Jump to content

Holder 6mm syrefast kjetting til steinmoring for båt på ca. 1500 kilo?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg må få lagt ut en moring før nordosten begynner her, den sto i fjor på i nærmere to måneder sammenhengende, med alt fra storm til frisk bris. Så planen er å legge ut tre steiner med hull gjennom som jeg henter på en veibyggeplass i nærheten, for det ligger en del der med hull etter boring og sprengning. Først en på kanskje 20 kilo og så to på rundt 40 kilo etter hverandre. Så trekker jeg kjetting gjennom dem med en meters avstand. Da kan den første lette fra bunnen ved kraftige bølger, som en rykkdemper, mens de to andre ligger fast og hindrer at moringen blir trukket innover. Det blir syrefastkjetting mellom dem, og jeg skal hindre at den glir gjennom ved å ha syrefaste sjakler på hver side av hullet. Så skal jeg ha to moringstau festet i hver sin lenke og begge festet i fortøyningsbøyen og en reservebøye, for å være sikker på at jeg ikke mister kjettingen og må drive med fridykking i desember. Jeg kan ikke bruke tau på hele greia, for det vil jo bli gnagd ganske fort i stykker av kanten på steinene.

 

Men vil 6 millimeters holde på en sånn båt med et overbygg på rundt 2 m høyde og 130 cm bredde som vinden vil ta tak i, selv i storm? Eller bør jeg ha 8 mm både for styrken og sånn at ikke steinen skal gnage i stykker kjettingen? Det vil jo bli litt bevegelse i greiene, og over årene kan det kanskje skje ting der. Eller kanskje syrefast kjetting tåler stein bedre enn steinen tåler kjettingen? Så mange spørsmål... :giggle:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva slags bunn er det?

 

Nå er ikke jeg ekspert på moring, men 100 kg stein til sammen på en såpass stor (?) båt og storm høres litt lite ut...? - Med mindre det er en bunn der dette synker ned og suger seg fast. 

 

Hva slags båt er det? Vekt etc? 

 

Er det en lun vik der vind og bølger ikke tar så hardt?

 

Hvor store er hullene i steinene? Kan du få inn tau med en gummislange rundt, og evt få slipt hullene slik at det ikke er skarpe kanter ytterst? 

 

Generelt så har jeg inntrykk av at man forsøker å unngå kjetting på moring, rett og slett fordi kjettingen forvitrer raskere enn moringstau. Har sett folk støpe moringer selv, og da støper de gjerne inn slange for å trekke tau gjennom moringen.  Har hørt at det er mer holdbart enn å støpe fast et "øye" av metall. Hva som er facit vet jeg ikke, men dette er det jeg har plukket opp i forskjellige diskusjoner. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Bjarne R Jeg hadde ikke lyst til å bruke tau der det kan gnage pga. mikroplasten som nødvendigvis må bli slitt løs fra dem.

 

 

@Grand Banks jr Som sagt veier båten rundt 1500 kilo. Det er da med alt av utstyr om bord og full tank. Bildene under viser båten og plasseringen. Hekken ligger vel nord-nordost, hvis jeg ikke tar helt feil. Det er bare nordost og nordavind som tar noe særlig der, og det er nordosten det er mest av her i området når det virkelig blåser, selv om det den siste uka har vært kuling fra vest. Men da er den helt skjermet av neset på siden. Alt som har med sør å gjøre er fullstendig skjermet, det kan blåse full storm fra sør, og det merkes så vidt.  Bunnen er gjørme, så ting suger seg ganske fort nedover, ja. Hullene, når jeg får tak i steinene, er vel på 40 mm fra vanlig boregeit til dynamittgubber, hvis jeg ikke husker feil. Jeg har noen slanger på 35 millimeter av rågummi (tror jeg iallfall de er) som jeg kan tre gjennom hullene, takk for den tanken! Det tenkte jeg egentlig ikke på. Kanskje det er bedre å bruke det spesielle moringstauet og tre det i en sånn gummislange?

 

119518850_779865506108864_7110483623418152020_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=TWrq7KDZBOAAX8sKij9&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=f5f9e8dbf52d54eb7b9f63d184a2fce2&oe=5F828044

 

119423118_727761897778350_3831866191977147994_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=_518qoNmV30AX9FweRU&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=386bf58c30a031edd0b39fc43a999f24&oe=5F82B4C3

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ha ha @Mastiff, jeg leste posten din mange ganger og fant ikke vekt og størrelse. Jeg leste tydeligvis ikke tittelen din godt nok 😉

 

Jeg vet ikke nok til å vite om steinene du finner vil holde godt nok. Men får ting satt seg i mudder så pleier det å sitte godt. Har inntrykk av at moringer i ring (sementring for kum ,  og slike metallringer) samt sugeanker pleier å sitte best. Steinenes utforming har jo mye å si. 

 

Det blir jo en form for forkatting du tenker, og i og med at du tenker å ligge med bau mot land (?) så blir jo draget alltid i samme retning. 

 

Hva mente du med å ha to tau opp til bøye, og ekstrabøye?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg måtte google forkatting... Aldri vært borti det uttrykket før. Men ja, jeg ligger med baugen mot land. Det er litt skjult av trærne, men det er altså en brygge på styrbord side. Den forrige båten, en 17-fots skjærgårdsjeep med litt høy vindskjerm, lå greit der uten noen moring, men denne vil nok dra en del mer. Jeg kan i en knipe (hvis høststormene kommer før jeg får klart dette) strekke tau fra et av trærne på rett innenfor den brygga på babord side.

 

Og det med to tau og dobber var hvis jeg brukte vanlig tau og kjetting, ikke moringstau, som er mer solid. Som reserve hvis noe skjedde med tauet eller bøyen, ville jeg fremdeles ha et tau som gikk ned og slapp å dykke for å rote i gjørma etter en forsvunnet kjetting.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

6mm rustfri kjetting har arbeidsstyrke på 450 kg og bruddstyrke på 1850 kg så klarer du å sove godt om natten med det så har du svaret ditt. Spørs vel hvor værhardt det er der du legger båten men personlig ville jeg sovet dårlig med så tynn kjetting. Tau har jeg imidlertid god erfaring med så jeg ville personlig stolt mer på det. Har sett fortøyninger av tau som ennå ligger trygt etter 40 år.

Link to post
Share on other sites

Høres litt lett ut dette, men kan ikke si jeg har så mye erfaring.

Hvis steinen har samme egenvekt som betong så mister du nesten halve vekta i sjøen.

 

De jeg la ut sist laget jeg av betong hvor jeg fyllte opp med rustbestandige akslingstubber.

Med rundslingser tredd i plast vannledningsslange ut av loddet.

-Legg ikke ut noe du ikke er helt trygg på. Hør gjerne hva andre i samme området mener.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at det blir for lett, ja. Jeg så i forhold til min bror, som brukte tre lastebilsvinghjul på rekke med en 500 kilo tyngre båt 50 meter lenger borte. Jeg tenkte at de skarpe kantene på utsprengt stein ville skjære seg veldig godt ned i gjørma. Problemet er at det er ingen i nærheten som jeg vet om har båten ute om høsten eller vinteren.

Link to post
Share on other sites

I følge denne siden så holder det med 75 kg når moringen er utformet riktig:

 

https://bakken-motor.no/faq/moringer/

 

For øvrig også en god del tips der. 

 

Vekten der gjelder jo ved slik utforming som deres moring har, og i metall. 

 

Egenvekt for stål er vel rundt 7 tonn per kubikk, og for norsk stein ca 2,5 tonn per kubikk.  Så da bør vel moringen din av stein helst veie ca 3 ganger mer enn 75 kg? Dvs rundt 225 kg?

 

Men så kommer vakuumet da, og det vet jeg ikke hvordan kan beregnes. Motholdet som moringen får kommer jo an på steinenes utforming og lokale forhold der den ligger.  

 

Når båten ligger så værutsatt så hadde jeg nok ikke stolt på ca 100 kg stein. I alle fall ikke uten å ha dykket ned og sett på hvordan den setter seg. 

 

Vind og bølger med storm rett inn akter skaper ganske tøffe forhold for moringen vil jeg tro. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ps: fant pris på den moringen Bakken Motor anbefalte. 2890,- 75 kg galvanisert .

 

Er sikkert noen nærmere deg som også kan skaffe denne?

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=69300395

 

Det er vel ikke så galt for gode netters søvn?

 

Denne kan du legge ut selv.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Støtter forslaget om å bruke tau framfor kjetting. Kjetting funker også bra, men da ville jeg gått for karbonstål, og vesentlig mer tykkelse. Minimum 12mm. Ellers mener jeg det blir feil å se på bruddstyrken, enten det er snakk om kjetting eller tau. Du må legge inn slitasjemonn, og for kjetting korrosjonsmonn. Syrefast kjetting kan være en utfordring i forhold til groptæring og interkrystallinsk korrosjon. Svartstål ruster mer generelt. 

 

Også enig i at du bør vesentlig opp i vekt på de steinene. Du er jo en stor og sterk mann, så steiner på 60-70 kg fikser du lett. For sikkerhet skyld kan du jo hive på et 10-15 kg bruce anker på enden også. De graver seg jo langt ned i gjørma, og klarer du å flytte litt på steinene så vil brucen si stopp til slutt. ankeret vil du jo aldri få noe løft i pga. de tunge steinene. Gamle bruce-kopier får du sikkert for en slikk og ingenting på finn.no. 

 

Ser ellers fram til rapporter fra årets hummerfiske :fishing:  Har vært litt stille på deg de siste åra :wink:

Link to post
Share on other sites

slik jeg skjønner det, så er denne fortøyninga ment for å gi mindre belastning på bryggas fortøyninger når vinden står på? 

 

Tenker det vil være en fordel med en eller annen form for daumann om det ikke brukes kjetting ..?  

(.. og er det så vindutsatt som man kan få inntrykk av , så trives jeg best med baugen imot været) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har, men må kjøpe nytt tau og dette blir liggende ute i lengre tid,

bruk helst noe som sola ikke tar knekken på.

Jeg har fortsatt i bruk terylenetau fra rundt 1960. Tåler både sol og noe fil.

 

Ellers så kan du jo prøve med disse steinene du har tenkt å bruke. 

Legg de ut og dra til lands med ei 1-1,5 tonns kjettingtalje.

Når den ikke klarer mer så har du jo noe hold.

Og drar du det på land får du legge ut tyngre saker.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill, alle sammen!

 

@Grand Banks jr Huff, mye mer å tenke på her enn det falt meg inn... Det er ikke min første moring, men på den første (en stein på kanskje 40 kilo) røyk tauet etter noen år, men da med en mindre båt. Forsikringssaken skaffet meg min forrige båt... :giggle: Jeg har alltid lurt på hvor lenge sånne ringer varer. De er jo galvanisert, ikke syrefaste, så de kan vel ikke være evigvarende? En entreprenør her legger ut tunge (1,5 tonn) betongmoringer, men det kommer på opp mot ti høvdinger med alt, og det er jo dobbelt så mye som det vil koste med en sånn ring, tau og bøye.

 

@ivar Det var det som egentlig var planen ved å ha tre steiner etter hverandre, for da ville den første fungert som daumann, mens de to siste holdt seg tilbake. Men samme virkning kan vel oppnås med en tung moring og fjær eller gummi på tauet som går til båten.

 

@Komodo Jeg har fisket mindre hummer i de siste årene, det blir mer kreps. :wink: Det med Bruce-ankeret er jo en god idé, men jeg tror det blir å satse på vekta. På moringen, ikke meg, altså... :lol: Eller kanskje en ring og et anker? Lurer på hvordan det vil funke med et anker foran som daumann og så ringen bak.

 

@lnjk Jeg har tenkt å bruke det spesielle moringstauet med bly fra Robline, eller noe tilsvarende. Det skal tåle det utrolige og holde i evigheter.

 

@index Enda et argument for tauet.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe annet som er ganske forvirrende er lengden på tauet. Noen steder står det fire ganger dybden, andre steder 2,5 ganger, og andre igjen er det bare dybden pluss en meter. Det er vel rundt to meter der, så det er ikke mye det er snakk om. Jeg lurer på om det er meningen at tauet skal fungere som daumann, med blyinnlegget. Men det er neppe særlig effektivt når det er så grunt.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis moringen ikke er overdimensjonert bør du legge opp til at tauet blir stående i en ganske skrå vinkel. Du skal jo ikke bruke moringen til å ligge på svai, så for din del er det vel en fordel at den ligger litt langt bak båten? 

 

 

Mastiff skrev 25 minutter siden:

Det med Bruce-ankeret er jo en god idé, men jeg tror det blir å satse på vekta. På moringen, ikke meg, altså... :lol: Eller kanskje en ring og et anker? Lurer på hvordan det vil funke med et anker foran som daumann og så ringen bak.

Jeg tenkte på et anker i tillegg som en ekstra sikkerhet. Poenget må da være at ankeret kommer bak, og bare vil bli gravd dypere ned uten at det kan få noe løft. En stein har jo gjerne en utforming som gjør at den er relativt lett å slepe etter seg, mens et bruceanker på 10-15 kg bare vil grave seg dypere ned i gjørma jo hardere du drar. Et slikt anker er jo i prinsippet nok til å holde båten din alene. 

Link to post
Share on other sites

I Mandal? Da er det jo knapt forskjell på høyvann og lavvann. Logisk sett så er det vel slik at ved veldig kort lengde på tauet så kan båten dyttes ganske langt mot land, men ved lengre tau så vil bøyen ligge nærmere båten enn moringen, og da skal det mindre til for å få "full strekk". Dermed vil lengre tau mellom bøye og moring gjøre at båten kan bevege seg mindre mot land?

 

Altså, med lengre tau mellom moring og bøye vil bøyen ligge nærmere båten, og totallengde på tau (A + B) er kortere enn dersom tau mellom moring og bøye er kort?

 1214070433_Image2020-09-14at9_25_51AM.png.82279aecbf72e9f590d06f88f750dd09.png

 

I tilfelle øverst kan vær og vind presse båten mye mer mot land, da bøyen vil kunne presses under vann og i teorien A + B kunne bli ett langt tau som går rett fra bøye til båt. Dermed kan båt slå i land. 

 

Eller?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Komodo Jeg forsto at du mente ankeret bakerst, ja. Jeg funderte bare litt. Problemet er at jeg må holde meg godt på innsiden av den brygga som vises på bildet, og i tillegg går det et rør til et renseanlegg ut som jeg ikke må borti, så jeg kan ikke ha greiene så veldig langt bak båten og få veldig skrå vinkel.

 

 

@Grand Banks jr Det ser jo ut som sunn logikk, ja. Som sagt kan jeg ikke ha moringen så langt bak båten på grunn av den andre brygga. Men jeg kan jo ha to ganske korte tau, jeg må bare få greiene til å sette seg godt ned i bunnen.

 

Kanskje en god løsning blir 3-4 steiner som er så tunge som vi klarer å få ut dit. Det bør iallfall gå med rundt 50 kilo. Steinene er jo veldig kantete etter sprengning og bør synke godt ned i gjørmebunnen her. Og så gummislange igjennom, moringstau gjennom gummislangen og et Bruce-anker et par meter bak der igjen? Om Bruce-ankeret ruster bort på noen år, så vil steinene ha satt seg så godt ned i bunnen i mlelomtiden at selv ikke en orkan flytter dem.

Link to post
Share on other sites

Forresten, @Komodo, du sier at et anker i utgangspunktet skal holde båten selv. Hva om jeg bruker tre 10-15-kilos anker på rad og så en 40-kilos stein nærmest båten som "rykkdemper"? Jeg ser to ankere, ett på 10 og ett på 15 kilo, på Finn nå innenfor enkel kjøreavstand. Det ville jo bli en veldig billig løsning. Kanskje 2500 med moringstau og bøye. Og da vil det ikke skje noe galt hvis ett av ankerne ruster i filler i løpet av 10-15 år heller. Eller kanskje de er av så tjukt gods at de ikke ruster så fort?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan sikkert fungere Mastiff, mange måter å løse dette på. I så tilfelle ville det ideelle vært å kjøre ankrene fast slik at de havner nede i gjørma. Da kan du jo også bruke trikset til @lnjk lenger opp med å trekke med ei talje. Hvis du får kjørt ankerne helt ned i gjørma vil de ikke ruste i det hele tatt, der blir de godt bevart. Det er i overgangssonen mellom gjørme og vann, samt den øverste halvmeteren under overflata at det er verst. Og så legger du på en 50kg stein som dødmann til slutt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...