Jump to content

Hva slags treverk er dette?


Jon Mathisen

Recommended Posts

Link to post
Share on other sites

Njææææ... Sikkert mange som er uenige i meg nå, men jeg tar sjangsen :wflag:

 

Jeg holder litt på teak. Mahogny har mye slettere trestruktur, hvis man pusser mahogny godt vil det utgjøre en helt slett overflate. Mens teak har tydligere og grovere porer, syns det kan se sånn ut her?

 

I tillegg så blir mahogny gul etter noen år, da den har veldig lite UV-motstand.

 

Lakmustesten blir å olje eller lakke den. Blir den ensfarget brun er det teak, mens mahogny blir mer gyllen og med mer fargespill i sola.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er/ ligner teak, -noe jeg for øvrig har tenkt hele veien (siden trådens start).

 

Må derfor erkjenne jeg følte meg veldig dum når forumekspertisen her etter hvert konkluderte med mahogni. Men nå, når motstridende røster lyser opp «hardtreskogen», vover jeg meg til det helt ekstreme, legger jeg hodet på fat og stemmer begjærlig i for teak, så får det heller bære eller briste.

 

Jeg vet forøvrig av egen erfaring at heltre teak(plank), eksponert for elementene innenbords i en åpen båt, blir seende omtrent slik ut dersom det oljes, men ikke skrapes.

Link to post
Share on other sites

Jon Mathisen skrev On 10.9.2020 at 19.02:

 

 

20200910_183330.jpg

 

Ser ut som luke-lokk på relativt moderne båt, ca. 10 år gammel.

Meste av treverket fra den tiden ble levert som teak, del av "teak-pakke".

Er mange typer teak, denne har ikke noe med teaken som ble brukt til båt for 50 år siden.

Blir forundret om ikke denne luken er en type teak.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den teaken som er brukt i min båt fra 2007 er definitivt hurtigvokst. 

Om det er teak i trådstarter båt skal jeg ikke stå hardt på, men i denne tidsepoken er teak limt på glassfiber og generelt teakdetaljer brukt for å gjøre båtene mer eksklusive. Og teak måtte være politisk korrekt, det vil si ikke fra regnskog.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 12.9.2020 at 21.00:

Teak er vel stort sett teak. Forskjellen er hvor hurtig man har overgjødslet planten.

 . . eller hvor gammel den er, eller hvor i stokken den kommer fra, eller hvordan den er skåret.

Jeg holder fremdeles på mahogny.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 47 minutter siden:

Da blir det ganske lett. Teak vokser ikke i regnskogen . . .

Hadde en mistanke om det, men miljøforkjemperne vil gjerne ha det til at det er der den vokser i regnskog.

Ser at bl.a. regnskogfondet definerer det som "tropisk tømmer" som også bør unngås.

 

edit: google "teak regnskog" gir forbausende mange treff.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 27 minutter siden:

Lukene er like fine etter 35 år. 

Hold deg unna vidundermidlene for å få frem teak-gløden. 

Har vasket i stykker teak-dekk med dette. Sies at disse midlene bare skal fjerne møkk, men i virkeligheten fjerner de trefiber. Fungerer som flytende sandpapir. Natene står igjen høyere enn treverket rundt.

Så nå er fordekket konvertert til vinyl-teak. :rolleyes:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jon Mathisen skrev On 10.9.2020 at 19.02:

20200910_183330.jpg

 

Denne her var ikke helt enkel nei:giggle: Enkelte deler/plank av denne har kjennetegn for visse typer "grovporet" mahogny, mens andre deler minner mer om teak. Utfordringen med tre er at det kan være så store forskjeller på utseendet ut fra hvordan stokken er skåret, er det langt oppe eller langt nede på treet, hvor har det vokst, osv.? F.eks. plank 1 og 2 (sett ovenfra og ned) minner mest om teak ut fra årringene og generell struktur. Mens nummer 3 og til dels 4 minner mer om grovporet mahogny. Er skruene skrudd i fuktige eller tørre materialer? Hvis i fuktige, da kan det fint være mahogny, mens hvis materialene var knusktørre da skruene ble skrudd i heller jeg mer mot teak (ut fra hvordan skruehullene har fliset seg opp på grunn av den alt for dype forsenkingen). Tror det beste for sikrere definering av type treslag er å skrape vekk lakken og slipe ned en halv millimeter til friskt og ubleket virke. Både gammel lakk/olje og treoverflaten generelt vil blekes og "ødelegges" av lys og ytre påvirkning etter noen år, så typebestemmelse ut fra fargen alene blir vanskelig. I tillegg er det vanskeligere å definere treslag kun ut fra bilde. Uten lakk og ytre lag med virke vil både farge, struktur, lukt og følelse av overflaten kunne gi nok informasjon til å bestemme sikrere hva dette er. Eventuelt, har du bilder fra endeveden av materialene som er brukt? Endeveden kan enkelte ganger gi nyttig informasjon. 

I dag sagde jeg opp en hel del teak på jobb. Gammel teak fra 50- og 60- tallet. Enkelte av materialene jeg sagde opp var helt typisk teak. På alle vis. Både farge, struktur, årringenes tydelighet og lukt var teak, slik som den "skal" være. Men av og til kom jeg til enkelte plank som var noe annerledes. Verken farge eller struktur tilsa teak. Men lukta og den seige følelsen når man stryker hendene over nysaget plank, den var typisk, så ja, det er ikke alltid lett å skille, selv om man har jobbet med det i mange år. Som eksempel, teak kan som nysaget ha mange forskjellige farger. Typisk teakbrun. Grå. Nesten gul. Til og med grønn! Og mot svart enkelte steder. Da kommer de andre kjennetegnene godt med for å sikrere definere hva man har med å gjøre:wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...