Jump to content

Vinter for båten, i havn eller på land?


Bodehode

Recommended Posts

Jeg hadde tidligere 28 fot mahogneybåt som ble skiftet ut med en 25 Scand Dynamic.

Gammelbåten måtte på land og tørke litt før vinteren, og av gammel vane gjorde jeg det med nybåten i fjor.

Men nå er utelageret flyttet fra lun hage til litt værutsatt plass ved havet, samtidig har jeg noenlunde lun helårs båtplass i frostfri havn (Bodø). Båten er en DC med VP290DP drev. 
Jeg vurderer å la den ligge ute i vinter, men er litt skeptisk...

Vil det være større kondensproblemer på havet enn på land?

Tenkte å få laget en havnekalesje for å spare kalesjen for nordnorsk vinter, hvor kraftig stoff bør jeg bestille?

Blir det mer korrosjon i saltvannsiden når den ikke er konservert med kjølevæske, evt tiltak?

Har ikke allverden med lagringsplass hjemme, kan puter etc ligge i båten?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Kondensproblemer blir mindre, på grunn av varme fra sjøvannet. Om båten ikke skal brukes på vinteren kan du jo konservere den selv om den ligger utpå. Jeg for min del har puter og sengetøy i båten året rundt, har ikke sett noen problemer med det. Hvis båten er tett ovenfra, vel å merke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Egen erfaring med tanke på kondens og fukt når båten ligger på sjøen er at det ikke er noe av betydning. Nå er både skrog og dekk isolert, og det har nok betydning her. I fjor vinter hadde jeg en ledning direkte fra strømuttak på bryggen til varmevifte som var koblet opp slik at jeg kunne slå den på ved å sende en SMS. De gangene jeg satte på varme kunne jeg få noe fukt da det oppsto kondens på gjennomgående mast samt aluminiumsramme på dekksluker. Det største problemet mitt om vinteren er at det er værhardt der båten ligger.
 

Og så er jo en av de store fordelene at når vi kommer til februar og det da blir en godværsdag så er det bare å knyte løs de 14 fortøyningstauene jeg bruker på vinteren så er jeg straks ute på sjøen igjen 😊

Link to post
Share on other sites

Litt rart at så mange trenger avfukter i båten vinterstid! Det tyder på lekkasjer. Luftfuktigheten ute er på sitt laveste på vinteren, med litt varme fra sjøen og åpne lufteventiler så skal båten faktisk være tørrere på vinteren enn på sommeren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er av den formening at båten er tørrere om den står på land, enn om den ligger på sjøen. Varmen fra sjøen får fuktigheten i lufta til å kondensere mot et kaldere overbygg. Jeg har putene ombord. Sørger for de står oppreist med god lufting.

Når det gjelder avfukter, så prøv den på din egen stue. Du vil oppleve at den gir mye mer vann enn hva den gjør i båten. Det betyr ikke at det er fuktproblemer i din egen stue. Vinterlufta inneholder lite fuktighet i forhold til vår og høstluft. Har aldri benyttet avfukter i mine 42 år som båteier.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Me skalkar alle luker, og har ein avfuktar ståande i byssa. Avløp til vasken.

 

I tillegg har me ein liten omn på kvart bad.

 

Dette er ein katamaran, og bada er i skroga. Altså lågare enn byssa. Då blir det ein liten luftsirkulasjon.

 

Eit enkelt instrument (frå CO) loggar maks og min luftfuktigheit og temperatur.

 

Båten ligg på Vestlandet. Det er furuskog like ved, og tette luker sparar oss for mykje innvendig reinhald.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

arkmarin skrev 20 minutter siden:

Jeg er av den formening at båten er tørrere om den står på land, enn om den ligger på sjøen. Varmen fra sjøen får fuktigheten i lufta til å kondensere mot et kaldere overbygg. 

 

Det er derfor ventilene skal være åpne, så den oppvarmede lufta presses ut og erstattes av ny, kald og tørr uteluft. Det blir ikke mye kondens av slikt. Jeg mener fortsatt at synlig kondens i båt skyldes et lekkasjeproblem. En tett og godt ventilert båt klarer ikke å produsere slike mengder vann.

 

Om båten er tørrere på land kjenner jeg ikke til, jeg har i mine 20 år som båteier alltid hatt båten på sjøen året rundt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det spiller nok stor rolle hvor i landet en har båten, ikke alltid luftfuktigheten er så veldig lav på vestlandet om vinteren, og også hvilket vær en har år til annet. 

 

Selv har jeg båten på sjøen på Østlandet og kjører Sandstrømavfukteren (aka Meco) i noen uker i "overgangsperiodene" når det er mildt og fuktig om høsten og våren. Men også i noen dager etter vi har brukt båten over lengre tid, feks til sommerferie. 

 

Når avfukter kjøres er alle ventiler osv lukket. Har hatt alt ombord de siste årene, lagrer seilene ombord om vinteren, og alt er knusk tørt. Båtlivet før og etter vi fikk aktiv avfukter ombord er to forskjellige ting. Aldri antydning til mugg eller fukt, langt mindre, om i det hele tatt, "båtlukt". Knusk tørre dyner, tørrmat som ikke blir seigt osv. 

 

Vil nok aldri ha en "overnattingsbåt" uten aktiv avfukter igjen. Men å tvangskjøre avfukter 24/7/12 i en stort sett ubebodd og tett båt virker meningsløst. Men igjen, kanskje i deler av landet.... Å kjøre avfukter i minusgrader ser jeg heller ikke noe poeng i, da er lufta tørr. 

---------

Før avfukter så prøvde jeg det meste av "patenter". Litt varme og mest mulig lufting fungerte stort sett godt. Men år om annet så fungerte det ikke og vi fikk mugg. 

 

Men det er mer totalen gjennom året enn akkurat vinterlagring som er den store forskjellen. Avfukte aktivt noen dager ett vi har brukt båten over lengre tid, eller seilt i regn og mye fukt. Avfukte i en uke eller så når jeg har lagt seila ned i båten om høsten, avfukte i fuktige perioder om høsten og våren. Kjøre avfukter i noen timer når vi ligger på landstrøm i ferien og er på land. Det utgjør en stor forskjell i inneklima, virkelig stor forskjell. Og nei, båten lekker ikke hverken nedenfra eller ovenfra. ;-)

Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 1 time siden:

Det spiller nok stor rolle hvor i landet en har båten, ikke alltid luftfuktigheten er så veldig lav på vestlandet om vinteren, og også hvilket vær en har år til annet. 

 

Helt klart! Jeg har båten på våteste Vestlandet, og opplever som sagt ingen fuktproblemer. Bortsett fra et par smålekkasjer ved håndrekkene akkurat nå. Når båten er tett, holder den seg tørr og fin. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 4 timer siden:

 

 

Selv har jeg båten på sjøen på Østlandet og kjører Sandstrømavfukteren (aka Meco) i noen uker i "overgangsperiodene" når det er mildt og fuktig om høsten og våren. Men også i noen dager etter vi har brukt båten over lengre tid, feks til sommerferie. 

 

Når avfukter kjøres er alle ventiler osv lukket. Har hatt alt ombord de siste årene, lagrer seilene ombord om vinteren, og alt er knusk tørt. Båtlivet før og etter vi fikk aktiv avfukter ombord er to forskjellige ting. Aldri antydning til mugg eller fukt, langt mindre, om i det hele tatt, "båtlukt". Knusk tørre dyner, tørrmat som ikke blir seigt osv. 

 

 

Tiltredes!

Link to post
Share on other sites

index skrev for 9 timer siden:

 

Helt klart! Jeg har båten på våteste Vestlandet, og opplever som sagt ingen fuktproblemer. Bortsett fra et par smålekkasjer ved håndrekkene akkurat nå. Når båten er tett, holder den seg tørr og fin. 

 

Jeg sleit med mugg om vinteren i forrige båten, på Østlandet, og ja, den var tett. 

 

Forskjellen var at vi satt den på land hver vinter, og vi hadde ingen aktiv avfukting. 

 

Lufta som bare f... og hadde på varme. Tørrballer i lukka rom osv. Den kunne holde seg helt fin lenge men "plutselig" etter en "varm" og fuktig periode så var det mugg. 

 

Noen vintre gikk fint, andre gikk ikke. 

---

Etter vi bytta båt har vi stort sett hatt den på sjøen og bruker avfukter i perioder. Har ikke sett snurten av mugg. Men det til sides. Knusktørr båt/dyner/tørrmat osv er verdt insvesteringen, som ikke er stor når den heter Sandstrøm og kjøpes på Elkjøp. Har vel hatt vår i 5 år nå, koster et par tusen+ på salg. 

Link to post
Share on other sites

Bodehode skrev 15 minutter siden:

Takk for mange gode tips og råd.

Da blir det vinter på havet for båten. Har kjøpt inn litt kraftigere fortøyning, for nattesøvnen sin del.

Så er det å håpe på at det er ledig strøm på brygga... hvis ikke blir det fuktballer.

Da gjenstår det bare å trekke dyna over hue og vente på våren.

Link to post
Share on other sites

Bodehode skrev 1 time siden:

Har kjøpt inn litt kraftigere fortøyning, for nattesøvnen sin del.

 

Sjekk hvem som har mest fortøyning på båten sin, og samtidig er i havna 2-3 ganger i uka for å sjekke at alt er bra. Spør han om råd om fortøyning. Ikke han som har to tau foran og bak som som du ikke ser mellom august og april. De gir stort sett F og satser på at forsikringen skal gi dem penger til ny båt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...