Jump to content

Norsk Dieselvarme AS, Randaberg, erfaringer?


Alf Oslo

Recommended Posts

Norsk dieselvarme bruker bla. Varhaugs Diesel Elektro i Sandnes som referanse, og i følge han jeg pratet med hos Norsk dieselvarme så skal en hos Varhaug ha uttalt at disse varmerne var noe av det beste de hadde sett.  

 

Fikk fort avkreftet dette etter å ha tatt en tlf. til Varhaugs Diesel Elektro. De kunne fortelle at de hadde testet 4,5kW-varmeren som Norsk dieselvarme selger, og at ett eller annet på den hadde gått istykker da de testet den. Han jeg pratet med ble også fly forbanna over at Norsk dieselvarme hadde brukt de som referanse. Så ring gjerne Varhaug og ta en prat før du vurderer å kjøpe en overpriset kinavarmer. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 18 timer siden:

 

Har du målt utløpstemperaturen på eksosen på disse og sammenliknet? Er det slik at Planar varmeren kan ha en mye dårligere varmeveksling og sender mesteparten av varmen uutnyttet ut i atmosfæren?

Nei, det har jeg ikke. Men du kan være inne på noe, for viften på Planar/Autoterm er ikke like kraftig som den på d4. Da blir det jo logisk nok dårligere varmeveksling. På den annen side virker den alltid..

 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Varmemontør1 skrev for 2 timer siden:

Norsk dieselvarme bruker bla. Varhaugs Diesel Elektro i Sandnes som referanse, og i følge han jeg pratet med hos Norsk dieselvarme så skal en hos Varhaug ha uttalt at disse varmerne var noe av det beste de hadde sett.  

 

Fikk fort avkreftet dette etter å ha tatt en tlf. til Varhaugs Diesel Elektro. De kunne fortelle at de hadde testet 4,5kW-varmeren som Norsk dieselvarme selger, og at ett eller annet på den hadde gått istykker da de testet den. Han jeg pratet med ble også fly forbanna over at Norsk dieselvarme hadde brukt de som referanse. Så ring gjerne Varhaug og ta en prat før du vurderer å kjøpe en overpriset kinavarmer. 

Oi, det hørtes jo ikke bra ut!

Link to post
Share on other sites

Varmemontør1 skrev for 2 timer siden:

Norsk dieselvarme bruker bla. Varhaugs Diesel Elektro i Sandnes som referanse, og i følge han jeg pratet med hos Norsk dieselvarme så skal en hos Varhaug ha uttalt at disse varmerne var noe av det beste de hadde sett.  

 

Fikk fort avkreftet dette etter å ha tatt en tlf. til Varhaugs Diesel Elektro. De kunne fortelle at de hadde testet 4,5kW-varmeren som Norsk dieselvarme selger, og at ett eller annet på den hadde gått istykker da de testet den. Han jeg pratet med ble også fly forbanna over at Norsk dieselvarme hadde brukt de som referanse. Så ring gjerne Varhaug og ta en prat før du vurderer å kjøpe en overpriset kinavarmer. 

 

Ser ingen grunn til å bytte ut min Eber D4 til noe annet den dagen den er utslitt...

 

Link to post
Share on other sites

Nei jeg deler samme oppfatning. Jeg ser ikke annen grunn til at det popper opp små foretak med eneste gesjeft å selge dieselvarmere de kjøper til 1500-2000 kr. til 4-ganger høyere pris enn raske penger.  Eber eller Webastoforhandlere tjener ikke like mye på å selge en dieselvarmer som det.

 

Alle disse kinavarmerne har mer eller mindre samme opphav. De er basert på kinesiske kopier av anerkjent utstyr og man finner ikke et eneste originalt fabrikksnavn bak fasadene. De får det navnet som personen som importerer varmeren døper den til. Og de hverken selges, monteres eller serviceres av ledende forhandlere landet rundt. Den eneste asiatiske dieselvarmeren jeg ville turt å sette inn er Mikuni men så koster de også akkurat det samme som Eber og Webasto, følgelig utviklet og produsert i Japan. Og kan ikke på noen måte sammenliknes med kinesiske kopier. Mikuni står for kvalitet og har levert bl.a. forgassere og øvrig elektronikk gjennom mange tiår til bilindustrien, Honda, Suzuki og andre japanske kvalitetsmerker.

 

Men det er bare mine betratninger.

Link to post
Share on other sites

Sitter å leser på siden til de nu. Kommer da over dette

Vi har nå fått Skandinavisk enerett for alle produktene hos denne produsenten, som fra før OEM-produsent til Volvo, BMW, Mercedes, Hyundai og flere store merker som sine kunder.
Her leverer de f.eks. vannvarmere som installeres originalt i bilene.

 

Når i svarte byttet mercedes/BMW ut Webasto med noe kina rall?

Siste bilene av disse to merker jeg har hatt, har nu hatt original webasto. Senest min 2010 520D

Så spørs om ikke noen lover en del mere enn de klare å holde.

 

Så her bør nok noen legge ut skikkelig dokumentasjon litt rakst om en skal ha forventninger om å drive i lengden.

Tenker jeg skal ta en tur innom Bavaria en av dagene å høre om de har sluttet med Webasto til fordel for en Kinesisk såkalt OEM leverandør. Nok bortkastet tid, al den tid jeg kjenner svaret, men kjøre jo forbi likevel, å kan da se litt på nye biler hehe

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev 23 minutter siden:

Hva er Skandinavisk enerett?

Er vel retten til å selge vare fra den hemmelige OEM produsenten.

Så tenker de har god butikk nu. For har de enerett, ja da må jo BMW/Mercedes/Volvo/Hyundai++ kjøpe fra dem, før de kan selge bilen i Skandinavia. så ja skjønner at de har tatt steget opp i Elite divisjonen nu, når de har utkonkurrert både Webasto å Eber hehe

 

Prøvde å søke på navnet, men får kun opp Norsk Dieselvarmer. ikke finner jeg de i de andre skandinaviske lande heller.

 

Nærmeste jeg fant var Thermomate, som ble solgt via australsk side, men da også CE merket. Men til gibort pris.

 

Så kanskje de skulle opplyse hvem denne OEM produsenten er. For produsere de til alle disse store bil produsenter, ja da må jo firma være kjent. 

 

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 7 timer siden:

Den eneste asiatiske dieselvarmeren jeg ville turt å sette inn er Mikuni men så koster de også akkurat det samme som Eber og Webasto, følgelig utviklet og produsert i Japan. Og kan ikke på noen måte sammenliknes med kinesiske kopier. Mikuni står for kvalitet og har levert bl.a. forgassere og øvrig elektronikk gjennom mange tiår til bilindustrien, Honda, Suzuki og andre japanske kvalitetsmerker.

 

Men det er bare mine betratninger.

 

Veldig enig...er tilbøyelig til å tro at Mikuni er hakket kvassere i kvalitet en Eber... Japansk kvalitet er et kvante sprang fra Kinesisk masseprodusert søppel...

Men Mikuni har ikke større varmer en 3 KW...det blir for lite i min båt...

Link to post
Share on other sites

Varmemontør1 skrev On 14.1.2021 at 8.53:

Norsk dieselvarme bruker bla. Varhaugs Diesel Elektro i Sandnes som referanse, og i følge han jeg pratet med hos Norsk dieselvarme så skal en hos Varhaug ha uttalt at disse varmerne var noe av det beste de hadde sett.  

 

Fikk fort avkreftet dette etter å ha tatt en tlf. til Varhaugs Diesel Elektro. De kunne fortelle at de hadde testet 4,5kW-varmeren som Norsk dieselvarme selger, og at ett eller annet på den hadde gått istykker da de testet den. Han jeg pratet med ble også fly forbanna over at Norsk dieselvarme hadde brukt de som referanse. Så ring gjerne Varhaug og ta en prat før du vurderer å kjøpe en overpriset kinavarmer. 

Pussig at Varhaug Diesel, altså han som testet varmeren, ikke skjønner noe av det du beskriver. Han kan heller ikke huske å ha blitt fly forbanna. (?) Flere som har snakka med Varhaug Diesel AS...? 

Link to post
Share on other sites

Tenkte i utgangspunktet at jeg skulle avstå fra å kommentere mer.

For samme hva vi sier, så er det noen som finner et eller annet de kan henge seg opp i.

 

Men, løgner og usannheter syns jeg blir for dumt, og når det i tillegg kommer fra en person i et firma som selv selger og monterer Eberspächer i Trondheimsområdet, så syns jeg det må være lov å oppklare litt.

Jeg har nå nettopp pratet med min kontaktperson (som også er en av eierne) hos Varhaugs Diesel Elektro (VDE) ang det som ble fremsatt av påstand fra Varmemontør1:
VDE bekreftet til meg at det ikke var noe som helst som gikk i stykker under testingen (det vet jeg jo selv også, for jeg var med under hele testingen).
VDE bekrefter til meg at han har pratet med et firma fra Trondheimsområdet, etter at jeg pratet med dette firmaet vedr. en mulig monteringsjobb for en av våre kunder. Og min kontaktperson i VDE har bekreftet at han absolutt ikke ble fly forbanna i det hele tatt.

Dersom det er noen som lurer på om vi har en skjult agenda med vårt selskap, og tror at vi kun tenker å drive dette aksjeselskapet som en useriøs virksomhet og legge ned etter noen år, så anbefaler jeg heller at disse kan vise ansikt og ta personlig kontakt med meg. Så får de heller danne seg sitt eget inntykk, og ikke uttale seg om ting de ikke har peiling på (som f.eks. fortjenestemargin på 4-5 gangen).
Vi har ingenting å skjule, og kommer om kort tid til å legge dokumenter ut på nettsiden vår og følge oppfordringen som ble postert her.
For å gjøre det lettere for de av dere som vil vite mer, og snakke DIREKTE med kilden, så kan jeg nås å dette tlf.nr: 40 52 40 80.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei igjen folkens. Har nå kjøpt og montert en 4,5 kW Thermo Tech varmer fra Norsk Diesel Varme AS på Randaberg. 

Virker veldig bra. Problemfri montering og oppstart. Fire trinn manuell styring og termostat virker bra. Holder stabil og jevn temperatur på innstilte grader. Enkel betjening. Meget bra oppfølging fra Norsk Diesel Varme. Kan bare anbefales så langt. 🙂👍

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Alf Oslo skrev 23 minutter siden:

Meget bra oppfølging fra Norsk Diesel Varme. Kan bare anbefales så langt.

Hyggelig å høre at du er fornøyd med varmeren din Alf Oslo :thumbsup: 

 

Men jeg blir allikevel litt skeptisk til firmaet når jeg ser hvordan denne saken har blitt fulgt opp. 

 

Da dette var oppe i Januar etterlyste jeg at brukermanual og samsvarserklæring burde legges ut på hjemmesiden:

Komodo skrev On 12.1.2021 at 20.37:

Jeg skjønner ikke hvorfor manual og samsvarserklæring ikke blir lagt ut på hjemmesiden. Skal man konkurrere med Eber og Webasto må man ikke bare selge billige brennere, man må levere på dokumentasjon også. Går man f.eks inn på hjemmesiden til Maritim og søker seg fram til Eber ligger bruksanvisningen ute til fritt gjennomsyn, og samsvarserklæring kan lastes ned fra produsent.

 

Like etterpå lovte eieren av firmaet at dette skulle legges ut på hjemmesiden straks ryggen var litt bedre, og han var tilbake på kontoret:

MS Ripasso skrev On 13.1.2021 at 16.16:

Tilbakemelding til Komodo:
Takk for tips :yesnod:, jeg har ikke kommet på at jeg burde legge disse ut på vår egen nettside. Ligger nede for "telling" med prolaps nå, men når jeg er tilbake på kontoret, så skal jeg få gjort dette.:thumbsup:

 

Klikket meg inn på hjemmesiden nå, men jeg klarer i alle fall ikke å finne den dokumentasjonen. Når jeg velger et produkt og klikker "Vis alle detaljer", forventer jeg at jeg skal finne dette. https://norskdv.no/collections/diesel-luft-varmer 

 

Komodo skrev On 12.1.2021 at 20.37:

For meg skurrer det også litt når det står at varmeren er "CE-sertifisert"...

Når det i tillegg reklameres med at varmeren er "CE-sertifisert" tenker jeg at produsenten (i normale tilfeller er det juridisk å anse importøren som produsent når produktet blir importert fra utenfor EU/EØS), har mangelfulle kunnskaper om CE-merking, og at produktet derfor blir plassert i markedet på en ulovlig måte. CE-merking er en prosess som koster penger, og det er nok fort gjort å ta litt lettvint på den delen. Det er ikke nok å påføre CE merket for at produktet skal være lovlig merket. 

 

Omtrent den samme erfaringen som med Pyromax, ref link til den tråden i mitt innlegg i januar. Straks jeg stilte spørsmål om samsvarserklæring og hvilken forskrift produktene var merket i henhold til ble det stille. Fram til da hadde Chief_Engineer stålkontoll på alle detaljer om varmeren og firmaet. Klikket meg inn på nettsiden deres akkurat nå, og det er fremdeles ingen dokumentasjon å finne https://www.pyromax.no/ 

 

Link to post
Share on other sites

Eg kjøpte meg ein 5 kw varmar fra China,ein ting er sikkert etter 2 års drift 5 kw er den ikkje,og dersom ein let seg frista grunna prisen,så bestill pakkningssett med ein gang, så ein har dersom ein må ha service på den,eg klarte å åpna uten å ødelegge pakkningane,men har no venta sia Januar på deler.Min varmar er og CE merka,men da er nok kun eit stempel,

Link to post
Share on other sites

CE merking består for svært mange artikler kun en egenerklæring på at produktet er produsert i samsvar med relevante normer. På medisinsk utstyr er det langt strengere krav til sertifiseringsprosesser, tester osv. for å kunne påføre CE merket. Hva gjelder dieselvarmere er jeg ikke helt sikker men med tanke på farepotensialet om en slik feiler (kullosforgiftning osv.) så vil jeg tro at en produkttest/sertifisering er på sin plass, ikke bare en egenerklæring i form av et CE-merke og en samsvarserklæring.

 

Slike sertifiseringsprosesser koster naturligvis men det er åpenbart at ingen seriøse produsenter ville sette ut potensielt farlig utstyr i markedet uten at dette var gjennomtestet med det farepotensialet som forefinnes i en dieselvarmer.

Link to post
Share on other sites

Hvordan en CE-merking gjennomføres er ulikt avhengig av hvile produkter det er snakk om, og hvilke forskrifter det skal merkes i henhold til. Det kan også være store forskjeller på hvilke krav som stilles innen den samme forskriften. Et eksempel på det er produksjon av fritidsbåter. I den enkleste konsekvens skriver produsenten ut en samsvarserklæring, og ferdig med det. I andre tilfeller kan det være krav om tredjepartsbevitning av teknisk kontrollorgan og utstedelse av samsvarssertifikat. CE-merking er normalt ikke en sertifisering, men i noen tilfeller kan altså sertifikat fra teknisk kontrollorgan være påkrevet. Det er neppe tilfelle for dieselvarmere, uten at jeg kjenner til den prosessen. Når det reklameres med "CE-Sertifisert" på hjemmesiden tenker jeg derfor at det er manglende kompetanse på området. Dersom produktet ikke er CE-merket på korrekt måte iht. riktig direktiv, og med tilhørende dokumentasjon, er det ulovlig plassert i markedet. Av den grunn skulle jeg tro at både Norsk Diesel Varme og Pyromax hadde en egeninteresse av å legge ut bruksanvisning og samsvarserklæring på hjemmesidene sine. Når det ikke blir gjort mistenker jeg at de dokumentene ikke eksisterer.

 

CE-merking ble forøvrig også diskutert i tråden om Sunseekeren som sank utenfor sørlandet. Der var det bla. debattanter som ikke klarte å skille mellom forskrifter og standarder og en rekke andre ting som ble røret sammen.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lært en masse om CE merking. Bare bonus å ta med seg det, men det jeg spurte om var om noen hadde erfaringer med Norsk Diesel Varme eller de varmerne de selger. Ikke så mye å hente der, men nå kan jo jeg informere om at... jeg har ikke et vondt ord å si om hverken produkt, firma eller service og informasjon. Så da vet dere det... 🙂👍

Link to post
Share on other sites

Alf Oslo skrev 1 time siden:

Da har jeg lært en masse om CE merking. Bare bonus å ta med seg det, men det jeg spurte om var om noen hadde erfaringer med Norsk Diesel Varme eller de varmerne de selger. Ikke så mye å hente der, men nå kan jo jeg informere om at... jeg har ikke et vondt ord å si om hverken produkt, firma eller service og informasjon. Så da vet dere det... 🙂👍

 

Det er positivt å høre at du har kommet gjennom salgsfasen av produktet med godt inntrykk. De aller fleste firmaer etterstreber det. Så vil det jo bli spennende å høre hvordan erfaringene med driften av dieselvarmeren blir, de skal jo komme framover og er vel kun på oppstartsnivået så langt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 8 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
ansgar skrev 3 minutter siden:

Får ikke håpe at dere har behov for garanti eller reklamasjon på disse varmerne. Ser han har lagt ned selskapet. 
 

https://www.proff.no/selskap/norsk-diesel-varme-as/randaberg/grossister/IF9AKFZ10NS

Ingen bombe det. Var jo ingen vare på lager når en sjekket i vår. 

Ikke ville de svare på mail heller, å ikke kom han som lovd her tidligere, med dokumentasjon han lovde.

Så dette var nok ennå en som skulle sko seg på lett lurte folk, når han reklamerte med samme varmer som BMW å Mercedes brukte hehe

 

Kjøpte sjøl fra Servitek i stedet når jeg måtte ha ny i sommer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Kjøpte sjøl fra Servitek i stedet når jeg måtte ha ny i sommer.

 

Autotherm? Disse var vel mer eller mindre russiske, så hvordan gikk det da med importen av disse etter krigens start?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...