Jump to content

Holder 6mm syrefast kjetting til steinmoring for båt på ca. 1500 kilo?


Mastiff

Recommended Posts

Det setter seg i sand også, men problemet er at du antakelig ikke klarer å kjøre ned hele ankeret inkludert sjakkel. Men ofte er det litt sand øverst, og leire under, så det er bare å teste. Men kan du ikke hive det første ankeret lenger ut, på andre siden av rørledningen?

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok for langt ut da, jeg må være godt på innsiden av den brygga i vest, og i øst er de også hindringer. Hvor mange menter trenger forresten et sånt Bruce-anker på 15 kilo (jeg har kjøpt det første) for å grave seg godt ned i sand? Er det sånn at det går omtrent rett ned, eller må det ha noen meter? For hvis det er det siste, må jeg antakeligvis løfte vannledningen, kjøre ankeret fast utenfor det og så trekke det videre.

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er mange innlegg i denne tråden.

 

Eg har dykka i snart 30 år, og inspisert en del fortøyningar.

 

Mi erfaring er minst mogeleg metall mot metall. Dvs. minst mogeleg sjakklar, kjettingar og kauser.

Grønt oppdrettstau er sterkt og rimeleg. Ulempa kan vera at tauet flyt, og toler lite gnag og uv-stråler.

Utsette stadar må sikrast mot skamfiling. Plastslangar, brannslangar eller "strømpa" på lastestropper funkar bra.

 

I helga dykka eg, og inspiserte, fortøyningane på mi eiga flytebrygga. Eg la ut brygga i 2011. Det var eit tau som var filt 2/3 av. Det var der tauet var festa mot brygga. Det skal eg korta inn ein halvmeter, og polstra tauet med ein brannslange.

 

Til lodd brukte eg det eg fekk tak i rimeleg. To gravemaskinsbelter, og eit par kumringar.

 

Mellom lodda og taua brukte eg fleire lastestropper.

 

Taua er 40 mm grønt "oppdrettstau".

 

Eg oppfattar at utfordringa di er å handtera ein stor ile, eller anker.

Eg hadde i alle fall heller brukt eit anker på 40-50 + kg, enn fleire små.

Link to post
Share on other sites

Det trenger noen meter. Men hvis du dykker ned og graver en liten dump som du så "kjører det ned i" manuelt, så begynner det å grave raskt.

 

Mtp @Ask sin kommentar så har jeg ingen erfaring å dra veksel på. Jmfr ett stort versus flere små. 

 

Men Ask, når det her er snakk om å bruke en større stein nærmest blåse, og ha ett  eller to ankere som ligger lenger ute for å holde igjen, hva tenker du da om størrelse? 

 

Og har du erfaring med disse ringene i galvanisk metall som jeg linket til tidligere i tråden?

 

@Mastiff, her er video ab Bruce som graver seg ned.
 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

 

@Ask Et så stort anker kan jeg nok ikke legge der. Det vil stikke for mye opp, for jeg får det garantert ikke langt nok under. Så det må bli to mindre ankere og så en 50-60-kilos betongklump foran som rykkdemper/sikring. Jeg vil tro at jeg egentlig kunne klart meg med ett anker bak, men jeg vil dobbeltsikre meg. Og tauet må være synketau. Antakeligvis må jeg nok bruke moringstau med bly, så jeg i går, for det blir så grunt der jeg må legge greiene at det ellers vil havne i en propell før eller senere, enten min eller en av naboenes. De eneste stedene der det vil være metall mot metall, blir kausene og sjaklene på selve ankerne, resten vil være tau som går gjennom myke slanger og ikke vil fileJeg kan ikke se noen annen måte å gjøre akkurat den koblingen til selve ankrene på. Men hvis jeg ikke får hele ankeret under bunnen, vil det jo si at alt sånt kan byttes. Jeg har en kjenning som dykker, så det bør gå greit.

 

@Grand Banks jr Jeg får snakke med dykkerkjenningen min og se om han kan hjelpe meg med gravingen. Det blir litt for kaldt for meg nå, og jeg må jo ned et par meter. Det vil nok ta lang tid å grave hvis jeg må opp og ned hele tiden. Hvis jeg så riktig på videoen, så graver ankeret seg ned på et par meter i sand, og det bør jo funke. Jeg kommer jo til å kjøre det med en vinsj, og da går det rolig for seg, uten rykk.

 

Et annet spørsmål til de med Bruce-erfaring: Jeg har liggende noe galvanisert kjetting. Hvis jeg surrer noe rundt skaftet på ankeret (hvis det heter det, da...) lengst mulig framme, uten at det kommer bort til festingen, vil det da gjøre at ankeret graver seg raskere ned?

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 34 minutter siden:
Mastiff skrev 11 minutter siden:

 

@Ask Et så stort anker kan jeg nok ikke legge der. Det vil stikke for mye opp, for jeg får det garantert ikke langt nok under. Så det må bli to mindre ankere og så en 50-60-kilos betongklump foran som rykkdemper/sikring. Jeg vil tro at jeg egentlig kunne klart meg med ett anker bak, men jeg vil dobbeltsikre meg. Og tauet må være synketau. Antakeligvis må jeg nok bruke moringstau med bly, så jeg i går, for det blir så grunt der jeg må legge greiene at det ellers vil havne i en propell før eller senere, enten min eller en av naboenes.

 

Når det er så grunt vil det vera enkelt å dra opp tauet no og då, og inspisera det. Polstra gjerne enden nærast ilen, minimum lengda tilsvarande dybda.

 

Grand Banks jr skrev 34 minutter siden:
Mastiff skrev 11 minutter siden:

Jeg har en kjenning som dykker, så det bør gå greit.

Eg kjenner mange som kjenner ein dykkar. Dei fleste har det til felles at dei ikkje veit kor mykje arbeid det kan vera med dykking.

 

Grand Banks jr skrev 34 minutter siden:
Mastiff skrev 11 minutter siden:

@Grand Banks jr

 

Et annet spørsmål til de med Bruce-erfaring: Jeg har liggende noe galvanisert kjetting. Hvis jeg surrer noe rundt skaftet på ankeret (hvis det heter det, da...) lengst mulig framme, uten at det kommer bort til festingen, vil det da gjøre at ankeret graver seg raskere ned?

Eg har aldri prøvd, men generelt, jo tyngre jo betre.

 

Grand Banks jr skrev 34 minutter siden:

 

Men Ask, når det her er snakk om å bruke en større stein nærmest blåse, og ha ett  eller to ankere som ligger lenger ute for å holde igjen, hva tenker du da om størrelse? 

 

Jo større jo betre, og eit anker i 50-kg-klassen vil uansett vera mindre, og ligga lengre ute, enn betongloddet.

 

Grand Banks jr skrev 34 minutter siden:

Og har du erfaring med disse ringene i galvanisk metall som jeg linket til tidligere i tråden?

Ja. Eg har opplevd å kunne trekka eit slikt inn med hendene.

 

Eg stolar ikkje på slike.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Ask Å grave et lite hull i sanden for å få ned spissen av et 15 kilos anker kan vel ikke være den veldig store jobben. :smiley: Og som jeg har skrevet lenger oppe i tråden ved bildene, så kan jeg ikke legge noe langt ute. Jeg tok et grovt øyemål i går ettermiddag, og jeg har nok ikke mer enn absolutt maksimum rundt ti meter jeg kan bruke, helst mindre, hvis det går an. Jeg kan heller ikke bruke en stor betongmoring, da den vil se for voldsom ut og jeg må unngå å tirre grunneieren i bukta. Så jeg kan bare bruke den 60-kilos betongklumpen forholdsvis nær min egen båt og brygge. Jeg vurderer faktisk å droppe stor fortøyningsbøye og heller bare ha en liten teinedobbe som er akkurat nok til å holde oppe den delen av tauet jeg skal hekte på båten. Da kan jeg ha betongklumpen mye nærmere båten. Det må nok bli fortøyningsbøye for å funke ved nærmere ettertanke.

 

Polstring ville helt klart vært lurt med vanlig tau, ja. Men så vidt jeg har forstått, er det ikke nødvendig på moringstau. Det har polyuretanbelegg som skal gjøre at det ikke er utsatt for slitasje og nedfiling.

 

Her er en Paint-tegning av sånn omtrent som jeg tenker det. All belastning vil bli i riktig retning for ankerne. Fortøyningene i land vil jo ta seg av bevegelser utover, og de vil uansett ikke være noe å snakke om, siden båten ligger helt i ly forfra, og fra den siden som er bort fra brygga, så den blir ikke presset mot brygga eller fra land.

bilde.png.df09498e4cab3d0ba343be3f24f8e2e8.png

Jeg kommer også til å dobbeltsikre meg de første stormene ved å ha et tau fra et tre på land skrått bak båten som henger litt slakt, sånn at jeg vil kunne se om det fremdeles er slakt etter uværet.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt forslag om å bruke bruceanker før steinen var basert på at det var gjørmebunn. Da pleier det å være veldig lett å kjøre fast ankeret, og du kan kjøre hele ankeret, inkludert sjakkel og den første meteren med tau, helt ned i leira. Det blir da konservert for all framtid. Dersom det er sand stiller saken seg litt annerledes. Men igjen, det er jo bare å teste litt. Hiv ut ankeret, og kjør det fast med jolla. du får fort en følelese på hvor godt dette sitter. Får du kjørt fast to 15kg bruce, og deretter hiver ut en stein på 50-70 kg ligger dette i storm. Dersom du ikke får brucen helt under havbunnen kan du jo bare piske han dykkekompisen din i vannet etter et par år og sette på en ny sjakkel :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Helt unødvendig å piske, bare å vifte med et par gode IPA, så er han i vannet før jeg rekker å si "øl". :giggle: Men det skal bli interessant å teste festet når jeg henter det første ankeret jeg har kjøpt. Og jeg får jo ikke bare én sjanse til å kjøre det fast, jeg fester et gjennomgående tau til det bakre øyet, så jeg kan trekke det opp med Hobbyfisheren hvis det setter seg halvveis fast eller skjærer ut, og bare trekke gjennom tauet hvis det gikk bra. Uansett vil det jo faktisk bare være moringstauet som koster noe i dette opplegget (jeg ga 250 for det første ankeret), så om jeg må bytte sjakkel, anker eller hva som helst om noen år, har det ikke noe å si. Det greie er jo at selv om den ene sjakkelen ruster i stykker, så festet svikter, så er det fremdeles et anker til der.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde ikke brukt gjennomgående tau i slange i betongloddet. Unødvendig å lage det til for fil.

Og siden jeg har så god tro på rundslingser, så hadde jeg (som jeg selv har gjort) 

støpt disse fast i betongen. Gjerne flere. Men litt slange bør du ha i overgangen inn/ut av loddet. 

 

Trer du stroppene inn i hværandre så slipper du å bruke knuter. Hadde jeg fått om ikke mer enn ei 1tonns stropp direkte i øyet på ankeret ville jeg brukt det. Får du ei gjennom så er vel øyet så avlangt at du får plass til to. Brannslange er som Ask sier bra mot fil.

 

Bruker du tau, gå for polyester. Jeg har som Ask også brukt grønne tau fra oppdrettsnæringen. Stoler ikke på de så har brukt dobbelt opp. Om de er 40 eller 80 mm

betyr ikke så mye. Sola spiser de opp og det er nok derfor de jevnlig skiftes ut.

Polyester (terylene) varer et par mannsaldre lengre. Men evigvarende er nok ikke de heller.

 

-Siden det var så mange begrensninger med denne fortøyningen, har du sjekket om det

er brukte ankere fra større fartøy til salgs? Et to-tre hundre kilos vanlig patentanker hadde 

kanskje vært noe å bruke her. De bygger ikke så mye i høyden.

 

Lagt til;

Polstring er lurt på alle tau som kan file. Glem dette med belegg som skal gjøre det "ufilbart"

Redigert av lnjk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et så stort anker vil bli for synlig i utbredelse, tror jeg. Det er lov å kjøre et lite anker ned i bunnen der, men ikke noe større som ikke ser ut som en naturlig stein (derfor tenkte jeg først å bruke skytestein). Det var et helsike å få lov til å føre ut slangen fra renseanlegget.

 

Det gjennomgående tauet var det planen å knytte knute på hver side. Det skulle polstres med en tynn gummislange og så gå inni en tjukkere gummislange, av den typen som brukes til eksos. De er så myke at jeg ikke tror de kan file noe som helst, og i tillegg går det altså den tynne gummislangen utenpå.

 

Men det kommer fremdeleas gode argumenter for rundslynger. Jeg må kanskje ta fram det igjen. Men flyter eller synker de greiene når de har ligget en stund? Hvis de flyter, kan de bli stående i bue opp fra bunnen, og det går ikke. Dette må ligge flatt på bunnen, så det helst forsvinner litt i sanden etter hvert. Det vil et moringstau med innlagt bly gjøre.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.klasen.no/produkter/rundsling/

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Polyestertau

 

Eksosslangene, har ikke de innlagt stålspiral?

 

Hadde ikke avskrevet større anker med en gang. Finnes vel også i ditt område.

https://www.skipsbrukt.no/patentanker-185kg-1/

2-3 IPAer (og kanskje en Birger Eriksen?) til h*n som er så vanskelig mtp utlegging

så ordner det seg?  :-)

Link to post
Share on other sites

@lnjk Det er ikke det i denne slangen. Det står eksosslange utenpå den, men den er helt myk,. Så det tror jeg går bra. Og hvis du klarer å overtale den naboen her til noe som helst, så bør du så avgjort melde deg frivillig til å få fred i Afghanistan, Syria, Irak og stort sett hele resten av verden, for da er du et diplomatisk geni! De som eier den nærmeste hytta, har prøvd siden 60-tallet... :lol:

 

@husky dane 85Flott, takk! :) Det høres bra ut. Så altså rundslynger fra ankerne og igjennom den lille betongklumpen, og så tau fra den og opp til overflaten? Eller bare slynger på hele greia? Det er blitt foreslått litt av hvert her i tråden, jeg begynner å miste oversikten selv... Og jeg antar at Felleskjøpet er det enkleste stedet å få tak i forskjellige typer av sånt. Jeg bruker nye, for jeg vil jo at dette skal vare så lenge som mulig. Med slynger uten sjakler er det jo bare ankerene som kan ruste, og det vil nok ta noen tiår.

 

Bare så jeg er sikker på at jeg ikke misforstår: Det er den typen som ikke er hele sirkler, men med hektestropper i enden som jeg bør se etter?

 

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Greit, takk! Jeg trodde bare jeg så et bilde med eksempel av de som ikke er hele. :thumbsup: Han her ser ut til å ha det som trengs av dem:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=96010670

 

Så da er det vel bare å måle opp hva jeg trenger og bestille en bunke firetonns, kanskje? Sekstonns blir vel veldig tjukke.

Link to post
Share on other sites

Hvis du sier hvor mye fil de får, så kan jeg kanskje si hvilke du skal gå for :-)

De har sikkerhetsfaktor på 7, så da tenker jeg noe annet ryker før du har nådd 28 tonn.

Med 15 kilos anker på sandbunn var det ikke styrken til stroppa som hadde tatt nattesøvnen min.

Selv om innfestingen i ankeret ikke var optimal.

Link to post
Share on other sites

@husky dane 85 Jeg føler meg ikke sikker nok på mine egne knuter til å gjøre noe sånt... :giggle: I tillegg tenker jeg at det er mer varig når det er doble slynger som går sammen, da skal det vel mye til at de blir liggende akkurat sånn at det bare sliter på den ene delen.

 

@lnjk Det ville jo være veldig greit å vite, takk! Jeg må innrømme at jeg trodde at fire tonn betydde at i det øyeblikket det ble 4001 kilos press, sa det "poff". :lol: Men altså, det blir neppe mye filing, jeg bør klare å eliminere det meste av det. De skal festes i ankerne med eller uten sjakler, det er ikke helt bestemt ennå. Og så skal de gå gjennom den nevnte betongklumpen. Det blir vel å støpe inne en tjukk slange, ha en brannslange eller lignende inni som beskytter slyngene kanskje en halv meter på hver side av klumpen, skjøte slyngene en meter eller så før betongen (så klumpen ikke kan lande på den delen som går til ankerne og jeg dermed bare må bytte den siste biten, hvis noe skjer). Det er en slangebutikk her i Mandal, så jeg tror nok jeg kan få tak i det aller meste av slanger som metervare. Det er ikke noe annet enn betongklumpen som kan file på bunnen der slyngene skal gå. Så hvis jeg bare finner den beste måten å koble dem til ankerne på, har jeg vel eliminert det meste av filing, tror jeg. Er det nok svar? :smiley:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...