Jon Mathisen Startet 8.September.2020 Del på Facebook Startet 8.September.2020 Tenkte å pusse ned dette og lakke over, men hva slags treverk er det? Er det teak? Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 8.September.2020 Del på Facebook Svart 8.September.2020 De tydelige årringene tilsier at dette kan være furu. Men er vanskelig å si nøyaktig på grynn av den tykke og mørke oferflatebehandlingen Prøv å skrap og puss det ned, så får du fort fasit Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
index Svart 8.September.2020 Del på Facebook Svart 8.September.2020 Tipper det er teak. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 8.September.2020 Del på Facebook Svart 8.September.2020 Det der tror jeg ikke kan være teak. Jeg holder også på furu, muligens oregon pine (som også er furu). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jon Mathisen Svart 8.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2020 Takk for svar. Skal forsøke å skrape litt i overflaten og gi et bedre bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Jon Mathisen Svart 10.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2020 Hei igjen. Her er bedre bilder av treverket. Teak? Eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Danskeren07 Svart 10.September.2020 Del på Facebook Svart 10.September.2020 Det ligner mahogni? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 10.September.2020 Del på Facebook Svart 10.September.2020 Danskeren07 skrev 3 minutter siden: Det ligner mahogni? +1 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 10.September.2020 Del på Facebook Svart 10.September.2020 Honduras. Flott treverk, første klasse :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.September.2020 Del på Facebook Svart 10.September.2020 Frafaller herved teorien om furu. Det er ikke teak. Går for mahogny. https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk02AjdGM-C6e0Jt4tyQ1t2t53QvlxA:1599771638077&source=univ&tbm=isch&q=honduras+mahogany&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwi559Xhvd_rAhWHzIUKHYuRA7cQsAR6BAgSEAE&biw=1252&bih=991 Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Honduras Svart 10.September.2020 Del på Facebook Svart 10.September.2020 (redigert) Jeg er enig i (Honduras) Mahogny, men tror lektene under er (beiset) eik Redigert 10.September.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Frodel70 Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Tipper og dette er mahogny. Vi hadde en mahogny båt da jeg var liten og det så slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Njææææ... Sikkert mange som er uenige i meg nå, men jeg tar sjangsen Jeg holder litt på teak. Mahogny har mye slettere trestruktur, hvis man pusser mahogny godt vil det utgjøre en helt slett overflate. Mens teak har tydligere og grovere porer, syns det kan se sånn ut her? I tillegg så blir mahogny gul etter noen år, da den har veldig lite UV-motstand. Lakmustesten blir å olje eller lakke den. Blir den ensfarget brun er det teak, mens mahogny blir mer gyllen og med mer fargespill i sola. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
index Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Helt klart teak etter hva mine øyne kan se. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bølgende blå Svart 12.September.2020 Del på Facebook Svart 12.September.2020 Ja, dette er/ ligner teak, -noe jeg for øvrig har tenkt hele veien (siden trådens start). Må derfor erkjenne jeg følte meg veldig dum når forumekspertisen her etter hvert konkluderte med mahogni. Men nå, når motstridende røster lyser opp «hardtreskogen», vover jeg meg til det helt ekstreme, legger jeg hodet på fat og stemmer begjærlig i for teak, så får det heller bære eller briste. Jeg vet forøvrig av egen erfaring at heltre teak(plank), eksponert for elementene innenbords i en åpen båt, blir seende omtrent slik ut dersom det oljes, men ikke skrapes. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.September.2020 Del på Facebook Svart 12.September.2020 Jon Mathisen skrev On 10.9.2020 at 19.02: Ser ut som luke-lokk på relativt moderne båt, ca. 10 år gammel. Meste av treverket fra den tiden ble levert som teak, del av "teak-pakke". Er mange typer teak, denne har ikke noe med teaken som ble brukt til båt for 50 år siden. Blir forundret om ikke denne luken er en type teak. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 12.September.2020 Del på Facebook Svart 12.September.2020 Hvis det er teak, vil lukten røpe opphavet. Teak er vel stort sett teak. Forskjellen er hvor hurtig man har overgjødslet planten. Mahogny er mer en sekkepost som inneholder trevirke som sapelli, honduras, meranti og en rekke andre. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.September.2020 Del på Facebook Svart 12.September.2020 Den teaken som er brukt i min båt fra 2007 er definitivt hurtigvokst. Om det er teak i trådstarter båt skal jeg ikke stå hardt på, men i denne tidsepoken er teak limt på glassfiber og generelt teakdetaljer brukt for å gjøre båtene mer eksklusive. Og teak måtte være politisk korrekt, det vil si ikke fra regnskog. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
NilsPils Svart 14.September.2020 Del på Facebook Svart 14.September.2020 Hulda skrev On 12.9.2020 at 21.00: Teak er vel stort sett teak. Forskjellen er hvor hurtig man har overgjødslet planten. . . eller hvor gammel den er, eller hvor i stokken den kommer fra, eller hvordan den er skåret. Jeg holder fremdeles på mahogny. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 14.September.2020 Del på Facebook Svart 14.September.2020 Jens_P skrev On 12.9.2020 at 23.33: det vil si ikke fra regnskog. Da blir det ganske lett. Teak vokser ikke i regnskogen . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 14.September.2020 Del på Facebook Svart 14.September.2020 Hulda har badeplattform med lekter av 'avispapirteak', veier ingenting i forhold til 'ordentlig' teak. Jobbet en god del med teak på 80-tallet. Stinket teak i hele huset. Laget blant annet luker til en båt. Denne har stått udekket året rundt. Lukene er like fine etter 35 år. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.September.2020 Del på Facebook Svart 14.September.2020 (redigert) NilsPils skrev 47 minutter siden: Da blir det ganske lett. Teak vokser ikke i regnskogen . . . Hadde en mistanke om det, men miljøforkjemperne vil gjerne ha det til at det er der den vokser i regnskog. Ser at bl.a. regnskogfondet definerer det som "tropisk tømmer" som også bør unngås. edit: google "teak regnskog" gir forbausende mange treff. Redigert 14.September.2020 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 14.September.2020 Del på Facebook Svart 14.September.2020 Hulda skrev 27 minutter siden: Lukene er like fine etter 35 år. Hold deg unna vidundermidlene for å få frem teak-gløden. Har vasket i stykker teak-dekk med dette. Sies at disse midlene bare skal fjerne møkk, men i virkeligheten fjerner de trefiber. Fungerer som flytende sandpapir. Natene står igjen høyere enn treverket rundt. Så nå er fordekket konvertert til vinyl-teak. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
NilsPils Svart 14.September.2020 Del på Facebook Svart 14.September.2020 Jens_P skrev 11 minutter siden: Hold deg unna vidundermidlene for å få frem teak-gløden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hakkannen Svart 14.September.2020 Del på Facebook Svart 14.September.2020 Jon Mathisen skrev On 10.9.2020 at 19.02: Denne her var ikke helt enkel nei Enkelte deler/plank av denne har kjennetegn for visse typer "grovporet" mahogny, mens andre deler minner mer om teak. Utfordringen med tre er at det kan være så store forskjeller på utseendet ut fra hvordan stokken er skåret, er det langt oppe eller langt nede på treet, hvor har det vokst, osv.? F.eks. plank 1 og 2 (sett ovenfra og ned) minner mest om teak ut fra årringene og generell struktur. Mens nummer 3 og til dels 4 minner mer om grovporet mahogny. Er skruene skrudd i fuktige eller tørre materialer? Hvis i fuktige, da kan det fint være mahogny, mens hvis materialene var knusktørre da skruene ble skrudd i heller jeg mer mot teak (ut fra hvordan skruehullene har fliset seg opp på grunn av den alt for dype forsenkingen). Tror det beste for sikrere definering av type treslag er å skrape vekk lakken og slipe ned en halv millimeter til friskt og ubleket virke. Både gammel lakk/olje og treoverflaten generelt vil blekes og "ødelegges" av lys og ytre påvirkning etter noen år, så typebestemmelse ut fra fargen alene blir vanskelig. I tillegg er det vanskeligere å definere treslag kun ut fra bilde. Uten lakk og ytre lag med virke vil både farge, struktur, lukt og følelse av overflaten kunne gi nok informasjon til å bestemme sikrere hva dette er. Eventuelt, har du bilder fra endeveden av materialene som er brukt? Endeveden kan enkelte ganger gi nyttig informasjon. I dag sagde jeg opp en hel del teak på jobb. Gammel teak fra 50- og 60- tallet. Enkelte av materialene jeg sagde opp var helt typisk teak. På alle vis. Både farge, struktur, årringenes tydelighet og lukt var teak, slik som den "skal" være. Men av og til kom jeg til enkelte plank som var noe annerledes. Verken farge eller struktur tilsa teak. Men lukta og den seige følelsen når man stryker hendene over nysaget plank, den var typisk, så ja, det er ikke alltid lett å skille, selv om man har jobbet med det i mange år. Som eksempel, teak kan som nysaget ha mange forskjellige farger. Typisk teakbrun. Grå. Nesten gul. Til og med grønn! Og mot svart enkelte steder. Da kommer de andre kjennetegnene godt med for å sikrere definere hva man har med å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.