JohanKJ Startet 14.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2020 Jeg har endelig fått tak i et brukt 12V kjøleskap (Isotherm kompressor) , og så lurer jeg på om det er ok at det overvintrer i båten? Kjøleskapet skal stå i pantryen i en Marex Flexi 21, så under kalesjen altså. Dette er i Stavanger, så relativt midle vintre, men gjerne ikke frostfri. Båten står på vannet hele året. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Jeg har aldri hørt om noen som tar ut kjøleskapet på vinteren. Så det klarer seg nok helt greit ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JohanKJ Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 3 minutes ago, index said: Jeg har aldri hørt om noen som tar ut kjøleskapet på vinteren. Så det klarer seg nok helt greit ja. Supert! Da satser jeg på det :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 index skrev 35 minutter siden: Jeg har aldri hørt om noen som tar ut kjøleskapet på vinteren. Så det klarer seg nok helt greit ja. Det har ikke jeg heller. Det har gått bra i båten i alle år. Men hjemme har jeg to ganger opplevd frysere som ikke tålte kuldegrader . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 NilsPils skrev 2 minutter siden: Det har gått bra i båten i alle år. Men hjemme har jeg to ganger opplevd frysere som ikke tålte kuldegrader . . . De ble vel neppe skadet av kulden? Men om det blir tilstrekkelig kaldt begynner de å pumpe varme inn i stedet for ut. Dette gjelder for alle typer kjøl og frys. Så det må alltid være en viss grunnvarme i rom der kjøleskap står for at de skal fungere etter hensikten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
snekkerbod Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 (redigert) NilsPils skrev 7 minutter siden: Det har gått bra i båten i alle år. Men hjemme har jeg to ganger opplevd frysere som ikke tålte kuldegrader . . . På siden av trådstarters spørsmål som ikke vil ha kjøleskapet påslått - men likevel: Ikke unaturlig. De fleste kjøleskap og frysere fungerer som en omvendt varmepumpe. Dersom omgivelsestemperaturen er for lav så klarer ikke fryseren eller kjøleskapet å leverere nok kulde. Har samme utfordring på (sommer) hytta. Lar vi kjøleskapet stå på med lav temp på varmetermostatene så er det kanskje +8 grader i kjøleskapet mens det på kjøkkenet er +5 grader. Det selv om kjøleskapet står innstilt på 4 grader. Redigert 14.Oktober.2020 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 (redigert) NilsPils skrev 1 time siden: Det har gått bra i båten i alle år. Men hjemme har jeg to ganger opplevd frysere som ikke tålte kuldegrader . . . Alt var bedre før stemmer her da tålte de å stå i minus grader. Det anbefales ikke at frysebokser og kjøleskap står i rom hvor temperaturen går ned under pluss 10 grader. Dette fordi kjølevæsken i fryseboks og fryseskap blir tykkere på grunn av lav temperatur, og det sliter på kompressoren ved å dra kjølevæske rundt i systemet, Nå er det kun et par merker som har slike skap. Fant jeg ut da jeg måtte ha nytt skap. JohanKJ skrev for 1 time siden: Jeg har endelig fått tak i et brukt 12V kjøleskap (Isotherm kompressor) , og så lurer jeg på om det er ok at det overvintrer i båten? Sjekk med forhandler om det tåler å brukes i minusgrader hvis du skal bruke det på vinteren. Når skapet er avslått vask det godt før overvintring og ha døra på gløtt. ta ut lyspæra eller ta strømmen til skapet. Redigert 14.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JohanKJ Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 3 hours ago, Roger jo said: Alt var bedre før stemmer her da tålte de å stå i minus grader. Det anbefales ikke at frysebokser og kjøleskap står i rom hvor temperaturen går ned under pluss 10 grader. Dette fordi kjølevæsken i fryseboks og fryseskap blir tykkere på grunn av lav temperatur, og det sliter på kompressoren ved å dra kjølevæske rundt i systemet, Nå er det kun et par merker som har slike skap. Fant jeg ut da jeg måtte ha nytt skap. Sjekk med forhandler om det tåler å brukes i minusgrader hvis du skal bruke det på vinteren. Når skapet er avslått vask det godt før overvintring og ha døra på gløtt. ta ut lyspæra eller ta strømmen til skapet. Skal ikke brukes i minusgrader. Og kompressoren er av den gamle typen. Så da er vel konklusjonen at kjøleskapet blir stående i båten, med døra på gløtt :) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 (redigert) 11 hours ago, NilsPils said: Det har gått bra i båten i alle år. Men hjemme har jeg to ganger opplevd frysere som ikke tålte kuldegrader . . . Hva skjedde? I utgangspunktet så sitter jo kondensatoren på utsiden og den skal ha kjøling .. Men det som står nevnt over i disusjonen det er at det kan være slik at kjølemediets viskositet i flytende tilstand vil øke på, slik at den blir "seigere"? For kjøleskap og frysere så brukes det vel et "langt tynnt rør" som "stupeventil" og man kan vel tenke seg at hvis gjennomstrømningen blir veldig "treg" så overbelaster dette motoren slik at denne ryker. Var det det som skjedde? Bare nysskjerrig. Ville jo i utgangspunktet ha trodd at frysere tåler kulde på begge sider, både innvendig og utvendig. Konklusjonen om å la kjøleskapet bli stående med døra på gløtt, den blir jo uansett riktig. Edit: Googlet litt og fant denne. https://www.vi.no/forbruker/er-fryseboksen-din-plassert-i-boden/69585194 Redigert 14.Oktober.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 10 hours ago, Arne2 said: Hva skjedde? I utgangspunktet så sitter jo kondensatoren på utsiden og den skal ha kjøling .. Men det som står nevnt over i disusjonen det er at det kan være slik at kjølemediets viskositet i flytende tilstand vil øke på, slik at den blir "seigere"? For kjøleskap og frysere så brukes det vel et "langt tynnt rør" som "stupeventil" og man kan vel tenke seg at hvis gjennomstrømningen blir veldig "treg" så overbelaster dette motoren slik at denne ryker. Var det det som skjedde? Bare nysskjerrig. Ville jo i utgangspunktet ha trodd at frysere tåler kulde på begge sider, både innvendig og utvendig. Konklusjonen om å la kjøleskapet bli stående med døra på gløtt, den blir jo uansett riktig. Edit: Googlet litt og fant denne. https://www.vi.no/forbruker/er-fryseboksen-din-plassert-i-boden/69585194 Jeg tror dette med utetemperatur kommer ned til hvilken gass som er i bruk. I mitt Isotherm-kjøleksap brukes r-134a. Et tilfeldig husholdningskjøleskap jeg fant på Elkjøp brukes r-600a. r-134a er Tetrafluoroethane, og har et kokepunkt på -26C. r-600a er isobutan med kokepunkt på -12C. (1 atm). Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 15.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 At kjøleskapet overvintrer i båten burde gå greit, mitt har gjort det i alle år... Men, vask det ordentlig innvendig (gjerne med klor) og har døren på gløtt. Så ungår du vondt lukt i det. Og som nevnt i andre innlegg, ha over +5-10C før du slår det på. for kompressoren sin skyld. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Vidar F.H. Svart 15.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Kjøleskap og frysere har en nedre temperaturgrense. På de fleste moderne enheter er dette mellom 10 og 15 grader (!!!). Dette pga. gasstypen som brukes i dag (miljøvennlig). På gamle enheter med mer lugubre remedier i rørene, tålte de bruk på langt lavere temperaturer. Men det finnes modeller, også temmelig billige, som er konstruert for temperaturer helt ned til -10 grader. Og blir det kaldere utendørs enn det, trenger en vel strengt tatt bare en plastpose... Dette gjelder naturlig nok i PÅSLÅTT tilstand. Når de er avslått, kan det bli så kaldt det vil. Da jeg bodde i Narvik og arbeidet på Elkjøp, var det en "fornøyelse" å være med å tømme traileren når den kom med varer om vinteren. Ett var det at det kan bli 2mm og lyseblått kaldt i Narvik, men enda verre var det at traileren hadde kjørt Jönköping - Kiruna - Narvik. Altså en LANG tur gjennom Sveriges innland, avsluttet med en tur over fjellet mellom Kiruna og Narvik - langs Ofotbanen. Der blir det så kaldt at en ikke kan måle med mikrometer en gang. Må bare sette seg ned på ramma, rett og slett. I slike temperaturer overlevde både kjøleskap, vaskemaskiner, frysere, TV-apparater og TIL OG MED iPhone! Dog alt i avslått tilstand. Ikke uvanlig måtte vi la varene stå en dag før vi kunne pakke de opp. Var jeg for kjapp opp med en TV, ble den nokså bedugget... I campingvogner overlever tusenvis av kjøleskap vinteren. Også i nordområdene, der temperaturene gjør de største menn til sittepissere. Da er en vinter i Stavanger for intet å regne. Æ vet. Æ e blitt væstlænding! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.