Jump to content

Comfort 30 - Fra drøm til virkelighet


Comfort30fot

Recommended Posts

sunnmøre skrev for 18 timer siden:

Gratulerer med ein flott båt. Hadde ein slik i forrige årtusen😀 Meget bra båt, med eit flott skrog. Fin i sjøen. Kunne gjerne tenkt meg ein slik igjen, når eg etterkvart skal ha meg ein litt mindre båt. Det som held meg litt igjen er privatlivet på toalettet. Det er ikkje noko for dei beskjedne med dårleg mage😂 Ellers ville eg brukt kontaktlim på isolasjonen. Ville ikkje punktlimt, men smurt over heile for å unngå luftlommer. Casco sin er god.

 

Takk for det! Privatlivet på toalettet er heller fraværende, ja.. Har faktisk vurdert å sette inn en dør der. Jeg har vurdert å bruke spraylim fra feks biltema, noen som har prøvd det? Biltema Spraylim

 

Enzo skrev for 13 timer siden:

Men er det noen vits å bruke tid på denne isoleringen, om du skal avgårde på langtur (antar det er til tropene) så er det vel bedre å drite i det og heller se over riggen og komme seg avgårde ?

Vi bor forresten i en over 40år gammel svensk seilebåt og har minimalt med fukt og den er ikke etterisolert. Varme/lufting og avfukter samt ikke legge klær og sånt direkte mot skrogsiden (da kommer det ikke luft til) er vår oppskrift på fuktfritt liv

 

Ting har endret seg litt underveis i dette prosjektet, etter som verden er i stadig endring. Jeg føler det ikke er tiden for å legge ut på langtur helt enda. Derfor er ny plan å ta norskekysten fra feb/mars opp til Svalbard og nedover igjen gjennom sommeren, så dra sydover sensommer/høst 2021. Det er sikkert mange sjekklister for å gå over rigg, noen du vil anbefale? 

 

Det er gode tips til fuktfritt liv, Enzo. Hvordan gjør dere det når dere ligger i uthavn vinterstid, hvis dere gjør det? 

Link to post
Share on other sites

Sitat

 

Ting har endret seg litt underveis i dette prosjektet, etter som verden er i stadig endring. Jeg føler det ikke er tiden for å legge ut på langtur helt enda. Derfor er ny plan å ta norskekysten fra feb/mars opp til Svalbard og nedover igjen gjennom sommeren, så dra sydover sensommer/høst 2021. Det er sikkert mange sjekklister for å gå over rigg, noen du vil anbefale? 

 

Det er gode tips til fuktfritt liv, Enzo. Hvordan gjør dere det når dere ligger i uthavn vinterstid, hvis dere gjør det? 

 

Verden er ikke så enkel akkurat nå vi har selv satt en dato for når vi reiser men har i bakhodet at om ikke verden har fått skikk på seg selv innen da så må vi utsette, noe vi absolutt ikke har lyst til.

Angående rigg så ville jeg rett og slett betalt for en proff riggsjekk og så vært med selv og lært litt og så tatt riggsjekk selv videre framover, da får du en kvalifisert god sjekk nå og kan følge opp underveis selv. 
Jeg tar all riggsjekk selv, begynner øverst og jobber meg nedover masten på stående rigg (Vant og innfestninger, terminaler osv)på fall og slikt kapper jeg av noen cm innimellom for å unngå at det gnager på samme punkt hele tiden.

 

Angående fuktfritt om vinteren i uthavn så ligger vi i ro desember til mars så i den aller kaldeste og dermed tørreste årsitden ligger vi i ro men når vi er ute så gjør vi akkurat som vi ellerst gjør. Dieselvarmeren står altid på og vi fyrer gjerne litt i overkant så vi må lufte og vi passer på at f.eks dyne og lignende ikke ligger inntil skrogsiden. 
Thats it

 

Link to post
Share on other sites

Comfort30fot skrev On 12.11.2020 at 19.50:

 

 

Det må i alle fall kunne sies å være delte oppfatninger om akkurat det. Det er mye kondens i båten i dag, uten at noe skyldes lekkasjer. Blir spennende å se hvordan det blir etter isoleringen, 12 m2 med 19mm armaflex er på vei nå! 

 

Langturen er foreløpig utsatt, pga tilstanden verden er i. Ny plan er norskekysten fra februar/mars, opp til Finnmark og Svalbard 😊

Fant du Armaflex ok pris noe sted?

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 10 timer siden:

Fant du Armaflex ok pris noe sted?

 

Usikker hva som defineres som ok pris, men jeg gav rett over 200kr/m2 for 19mm. Da handler jeg fra bedrift til bedrift. 

 

Enzo skrev for 11 timer siden:

Verden er ikke så enkel akkurat nå vi har selv satt en dato for når vi reiser men har i bakhodet at om ikke verden har fått skikk på seg selv innen da så må vi utsette, noe vi absolutt ikke har lyst til.

Angående rigg så ville jeg rett og slett betalt for en proff riggsjekk og så vært med selv og lært litt og så tatt riggsjekk selv videre framover, da får du en kvalifisert god sjekk nå og kan følge opp underveis selv. 
Jeg tar all riggsjekk selv, begynner øverst og jobber meg nedover masten på stående rigg (Vant og innfestninger, terminaler osv)på fall og slikt kapper jeg av noen cm innimellom for å unngå at det gnager på samme punkt hele tiden.

 

Angående fuktfritt om vinteren i uthavn så ligger vi i ro desember til mars så i den aller kaldeste og dermed tørreste årsitden ligger vi i ro men når vi er ute så gjør vi akkurat som vi ellerst gjør. Dieselvarmeren står altid på og vi fyrer gjerne litt i overkant så vi må lufte og vi passer på at f.eks dyne og lignende ikke ligger inntil skrogsiden. 
Thats it

 

 

Takk for gode tips! Hva koster en riggsjekk? Vi har endel familievenner som har mye seilerfaring, så prøver å høre med dem først 👍

 

Kan du fyre så godt i uthavn at du må lufte, skjønner jeg at behovet for isolering ikke er så stort. Med Wallasen min greier jeg kanskje å bli kvitt hakkende tenner, når jeg ikke befinner meg i soveposen med komfort på -25 grader 😅

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 16.11.2020 at 15.41:

Da tror jeg du er heldig med prisen. Har funnet 19mm med lim til 2000kr/6m2,  kr333 pr m2 som det billigste.

 

Det er noen fordeler ved å handle bedrift til bedrift. Fra forbruker til bedrift tror jeg ikke du finner noe billigere. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt rådene deres om å få en så tett båt som mulig, før jeg begynner å se hvilken luftavfukter jeg trenger... I dag har jeg holdt på med rekkestøttene, der det helt tydelig har kommet inn en del fukt. Jeg har løftet opp alle, fjernet gammel fug, rengjort og fuget på nytt, før jeg har skrudd det sammen igjen. Jeg gjorde en test i går, som det ser ut til at fungerer veldig bra, så resten har jeg tatt i dag. Det kommer fortsatt noen få ørsmå dråper, men dette tror jeg skyldes kondens som skapes i skruen som er kald ute, og noe varmere inne. Vedlagt noen bilder underveis, i dag husket jeg det faktisk! :D 

IMG_20201119_125811.jpg

IMG_20201119_132608.jpg

IMG_20201119_132652.jpg

IMG_20201119_132659.jpg

Link to post
Share on other sites

Ein seilbåt som blir brukt, lever eit tøft liv. På ein eldre båt er det fornuftig å gå over alle rekkestøtter, dekksbeslag og boltar som held dekk og skrog saman. Etter nokre 10-år er det fornuftig å sjekke alt som er av tetningar. Det kan også vere fornuftig å sjå om hol til boltar har utvida seg. Ikkje minst kan det vere greitt å sjekke om det har trekt seg fukt inn i distansemateriell om der er det. Viktig å ha som mål å få båten så tett som mogleg. Tar tid, men viktig jobb. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 9 timer siden:

Her har du hatt lekkasjer, garantert! Det blir ikke grønt uten;-)

 

Ved mye sjø eller mye regn og vind, har det kommet mye. Fra noen av boltene som ses ved siden av rekkestøttene, kommer det også inn noe fukt. Dette står på den stadig lengre to-do listen 😅🙈

 

sunnmøre skrev for 9 timer siden:

Ein seilbåt som blir brukt, lever eit tøft liv. På ein eldre båt er det fornuftig å gå over alle rekkestøtter, dekksbeslag og boltar som held dekk og skrog saman. Etter nokre 10-år er det fornuftig å sjekke alt som er av tetningar. Det kan også vere fornuftig å sjå om hol til boltar har utvida seg. Ikkje minst kan det vere greitt å sjekke om det har trekt seg fukt inn i distansemateriell om der er det. Viktig å ha som mål å få båten så tett som mogleg. Tar tid, men viktig jobb. 

 

Helt enig! 👍

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har jeg gått glipp av! 
 

har hatt en Comfort30 siden 2010... hoff som åra flyr... 

 

begynner å bli sent på kvelden nå, men umiddelbare kommenterer er: 

 

jeg isolerte skroget og hele akterkøya med 10 mm skrogisolasjon fra maritim samt 19 mm Armaflex med lim. 
limt rett på skrog. Deretter ble skrogtrekk limt rett på dette. I himling og rundt hjørner er det bra med kontaktlim på spray. Men husk verneutstyr og lufting. Ellers brukte jeg Casko våtromslim. 
 

ble meget bra. Brukte også 10 mm isolasjon mellom innerliner og dekk i taket på forpiggen. Dette for å hindre kondens i taket når man sover. 
 

Bra du går over rekkestøtter. Sjekk også gjennomføringene på røstjern. Lekker det der, går vannet rett inn i balsa kjernemateriale. 
 

ellers er det jo blykjøl på comfort så kjølen er bunnsolid. 
 

Legg gjerne ut flere bilder av båten. 
 

jeg hadde en prosjekttråd her på forumet som strakk seg over flere år.

 

skal bli gøy å følge deg videre. 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 3 timer siden:

Denne tråden har jeg gått glipp av! 
 

har hatt en Comfort30 siden 2010... hoff som åra flyr... 

 

begynner å bli sent på kvelden nå, men umiddelbare kommenterer er: 

 

jeg isolerte skroget og hele akterkøya med 10 mm skrogisolasjon fra maritim samt 19 mm Armaflex med lim. 
limt rett på skrog. Deretter ble skrogtrekk limt rett på dette. I himling og rundt hjørner er det bra med kontaktlim på spray. Men husk verneutstyr og lufting. Ellers brukte jeg Casko våtromslim. 
 

ble meget bra. Brukte også 10 mm isolasjon mellom innerliner og dekk i taket på forpiggen. Dette for å hindre kondens i taket når man sover. 
 

Bra du går over rekkestøtter. Sjekk også gjennomføringene på røstjern. Lekker det der, går vannet rett inn i balsa kjernemateriale. 
 

ellers er det jo blykjøl på comfort så kjølen er bunnsolid. 
 

Legg gjerne ut flere bilder av båten. 
 

jeg hadde en prosjekttråd her på forumet som strakk seg over flere år.

 

skal bli gøy å følge deg videre. 

 

Tusen takk for gode råd, Eureka. Din prosjekttråd gjorde at min så dagens lys. Den har altså vært til stor inspirasjon 👍

 

Husker ikke om du skrev noe om det i din tråd, men hvorfor valgte du 19mm armaflex +10mm skrog, i stedet for feks 25mm armaflex? 

 

larshans1 skrev 3 minutter siden:

Hva gjør de skivene under rekkestøtta? Vil gjøre det vanskelig å få tettet det skikkelig...

 

Takk for tips. De gjør så feste til rekkestøttene får rett vinkel, finnes på begge sider. Selvfølgelig ikke optimalt, men orker ikke ta jobben med å støpe opp ny vinkel der. 

 

Som generell informasjon kan jeg meddele at dette ikke blir båten jeg legger mest penger i. Hvis jeg trives godt med dette livet, kommer jeg til å kjøpe en litt større båt som utgangspunkt. Foreløpig liker jeg livet veldig godt 😁 Kan også meddele at jeg jobber som avdelingsleder for rehabilitering i et entreprenørfirma. Kommer ikke fra skolen men fra gulvet, så har holdt i litt verktøy før 🤠👍

Link to post
Share on other sites

Ang valg av isolasjon, så kjøpte jeg først inn en god del plater med 10mm. La dette i forpiggen. Mens jeg holdt på med det, dukket det opp en finnannonse hvor en kar solgte 2 ruller a 6m 19 mm Armaflex for 500 kr. Så jeg kjøpte de og har fortsatt 6 meter igjen på garasjeloftet. 
 

det ligger ikke to lag isolasjon, 10+ 19 mm. Men 10 fremme og 19 andre steder. 
 

Endene på Armaflex er ikke vanntette. Det var maritim sin. 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 22 minutter siden:

Ang valg av isolasjon, så kjøpte jeg først inn en god del plater med 10mm. La dette i forpiggen. Mens jeg holdt på med det, dukket det opp en finnannonse hvor en kar solgte 2 ruller a 6m 19 mm Armaflex for 500 kr. Så jeg kjøpte de og har fortsatt 6 meter igjen på garasjeloftet. 
 

det ligger ikke to lag isolasjon, 10+ 19 mm. Men 10 fremme og 19 andre steder. 
 

Endene på Armaflex er ikke vanntette. Det var maritim sin. 

 

Takk for oppklaringer! Er ikke endene vanntette om man ikke kapper de, heller? Hvordan forholdt du deg til dette, evt? Ser at det selges en egen tape, men finnes kanskje noen rimeligere alternativer? 

Link to post
Share on other sites

Var vel igrunn ikke klar over det den gang. En plass det hadde samla seg litt vann, bak ryggen i salongen, sugde det opp litt, så jeg kappa det bare bort.. vil anta at hvilken som helst ok tape gjør nytten. 
 

hvordan er ståa med dieseltanken din? Er den plassert nede i BB cockpitbenk ? -fra byggeår ? 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev On 21.11.2020 at 20.32:

Var vel igrunn ikke klar over det den gang. En plass det hadde samla seg litt vann, bak ryggen i salongen, sugde det opp litt, så jeg kappa det bare bort.. vil anta at hvilken som helst ok tape gjør nytten. 
 

hvordan er ståa med dieseltanken din? Er den plassert nede i BB cockpitbenk ? -fra byggeår ? 

 

Den er plassert nede i BB cockpitbenk, ja. Kan nok anta at den er fra byggeår, men blir ren gjetting. Veldig knotete å sjekke nivå i alle fall, så det er en av tingene jeg kommer til å gjøre noe med. Har mottatt armaflexen min og skal ned i  båten for å holde på litt, skal ta noen bilder av den da. Har du noen innspill vedr denne? :D 

Link to post
Share on other sites

Kos deg med jobben! 
 

innspill vedrørende tanken ? Det er nå bare å sjekke at den er hel og i orden. Kanskje du skal vurdere å plukke den ut og rengjøre den? Det finnes nok ulike varianter av tankene i comfortene. På min er det en stuss ut på topp og bunn og en klar slange mellom. Dieselnivået i slangen tilsvarer inni tanken. 

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev On 15.11.2020 at 23.59:

Jeg betalte 1200 kr for å få smurt opp Furlex rulleforstag, stramme opp vant og en generell sjekk uten at han var oppe i mastetoppen, men tror det varierer litt.

 

Hvordan klarte du å få dette så billig?

Jeg betalte 3000 for en mindre båt og tillegg i pris for riggtrim samt jobben for utskiftning av 3 fall..

De var riktignok oppe i masten på inspeksjonen, likevel dyrt...

Link to post
Share on other sites

Geb skrev for 3 timer siden:

Hvordan klarte du å få dette så billig?

Jeg betalte 3000 for en mindre båt og tillegg i pris for riggtrim samt jobben for utskiftning av 3 fall..

De var riktignok oppe i masten på inspeksjonen, likevel dyrt...

Tror det var flere ting som utgjorde at det ikke ble mer - han var ombord i en times tid, bodde rett i nærheten av der båten lå, og var ikke oppi masta :smiley:

Kanskje det er litt regionale forskjeller i pris også?

 

Blir nok mer jobb på han til våren, så vi diskuterte det og underveis... Fikk muntlig overslag på 7500 for å bytte alt av løpende rigg, og 2500 ekstra for å overhale vinsjene. Det syns jeg egentlig var veldig billig? :giggle:

Redigert av Seilerslask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Seilerslask said:

Tror det var flere ting som utgjorde at det ikke ble mer - han var ombord i en times tid, bodde rett i nærheten av der båten lå, og var ikke oppi masta :smiley:

Kanskje det er litt regionale forskjeller i pris også?

 

Blir nok mer jobb på han til våren, så vi diskuterte det og underveis... Fikk muntlig overslag på 7500 for å bytte alt av løpende rigg, og 2500 ekstra for å overhale vinsjene. Det syns jeg egentlig var veldig billig? :giggle:

 

Løpende rigg bytter du selv, og å vaske vesle brumlemann aka vinsjene, det klarer du fint selv - med klut og kost og såpevann (dvs whitesprit) :-)

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 2 timer siden:

Løpende rigg bytter du selv, og å vaske vesle brumlemann aka vinsjene, det klarer du fint selv - med klut og kost og såpevann (dvs whitesprit) :-)

Jada - mye av dette kan jeg bytte selv, og vinsjene kan jeg overhale på en lat søndag... Men når TODO-lista er lang som et vondt år, så kan det godt tenkes at noe blir satt bort likevel :giggle: Når det er sagt - en del av den løpende riggen vil jeg rett og slett ikke bytte selv, er ikke gira på tur opp masta :sweat:

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 9 timer siden:

 

Løpende rigg bytter du selv, og å vaske vesle brumlemann aka vinsjene, det klarer du fint selv - med klut og kost og såpevann (dvs whitesprit) :-)


jeg gjør det meste på riggen selv både stående og løpende!

(untatt pressing av terminaler:smiley:)

monterte kutterstag helt selv mha Sta-lok/Norsemann....

 

tar også av riggen hver høst, da klubben ikke tillater att vi står med riggen på, på land!

Da får man en årlig sjekk, av kordeler, terminaler, mast-rør

 

wincher gjør jeg ved behov, eller ca 3års intervall

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...