Jump to content

Marna 8-11 hk motor mangler gnist.


Mr_Stian

Recommended Posts

Har en kompis som har en eldre tre båt med en Marna 8-11 hk bensin motor. De var i dag ute å fisket og mens motoren gikk på tomgang så bare stoppet den helt plutselig. Helt umulig å få start. Fant etter hvert ut at det ikke var gnist på pluggene. Har prøvd med en gammel reserve plugg så har konkludert med at Det ikke er de som er problemet. Plugg ledningene er litt slitne men det er lite sannsynlig at begge disse ryker helt på likt.

 

Justerte stiften litt da det var litt liten åpning. Utenom dette så er jeg litt lost på disse gamle motorene. 

Er det noe mer vi kan sjekke? Eventuelt noen som har noen tips til hvem som kan hjelpe? Har tatt ut magneten så den kan leveres til noen som eventuelt har peiling på disse. 

 

 

 

 

0994FBCD-1F80-4478-A8C8-1735A62303EC.jpeg

48CCAEFA-5D04-4CF3-B30D-B0115E0174D1.jpeg

Link to post
Share on other sites

Plutselig tom for gnist altså? Da er det vel én av to, enten kondensatoren som har takket for seg eller brudd på en vikling..

 

Jeg ser at du holder til på vestlandet, hvis ikke kunne jeg ha anbefalt Fredrikstad Vikleverksted. Superdyktige folk som fikser sånt til en gri pris :thumbsup:

 

Ser at dette er en Bosch magnet, så jeg kan anbefale å plukke den i fra hverandre og shine den litt opp innvendig. Kanskje dukker kilden til problemet opp også, som et løst loddepunkt eller noe.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke har skrudd så mye på dette så er jeg litt skeptisk til å begynne å demontere uten en form for veiledning. Vokser vel ikke på trær disse delene så vil ikke være for ivrig.

 

Har tatt av endelokket for å sjekke stiften, men ikke lengre inn. Ser det er en plass til med noen skruer jeg kan ta ut for å komme lengre inn. Hvis det er mulig så gjør jeg gjerne det... Har fått ett par tips til noen lokale som kanskje kan se på den... 

Link to post
Share on other sites

Et gammelt stalltips på magneter er vel å sjekke jordings-stiften. Ofte en kullstift med en liten fjær. Litt som en børste på en elektromotor. Når den blir slitt vekk og du har dårlig jord trenger bare NRK melde om regn så får man overslag og manglende gnist. Mange motorsyklister som har stått i regnvær og bannet over sykler som bare stopper, men som starter helt fint igjen dagen etter (når sola er tilbake og magneten har tørket ut). Så hvis det var litt regn, tåke eller generelt vestlandsvær på den turen, kan overslag være årsaken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...