Jump to content

Comfort 30 - Fra drøm til virkelighet


Comfort30fot

Recommended Posts

9 hours ago, Seilerslask said:

Jada - mye av dette kan jeg bytte selv, og vinsjene kan jeg overhale på en lat søndag... Men når TODO-lista er lang som et vondt år, så kan det godt tenkes at noe blir satt bort likevel :giggle: Når det er sagt - en del av den løpende riggen vil jeg rett og slett ikke bytte selv, er ikke gira på tur opp masta :sweat:

 

Opp i masten for å bytte løpende rigg, hva slags tau er det snakk om her?

Ellers kjenner jeg meg igjen i det der med å ikke ville opp i masta. Første året så hadde jeg en rigger til å sjekke for meg, og så en vakker dag mistet jeg storseilfallet opp til trinsene i masta og da var det bare å "bryte isen". Senere har jeg gjort litt arbeid i riggen som å bytte lanterner, fikse windex og bytte vindmåler. Og vipps så var den frykten  borte, og nå er jeg oppe minst et par ganger i sesongen for å sjekke at alt står bra til...

 

 

Link to post
Share on other sites

Da håper jeg det er greit at jeg sniker inn en liten oppdatering i denne tråden :wink: Det er veldig hyggelig at dere er engasjerte, det setter jeg stor pris på! Jeg har foreløpig ikke vært oppe i masta selv, men kan ikke si det er noe jeg gruer meg til. Jeg tenker å bruke klatresele å bli heist opp, hva gjør dere? 

Når det gjelder fuktighet i båten, er jeg nå helt overbevist om isolering vil hjelpe på dette. Det ser og erfarer jeg med egne øyne. Jeg har prøvd meg litt frem nå helt i starten med hva som blir beste metode, for dette har jeg aldri gjort før.

Til å fjerne gammelt skrogtrekk har jeg brukt en sparkel, et mini-brekkjern og masse håndkraft og banning.
Så har jeg slipt med denne for å fjerne gammelt lim, det anbefales. Trenger jeg en til blir det kanskje en til vinkelsliperen til de store flatene, og en litt mindre en til drillen i hjørner etc. Min er fra 3M, men finnes på biltema. 
IMG_20201127_170837.jpg.94f776879cd70eb1e080e5c5a341ad6d.jpg

 

 

Deretter har jeg rengjort med aceton. Har brukt biltema sitt spraylim, det har fungert greit men ikke optimalt. Som dere ser har jeg også brukt lim ala tech7, som jeg har tilgang på via jobben. IMG_20201127_205239.jpg.c282a1ba8822dfbd1c8f66b8c221a6af.jpg

 

Neste gang kjøper jeg armaflex m/ lim :D I og med at dette er bak hyller og innredning vil det nok sitte uansett. Når jeg skal isolere stikkøya tror jeg det blir helliming med tech7 / våtromslim. 



Før:
IMG_20201127_103907.jpg.6e462ef795387f4ac2cda4398b668ce0.jpg

IMG_20201127_112440.jpg.9ebe3e502b44d1ac05b93e8ed4f5b75b.jpg

 

Gammelt skrogtrekk og glassfiberoverflate med limrester:
IMG_20201127_103932.jpg.269c8596393d9a2380dd9cfc34457644.jpg

 

 

Etter: 
IMG_20201127_210130.jpg.38480c6d5164769698971fc51d2e2ce1.jpg
 

 

Jeg har tenkt til å bo i salongen, når jeg skal ut på tur. Enten i stikkøya, eller så lager jeg meg til noe så jeg kan ha en stor seng med bordet som hjelp. Forpigg tenker jeg å bruke til oppbevaring og toalett. Jo mer tid jeg tilbringer, jo mer riktig føles det at denne båten får holde også i fremtiden. Litt av grunnen til at jeg ville flytte i en liten seilbåt, var jo nettopp å kjenne på minimalismen. Da får jeg vaksinere meg mot 3 - fots syken ved å bare ikke gjøre det. 

Derfor tror jeg at jeg velger kun å isolere her, ikke i forpigg, til tross for at det vil bli ganske "plankekjøring" sammenlignet med salong. Jeg vil hvert fall vente med den til jeg ser om det er behov. 

 

 

Det har jo rent noe vann langs skrogsidene som jeg har sett kommer fra bolter til rekkestøtter og andre gjennomgående bolter som er på denne rekka. Jeg har allerede utbedret dette, men ser at det også i fremtiden vil skje, men nå i en helt annen skala. Det resulterer til slutt at det samler seg litt inne i benkene i salongen, under vannlinjen. Dette kunne jeg tenke meg å lede helt ned i bunnen av båten uten å måtte bruke svamp eller klut. Da får denne plassen en helt annen nytteverdi som lagringsplass. Ser ut til at det har stått vann der ganske lenge, er oppsprukket og stygt. 

IMG_20201127_180133.jpg.27ff69e10136f4b3708c0118b1e218d7.jpgIMG_20201127_180148.jpg.a32e0cfda65a8bd9a51f2d9d08807626.jpg

 

 

 

Jeg har også tenkt å sette inn et fysisk skille mellom forpigg og salong, når jeg er ferdig med å isolere. Sannsynligvis med en enkel dør, som evt kan isoleres på baksiden. 

IMG_20201127_180337.jpg.d48d3230e38147d261aaeab66a141052.jpg
 

 

 

IMG_20201127_180155.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke isolert nedi benkene, btw. Her i vest er det ikke kaldere vann enn 5 grader, så den varmen lar jeg slippe inn i båten. 
 

jeg har dør mellom salong og forpigg. Enkel sak, ei finerplate i mahogny 👍 

 

skal du ha inn noe diesel- luft varmeapparat ? 
 

hva slags kokeplate har du? 
hva gjør du med kjøleboks ? 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 5 timer siden:

Jeg har ikke isolert nedi benkene, btw. Her i vest er det ikke kaldere vann enn 5 grader, så den varmen lar jeg slippe inn i båten. 
 

jeg har dør mellom salong og forpigg. Enkel sak, ei finerplate i mahogny 👍 

 

skal du ha inn noe diesel- luft varmeapparat ? 
 

hva slags kokeplate har du? 
hva gjør du med kjøleboks ? 

 

Jeg holder med deg i det, Eureka. Jeg kommer heller ikke til å isolere nede i benkene, kun over vannlinjen. 

 

Tror jeg også vil gå for det. Har du et bilde av din løsning, Eureka? 

 

Det sitter en Wallas 1800 i båten i dag, med et utkast i forpigg og et i salong. Vil enten flytte begge til salong eller sørge for at jeg har en stengemulighet på den til forpigg. Jeg får vente å se hvor mye isoleringen hjelper før jeg tar noen beslutning om dette er nok, men frykter at det kan bli kjølig på de kaldeste dagene, uten tilgang på landstrøm. 

 

Kjøleboks er det i båten. Det er en eldgammel kompressor og fordamper som trekker mye strøm, så denne må ut. Jeg tror ikke jeg kommer til å erstatte denne, men heller kjøpe meg en energieffektiv kjøleboks jeg kan flytte på. Det er også litt av idéen med å ikke isolere forpigg, at jeg da kan ha litt matlager her. Selve boksen kan både bli disponibelt rom for lagring, eller kanskje en vask til. 

 

Mener det er et origoapparat jeg har, det går i alle fall på rødsprit. Planlegger ikke å gjøre noe med dette med det første. 

 

Har ca 200ah forbruksbatteri og 80ah startbatteri. Kunne gjerne tenke meg 3-400 ah forbruk, men vil ikke utbytte de ut før om en sesong eller tre, når de har utspilt sin misjon. 

 

Eller så har jeg Raymarine instrumenter. En A70 kartplotter, i tillegg til vind og knop/dybde. Har en Raspberry Pi (RPI) hvor jeg har installert "Sailors PI" med Openplotter. Det finnes en veldig god facebookside hvor jeg har fått mye hjelp til dette - https://m.facebook.com/profile.php?id=489115024595484&ref=content_filter

 

Har en TV i salong, så må jeg kjøpe en displayenhet for å kunne bruke ute. Har ikke helt bestemt meg om det blir en fastmontert eller et nettbrett. Foreløpig heller jeg mot nettbrett, da det har så mange flere bruksmuligheter. 

RPI vil også kunne styre lyd og lys. Sammen med AIS'en anser jeg det som tilfredstillende per dags dato. 

 

Jeg er tilhenger av å oppgradere etter som jeg ser behovet for det. Har hatt nok av andre type prosjekter der alt blir handlet inn på forhånd basert på antakelser. Det blir veldig dyrt med båt 😅

 

 

Link to post
Share on other sites

Da er jeg er jeg ferdig med isolering av den ene siden i salongen. Nå skal innredningen remonteres igjen. Spent på å se om jeg må kappe til noe for å få plass, nå som det er bygd ut 19mm. Tror og håper det skal gå bra, i og med at armaflexen er såpass fleksibel at jeg kan presse det på plass. Jeg har gått bort fra spraylakken til Biltema, nå hel-limer jeg med en fugemasse ala Tech7. Legger det enten direkte på skrogsiden, eller baksiden av armaflexen, litt avhengig av hvor knotete det er å få på plass armaflexen. Så smører jeg det ut med en sparkel. Fungerer utmerket, ser det ut til å sitter som støpt. 

 

Som dere ser har jeg brukt litt hvit spraylakk for å spraye skrogtrekket i det midterste rommet. Dette rommet er jo skjult bak en skapdør, så her gidder jeg ikke legge nytt skrogtrekk, da det er veldig mye jobb å fjerne det gamle. Vurderte også bare å spraye hvit farge rett på armaflexen her, men har bestemt meg for å legge skrogtrekk for å beskytte armaflexen mot slag/stikk. Det skal ikke mye til for å skape rifter i armaflexen. Noen som har noen tips og råd til montering av skrogtrekk på armaflex? Er det bare å lime det rett på? Og et annet spørsmål... Kan jeg bruke hullboret å lage et lite hull i tre-platene som skiller rommene, slik at jeg kan trekke trekkerør med kabler gjennom, eller vil dere fraråde det?

 

I det store rommet til høyre har jeg sprayet hvitmaling på metallet for å freshe det opp litt. Dette rommet har jo ingen skapdør, så her vil jeg være litt mer nøye med skrogtrekk. Grunnen til at jeg ikke har isolert i taket dette rommet, er at det ligger en tynn plastplate med skrogtrekk utenpå her, og da ser det ut til at jeg må fjerne hele denne platen i taket for å komme til. Dekket er jo også i sandwich så vidt meg bekjent, så ikke like kritisk å isolere som skrogsidene, der det kun er glassfiber. 

 

Vedlagt noen bilder av ferdig resultat... 

 

 

 

 

IMG_20201130_214202.jpg

IMG_20201130_214208.jpg

IMG_20201130_214153.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei. Hatt en flott Comfort 30 nå i 7 år, som i veldig god stand og oppgradert mye, er veldig fornøyd. Båten har en saltvannskjølt yanmar 2qm15 som jeg vurdere å bytte. Noen som har erfaringer på 2gm20f, hvordan denne passer i denne båten ? 2qm15 sliter med å holde god fart, spesielt i motvind og bølger havner farten fort ned på 2-3 knop.. Økning fra 13hk (gammel motor) til 18 er ikke veldig stor, men noen som vet hva det vil ha å si ?

Link to post
Share on other sites

Hadde ein Comfort 30 med 10 hk for ein god del år sidan. Alt for lite. Hadde seinare ein annan båt med 2gm20f. Flott motor som vil passe godt i ein Comfort 30. Eureka her på forumet har ein Comfort med 2GM. Han vil nok kunne seie meir. Kan ikkje skjøne anna enn at det skulle vere grei plass til ein 2gm20f  også, men det må sjølvsagt målast ut skikkeleg. Du finn teikningar på nett.

Link to post
Share on other sites

Jepp, av det jeg har sett så skal den være ca 5 cm høyere og 3 cm i bredde, så det skal være plass til dette. Men kjekt å hørt om noen har gjort samme jobben. Samt evt vet ca pris på hva det koster å få montert inn ny motor ?  Kan gjøre mye av jobben selv, men sette korrekt vinkler osv på motor det vil jeg ha verksted til å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...