Jump to content

Holder 6mm syrefast kjetting til steinmoring for båt på ca. 1500 kilo?


Mastiff

Recommended Posts

@KomodoDa lurer jeg på om det ikke blir svaret, ja. Og det blir ikke noe problem å kjøre ankrene fast, jeg har en avtakbar 1600-kilos 12V-vinsj til båthengeren (som jeg uansett bare har på når jeg bruker hengeren), så med den festet til en diger stein på land med ei stropp bør jeg jo kunne dra Bruce halvveis til Woolamaloo-universitetet i Australia! :giggle: (Monty Python-referanse...) Jeg ser av den ankertråden din at Bruce-kopier plutselig ikke er så bra lenger, men det burde vel holde godt til mitt bruk, i halvfast gjørmebunn?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruce på gjørmebunn får godt grep :yesnod: Hvis du i tillegg klarer å få kjørt ankeret helt ned i gjørma tror jeg ganske sikkert at det vil få et langt liv der nede. Du kan jo bruke tau som du spleiser inn ei kause og sjakler i ankeret, da får du heller ingen kjetting som kommer opp av gjørma. Bare pass på å slippe dette så langt ut du klarer i forhold til det røret du snakket om osv. Brucen bruker gjerne noen meter på å grave seg ned. Du kan jo teste litt først også bare med et tau i et bruce på det aktuelle stedet, og kjøre det fast med båten. Da får du fort en indikasjon på hvor lett det graver seg ned. Hvis det kun er 2m dypt så ser du vel resultatet fra overflata også når det er stille? Dere har vel klart vann der nede i Mandal :diving:

Link to post
Share on other sites

Bruce-anker er et kjempegodt anker. Det er originalt laget for å holde store offshore-platformer etc på plass. 

 

1024px-Bruce_Anchor_A719.jpeg.1f2df21240000691227bb3ec5b474b45.jpeg

 

Svakheten til Bruce er hva som skjer dersom det havner på ryggen, eller man ligger på svai og dra-retningen endrer seg. Dette er ikke problemer i ditt tilfelle... 😉

 

PS: Du kan jo få tak i ett slikt ett som bilde av over. Da burde du kunne sove godt om natta 😂🤣

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Komodo Her er det veldig klart vann, ja. :wink: Men jeg må ta en titt til på bunnen der jeg skal slippe, det er noen overganger mellom sand og gjørme, og sand blir vel straks verre? Og røret går ikke på tvers av retningen jeg skal legge når jeg er innenfor den brygga som er på bildet, det går parallelt et stykke og svinger først utover like før den brygga, så det var også en av grunnen til at jeg ikke kunne gå langt ut. Jeg har faktisk liggende et lite Bruce-anker som jeg kan prøve grunnen med. Hvis det blir noe som helst feste med et på 2,5 kilo, må det jo gi skikkelig feste med tyngre versjoner. Og det blir moringstau, så det blir nok kauser. Spleising på det tauet er visstnok tilnærmet umulig. Jeg må bare huske å bruke en solid galvanisert sjakkel mellom ankeret og kausen, med syrefast sjakkel vil jo ankeret bli spist opp som offeranode.

 

@Grand Banks jr Jeg så det at de var bygd for plattformer, ja. Men for min del vil jeg jo se godt hvordan det lander (jeg legger det først ut og drar det så godt jeg kan fra båten, og så kjører jeg i gang vinsjen), og draretningen vil som du sier aldri endre seg. :thumbsup:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 13 minutter siden:

Jeg har faktisk liggende et lite Bruce-anker som jeg kan prøve grunnen med. Hvis det blir noe som helst feste med et på 2,5 kilo, må det jo gi skikkelig feste med tyngre versjoner. Og det blir moringstau, så det blir nok kauser. Spleising på det tauet er visstnok tilnærmet umulig. Jeg må bare huske å bruke en solid galvanisert sjakkel mellom ankeret og kausen, med syrefast sjakkel vil jo ankeret bli spist opp som offeranode.

Jeg har litt dårlig erfaring med å få de helt små brucene til å sette seg, men du kan jo teste litt :thumbsup: Ellers så trenger du jo ikke å ha moringstau mellom steinen og ankeret, der kan du jo bruke vanlig kraftig nylontau. Da kan du spleise inn kause og slipper sjakkel. 

 

Lagt til:

Der kom @lnjk mellom gitt. Rundslig rett i ankeret er et godt forslag. For å slippe å sjakle rett i rundslingsen kan du bendsle inn ei kause. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@lnjk Du mener sånne stropper? Det var kanskje ikke så dumt, nei. Men over vannflaten? :eek: Mener du kanskje over bunnen, hvis ankeret graver seg ned?

 

 

@Komodo Det var det jeg tenkte på, at hvis det fester, så må jo et som er tre ganger så tungt feste seg skikkelig. Angående tau, er det ikke sånn at vanlig nylontau vil bli svekket ganske fort av blåskjell og sånt som kapper fibrene? Det moringstauet er vel laget for at det nettopp skal tåle sånt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et 2,5 kg Bruce anker. Det er bare et leketøy. Det har aldri satt seg. Min erfaring. På sand riktignok. Går sikkert lettere i mudder.

 

10 kg derimot fungerer som det skal. Alle steder jeg har testet det.

 

Jeg tror "spissen" på Bruce blir for lite spisst på 2,5 kg, men fungerer fint på 7,5 og oppover. 5 kg er på grensen synes jeg (ut fra mine tester). Nytt 10 kg får du på Biltema for ca 450, og er stadig noen til salgs brukt. 

 

Finner du et brukt på 15 kg så hadde jeg nok godt for det. 

 

Når det skal sette seg så må du dra det parallelt med bunnen. Da graver det seg ned. Ikke dra skrått oppover. Sikkert logisk men nevner det allikevel. 😉

 

Du kan evt dykke ned og dytte det godt ned før du "drar det ned", i og med at du har begrenset plass. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja, vanlige stropper brukt til løfting. Har vel 5-7 ganger sikkerhetsfaktor.

Lages ofte av polyester, det samme som jeg ser Robline er laget av.

Polyester er vel er en gruppering som også terylene er en del av.

 

Hvis slingsen kommer over vannflata i rett opp/ned er det enkelt å skifte ut det uvstrålene måtte ødelegge.

Når fortøyningen er strammet opp så kommer stroppene under vann. Der er det vel litt mindre stråling.

 

-Jeg får kasserte stropper som er gode nok til mitt bruk.

I ditt tilfelle med så korte lengder hadde jeg brukt stropper fra anker til båt.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 22 minutter siden:

@lnjk Du mener sånne stropper? Det var kanskje ikke så dumt, nei. Men over vannflaten?

Hvis du kjører fast ankeret (ankerne) med en stropp som rekker opp til overflata, kan du stramme stroppen opp til overflata og sjakle inn steinen til slutt. 

 

Mastiff skrev 22 minutter siden:

Angående tau, er det ikke sånn at vanlig nylontau vil bli svekket ganske fort av blåskjell og sånt som kapper fibrene? Det moringstauet er vel laget for at det nettopp skal tåle sånt.

Det er vel ikke så mye blåskjell og rur nede i gjørma der. Vanlig treslått nylon- eller polyestertau holder lenge det også. Tror dette kommer til å bli bra uansett :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

@lnjk Det høres ikke ut som noen dum plan, med en liten modifikasjon. Det er sol hele dagen her, så jeg tror det vil bli ganske uv-utsatt. Men jeg lurer på om en god løsning kan være 15 kg anker --> lastestropp --> 10 kg anker --> lastestropp --> betongklump som avlaster --> tau --> bøye? Den lastestropen må jo være hel og bundet i knute på hver sjakkel (det må være sjakler, for øyene på disse ankrene er vel for små til og skarpe ti å føre gjennom stroppen der) til slutt bundet til det siste tauet, sånn at hvis noe ruster i stykker der nede, vil det fremdeles være ting som holder. Jeg lurer på hva denne er laget av, hadde det vært polyester, ville den jo vært perfekt: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/dragstropper-og-rundslynger/slepestropp-388620/#tab02

 

@Komodo Jeg satser også på at dette skal holde godt. :wink:  Dette blir vel en liten mellomting mellom Petter Smart og getto, men mange av løsningene mine er det, og likevel fungerer de. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 1 time siden:

Jeg ser av den ankertråden din at Bruce-kopier plutselig ikke er så bra lenger,

 

Skal man ligge på svai så så fins det nok bedre valg enn gode gamle bruce.    Men her kommer draget i en hovedretning, som vel er det ankertypen opprinnelig er konstruert for.   

 

Så jeg tenker at får du dratt fast et 15 kgs + etpar steiner / betongklumper så vil det sitte som støpt  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 6 minutter siden:

... jeg lurer på om en god løsning kan være 15 kg anker --> lastestropp --> 10 kg anker --> lastestropp --> betongklump som avlaster --> tau --> bøye? Den lastestropen må jo være hel og bundet i knute på hver sjakkel (det må være sjakler, for øyene på disse ankrene er vel for små til og skarpe ti å føre gjennom stroppen der) til slutt bundet til det siste tauet,

Poenget mitt med å bruke vanlig tau mellom anker og lodd er at du får spleiset inn kause. Denne må du så sjakle til ankeret. Hvis du kjører ankeret helt ned i gjørma forsvinner sjakkelen og alt, og da blir det konservert for all framtid. Hvis du bruker rundsling kan du fremdeles som nevnt bruke kause, men da må du bendsle den. Heller ikke noe problem hvis du vet hvordan du gjør det. Stropp rett i sjakkel er ikke helt heldig, det gir for liten radius mot stroppen, derav kausa. 

 

Mastiff skrev 6 minutter siden:

 Jeg lurer på hva denne er laget av, hadde det vært polyester, ville den jo vært perfekt: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/dragstropper-og-rundslynger/slepestropp-388620/#tab02

Vet ikke, men jeg hadde nok heller gått for denne:

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/dragstropper-og-rundslynger/rundslynge-330076/

Tilsvarende får du også på BT. 

 

Link to post
Share on other sites

@ivar Dette begynner å se ganske lovende ut, ja. :thumbsup:

 

@Komodo Jeg er usikker på om jeg kan få hele greia dypt nok ned, eller om det er stein et stykke under gjørma/sanden. Så jeg må planlegge for at enden kan bli liggende over bunnen og dermed mer utsatt for korrosjon. Men fruen er god til å spleise, så det lar seg jo også gjøre. Med å spleise inn en kause mener du å lage en rundspleis i den ene enden av en kort tamp og spleise den andre enden inn i hovedtauet? Bendsling er det nok ingen av oss som kan. Men jeg ror jeg skønner. Hvis det er stropp eller tau rett i sjakkelen, vil det være det samme stedet som blir slitt for mye, hva? Så ditt forslag er altså 15 kg anker --> tau fra dette og opp til bøyen --> 10 kg anker i innspleiset tamp, --> betongklump som avlaster i innspleiset tamp --> bøye?  Og har du et forslag til nøyaktig hva slags tau du ville brukt?

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 22 minutter siden:

Jeg er usikker på om jeg kan få hele greia dypt nok ned, eller om det er stein et stykke under gjørma/sanden. Så jeg må planlegge for at enden kan bli liggende over bunnen og dermed mer utsatt for korrosjon.

Der kommer mitt poeng med å teste inn i bildet. Hvis du kjører fast et 15kg anker der du vil ha det, og så fortsetter å trekke med talje fra land, så vil du i det klare vannet kunne se fra overflata om ankeret forsvinner helt ned eller ikke. Du får det uansett opp ved å brekke det løs, evt. sette et tau i rompa på ankeret. Får du det langt nok ned i gjørma er det konservert for all framtid. 

 

Mastiff skrev 22 minutter siden:

Med å spleise inn en kause mener du å lage en rundspleis i den ene enden av en kort tamp og spleise den andre enden inn i hovedtauet?

Ja, rundspleis med kause i. Da kan du sjakle det rett i ankeret. Som det blå tauet litt ned på siden her, bare med galv. sjakkel og kause, ikke rustfritt. 

https://maritimstart.no/maritimstart-spesial/spleising-av-tau/

 

Hvis du skal ha to ankre spleiser du inn kause i begge ender. Så et tau med kause i en ende fra det siste ankeret, som deretter skjøtes mot moringstauet. Istedenfor moringstau kan du godt bruke løftestropp gjennom steinen og opp til overflata. Men bruk slange (jeg ville valgt armert PVC slange) gjennom steinen. Hvis du ikke får stropp og slange gjennom steinen er det heller ikke noe i veien for å bruke tau gjennom steinen. Velg størst mulig diameter. Som nevnt tidligere er ikke bruddstyrken det avgjørende, men at du har noe å slite på. 

 

Mastiff skrev 22 minutter siden:

Bendsling er det nok ingen av oss som kan.

Her ser du en forklaring på hvordan de bendsler. De kaller det takning her.

https://kmspeider.no/ressurser/takling-article1587-3902.html

 

 

Mastiff skrev 22 minutter siden:

Og har du et forslag til nøyaktig hva slags tau du ville brukt?

Nei, egentlig ikke, men helst et tau som er hardslått. Har noen eksempler i båten, men jeg er litt usikker på hva de ulike kvalitetene er av. 

Link to post
Share on other sites

Da må vel også kausen i det innerste ankeret festes videre i tauet opp til dobben? For hvis det midterste festet skulle ruste i stykker om noen år, vil det jo plutselig bli nesten helt uten feste ellers. Mens hvis alt henger sammen, kan ett av ankrene (eller betongklumpen) løsne uten at båten går for langt inn.

 

Og det jeg mente med bunnen, var at det kanskje er fjellbunn så kort nede (kanskje en halvmeter, men jeg har ikke prøvd) at ikke hele ankeret og sjakkelen kommer ned i bunnen. Men da vil jeg jo kunne se etter et par år hvordan ankeret over bunnen ser ut og om det bør byttes.

 

Nå vet jeg ikke hva hardslått er, eller om dette er hardslått, men kan dette være noe brukbart?

https://www.skibsogfiskeriutstyr.no/polyestertau-16mm

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 17 minutter siden:

Og det jeg mente med bunnen, var at det kanskje er fjellbunn så kort nede (kanskje en halvmeter, men jeg har ikke prøvd) at ikke hele ankeret og sjakkelen kommer ned i bunnen.

Jeg skjønte det. Poenget mitt med å teste ankeret før du gjør hele operasjonen er at du ser hvor langt ned i leira du klarer å kjøre det. Forsvinner det helt under, er det bare fortsette å trekke enda litt hardere helt til du er sikker på at alt er nede i blåleira. Dersom du støter på fjell eller stein kan du risikere å miste festet. Da kan det hende du må revurdere hele greia. 

 

Mastiff skrev 17 minutter siden:

Nå vet jeg ikke hva hardslått er, eller om dette er hardslått, men kan dette være noe brukbart?

https://www.skibsogfiskeriutstyr.no/polyestertau-16mm

Sikkert bra. Poenget mitt med hardslått er at tauet er hardt, og at tvinnet ikke går så lett ut av det. Det kjenner du hvis du tar tak i tauet og vrir på det. Det som kommer fra steinen og bakover er det uansett ikke så farlig med, det vil jo aldri bli utsatt for tvinn. Her er det kun viktig at det ikke råtner. 

Link to post
Share on other sites

Greit, da er jeg med. Hvor langt under må ankeret gå for å få langvarig grep? Hele armen godt under? Jeg må vel egentlig trekke begge ankerne samtidig for at de begge skal kjøre seg ned.

 

Jeg ser også at Maritim i Sørlandsparken (som er innenfor kjøreavstand) har både 16, 18 og 20 mm Robline polyestertau til anker og fortøyning som metervare. Du ville vel valgt det tykkeste, antar jeg? :cool:

 

Og for øvrig vil det jo fremdeles være tau festet i brygga, hvis det verste skulle skje og noe ryker. Det skal nok veldig mye til før den klarer å ødelegge brygga på én storm, dette er for å fjerne belastningen på brygga i storm etter storm de neste 20-30 årene. Satser på at jeg iallfall vil ha en solid krepsebåt fram til jeg er nærmere 90, denne eller en annen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det med anker er en bra løsning  og en dømann på 50 kg blir det bra.

 

Trosser har hvert Gratis ypperlig til moringer, er det stort hull i steinene? ligger noen til pynt på kaia de har 70mm hull.

Gismerøya havneanlegg burde  være plassen å spørre  båtene etter trosser.

10 år ingen slitasje 16 t båt på svai.

Ps.

Tynnere tau bør fores med en slange i hullet i stenen. kan også runde kanten med en slipeskive for stein.

moring_27.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Veldig mange gode råd her rundt moring, vekt etc. Og det er jo det spørsmålet til trådstarter også handler om.

 

Min hypotese når båter flest havner på land i uvær er at det er feste mellom moring og bøye eller fra bøye til båt som har vært for svakt og tæret over tid (moringen ligger nokså godt plassert der den ble lagt ut, evt har bare beveget seg litt). Så sørg for å vie det området tilstrekkelig oppmerksomhet også.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 13 minutter siden:

vær obs på  at du  plutselig får  en trosse på 110m  

 

:giggle: 70 mm trosse på 110 m har ikke jeg lyst til å bære på i alle fall. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Roger jo Det høres ganske tungt ut, ja. :lol:

 

@snekkerbod Jeg holder på å dobbeltsikre meg, jeg tror jeg fikk en idé til det. Det kan bli lettere å få begge ankerne til å feste ordentlig i bunnen hvis jeg trekker dem ned hver for seg og parallelt, med kanskje en meter mellom ankerne, istedenfor å trekke dem ned samtidig, på rekke. Så fester jeg begge tauene gjennom en betongklump med to solide slanger inni (en sånn betongklump klarer jeg nok å støpe, med litt ekstra metall inni. Kanskje to sekker tørrmørtel?) og fører dem parallelt opp til bøya:

 

Anker 1 - 15 kg ---------\

                                        >  betongklump ============== bøye ========== båt

Anker 2 - 10 kg --------/

 

Da har jeg 2-3 m tau (strammet opp når jeg har betongen i båten rett over) fra ankerne til betongklumpen, og fortsetter det samme dobbelttauet også fra bøya til båten, stoppet på hver side av slangen i betongblokka. Det kan kanskje brukes knuter til det? I tillegg støper jeg inn et festeøre, så jeg lett kan trekke opp betongklumpen med teinehaleren hvis jeg må endre på noe en gang. Jeg legger ankerne skrått ut fra der jeg har båten, så den kanså  trekkes lenger ut fra brygga når det er meldt kraftig nord-nordnordvest (som presser den mot brygga) eller jeg skal være borte en stund og ikke vet hvordan det blir imens. Får jeg tak i et 15 kg anker til, så bruker jeg selvsagt det som det andre ankeret også. Når jeg setter dem ned, kan jeg ha et teinetau gjennom ringen bak for å kunne trekke dem opp igjen med teinehaleren hvis jeg ikke syns det får nok feste eller det kommer for langt inn og jeg vil prøve på nytt. En Hobbyfisher som drar 150 kilo bør jo kunne dra et anker baklengs opp.

 

Er det noen som ser en fatal feil i den metoden? Det fins sikkert, planene mine er ofte omtrent like gode som Egon Olsens, før de får endelig form. :giggle:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...