Jump to content

Norsk Dieselvarme AS, Randaberg, erfaringer?


Alf Oslo

Recommended Posts

Enig med Mix, topp at folk satser.
Kjenner heller ikke til dem, men er interessert i å høre erfaringer. 
Vi fikk en dårlig erfaring med et annet selskap, så om det Dieselvarme er til å stole på er det interessant for oppdrag siden. Tror det er et godt marked med muligheter for de som er dyktige.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Vet ikke om det er "politisk korrekt" å legge inn dette svaret, men ettersom det er litt usikkerhet rundt firmaet så håper jeg å kunne oppklare litt rundt dette.
Jeg er daglig leder for Norsk Diesel Varme AS (og ja, navnet er valgt med vilje, da det ikke bare er Dieselvarmere vi selger, men mye annet relatert mot Varme (radiator, air-condition og snart kommer komfyr/ovn til båt og bobil).
Jeg ser det refereres til vår nettside i et innlegg 30 september. Men vi har aldri hatt nettside, før vi endelig fikk nettbutikken ferdig 24 november kl. 20.00, akkurat tidsnok til Black Friday.
Gå gjerne inn på www.norskdv.no og les "Om oss" og "Kundeservice", så finner dere ut hva vi står for og hva vi ønsker å bidra med.
Vi har til nå solgt over 100 varmere, og har flere interessante kunder som referanser. Har bare ikke rukket å legge dette ut enda.
Legger ved et bilde som viser eksempel på produkt-etikett inkl. serienr.

20201111_193612.jpg

Link to post
Share on other sites

MS Ripasso skrev On 8.1.2021 at 9.57:


Jeg er daglig leder for Norsk Diesel Varme AS (og ja, navnet er valgt med vilje, da det ikke bare er Dieselvarmere vi selger, men mye annet relatert mot Varme (radiator, air-condition og snart kommer komfyr/ovn til båt og bobil).

Ja var vel deg jeg hilste på idag, når jeg skulle levere en kalesje i samme etasje.

Men Ripasso, så tenker nu jeg knall bra Italiensk rødvin hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg sonderer markedet etter alternativer til de etablerte merkene på dieselvarmer, på grunn av pris (og kaldt vær).

 

Har ingen grunn til å ikke ha tiltro til disse varmeapparatene, men er av natur skeptisk rimeligere alternativ til de etablerte merkene.

 

Kan @MS Ripasso legge ut teknisk underlag på disse varmere i Dokumentarkivet?

Typisk samsvarserklæring, installasjonsmanual, brukermanual?

 

Jeg liker å kikke gjennom dette før jeg kjøper en del produkter for å danne meg et bilde av installasjon, bruk og vedlikehold!

 

Redigert av Sjøfnugg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Sjøfnugg: Dersom du er interessert / vurderer å kjøpe, så kan du sende en personlig henvendelse via www.norskdv.no, så skal jeg sende deg informasjon.

 image.png.f97f23d7a010316ef7ad9bdf1810c438.png

 

Til Sun Flyer: Ny egen-patentert teknologi og endringer bl.a i brennkammer og materialkvalitet, gjør at disse yter (ihht data fra produsent) 4,53kw.

Grunnen til at vi kan ha så god kvalitet til så lav pris, er landet de er produsert i, samt at vi er direkte-importør som sparer forbruker for opp til 2 ekstra mellomledd som skal legge på fortjeneste.

Til Okkaby: Jada, Ripasso er en god drikk fra Italia, og MS er faktisk initialene til samboeren min, og står i denne sammenheng ikke for Motor Skip :thumbsup:

Redigert av MS Ripasso (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøfnugg skrev On 9.1.2021 at 20.30:

Kan @MS Ripasso legge ut teknisk underlag på disse varmere i Dokumentarkivet?

Typisk samsvarserklæring, installasjonsmanual, brukermanual?

 

Jeg liker å kikke gjennom dette før jeg kjøper en del produkter for å danne meg et bilde av installasjon, bruk og vedlikehold!

 

Tittet litt på hjemmesiden. Jeg synes den var fin, men litt merkelig at den dokumentasjonen ikke er lagt ut der synes jeg. Da det samme temaet kom opp i denne tråden om Pyromax varmere ble det helt stille. Jeg skjønner ikke hvorfor manual og samsvarserklæring ikke blir lagt ut på hjemmesiden. Skal man konkurrere med Eber og Webasto må man ikke bare selge billige brennere, man må levere på dokumentasjon også. Går man f.eks inn på hjemmesiden til Maritim og søker seg fram til Eber ligger bruksanvisningen ute til fritt gjennomsyn, og samsvarserklæring kan lastes ned fra produsent. For meg skurrer det også litt når det står at varmeren er "CE-sertifisert"...

Link to post
Share on other sites

MS Ripasso skrev for 23 timer siden:

Til Sun Flyer: Ny egen-patentert teknologi og endringer bl.a i brennkammer og materialkvalitet, gjør at disse yter (ihht data fra produsent) 4,53kw.

Grunnen til at vi kan ha så god kvalitet til så lav pris, er landet de er produsert i, samt at vi er direkte-importør som sparer forbruker for opp til 2 ekstra mellomledd som skal legge på fortjeneste.

Du må nok forklare bedre for at jeg skal tro deg. Hvor stor luftmengde gir den? 

Jeg har to varmere i min katamaran. En Eber d4 og en Planar/autoterm 4. Begge er oppgitt til samme effekt, men det er ingen tvil om at eber d4 varmer mye mer enn tilsvarende Planar. Men planar'en bare går og går mens Eber'en trenger ny viftemotor en gang i året. Så jeg er sånt sett mer fornøyd med kvaliteten på Planar. Men hvis jeg gir opp eber'en kan jeg ikke erstatte den med planar 4, fordi det blir litt for svakt. Jeg bor i båten og bruker varmeren kanskje 10-12  ganger mer enn en standardkunde. 

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 1 time siden:

Du må nok forklare bedre for at jeg skal tro deg. Hvor stor luftmengde gir den? 

Jeg har to varmere i min katamaran. En Eber d4 og en Planar/autoterm 4. Begge er oppgitt til samme effekt, men det er ingen tvil om at eber d4 varmer mye mer enn tilsvarende Planar. Men planar'en bare går og går mens Eber'en trenger ny viftemotor en gang i året. Så jeg er sånt sett mer fornøyd med kvaliteten på Planar. Men hvis jeg gir opp eber'en kan jeg ikke erstatte den med planar 4, fordi det blir litt for svakt. Jeg bor i båten og bruker varmeren kanskje 10-12  ganger mer enn en standardkunde. 

 

Har du målt utløpstemperaturen på eksosen på disse og sammenliknet? Er det slik at Planar varmeren kan ha en mye dårligere varmeveksling og sender mesteparten av varmen uutnyttet ut i atmosfæren?

Link to post
Share on other sites

MS Ripasso skrev 1 time siden:

Tilbakemelding til Komodo:
Takk for tips :yesnod:, jeg har ikke kommet på at jeg burde legge disse ut på vår egen nettside. Ligger nede for "telling" med prolaps nå, men når jeg er tilbake på kontoret, så skal jeg få gjort dette.:thumbsup:

Dette var bra Ripasso, og slikt som bygger tillit.
Gir du oss en oppdatering på når du har lagt ut det? :)

PS: Ser flere stiller spørsmålstegn ved CE merkningen. Jeg forstår ikke helt dette, men har vært lenge nok på forumet til å vite at de som stiller spørsmålstegn er dyktige.
Kanskje du skulle spandere et par setninger om hvorfor og hvordan? :)

Link to post
Share on other sites

Uten å ta stilling i det hele tatt til de produktene dette firmaet markedsfører så er det internasjonalt diskutert en del rundt kinavarmere, akkurat som her til lands. Utfordringene ser generelt ut til å gå på ting som materialkvalitet, varighet ,sikringsautomatikk, oppfyllelse av relevante normer/krav etc.

 

Man skal huske på at dette er utstyr som ved feil eller feilinstallasjon kan forårsake svært alvorlige konsekvenser som kan bli gjenstand for både politietterforskning og reduksjon eller bortfall i sin helhet av forsikringsutbetaling om utstyret ikke er levert, montert eller fungerer i samsvar med gjeldende krav. Og hvor får man en fagmann til å montere disse merkene?

 

https://magazine.rvdaily.com.au/rv-daily-issue-043/hot-as-or-cheap-ass-don-t-get-burned-by-a-chinese-diesel-heater

 

https://rvdaily.com.au/should-you-buy-a-cheap-chinese-diesel-heater-for-your-rv/

 

Det er også verdt å vite at asiatene kjøper og piller sund utstyr fra anerkjente produsenter for å se hvordan det er bygd opp uten i det hele tatt å kjenne til utviklingsforløpet, konstruksjonsfiliosofien, materialkvaliteter eller andre essensielle ting som har kostet de 2-3 store produsentene betydelige beløp å bygge opp siden de starter med utvikling av dieselvarmere på 60-70 tallet. Det skal store utviklingsressurser til for å komme opp på det produktnivået som mange av produktene til multimilliardselskaper som Eberspacher og Webasto er i dag.

 

Når det er sagt, utfordrere er bare sunt så lenge det foregår på en trygg og sikker måte.

 

Det vare bare noen betraktninger rundt det man skal være obs på om man vurderer denne typen produkt. Kjøpes det av et anerkjent firma så har man iallefall noe å gå ut ifra (etter) om noe skulle hende, det kan det jo med et anerkjent produkt også.

Installasjonsinstruksene skal bl.a. omfatte ALT som har med en trygg og sikker installasjon av produktet, hvem som kan utføre dette etc. slik at det ikke oppstår diskusjoner eller tvil i etterkant rundt om dette er utført iht. prosedyren fra produsenten. Er man tvunget til å kjøpe inn deler som f.eks. skroggjennomføringer fra andre produsenter så skal det stå eksakt hvilken type man skal benytte. En seriøs leverandør leverer alt dette som en samlet pakke i de tilfellene kunden ønsker det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 21 timer siden:

 

Tittet litt på hjemmesiden. Jeg synes den var fin, men litt merkelig at den dokumentasjonen ikke er lagt ut der synes jeg. Da det samme temaet kom opp i denne tråden om Pyromax varmere ble det helt stille. Jeg skjønner ikke hvorfor manual og samsvarserklæring ikke blir lagt ut på hjemmesiden. Skal man konkurrere med Eber og Webasto må man ikke bare selge billige brennere, man må levere på dokumentasjon også. Går man f.eks inn på hjemmesiden til Maritim og søker seg fram til Eber ligger bruksanvisningen ute til fritt gjennomsyn, og samsvarserklæring kan lastes ned fra produsent. For meg skurrer det også litt når det står at varmeren er "CE-sertifisert"...

 

Som tilhenger av kvalitetsvarer produsert i Europa så vil jeg nå slå et slag for Autoterm dieselvarmere.

Da får man iallefall et gjennomprøvd produkt til en relativt hyggelig pris sammenlignet med de to kjente tyske merkene... :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 50 minutter siden:

Når det er sagt, utfordrere er bare sunt så lenge det foregår på en trygg og sikker måte.

 

Er det ikke du som driver Pyromax da?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 46 minutter siden:

 

Er det ikke du som driver Pyromax da?

Nei overhodet ikke. Det var en kar med nesten samme alias, skilte vel bare en bokstav. Og han var vel her inne et lite øyeblikk kun for å fronte dieselvarmerene sine.

 

Edit: Fant han igjen her: Chief_Engineer

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...