Jump to content

Hvorfor så lite aktive subwoofer til båt på markedet. Anbefalinger ønskes

DR_Nelson

Recommended Posts

Finner minimalt med aktive subwoofer til båt. 
Hvorfor er det så lite?
Jeg har 4stk JL Audio M6 7,7” i båten, og ser etter en sub som kan ta de aller dypeste frekvensene. 

Har tenkt litt på en vanlig bilstereo sub istedet for marine, fordi den blir innendørs og montert i en kasse. 
Kikket på JL audio sin aktive, men 8000kr blir litt i overkant for hva jeg gidder betale for lave frekvenser. 

Noen som har anbefalinger om en aktiv subwoofer som er liten, har bra med trøkk og ligger rundt 4-5000kr? Marine eller vanlig utgave.

Anbefalinger om Boss Marine besvares ikke:wink:

Redigert av DR_Nelson (see edit history)

De aller fleste båter  har plass til en forsterker, men sub plassering er ofte vanskelig i seg selv.

Jeg bruker4stk  JL audio m880 +  JL sin 12". 

Man får fullfrekvens forsterkere nå, så dedikerte 4 kanaler da til sub, endte med wet sounds forsterker da det gikk bedre opp. 

prismessig ble det litt voksent, men lyden ble fantastisk, endelig god lyd uten vreng, og kan høre på musikk i plan. 

For min del må gjerne antall båter med stort anlegg reduseres... :giggle:

(Lyd bærer langt på sjøen, og jeg ønsker ikke å høre andres musikksmak når jeg er på sjøen egentlig. Så jeg ønsker gjerne at folk kjøper Boss marine...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

1 hour ago, Olevine said:

Eller kanskje fordi markedet ikke er så stort? Tror nok en del som er på sjøen helst vil ha det stille og høre på naturens lyder når motoren er stanset. I alle fall gjelder det meg og mange andre jeg kjenner til.

Helt enig !

Dessuten er det vanskelig/umulig å oppnå ren HiFi i en båt. Vedr dypbass blir det mer rumling og dunk-dunk enn en ren og törr bass.

Jeg ser dette mer som noe man vil (forsöke å) imponere omverdenen om. 

De fleste vil riste på hodet og dra på smilebåndet. 

Bortkastede penger, er min mening

svarer likegodt på noe helt annet: kan sterkt anbefale å bruke støydempende headset ombord i båt. Jeg bruker mine masse når jeg må gå for motor, og det hender de redder nattesøvnen om det er irriterende lyder som holder meg våken. Dessuten gir du utmerket lyd, og man kan dra på litt uten å plage noen.

Når det er sagt kunne jeg også godt tenke meg enda litt bedre lyd på anlegget i båten, god lyd er ikke det samme som at man spiller høyt for å plage andre.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Mindre moralisering, mer tips er sikkert velkomment fra TS sin side. 

Støydempende headset i båt, høres like lurt ut som støydempnede headset i bil, flott bortsett fra at du ikke får med deg noen lyder fra omverden, tuting, ulyder drivverk osv.

Stereo i båten min spiller kun inni båten, ikke ut. Dere får bekymre dere over den syke soundboks på dekk trenden istedenfor. Ingenting er som å høre skurrete høy diskantlyd fra båter :o 

Her var det veldig mange gode svar fra eldre gubber som ikke kan høre god lyd lengre. 
Tror ikke dere har hørt hvordan god lyd faktisk høres, og ikke minst føles. 
Å cruise i 23 knop med god musikk = min lykkepille. Spiller jo ikke full spiker ved brygga.  

Vil jo ikke ha Cerwin Vega anlegg i båten, men best mulig lyd til en fornuftig pris.

Hvis du kjøper 1par høyttalere til 5-600kr, ja da kan du nok bare putte på deg ett headsett heller. 

Brumling blir det ikke med en god nok sub. Skal kun ta de laveste frekvensene uten å overdøve diskant/mellomtone.

Skulle jeg hatt brumlebass,hmm ja stroker 18 og monoblokk i kabin hadde sikkert slått av gelcoaten da.

Her var jeg på jakt etter en aktiv sub siden jeg ikke ønsker å lage ett stort hull i interiøret. 
Men har allerede funnet en som passet som heter... nei det vil jeg ikke si. 

Vi høres på sjøen, takk og farvel:thumbsup:

DR_Nelson skrev 13 minutter siden:

Her var det veldig mange gode svar fra eldre gubber som ikke kan høre god lyd lengre. 

Kommer alderen fram av de som har svart her? Minner om at mange kan ha HiFi som hobby selv om den ikke utøves på sjøen. Selv har jeg alltid vært HiFi interessert helt fram til jeg fikk ødelagt hørselen (av noe helt annet) i 2013. En av konsekvensene av min alvorlige hørselskade er tinnitus som trigges av andre lyder, samt hyperakusis (https://www.sansetap.no/diagnoser-og-tilstander/diagnoser-horsel/hyperakusishyperacusis/) og recruitment (https://www.sansetap.no/diagnoser-og-tilstander/diagnoser-horsel/recruitment/). 

Når vi er på sjøen liker vi å oppleve naturen og stillhet. Før jeg fikk hørselskaden hørte jeg "alltid" på musikk eller radio, det kan jeg ikke lenger. Men når vi hadde på radio eller musikk i båten var det allikevel alltid så dempet at det ikke hørtes utenfor båten. Jeg har liten sans for de som har fått et kall som sier at de skal underholde hele bukta med sin musikk. Alltid noen tilfeller av det. 

DR_Nelson skrev 31 minutter siden:

Å cruise i 23 knop med god musikk = min lykkepille.

Glad i god musikk, men veldig skeptisk til god lyd når en har en motor på full guffe. Lytter mer til musikk når vi seiler enn når motoren går (selv med en sub blir kvaliteten på lydopplevelsen for dårlig),  Men har mye bedre lyd i stua enn i båten. 

Du traff ikke med kommentaren for å si det slik 😉

Har vært profesjonell lydmann i flere år, og nyter god musikk og deilig lydbilde hjemme. Samt til dels i bilen, selv om jeg gjerne skulle hatt bedre der. 

Men jeg foretrekker stillhet på sjøen, og er ikke begeistret for å høres andres musikksmak på sjøen heller. :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

DR_Nelson skrev for 1 time siden:

God lyd trenger ikke spilles høyt for å nytes heller

Det har du helt rett i. Og jeg har full forståelse for de som setter pris på å nyte god musikk. For meg er det et stort savn. Men man må allikevel respektere andres sfære når man er i naturen / på sjøen. Det å underholde andre som er på holmetur er en uting. Spiller du musikk når du kjører plager du mest sannsynlig ingen med det, men om du er blant de som ligger og spiller musikk i uthavn og blant holmer og skjær med stort anlegg og subwoofer er du garantert en av de som påfører andre din musikk. I mange sammenhenger kan sikkert mange synes at det er bare koselig, men det må være opp til hver enkelt båtbruker å velge om han vil høre på musikk eller naturens stillhet. 

Hadde en slik opplevelse på en av våre ettermiddagsturer nå på sensommeren. Tøffet ut for å bade og nyte et par kilo nykokt kreps, og la til i ei lun bukt i nærheten. Dette var en hverdag etter fellesferien, så det var lite båter ute, men det lå en daycruiser i bukta fra før. Etter at vi hadde badet og koset oss litt satt vi oss ned med et glass øl og ei bok. Da fant nabobåten (som hadde spilt musikk hele tiden) ut at de måtte ha høyere musikk og wattet opp skikkelig. Dette var en gubbe som var godt opp i åra, og to ganske unge jenter. Etter å ha hørt på dette en stund bestemte jeg meg for at dette gidder vi ikke å høre på i lengden, så jeg gikk like godt bort og sa at vi ikke var interessert i å høre på musikk. Jeg fikk da til svar at "da kan dere jo bare dra et annet sted!". Min klare melding tilbake var da at de kan dra et annet sted dersom de vil spille høy musikk. Hans svar på det var at de var her først, så jeg kunne jo bare dra videre. Svarte ham da med at det er en uting å underholde andre folk ute i holmene med musikk, og at dersom de hadde spilt høy musikk da vi ankom så hadde vi bare dratt videre til et annet sted. Men hvis dere spiller musikk på det volumet dere gjorde da vi kom så plager dere ingen. Han tok det hintet og skrudde ned, og vi gikk for å kose oss med fersk kreps. 

Relevansen til historien er at med stort stereoanlegg og subwoofer skal det godt gjøres å spille musikk uten at lyden kommer ut av båten. Lyd bærer godt på sjøen.

Komodo skrev 34 minutter siden:

Det har du helt rett i. Og jeg har full forståelse for de som setter pris på å nyte god musikk. For meg er det et stort savn. Men man må allikevel respektere andres sfære når man er i naturen / på sjøen. Det å underholde andre som er på holmetur er en uting. Spiller du musikk når du kjører plager du mest sannsynlig ingen med det, men om du er blant de som ligger og spiller musikk i uthavn og blant holmer og skjær med stort anlegg og subwoofer er du garantert en av de som påfører andre din musikk. I mange sammenhenger kan sikkert mange synes at det er bare koselig, men det må være opp til hver enkelt båtbruker å velge om han vil høre på musikk eller naturens stillhet. 

Hadde en slik opplevelse på en av våre ettermiddagsturer nå på sensommeren. Tøffet ut for å bade og nyte et par kilo nykokt kreps, og la til i ei lun bukt i nærheten. Dette var en hverdag etter fellesferien, så det var lite båter ute, men det lå en daycruiser i bukta fra før. Etter at vi hadde badet og koset oss litt satt vi oss ned med et glass øl og ei bok. Da fant nabobåten (som hadde spilt musikk hele tiden) ut at de måtte ha høyere musikk og wattet opp skikkelig. Dette var en gubbe som var godt opp i åra, og to ganske unge jenter. Etter å ha hørt på dette en stund bestemte jeg meg for at dette gidder vi ikke å høre på i lengden, så jeg gikk like godt bort og sa at vi ikke var interessert i å høre på musikk. Jeg fikk da til svar at "da kan dere jo bare dra et annet sted!". Min klare melding tilbake var da at de kan dra et annet sted dersom de vil spille høy musikk. Hans svar på det var at de var her først, så jeg kunne jo bare dra videre. Svarte ham da med at det er en uting å underholde andre folk ute i holmene med musikk, og at dersom de hadde spilt høy musikk da vi ankom så hadde vi bare dratt videre til et annet sted. Men hvis dere spiller musikk på det volumet dere gjorde da vi kom så plager dere ingen. Han tok det hintet og skrudde ned, og vi gikk for å kose oss med fersk kreps. 

Relevansen til historien er at med stort stereoanlegg og subwoofer skal det godt gjøres å spille musikk uten at lyden kommer ut av båten. Lyd bærer godt på sjøen.

Det er da det er fint med et eller 2 tåkehorn av typen sprayboks. Da blåser du trommehinnene opp i hjernen på han, å han spiller ikke høy musikk igjen hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 1 time siden:

Det er da det er fint med et eller 2 tåkehorn av typen sprayboks. Da blåser du trommehinnene opp i hjernen på han, ...

Ja, det er jo en taktikk. Jeg tenker det er bedre å prate sammen. Dersom vi ikke hadde fått gjennomslag for min argumentasjon hadde vi nok flyttet et annet sted. 

andersb skrev for 1 time siden:

Team GGG. 

?

Jeg synes denne diskusjonen sklei helt ut. Trådstarter lurer på om noen har en anbefaling, ikke en moralpreken.

Det å ha subwoofer i båten betyr ikke automatisk at man blir en party bølle ute på holmene. Jeg har en kamerat som jeg er mye utpå med, altså to båter i følge. Han er HiFi interessert og har et vanvittig stereoanlegg (med sub) i båten. Jeg har aldri hørt han gønne på i utehavn og plage noen Han lytter til god musikk på akseptabelt nivå.

Det finnes selvfølgelig idioter der ute som ikke skjønner når deres eget bråk blir plagsomt for andre, men vi kan jo ikke automatisk anta at trådstarter er sånn? Dere som tok til syting og planlegging av knebling av de som spiller for høyt burde starte en egen tråd.

Skulle ønske jeg hadde tips til en god subwoofer, det har jeg dessverre ikke.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Det er ingen grunn til at en vanlig aktiv bilsub ikke skal fungere bra i båt. Forutsatt at den står tørt, året rundt. Alternativt at den taes ut av båten på vinteren hvis det blir fuktig i vinterhalvåret som mange opplever.

Jeg hadde sjekket ut en "sete-sub" eller ordinær plasseringsvennlig sub. Samt lagt opp gode kabler og sannsynligvis en kodensator for å hjelpe til med strøm etter behov. Jeg regner med at du vil ha et løft,  og ikke ha hårreisende (bokstavelig talt) sub.

Hvis du bare vil ha en god opplevelse i 23 knop så hadde jeg sjekket om det er plass til en "flat" sub rett ved førerplass. Både fordi den trekker mindre strøm, tar liten plass og leverer lyden der du trenger den. En er også lett å fjerne ved behov. I min båt er det perfekt plass til en slik sub under setet. - Det er ingen grunn til å levere jordskjelv til fenderholder i baugen så lenge det er ved førerplassen du ønsker å skjelve litt.

Før jeg hadde rotet med sub hadde jeg sjekket om nåværende høyttalere/ elementer har skikkelige sparkeplater og god nok demping til å få frem de dypeste frekvensene. Utrolig hva skikkelige sparkeplater kan gjøre med lyden. 

Ellers vil jeg ikke si at det er sutring her, men sterke signaler om å holde sjøen generelt og  uthavner spesielt fri for lydstøy. Nå holder man ikke normalt 23 knop i uthavn, så greit for min del med spilling i den farten. Men helst ikke kom smygende i 4 knop gjennom eller fortau i uthavner med tilsvarende volum. 😉

Jeg bygget et musikkanlegg til båten i 2014. Benyttet kun bilstereo komponenter. Spiller - forsterker og gode høyttalere med gode kabler, god (vibrasjonsfri) montasje og god demping. Benyttet en 10'' Pioneer TS-SW2501S4 som subwoofer. Valgte 10'' versjonen i stedet for 12'' versjonen da jeg antok at den ville være kjappere. Bygget denne inn i en god kasse i aktersofaen. Hadde valget mellom å bygge tett kasse og med reflex rør. Valgte tett selv om den da ikke ville gå fullt så dypt, men jeg prioriterte snert og kjapphet framfor de aller dypeste frekvensene. Monterte denne kassen godt og sørget for at det ikke oppsto vibrasjoner. Benyttet galvaniske skiller (trafo) på RCA kablene mellom spiller og forsterker for å hindre enhver jordsløyfe. Tunet inn anlegget med målemikrofon. Synes selv resultatet ble veldig bra. Spesielt ved lave nivåer.

1150801890_GM-Stereo(2).JPG.8838c0e002c5bac3f1260716d5ff50a4.JPG

2108188626_GM-Stereo(6).JPG.b6497956b133cf2bd1857a560d706ab0.JPG

Redigert av Bonus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...