Jump to content

Landstrøm - Tæring på gjennomføringer-treverk.


Gnisten

Recommended Posts

Har søkt i emneoversikten etter dette problemet men leser meg vill ved søk på landstrøm.

Jeg har tenkt å ha en frostvakt (innkjøpt hos Claes Ohlson) med landstrøm til båten i vinter.

Trodde det var helt kurant helt til jeg fikk høre at da burde jeg ta vekk jord for å forhindre tæring på gjennomføringinger i skrog.

 

Det er verd å merke seg at dette ble sagt av en 85 år gammel mann som har lang erfaring med dette.

Noen som har kunnskaper om dette ?

 

Med all respekt å melde så er jeg lite lysten på å ta vekk jord. :nono:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

LK6647, bare så det ikke her skal bli misforståelser :

 

Ser du skriver at du kjøper ovn, og derav stiller spørsmål om landstrøm.

 

Mener du da å innstallere landstrømsentral med mer, eller tenker du skjøteledning inn i båt, koblet til ovn?

 

Årsaken til at jeg spør, er at "bare for en ovn" virker det voldsomt å innstallere landstrøm.

 

Det er nemlig stooooor forskjell mellom landstrøm og skjøteledningsbruk.........

Link to post
Share on other sites

Sjekk denne linken, skremmende lesning:

http://home.online.no/~jeppejul/ANODER.html

Dette kunne jo skremme fanden på flat mark ! :eek: Interessant lesning.

 

Forøvrig spurte jeg den gamle mannen om det ikke burde være flere anoder i nærhet av propellen ? Svaret var at det var en uting med for mange anoder. De to som var der var mer en nok. De gamle er nok fremdeles eldst !

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

LK6647, bare så det ikke her skal bli misforståelser :

 

Ser du skriver at du kjøper ovn, og derav stiller spørsmål om landstrøm.

 

Mener du da å innstallere landstrømsentral med mer, eller tenker du skjøteledning inn i båt, koblet til ovn?

 

Årsaken til at jeg spør, er at "bare for en ovn" virker det voldsomt å innstallere landstrøm.

 

Det er nemlig stooooor forskjell mellom landstrøm og skjøteledningsbruk.........

Vel, Det ene kan nok føre med seg det andre her. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke skjøteledning inn på det ene inntaket for landstøm som finnes på BB side med gjennomføring inn i motorrommet på keisingen. Jeg kommer nok til å installere landstrømssentral her, men foreløpig tror jeg at skjøteledning vil bli brukt uten å bruke inntaket (gå direkte til frostvakten via koøyet akter tror jeg).

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Forøvrig spurte jeg den gamle mannen om det ikke burde være flere anoder i nærhet av propellen ? Svaret var at det var en uting med for mange anoder. De to som var der var mer en nok. De gamle er nok fremdeles eldst !

Redningsselskapet hadde for en tid siden (i fjor høst tror jeg) en artikkel hvor de tok for seg trebåter og krypstrømmer. Konklusjonen der ble at offeranoder var faktisk å fraråde. Jeg vet om flere som etterhvert går bort fra det å bruke anoder i det hele tatt. De begrunner det med at det er rimeligere å bytte propell/skroggjennomføringer en gang i blant, fremfor det å bytte ut trevirke.......

 

Jeg for min del har fortsatt anoder, men de er gamle. Jeg skal ha båten på slipp til våren. Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre, om jeg skal ha anoder eller ikke. Det vil tiden vise.

Link to post
Share on other sites

Vel, Det ene kan nok føre med seg det andre her. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke skjøteledning inn på det ene inntaket for landstøm som finnes på BB side med gjennomføring inn i motorrommet på keisingen. Jeg kommer nok til å installere landstrømssentral her, men foreløpig tror jeg at skjøteledning vil bli brukt uten å bruke inntaket (gå direkte til frostvakten via koøyet akter tror jeg).

Ok, synes det var greit å få avklart dette, i og med at der er vesentlige forskjeller i måten det gjøres på.

 

Når det gjelder montering av landstrømsystemer, er dette omtalt ganske mye fra før, se i emneregisteret. Jeg for min del er pinglete. Jeg tør rett og slett ikke da jeg synes konsekvensene av eventuellt småfeil kan bli såpass omfattende at jeg heller trekker skjøteledning og kommer til å investere i solcelleanlegg for å dekke mitt behov........

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet hadde for en tid siden (i fjor høst tror jeg) en artikkel hvor de tok for seg trebåter og krypstrømmer. Konklusjonen der ble at offeranoder var faktisk å fraråde. Jeg vet om flere som etterhvert går bort fra det å bruke anoder i det hele tatt. De begrunner det med at det er rimeligere å bytte propell/skroggjennomføringer en gang i blant, fremfor det å bytte ut trevirke.......

 

Jeg for min del har fortsatt anoder, men de er gamle. Jeg skal ha båten på slipp til våren. Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre, om jeg skal ha anoder eller ikke. Det vil tiden vise.

Det har vært skrevet en del om dette på baatplassen tidligere. Det du peker på er korrekt. Også en skøyte som lå ved siden av meg måtte bytte ut vesentlige deler av motorfundamentet (semidiesel) grunnet "luting" /oppløsing av tømmeret rundt motorfundamentet. Hvis man ikke har jernforsterkninger under kjøl, baug, hæl etc, ser jeg vel egentlig ikke vitsen med anoder på en trebåt. Benytter man god kvalitet på gjennomføringer, bør vel disse holde i svært mange år på en trebåt. Da man plukket kjølen av Colin Archer-bygget Venus, var kjølboltene i "Admirality Bronze" i meget god stand. Dette var vel på begynnelsen av 1970-tallet og båten var bygget i 1880-årene. Boltene ble byttet til rustfritt, noe Efraim Andersen (daværende eier) angret på i etterkant.

Link to post
Share on other sites

Frostvakten fra Clas Ohlson kommer med jordet støpsel og har metalldeksel. Trekker du en skjøteledning ombord og plugger den i ovnen, er det godkjent. Er ovnen isolert fra jord i båten, er du også 100% sikker i forhold til tæringsproblematikk. Hør på Hulda. Glem de andre. Dette er intet å bekymre seg for. Har en slik i båten akkurat nå. Båten står riktignok på land :smiley:

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet hadde for en tid siden (i fjor høst tror jeg) en artikkel hvor de tok for seg trebåter og krypstrømmer. Konklusjonen der ble at offeranoder var faktisk å fraråde. Jeg vet om flere som etterhvert går bort fra det å bruke anoder i det hele tatt. De begrunner det med at det er rimeligere å bytte propell/skroggjennomføringer en gang i blant, fremfor det å bytte ut trevirke.......

 

Jeg for min del har fortsatt anoder, men de er gamle. Jeg skal ha båten på slipp til våren. Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre, om jeg skal ha anoder eller ikke. Det vil tiden vise.

Jeg har i allefall ikke noen anoder på Majali og ikke vil jeg ha det heller....

 

Jeg byttett sjøvannsinntaket før sesongen og kommer nok til å bytte til syrefast etterhvert. Da er det ikke annet en syrefast som er under vannlinjen.... (men så kom jeg til å tenke på klinkene som er i bronse???....)

 

Vel uansett så vil jeg ikke ha noen galvanisk råte...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Vel uansett så vil jeg ikke ha noen galvanisk råte...

Nei, der er vi enige alle mann.

 

Men du verden for en oppstyrtelse jeg møter blant båtfolk når jeg svarer på deres spørsmål :"når er anodene byttet sist" og jeg må bekrefte, nei de er ikke byttet av meg, de som henger på er fra forrige eier......

 

Det er mange som ikke forstår dette med lutråte, etc. Men jeg må samtidig innrømme at jeg er litt skremt over at skrog-gjennomføringer ikke er "beskyttet". Det aktualiserer ihvertfall at jeg snarest må få koblet ferdig vannalarmen, som igjen er koblet mot min mobil :wink:

Link to post
Share on other sites

Frostvakten fra Clas Ohlson kommer med jordet støpsel og har metalldeksel. Trekker du en skjøteledning ombord og plugger den i ovnen, er det godkjent. Er ovnen isolert fra jord i båten, er du også 100% sikker i forhold til tæringsproblematikk. Hør på Hulda. Glem de andre. Dette er intet å bekymre seg for. Har en slik i båten akkurat nå. Båten står riktignok på land :smiley:

 

Lotus

Jotakk. Har landet på denne løsningen og når tiden kommer så får jeg studere gode løsninger med landstrømssentral. Alle gjennomføringer ble forøvrig byttet i fjor, så der burde det ikke være noen problemer. Hva jeg skal gjøre med de anodene som nå står på båten er jeg sannelig ikke sikker på.

Her er vel meningene delte. :crazy: Takker så mye for god informasjon :cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...