Jump to content

Lading av AGM Batterier fra solcelle


joelle

Recommended Posts

Da har jeg installert mine 2x256ah agm batterier i snekka.

 

regner med at jeg aldri kommer å tenke over at jeg har dårlig med strøm.

Som kjent så er levetid på batterier varierende, å dem som har kort levetid har som regel ikke satt seg inn i vedlikehold.

 

jeg har en 140w solselle panel, med en vanlig PWM regulator. 
Hva ska ladestrøm være opp mot AGM? Er det samme som bly/syre, eller bør jeg justere denne? 
det er ikke noen switch på regulatoren, men det går å stille ladespenning i displayen.

 

Har en 50ah lanstrømlader som går å stille på AGM, så den siden har jeg kontroll på

Link to post
Share on other sites

Det er et minefelt av meninger rundt dette.. Jeg har satt absorpsjon på 14.4V og float på 13.2V på Victron MPPT (Victron og Biltema AGM). Uten å ha gjort kapasitetsmåling så fønker de i alle fall supert så langt (Victron AGM var originale i båt fra 2013, Biltema innstallert 2015).
 

Antar batterifabrikanten har en spec også?

Link to post
Share on other sites

Riktig som @Fantino skriver, dette er et minefelt. Men det som synes oftest tar knekken på AGM, er Float spenningen. Litt avhengig om batteriene står i syklisk drift eller ikke, så kan denne spenningen være veldig lav. Kanskje så lavt som 13.2V ved 25 grader. Men det er veldig viktig å lese produktbladet til batteriene veldig nøye, for det kan være store variasjoner mellom batteriene. Også viktig å merke seg at oppgitte spenninger gjelder ved 20 eller 25 grader, så må man justere spenningen etter aktuell temperatur. Derfor er det kjekt å ha sensor både på alle ladekilder. Noen produsenter sier 0.02v kompensering, mens andre sier 0.03v pr grader. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

joelle skrev for 15 timer siden:

Hva ska ladestrøm være opp mot AGM? Er det samme som bly/syre, eller bør jeg justere denne? 

Med det solselle panel som lader har du vel ikke særlig mulighet til å justere strømmen. Men uansett med 500 At og 140W panel har du rett og slett ikke lade kapasitet nok til å ta knekken på batteriene. Jeg ville ha fjernet regulatoren og koblet direkte.

Link to post
Share on other sites

Har en billig PWM lader og 100W solcelle. på mine 4 x Ritar 120 Ah. Her er det nødvendig med regulator. Den er satt på 13,6 som leverandøren har anbefalt. Tror det er 5-6 år siden jeg byttet batterier og har ikke sett noen svekkelse av disse. 

Utfra påstander tidligere i tilsvarende tråden kan det se ut som at noen har fått ødelagt batteriene med at leverandørene har oppgitt for haøy float spenning. Jeg tror jo at dette kan skyldes dårlig landstrømsanlegg som slår sef av og på ofte slik at ladespenningen blir liggende for lenge på boost(14,4V), eller at det er feil på, eller  feilinnstilt  lader.

Ellers så tror jeg det kan være lurt og bare ligge på landstrøm så lite som mulig, om man først har paneler

Link to post
Share on other sites

Er enig at dett ville være å drepe batteriene uten regulator.

 

Å er ikke enig i at jeg ikke får,toppladet batteriene med «kun» en panel. Du kan lade opp en 5``ah bank med en 3 ah lader. Tar bare laaaang tid. 
Tidligere hadde jeg 4x115ah bly/syre batterier. Ikke noen problemer med å lade batteriene helt opp. 
Men nå er jeg som sagt mest interesert i å ikke ødelegge batteriene med feil instillinger på regulator.

Var ute å sjekket hva regulator står på nå, å det ser ut til at den føler hva for type av batterier som er koblet til, å både float og boast er korrekt.

 

har uansett bestilt meg ny MPPT regulator til solcellen. Så får fikkle litt med den når den kommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...