politibåten i gjestehavna, hvor den har stor tilstedeværelse. Politistasjonen er 30m unna. Perfekt beredskap og tilstedeværelse. De kan respondere på situasjoner som oppstår.

Det er riktig at man kan lese om 'dagens fangst' i politiloggen. Den er nødvendigvis heller ikke komplett. Det er ikke alle forhold som offentliggjøres.

At de likevel melder om 'fangst', betyr at de er på sjøen på relevante tidspunkter. Folk oppfører seg stort sett greit, og det er ikke noe stort poeng i bruke resurser når utsikter til 'fangst' er liten.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 3 timer siden:

 

@Roger jo gir kun utrykk for hva han har sett. Det er kun hans egen øyne som kan bekrefte/etterprøve dette.

 

 

Klar over det, men kanskje ikke alle som holder "oppsyn" med politiets beredskap 24/7 så kanskje de har "sneket" seg ut på oppdrag en gang, eller to, i løpet av måneden uten at "noen" har fått det med seg? Poenget er vel egentlig heller hva Politiet faktisk gjør enn hva noen av oss tror eller mener å ha sett, eller?

Link to post
Share on other sites

Troller du?

 

Politibåten har helt sikkert uutnyttet kapasitet når den ligger i havn slik det hevdes.

 

Men det spørs om fangsten hadde vært større om innsatsen var større. Ikke sikkert det er 'verdt' den ekstra innsatsen.

Politiets prioritering av sjøtjenesten skal jeg ikke legge meg opp i, men jeg opplever den lokalt som relevant og tilstrekkelig.

 

Når de melder om 'fangst' må de vel ha gjort en prisverdig innsats. Ut fra tallmateriale har de kontrollert noen også.

Jeg har observert dem flere ganger. Om vi teller med i antall kontrollert eller ikke aner jeg ikke, for både vest og fart var innafor. Dette kan jo bekreftes på lang avstand. De vinket høflig tilbake når vi passerte dem inn til havna.

 

Synes det er betryggende å ha dem synlig tilstede, enten de seiler eller ligger i havn. Det virker forebyggende uansett.

Tror også de seiler mer enn tidligere, spesielt i sommermånedene. De er veldig synlig tilstede ifm større arrangementer.

Link to post
Share on other sites

Nå bor jeg slik at jeg har utsikt over fjorden inn til Halden, nesten fra Svinesund til indre havn. Det smaleste stedet er mellom Knivsøholmene og Sverige, anslått til 60-70 meter. Det ligger båter fortøyd langs hele fjorden. De verste råkjørerne er politiet, redningsselskapet, losbåten og den svenske Kustbevakningen. I den rekkefølgen. Dette gjelder uansett retning( altså uavhengig av oppdrag eller ikke).

Dette er ikke nytt av året. De som kommer på plassene deretter er fjordploger av ymse fabrikat. De beste er vannscootere, både med hensyn til støy og hekkbølger. 

Link to post
Share on other sites

5 knop nærmere enn 100 meter fra land i hele landet, er komplett idiotisk. På Vestlandet er sikkert 90 prosent av kystlinjen steinrøys. Hva skal det være godt for å snegle seg forbi dette over lange distanser?

Det blir som å innføre 30 km/t på alle veiene i Norge, for Oslo sentrum er tettbygd.

Link to post
Share on other sites

Dette er en naturlig konsekvens av at det finnes ca 5 promille idioter uten båtvett som ferdes til sjøs som ødelegger for de resterende 95,5 prosentene som oppfører seg og ferdes med båtvett.

Jeg har personlig møtt min andel av de nevnte 5 promille, og er i skrivende stund meeeget fornøyd over å ha unngått å bli torpedert eller rent i senk av hhv vannscootere ført av folk med skyhøyt testosteron nivå og/ eller folk med både cabincruisere og seilbåter som har hatt en størrelse som indikerer et relativt stort kompensasjonsbehov.

Link to post
Share on other sites

Vil nye regler gjøre noen som helst forskjell for disse 5 promillers oppførsel?

Hvis ikke kan man legge hele forslaget på hylla.

Kommunene har allerede vurdert hvor det er behov for fartsbegrensninger.

Nå må det gjøre den samme vurderingen på nytt, for å vurdere om hovedregelen skal avvikes.

Vidunderlig, men helt bortkastet verdiskapning.🤑

Link to post
Share on other sites

Nå bor jeg slik at jeg har utsikt over fjorden inn til Halden, nesten fra Svinesund til indre havn. Det smaleste stedet er mellom Knivsøholmene og Sverige, anslått til 60-70 meter. Det ligger båter fortøyd langs hele fjorden. De verste råkjørerne er politiet, redningsselskapet, losbåten og den svenske Kustbevakningen. I den rekkefølgen. Dette gjelder uansett retning( altså uavhengig av oppdrag eller ikke).

Dette er ikke nytt av året. De som kommer på plassene deretter er fjordploger av ymse fabrikat. De beste er vannscootere, både med hensyn til støy og hekkbølger. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...