Jump to content

En tid var, en ny tid blir. Fra Viknes til Viksund med 10fot syken


Tosa87

Recommended Posts

Da er det gjort, valget om å selge til fordel for større båt er forlengst passert point of no return.

Båten ble solgt og sent på frakteskute for vel en mnd siden.

Deretter startet jakten, eller det vil no si at vi har i grunnen altid vert på utkikk, men nå er vi vertfall klar til kjøp. Vi har følgt med litt i markedet over forskjellige båtmerker men har låst oss litt fast i Viksund 340 st.cruz. mye pga badet.

Blir spennende å se hva fremtiden vil bringe :smiley:

Det blir mer en 3.Fot syken dette

Screenshot_20201020-141805_Gallery.jpg

Screenshot_20201020-141720_Gallery.jpg

Screenshot_20201020-142126_Gallery.jpg

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å se hva du ender opp med! Kjørte en St. Cruz vannveien fra Stavanger til Son i våres. Det er flotte båter!!! Og om jeg ikke tar feil, har de sammen eiere Viknes og Viksund. Hva med en 1080????:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

En 1080 må bli til neste fornying :giggle: nydelig båter med en prislapp av 2 nyrer, en arm og en svigermor.

Men synst det er rart at både 1030 og 1080 har toalett og dusj kombinert, må sitte på toalettet å dusje.

Der er Viksund bade bedre med et eget dysjkabinett.

 

Såg forresten den hentetråden ja, var det en 310? 

Eiger såg meeget happy ut på youtube filmen, spørst om ikke eg må til å leite den frem igjen :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes nok at Viknes er n oe trang og løsnigen med bad og WC som kombo er vel ikke helt god.

Det var en 310 som hadde fått forlenga badeplattformen (originalt) og da blitt en 320 tror jeg.

Jeg forelsket meg helt i den! En utrolig god plan løsning og vanvittig god sjøbåt! Både Jærens rev og Listalandet prøvde det de kunne for å filleriste oss. Arnt kommer aldri i verden til å oppsøke noe slikt frivillig igjen!:wflag::wflag:

Jeg tror du kommer til å bli veldig godt fornøyd med en 340!! Forøvrig synes jeg det virket som en god ide med kostnaden omregnet i svigermor...... Lurer på om jeg skal bytte inn Storebroen i noe slik at de tar svigermor med som innbytte......:saint::rolleyes:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

litt synd at viknes ikke gjør om badet pittelitt, for det er vel strengt tatt eneste minuset med 1030/1080, fantastisk kjekke "vestlandsbåter" (ja og pris, stoort minus for kjøpere, stort + for selger :giggle: )

vi bor på Stadlandet med Stadthavet som nabo, så litt sjø må båtene tåle, er litt spent på hvordan det blir med en 340 som er fullplaner.

gammlebåten var jo halvplaner og var veldig god i sjøen, ja sålenge den ikke kom på låringa, da var den som alle andre, forferdelig.

men det var en liten båt, 340 er mye større og tyngre så det blir jo en helt annen liga.

 

nå finnes det forresten 2 forskjellige kategorier av svigermor med motstridende verdi.

Hjelpsom svigermor har positiv verdi, mens plagsom svigermor har motsatt effekt, viktig å vite, så ikke du ender opp med katta i sekken.

Eller svigermor i sekken for den del :lol:

 

Men den Storebroen din trur eg du ikke kommer til å vurdere å bytte om så du hadde blitt kvitt 2 svigermødre, for der har du nå lakt ned så mye blod svette og tårer at selv Rocky Balboa er inponert over innsatsen :lol: 

Tar av meg hatten der

Link to post
Share on other sites

Tosa87 skrev 9 minutter siden:

litt synd at viknes ikke gjør om badet pittelitt, for det er vel strengt tatt eneste minuset med 1030/1080, fantastisk kjekke "vestlandsbåter" (ja og pris, stoort minus for kjøpere, stort + for selger :giggle: )

vi bor på Stadlandet med Stadthavet som nabo, så litt sjø må båtene tåle, er litt spent på hvordan det blir med en 340 som er fullplaner.

gammlebåten var jo halvplaner og var veldig god i sjøen, ja sålenge den ikke kom på låringa, da var den som alle andre, forferdelig.

men det var en liten båt, 340 er mye større og tyngre så det blir jo en helt annen liga.

 

nå finnes det forresten 2 forskjellige kategorier av svigermor med motstridende verdi.

Hjelpsom svigermor har positiv verdi, mens plagsom svigermor har motsatt effekt, viktig å vite, så ikke du ender opp med katta i sekken.

Eller svigermor i sekken for den del :lol:

 

Men den Storebroen din trur eg du ikke kommer til å vurdere å bytte om så du hadde blitt kvitt 2 svigermødre, for der har du nå lakt ned så mye blod svette og tårer at selv Rocky Balboa er inponert over innsatsen :lol: 

Tar av meg hatten der

:flag_bp:He he, ja det er blitt noen timer!  Og svigermor her i huset er i pluss!:lol: Storebroen fungerer jo som hus også så den blir vel ikke byttet ut på en stund. Er veldig spent på hvordan den er i dårlig vær. Den er utrolig nok planende...... 21 tonn båt i 34,3 knop (det er det jeg har fått den opp i).

Jeg tenker at du vil bli veldig positivt overrasket over egenskapene til 340'en. Men som du sier på låringen blir det vel huskestue uansett. Men du bør jo ha krefter nok her til å kjøre i fra sjøen for så vidt......

Selv om jeg er skikkelig Viknesfrelst tror jeg du vil merke stor forskjell i positiv forstand på en 770 og en St. Cruz 340.

Redigert av Solbris II
Tillegg (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 3 timer siden:

 

Det var en 310 som hadde fått forlenga badeplattformen (originalt) og da blitt en 320 tror jeg.

 

 

For å hindre forvirring. Arnt har en 310 av den tidlige utgaven. Nøyaktig samme skrog som senere 330/340 som fikk den benevnelsen da den fikk den store badeplattformen som er på Arnt's båt. Er forøvrig 3,5m bred og må derfor ikke forveksles med den nyere lillesøsteren 310 (290) som hadde bulb-baug og var 3,25m bred.

En liten fun fact er at Arnt's båt har samme motorroms ventilasjon som nyere Nordic Ocean Craft båter, hvor de riktignok var i blå utførelse og snudd oppned... Det er det som lettest kjennetegner tidlige 310 utgaven og er meget sjelden på Viksunden.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev 5 minutter siden:

 

 

For å hindre forvirring. Arnt har en 310 av den tidlige utgaven. Nøyaktig samme skrog som senere 330/340 som fikk den benevnelsen da den fikk den store badeplattformen som er på Arnt's båt. Er forøvrig 3,5m bred og må derfor ikke forveksles med den nyere lillesøsteren 310 (290) som hadde bulb-baug og var 3,25m bred.

En liten fun fact er at Arnt's båt har samme motorroms ventilasjon som nyere Nordic Ocean Craft båter, hvor de riktignok var i blå utførelse og snudd oppned... Det er det som lettest kjennetegner tidlige 310 utgaven og er meget sjelden på Viksunden.

Akkurat!! Jeg må si at jeg ble mektig imponert over maskinrommet! Det var plass til hele meg og en hel haug andre ting nedi der også!!:giggle:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev 1 time siden:

 

 

For å hindre forvirring. Arnt har en 310 av den tidlige utgaven. Nøyaktig samme skrog som senere 330/340 som fikk den benevnelsen da den fikk den store badeplattformen som er på Arnt's båt. Er forøvrig 3,5m bred og må derfor ikke forveksles med den nyere lillesøsteren 310 (290) som hadde bulb-baug og var 3,25m bred.

En liten fun fact er at Arnt's båt har samme motorroms ventilasjon som nyere Nordic Ocean Craft båter, hvor de riktignok var i blå utførelse og snudd oppned... Det er det som lettest kjennetegner tidlige 310 utgaven og er meget sjelden på Viksunden.

 

soo, det betyr at Erik allerede har prøvd 340 i dårlig væir da? 

har kommet over en som eg skal se på om en ukes tid, en 2005 modell med VP D6-370 :smiley:

Gleder meg som en unge på julekvelden 

Link to post
Share on other sites

Tosa87 skrev for 2 timer siden:

 

soo, det betyr at Erik allerede har prøvd 340 i dårlig væir da? 

har kommet over en som eg skal se på om en ukes tid, en 2005 modell med VP D6-370 :smiley:

Gleder meg som en unge på julekvelden 

Bare å øse utpå i dårlig vær. Like greit å prøve den med en gang!😁😁😁

Vi fikk prøvd den i møkkasjø ved Lista ja!🙈🙈🙈

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Tosa87 skrev for 16 timer siden:

 

Men synst det er rart at både 1030 og 1080 har toalett og dusj kombinert, må sitte på toalettet å dusje.

Der er Viksund bade bedre med et eget dysjkabinett.

 

 

Enig i at det hadde vært mere ideellt å ha dusj og do adskillt, men kan ikke komme på noe plass i 1030 jeg vil avse til det. Det er tross alt ikke så mye tid jeg skal tilbringe der. Forøvrig kan jeg stå i dusjen, eller sitte på lokket over toalettet.

Lykke til med spennende  båtjakt:thumbsup:. Fine båter Viksundene.

Link to post
Share on other sites

Viktigst er kanskje hvordan båten er holdt/vedlikeholdt, og hvor mye den er brukt. Ved mye bruk kan det begynne å vises på sofaputer/-trekk etter 15 år. 

 

D6-en har utfordringer med saltutfelling og tæring på kjølerene. Når ble disse syrevasket sist er et relevant spørsmål til selger. Sjekk også returdieselkjøler for diesellekkasje. Dette kan skyldes tæring på kjøleren, ny kjøler koster en del. Sjekk også om løpe- og strammehjulene for drivreimen er byttet til ny type av metall. 

 

Ellers finnes mye info i denne tråden:

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Tosa87 skrev 6 minutter siden:

Det ble en 2005 Viksund 340 St.cruz 😁

Med VP D6-370.

 

Gratulerer! Samme båt, motor og årsmodell som vi har :thumbsup:

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ingen finn annonse gitt :giggle:

Men båt og gammle eiger finnes på forumet her.

Fakktisk flere kjenninger i den havnen som båten låg i, der i blandt en viknes eg har sett en del bilder og skriverier om men det var kanskje på FB sida til Viknesklubben  🤔

Uansett, har jo noen skrytebilde selfølgelig 😁😁

 

20201030_132011.jpg

20201030_123132.jpg

received_974089313103585.jpeg

received_701676810752001.jpeg

Link to post
Share on other sites

Må si eg gleder meg ekstremt til den 25.11 når det blir overtakelse og henting av båt, håper på godevæir så vi kommer oss rundt Stadt :sailing:

Kjerringa har tatt seg fri fra onsdagen av så vi har heilt til søndag, burde konne bli et væirvindu da, vertfall nord til selje 🙂 derfra er det bare 15min med bil til rette sida av fjellet 😇🤣 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Meget spent på væiret fremover, nermer seg hente dato. Kommende onsdag, og stadthavet ser ikke særlig snilt ut for å si det slikt.

For dem som har seilt rundt Stadt, mann går ikke på innsiden av Buholmen fyr i dag....!

For dem som ikke er kjent, det lengst uti bildet er et skjær med et fyr, der slår havet over.

received_693637678196289.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...