Knutmstien Startet 6.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2020 Hei,har laget meg en form i kryssfiner,som jeg skal bruke kun 1 gang til å ta et avstøp av,ikke gjort dette før,er det nok med slippmiddel rett på xfineren eller bør jeg bruke noe form for maling på xfineren før jeg påfører slippmiddlet?evt er det noe produkter man BØR styre unna.. Ser mange bruker gelcoat,men i dette tilfellet så blir formsiden på innsiden av konstuksjonen,så finish er ikke viktig. Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 6.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2020 Legg på noen lag med trestjerners gulvlakk, slip lett over etter hver påføring for å fjerne trefibre. Du ønsker det så glatt som mulig. Etterpå kan du bruke FLOTT formfett, bilvoks eller dedikert slippmiddel. Rett på kryssfineren, da må du slipe vekk kryssfineren etterpå. Spørs hva du skal bruke å støpe med. Polyester eller epoxy? Epoxy kan du støpe rett på pakketape / plast, polyester "smelter" plast. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Knude Svart 6.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2020 Plastfolie blir da ikke oppløst av polyester meg bekjent men.... Ofte brukt metode er snekker lim for å lime tykt gråpapir ( maskinpapir) på fineren. Pakketape i skjøtene. Da vil gråpapiret henge i støpen men fjernes lett med litt sandpapir. Viktig at du har laget en anelse slipp i forma. Spesielt om du støper på utsiden av noe. Inni blir lettere da forma kan deles ved avforming. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2020 Vidar F.H. skrev for 17 timer siden: Polyester eller epoxy? Epoxy kan du støpe rett på pakketape / plast, polyester "smelter" plast. Knude skrev for 8 timer siden: Plastfolie blir da ikke oppløst av polyester meg bekjent men.... ... Pakketape i skjøtene. Jeg skal ikke krangle med deg på dette Knude, her er det du som er ekspert. Men man kan nok oppleve begge deler. De som har fulgt "Dracoprosjektet" mitt i detalj har fått med seg at jeg forsket litt på akkurat det der da jeg drev å støpte deler til forlengninen av skroget og innredning. Det jeg fant ut var at noen typer pakketape var kompatible med polyester (styren), andre ikke. Og det var ingen sammenheng med pris. Fant f.eks. ut at Biltema sin pakketape tålte å bli overstøpt, mens en rull med Tesa ikke likte det så godt. Den ble ikke løst opp, men den reagerte med styrenet og ble helt skrukkete. Det samme erfarte jeg da jeg skulle støpe igjen hullet etter hekkaggregatet. Da la jeg byggeplast over ei plate som jeg stemplet fast mot akterspeilet. Denne byggeplasten reagerte også litt med styrenet og skrukket seg. Resultatet ble så dårlig at jeg skar ut støpen og begynte på nytt. Byggeplast er polyethylen (PE), altså samme plast som spylervæskekannene er laget av. Trodde det skulle gå greit mot polyester, men dengang ei. Men det kan jo tenkes at andre produsenter av byggeplast er ok. Det er som kjent mange variasjoner innen polyethylen. Erfarte også akkurat det samme med plastfolien som ligger utenpå ei ny plexiglassplate. Den krøllet og skrukket seg slik at resultatet ble ubrukelig. Min anbefaling blir derfor å kjøpe en rull med pakketape på Biltema, og for sikkerhets skyld teipe over ei flate og gjøre en test. Det er jo tross alt fort gjort. Deretter kan du jo teipe hele innsiden av forma di med denne pakketeipen. Jeg gjorde det samme da jeg skulle støpe ei stor plate til badeplattformen på båten vår. Fordelen med den metoden er at den er rask, du får ingen problemer med å avforme, og du får ikke noe etterarbeid dersom stripene fra teipen ikke betyr noe. Jeg har også testet gråpapirtrikset til Knude. Det fungerer helt utmerket, men er litt mer jobb (synes jeg). Du får også litt sliping og støving etterpå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 7.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2020 (redigert) Komodo skrev 1 time siden: Men man kan nok oppleve begge deler. Det er akurat min erfaring. Jeg har ofte laget plane plater med plastfoie som underlag uten problemer. Biltemas pakketape og handlepose har gått bra, bortsett fra at mønsteret smitter over. Siste gangen brukte jeg byggfolie (fuktsperre) fra Byggmax. Det ble ganske skrukkete og mislykket . . . Anbefaler derfor å gjøre en liten test først. Redigert 7.Oktober.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Danskeren07 Svart 7.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2020 Der er stor forskel på Polyetylen PE og Polyethylenterephthalat PET. Sidstnævnte er den man bruger i flasker til sodavand mm. Den reagerer ikke med styren som PE gør. PET behøver ingen slipmiddel når man støber. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 7.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2020 Man lærer! Min erfaring er også at polyester og plast var en veldig dårlig kombinasjon. Gråpapirtriks? Care to elaborate? :D Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Knude Svart 7.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2020 Ja der kan du se. Ofte på båtbyggeriene (jeg har jobbet på) når man skal ta et avstøp på en støpt del for å lage mal eller annet gikk man som regel i søppelkassa å fant seg noen biter med emballasje plast. Dette for at avstøp slipper lettere når man går ut på plastfolie. Har aldrig reagert på at polyester deformerer plast. Plast er ikke plast her heller tydeligvis. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.