Jump to content

Generell fartsgrense - Høring ute fra Samferdselsdep


SamH

Recommended Posts

Arbeidsgruppen foreslår en generell fartsgrense for fritidsbåter på 5 knop nærmere enn 100 m fra land. Med land menes alt som stikker opp fra sjøen, inkl det minste skjær. 

 

Vi får håpe at de som skal beslutte dette en eller annen gang i livet har vært så langt hjemmefra at de har en ørliten forståelse for hvordan norskekysten ser ut. Noe jeg tviler på at medlemmene av arbeidsgruppen noen gang har vært. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 5 minutter siden:

Arbeidsgruppen foreslår en generell fartsgrense for fritidsbåter på 5 knop nærmere enn 100 m fra land. Med land menes alt som stikker opp fra sjøen, inkl det minste skjær. 

 

Men de skriver samtidig at den enkelte kommune kan endre til høyere, lavere eller til og med fri fart. Så da ser jeg ikke noe stort problem med denne generelle regelen, det lar seg enkelt tilpasse der det ikke er behov for så lav fart nær land. 

 

Den største fordelen med dette forslaget er at det nå blir tillatt å bøtelegge råkjørere, det er ikke mulig pr i dag. Dessverre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 29 minutter siden:

Men de skriver samtidig at den enkelte kommune kan endre til høyere, lavere eller til og med fri fart. Så da ser jeg ikke noe stort problem med denne generelle regelen, det lar seg enkelt tilpasse der det ikke er behov for så lav fart nær land. 

 

Men hva er sannsynligheten for at en kommune, feks på Helgelandskysten, skal finne på å oppheve 100-metersregelen selv om 99 % av kystområdene i kommunen er helt uten infrastruktur eller annet som kan skades?

 

Jeg frykter at dette blir nok et eksempel på at man innfører regler som er helt unødvendig for det aller meste av kysten for å løse et problem som bare eksisterer innenfor noen begrensede områder av kysten. Hvorfor ikke heller løse problemet der problemet eksisterer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 minutt siden:

 

Men hva er sannsynligheten for at en kommune, feks på Helgelandskysten, skal finne på å oppheve 100-metersregelen selv om 99 % av kystområdene i kommunen er helt uten infrastruktur eller annet som kan skades?

 

Jeg frykter at dette blir nok et eksempel på at man innfører regler som er helt unødvendig for det aller meste av kysten for å løse et problem som bare eksisterer innenfor noen begrensede områder av kysten. Hvorfor ikke heller løse problemet der problemet eksisterer. 

 

Sannsynligheten er stor.

 

Veldig mye av kysten kan ha godt av en slik grense. Hvor fort synes du det er greit å kjøre under 100 meter fra land?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev Just now:

Hvor fort synes du det er greit å kjøre under 100 meter fra land?

 

Der det ikke er noe annet enn holmer og skjær kjører jeg gjerne i marsfart som for meg vil si 22 knop. Og mesteparten av norskekysten er slik, det finnes ingen infrastruktur, ingen badende eller annet som kan ta skade. 

 

Om jeg kommer forbi en brygge hvor det ligger båter fortøyd, noen som bader eller møter en kajakk så sakker jeg gjerne ned, jeg tror jeg gjør dette i større utstrekning enn mange andre. Og når jeg sakker ned går jeg under skrogfart slik at jeg lager minimalt med bølger. Også dette i motsetning til mange andre som sakker litt ned og går i halvplan forbi. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev Just now:

Om jeg kommer forbi en brygge hvor det ligger båter fortøyd, noen som bader eller møter en kajakk så sakker jeg gjerne ned, jeg tror jeg gjør dette i større utstrekning enn mange andre. Og når jeg sakker ned går jeg under skrogfart slik at jeg lager minimalt med bølger. Også dette i motsetning til mange andre som sakker litt ned og går i halvplan forbi. 

 

Der er du inne på problemet. Som du sier, så sakker mange ned i halvplan og går forbi. Og mange fortsetter i full marsjfart. Og noen går på autopilot mens de er på toalettet en tur. Da er det greit å ha like regler for alle, slik at det ikke er opp til hva hver enkelt båtfører synes er greit.

 

22 knop under 100 meter fra land er ikke greit noe sted i mitt hode. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser virkelig ikke behovet for en generell regel som er så streng, men at det bør innføres begrensninger i visse tilfeller er nok innafor.

For eksempel:

- maks 5 knop 100 meter fra oppmerket badeplass

- maks 5 knop 100 meter fra kai, badestrand og liknende anlegg som er i bruk

- maks 20 (???) knop i mørket uten radar

- øvre fartsgrense på 50 (???) knop 500 meter fra land og krav om spesiell opplæring, eventuelt at fart over XX knop bare kan foregå i konkurransesammenheng og/eller innenfor gitte områder - "baner" - definert i de kommunene det er interessant (med krav om at kommunene SKAL opprette slike "baner" dersom noen ber om det).

- Generell fartsgrense på 35 knop innenfor 500-metersbeltet

 

Kanskje man kunne hente inspirasjon fra flyverdenen og angi faste soner der disse reglene gjelder? Si 500 meter fra offentlige brygger eller kommersielle anlegg der det er på sin plass å ha visse begrensninger. Så kan det åpnes for at kommunene kan etablere slike "ta det rolig" -soner hvor de vil så lenge de blir tydelig merket med bøyer e.l.

 

Generelt sett synes jeg det er en dårlig ide å klemme på en masse regler. Men at vi kan få en "paragraf 6" på sjøen som kan straffeforfølges er nok ikke så dumt. Opptre hensynsfullt, ellers blir det blå disco i hekken!

 

5 knop 100 meter fra land? Uansett? Toillpreik! Sørvæsten piska nu opp værre sjy på svabærgan enn æ gjorde med Rana'en med heimlængsel, medvind og kjøttkaka til middag!:smash:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Kommunene har jo allerede innført fartsbegrensninger hvor det er behov for det.

Noen har 5 knop 50m fra land.

Noen har kun for bestemte områder med tildels ulike fartsgrenser.

 

Jeg mener man lokalt har best forutsetninger for å bestemme hvor det er behov for fartsbegrensninger.

For 90% av kystlinjen er det ikke behov for slik regulering, og hvor behovet er til stede har kommunene allerede innført de fartsbegrensninger de synes er hensiktsmessige.

 

Om det likevel skulle innføres en nasjonal grense med avstand fra land, synes jeg 100m er drøyt langt å sette generell fartsbegrensing. 50m virker mer fornuftig, og i tråd med fartsbegrensing man har utenfor badeplasser merket med bøye.

Det rimer ikke at avstandsbegrensningen for 'fri fart', er mindre utenfor badebøyer enn fra land/skjær i sin alminnelighet.

Link to post
Share on other sites

Bør være både tid og sted bestemt. Nord for Færder hele året. Lindesnes til Færder mai til og med august.  Resten av året og resten av landet ingen grenser. Mulig områdene rundt bergen og Stavanger bør ha restriksjoner. 

Her jeg bor er det helt greit med 50 knop 20 meter fra land.  hvis det er en båt til i fjorden ser man den på lang avstand. På 10 år har jeg en gang måtte vike for en annen båt. Har seilt mye i Oslofjorden. Der synes jeg fartsgrensene foreslått er greit. En konsekvens av mange båter og mange som ikke forstår båt. 

Kommer uansett ikke til å bry meg om reglene. Kommer nok ingen politibåter hit.

Link to post
Share on other sites

Er redd for at dette nok engang er verdiløs symbolpolitikk som ikke blir fulgt opp med ressurser til å håndheve loven.

 

Om folk bare hadde fulgt eksisterende lovverk, hadde nok mange problemer allerede vært løst.

 

Jeg ser nesten daglig brudd på regelen om 5 knop 50 meter fra land, hvem er det som tror at 5 knop 100 meter fra land-regelen skal bli overholdt????

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Og hvordan er det meningen at lokale tilpasninger skal være kjent? Skal hvert sjømerke utstyres med fartsskilt? 

 

Dette er primært et lokalt problem i vika og på Sørlandet, som resten av landet skal få lide for. Bortsett fra i Trondheim ser jeg ikke for meg hvem som skal håndheve dette. Derfor i mitt nærområde mellom Trøndelag og Helgeland blir dette i hovedsak bare svada. Enda et dusteforbud  sørfra ingen kan eller vil håndheve, og heller ingen som bryr seg om. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

Veldig mye av kysten kan ha godt av en slik grense. Hvor fort synes du det er greit å kjøre under 100 meter fra land?

Her jeg bor i Grimstad kjører jeg marsjfart (19-22 knop) mange steder der det stikker opp et skjær eller en holme. Spesielt utenfor fellesferien og når jeg er ute og fisker. 

 

Det er stort forskjell på å ligge i 20 knop forbi en liten holme utaskjærs i en kommune med hundrevis av holmer, enn i Oslo der man knapt har en holme og bare har 100 meter fra fastland og noen få øyer. 

 

Kommer jeg til å innrette meg etter en generell fartsgrense på 5 knop 100 meter fra land på vinteren. Nope. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

Hva med små seilbåter? Hvis jeg f.eks seiler en Laser / Optimist / Yngling eller lignende går det lett over 5 knop, og ofte ganske nærme land

Forskrift om fartsbegrensning gjelder kun for maskindrevne fartøyer i Asker. Kanskje andre steder også?

Så du kan ro eller seile så fort du vil.

 

https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/1968-05-15-3619

 

Link to post
Share on other sites

TwisT skrev 16 minutter siden:

Forskrift om fartsbegrensning gjelder kun for maskindrevne fartøyer i Asker. Kanskje andre steder også?

Så du kan ro eller seile så fort du vil.

 

https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/1968-05-15-3619

 

 

Litt gått ut på dato siden Røyken nå er en del av Asker?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:

Er redd for at dette nok engang er verdiløs symbolpolitikk som ikke blir fulgt opp med ressurser til å håndheve loven.

 

Om folk bare hadde fulgt eksisterende lovverk, hadde nok mange problemer allerede vært løst.

 

Jeg ser nesten daglig brudd på regelen om 5 knop 50 meter fra land, hvem er det som tror at 5 knop 100 meter fra land-regelen skal bli overholdt????


Tror du har mye rett i dette. I sommermånedene hadde det for politiet bare vært å plukke båtførere som ikke overholder eksisterende regelverk.
 

Dessverre er det i de fleste distrikter èn politibåt som skal dekke et stort område og som patruljerer i 8 av døgnets 24 timer. 

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...