Jump to content

Generell fartsgrense - Høring ute fra Samferdselsdep


SamH

Recommended Posts

5 promille er 5 tusendeler, en halv prosent er en halv hundredel. Etter 50 år som yrkessjømann og båteier er jeg forbauset over alle godhetsapostlene her inne. Er man på sjøen må man tåle vær, vind og sjø. Det spiller ingen rolle om det er Vårherre eller andre båter som lager det(sjø). Halden kommune forsøkte for noen år siden å innføre 5 knop fra indre havn til Sponviken. Det skulle bli forbudt med" brå kursendringer" og "hopping over hekkbølger". Dvs. at når du møter en båt eller land så skal man opprettholde kurs(og gå på land) eller når man møter en fjordplog skal man holde unna i 2 nautiske mil. Enkelt i en fjord som aldri blir bredere enn 1 n.m. Alle visste jo at det var vannscootere de ville til livs. Kan legge ut forslaget til kommunen. Problemet var jo at 90 % av båtene går i svensk farvann pga. rett linje og svenskene lo seg ihjel av forslaget. Vi har mye trafikk av lastebåter og med fem knop i dette trange farvannet har de ikke styrefart. "På svai " nevner testosteronoverskudd som grunn til at han nærmest daglig blir nedrent av cabincruisere og store seilbåter. Nå har jeg tre båter, en 19 ft. bowrider, en 23 ft. cabincruiser og en 40 ft seilbåt. Hvorfor skulle mitt testosteronnivå endre seg avhengig av hvilken båt jeg er i ? På sjøen er man avhengig av sunn fornuft. Man kan ikke forvente at kaffekoppen skal stå urørt på bordet døgnet runt. Med henblikk på ulykker på sjøen er det fyll kombinert med mørket som er fremtredende.(ville forøvrig heller være med en mann/dame som har vært på sjøen hele livet med 1,5 promille enn en nybakt båteier, type 50 år som har kjøpt 45 ft båt fordi han endelig hadde råd.)  Av alle druknede er 80 % fall fra brygge/land. Bør man ha et forbud mot å bevege seg nærmere sjøen enn 50 meter ? Eller påbud om egnede flytemidler nærmere sjø enn 30 m ?  Fart på sjøen er ikke ensbetydende med fare eller svell. En planende båt lager mye mindre bølger enn en fjordplog(Scand 29 Baltic, som alle insisterer  på å holde i halvplan så lenge som mulig), en seilbåt gjør max 8-9 knop uten hekksjø. Dersom man ikke tåler bølger, kjøp bobil.  Dersom avstanden fra land blir definert, si 50 m , da må alle båter kapable til en fart over 5 knop ha montert en avansert kartplotter eller en avstandsmåler. Dvs 15 fotingen til onkel Johan med 15 hk Johnson fra 1975 brukt til fiske i 45 år Og en annen ting, de som klager på båters fart er enten kajakkpadlere( som er allergiske mot lanterner), folk i båt eller snekkeeiere(sånn var det for 50 år siden !!) 

Link to post
Share on other sites

Gammern skrev for 3 timer siden:

Nå bor jeg slik at jeg har utsikt over fjorden inn til Halden, nesten fra Svinesund til indre havn. Det smaleste stedet er mellom Knivsøholmene og Sverige, anslått til 60-70 meter. Det ligger båter fortøyd langs hele fjorden. De verste råkjørerne er politiet, redningsselskapet, losbåten og den svenske Kustbevakningen. I den rekkefølgen

 

Skulle tro samtlige du nevner, med god grunn, har konsesjon til å fravike den lokale reguleringen. 

 

Om det kommer en cabincruiser rett bak og tror han kan holde plogefart fordi han ser RS eller politiet gjøre det så har han vel ikke skjønt det med konsesjon fra reguleringer. Og blir han stoppet/tatt for det så blir det faktisk en mindre som ploger den dagen, selv om RS eller politiet gjorde det rett før. 

 

Jeg har langt større forståelse for at de ovennevnte av diverse årsaker har konsesjon enn at en privat fritidsbåt ploger på ett sted det er til ulempe for andre bare fordi en ikke gidder å slakke av 2-3 knop. 

-------------

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har svært lite problemer med båter som lager hekksjø når jeg er i fart selv, men i typisk "innaskjærs-områder" hvor det ligger båter fortøyd, er jeg sterk tilhenger av en "No wake" sone. Om en og annen jolle kjører i 30 knop spiller ingen rolle. Dette burde i hvert fall være regelen på sommerhalvåret langs Sørlandet og kanskje noen steder på Vestlandet.

Ja til "No wake", nei til fartsgrenser. Det ville kanskje fått en del båtførere til å snu hodet bakover av og til i stedet for å ha øya klistra til fartsloggen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 8 timer siden:

 

Skulle tro samtlige du nevner, med god grunn, har konsesjon til å fravike den lokale reguleringen. 

 

Om det kommer en cabincruiser rett bak og tror han kan holde plogefart fordi han ser RS eller politiet gjøre det så har han vel ikke skjønt det med konsesjon fra reguleringer. Og blir han stoppet/tatt for det så blir det faktisk en mindre som ploger den dagen, selv om RS eller politiet gjorde det rett før. 

 

Jeg har langt større forståelse for at de ovennevnte av diverse årsaker har konsesjon enn at en privat fritidsbåt ploger på ett sted det er til ulempe for andre bare fordi en ikke gidder å slakke av 2-3 knop. 

-------------

 

 

 

Enig.

Alle båter kan nok unntas fra reglene om situasjonen er riktig. Om du ser noen drukne vil du ikke få noen konsekvenser om du styrter i 50 knop inn mellom badebøyene for å redde vedkommende - forutsatt at du ikke skaper farlige situasjoner for andre. (Overdrevet for komisk effekt, men poenget står)

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 3 timer siden:

Har svært lite problemer med båter som lager hekksjø når jeg er i fart selv, men i typisk "innaskjærs-områder" hvor det ligger båter fortøyd, er jeg sterk tilhenger av en "No wake" sone. Om en og annen jolle kjører i 30 knop spiller ingen rolle. Dette burde i hvert fall være regelen på sommerhalvåret langs Sørlandet og kanskje noen steder på Vestlandet.

Ja til "No wake", nei til fartsgrenser. Det ville kanskje fått en del båtførere til å snu hodet bakover av og til i stedet for å ha øya klistra til fartsloggen !

Hvilke områder dette skulle gjelde for bør uansett være opp til kommunen å avgjøre. De kjenner de lokale forhold bedre enn sentrale myndigheter. Tror kommunen har mulighet for å sette slike begrensninger i dag.

 

Jeg følger deg et stykke på vei ift 'no wake zone'. Problemet med denne er hvordan man definerer 'No wake'. Bølger høyere enn xx cm? Hvem og hvordan måle?

Planende båter lager mindre bølgen når de planer. Men det er også forskjell om den farkosten som planer er noen hundre kg, eller 10t+.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 2.9.2020 at 9.36:

På lik linje som at det er forbudt med motorbåt for motor på innsiden av gule badebøyer. 

Ingen båter er tillatt på innsiden av IALA Spesialmerke. ( Gul men kryss i toppen).

Når det gjelder fartsgrenser synes jeg det var greit slik Vestfoldkommunene hadde det. 5 knop 100 meter fra land, 30 knop i skjærgården og eller fri fart. Enkelt og greit og alle visste hva som gjaldt. Inntil Sandefjord klønet det til.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 58 minutter siden:

Når det gjelder fartsgrenser synes jeg det var greit slik Vestfoldkommunene hadde det. 5 knop 100 meter fra land, 30 knop i skjærgården og eller fri fart.

 

Det kan sikkert være fornuftig i pressområder. Problemet er at det foreslås at det som er fornuftig i pressområdene skal gjelde for hele norskekysten. For det meste av norskekysten er dette helt unødvendig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Victor, nå må du ikke misforstå med vilje. Om du ligger i et trangt og lunt sund skiltet til 5 knop så er det 5 knop der. Men norskekysten er ikke bare trange, lune sund. Jeg har passert både Jærens rev og Lindesnes i stiv kuling med småbåter. Ikke trangt og ikke lunt. 5 knop er vel omtrent det tante Agathe klarer med rullatoren sin. Mener du da at hele norskekysten skal passeres på langs i 5 knop ? 100 meter fra enhver holme og skjær ? 

Og Hper, jeg har flere ganger gått etter f.eks politiet når de har vært på sightseeingtur i fjorden her. Ofte 10 meter fra land og ofte i svensk farvann og i høy fart. Skadesjøen de setter er enkelte ganger formidabel og ødeleggende for fortøyde båter. Uten oppdrag. Er det disse som skal passe på oss andre ? "Konsesjon" til å fravike regler gjelder da faktisk kun under oppdrag. 

Link to post
Share on other sites

Er jo generelt skeptisk til for mange regler, men slik det har vært i sørlandskommunene de siste årene har fungert relativt bra. 5Kn-50m fra land i sommermånedene. 5kn-50m går jo også igjen som en enkel regel å huske, deriblant til badende osv.

Så sant man ikke fortøyer i traffikert led så går det helt fint med 5/50. Ellers er det jo stort sett joller og mindre hyttebåter som kjører for fort og de lager jo ofte mindre sjø i 20 knop kontra 5 knop.

Utenom sesong bør det være fritt frem. Liten grunn for å lage lovverk uten praktisk betydning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...