Jump to content

Skifte av frostvæske på ferskvannsiden?


paxo

Recommended Posts

Folk er stort sett nøye på å skifte olje på motorene sine, men hvor ofte skifter man frostvæske?

Den blir jo brutt ned etter en stund i korrosive komponenter.

På biler er det vel relativt ofte. (annethvert år?)

For vanlig "grønn" frostvæske mener jeg det er tre år. Rød frostvæske minst fem år. Den stakkars Ford-bilen min har vel gått på samme, grønne guffa i seks år. Må kanskje gjøre noe med det nå. Skal se at den får sjokk og begynner å lekke hvis jeg skifter.

Link to post
Share on other sites

For vanlig "grønn" frostvæske mener jeg det er tre år. Rød frostvæske minst fem år.

:confused:

Her kommer det igjen. Rød, grønn og blå frostveske, at det er stor prisforskjell på disse tre fargene vet vi alle, men hva med kvaliteten ? Rød for motorer med alu.komponenter i kjølesystemet, jo da, det har vi også hørt om. Men er det ingen her på forumet som kan gi et eksakt og sikkert svar på hva forskjellen er og hvor de hørter hjemme?

Link to post
Share on other sites

Folk er stort sett nøye på å skifte olje på motorene sine, men hvor ofte skifter man frostvæske?

Ihh til Service Manualen min, så anbefales det å gjøre dette en gang hvert år ...... men dette er jo en industriell motor, hvor en regner med et par tusen timer i året som "normalt"...

 

Stor 3 siders prosedyre for tømming av frostveske, flushing (kjøre med rent vann i 20 min), og påfylling / toppe opp av ny frostvæske.

 

Regner med at annen hvert år ombord hos meg bør være OK, og gi meg stor sikkerhetsmargin....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hvor skifte kjøleveske? Jeg tenker at det kan bare være nødvendig når den er blitt missfarget og ser uggen ut. Ut min barnelærdom vil ofte skifting av kjølevann ikke være gunstig. Friskt vann gir frisk tilførsel av oksygen som er en viktig bestandel for utvikling av korrosjon. Gammelt kjølevann vil vanligvis være oksygenfattig, men det er selvfølgelig grenser for hvor gammelt det skal være.

Se på kjølevannet, er det rimelig rent? Er du i tvil om det er nok frostveske? Tapp ut noe og fyll opp med frostveske. Gå hjem og ta deg en ankerdram :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvor skifte kjøleveske? Jeg tenker at det kan bare være nødvendig når den er blitt missfarget og ser uggen ut. Ut min barnelærdom vil ofte skifting av kjølevann ikke være gunstig. Friskt vann gir frisk tilførsel av oksygen som er en viktig bestandel for utvikling av korrosjon. Gammelt kjølevann vil vanligvis være oksygenfattig, men det er selvfølgelig grenser for hvor gammelt det skal være.

Se på kjølevannet, er det rimelig rent? Er du i tvil om det er nok frostveske? Tapp ut noe og fyll opp med frostveske. Gå hjem og ta deg en ankerdram

Dette er ikke bra.... Oksygen får ting til å ruste, riktig. Oksygen bygger opp oksidskikt som reduserer videre rusting er også riktig. Man kan få galoperende "tæring" hvis man fjerner oksygenet (i spesielle miljøer).

 

Man bør følge motorfabrikanten og frostvæskeleverandørens anvisninger. For "vanlig grønn" er tre år en grei leveregel.

 

Ellers kan ankerdram tas oftere enn hvert tredje år. Det er en anbefaling som ikke trenger verifikasjon fra motor- eller frostvæskefabrikant. Bare pass på at frostvæsken havner i motoren og ankerdrammen i strupen.

Link to post
Share on other sites

Ooops - her fikk jeg et støkk....

 

Er det virkelig nødvendig å skifte frostveske så ofte? Er det rustbeskyttelsen man er redd for svekkes, eller "anti-frost" evnen?

 

Jeg har hatt min Volvo MD21 i 14 år nå, og har enda til gode å skifte frostveske. Derimot sjekker jeg frostnivå/frysepunkt hvert år, og etterfyller (som regel med litt tapping i forkant) dersom det er nødvendig. Men fullstendig utskifting har jeg altså enda ikke gjort. Motoren er en 81-modell, og varmevekseleren er original. Motor går ca. 100 timer pr. år.

 

Er jeg "på kanten av stupet" og har bare hatt usannsynlig flaks, eller kan jeg fortsette som før?

 

Hilsen Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glykol, som i en eller annen utgave er hovedbestanddel i vanlig frostvæske, spaltes i sure "produkter" som senker pH og virker tærende. Korrosjonsinhibitorer som er tilsatt, har en endelig levetid, så jeg spør ikke om det er nødvendig å bytte frostvæske på en båtmotor, men når det er nødvendig.:confused:

 

Når det gjelder redsel for oksygen i systemet, forstår jeg tankegangen, men kan opplyse at man må ned på så ekstremt lavt oksygennivå (og holde det der) for å unngå rustskader på jern at det er umulig i praksis.På vanninjeksjonsbrønner i nordsjøen holdes korrosjon i sjakk ved å ligge under 5ppb (part per billion eller milliardedel) oksygen i vannet. Helst ville vi ligget enda lavere, men dette er det laveste det er praktisk å måle.

At oksygen gir oksydsjikt som beskytter mot videre korrosjon, er riktig på aluminium men ikke på jern.

Husk at det er noe som heter gravrust...

Når det gjelder å etterfylle gammel frostvæske med ny, har jeg sett noen på nettet som mener at det kan gi økt mengde av partikler i systemet.

Finner det ikke igjen desverre...

Link to post
Share on other sites

Ooops - her fikk jeg et støkk....

 

Er det virkelig nødvendig å skifte frostveske så ofte? Er det rustbeskyttelsen man er redd for svekkes, eller "anti-frost" evnen?

 

Er jeg "på kanten av stupet" og har bare hatt usannsynlig flaks, eller kan jeg fortsette som før?

 

Hilsen Ronald

Det er hovedsaklig rustbeskyttelsen som går fløyten etter hvert.

 

Når det gjelder korrosjon, er det ikke riktig som det blir hevdet her at oksidskiktet ikke beskytter mot korrosjon på jern. Oksidskiktet beskytter mot oksidering på alle metalliske materialer. Jeg skal ikke uttale meg om andre stoffer, mitt felt er metalliske materialer og våtkorrosjon.

 

Hvis jeg var deg ville jeg titte i motorens instruksjonsbok og følge anbefalingen der.

 

For uten at frostvæsken gjør det som er beskrevet i tråden her, så høyner den også blandingens kokepunkt. Det er kanskje ikke så viktig for de fleste båtmotorer. Hulda ligger steady på 85 grader, det er som om viseren skulle vært limt fast i glasset etter at motoren har nådd driftstemperaturen.

Link to post
Share on other sites

At jeg ikke føler at rustlag på jern gir særlig beskyttelse mot videre tæring, får jeg ta på egen kappe uten videre diskusjon :rolleyes: , men som relativt fersk saltvannsfarer og ny på motor med separat kjølesystem tenkte jeg det kanskje var en praksis ute og gikk lignende den at man skifter olje hvert år?

Link to post
Share on other sites

Frostvæske byttet jeg første gang på min nåværende bil etter ca. 15 år p.g.a. bytte av radiator. Da jeg et par år senere måtte ha motoren ut av bilen av andre grunner og følgelig måtte bytte frosvæske igjen, kunne jeg ikke se noen korrosjon innvendig.

 

På båten byttet jeg frostvæske etter ca. 10 år da jeg måtte ha med meg motoren hjem p.g.a. toppoverhaling (Volvo 2003). Jeg fant heller ikke der noen korrosjon, selv om det selvfølgelig er litt brunfarve inne i kjølesystemet.

 

Konklusjon: For meg virker det som frostvæsken er ”evigvarende”. Jeg forstår at motorfabrikantene anbefaler bytte ofte. De vil vel ha sitt på det tørre. Kanskje er det en form for salgssamarbeide mellom glykolprodusenter og motorprodusenter – ikke vet jeg.

 

Hilsen Eivind

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er vel en av "unnasluntrerne" her jeg også. På bilen (12 år gammel) og på båten (19 år gammel) har jeg aldri skiftet frostvæske. Men bilen har vært på årlig service, det har jo vært Opel's ansvar? Og for båtens del er det vel ikke rett med 19 år. 11 år er vel mer rett etter at jeg hadde en totaloverhaling på motorern (vann i motoren i -95).

 

Men alt funker helt OK. Har heller problem med at temperaturen er for lav enn at den er for høy på båtmotoren. På normalt turtall er temp ca. 80gr., men det skal ikke mye til før den detter ned mot 70 - 75gr. ved roligere gange.

 

Nå er det vel tid for å få båten på land, blir neppe noen overnattingstur ut nå til helgen. Får skifte olje osv. Men så kalt det er nå for å jobbe i båt, blir det nok å tenke på frostvæskebytte til våren. Da er jeg jo blitt pensjonist og har god tid.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

men som relativt fersk saltvannsfarer og ny på motor med separat kjølesystem tenkte jeg det kanskje var en praksis ute og gikk lignende den at man skifter olje hvert år?

 

 

Det er riktig at motorer som har gått i årevis ikke har korrosjon innvendig. Støpejern er til en viss grad korrosonstregt. Det er kanskje i første rekke de som har motorer der det er blandet forskjellige materialer som skal være mer påpasselige. Eksempelvis blanding av jern og aluminium, blanding av jern og kopper (topplokkpakning) osv. Hulda har jern hele veien og har et avslappet forhold til problematikken.

 

Usikker? Følg instuksjonen fra motorfabrikanten.

Link to post
Share on other sites

Hei - det var altså jeg som fikk "litt støkk" noen innlegg tidligere (innlegg #8) fordi jeg altså aldri hadde skiftet frostveske de siste 14 årene - og samtidig fikk inntrykk fra flere om at det burde gjøres i blant (selv om intervallet er mer uavkalrt).

 

Huldas råd var å sjekke i instruksjonsboken. Det har jeg nå gjort (ok, min ligger i båten et annet sted i landet, men Ingars kopi på dokumentarkivet dugde bra). Med forbehold om at jeg har oversett noe, så står det intet der om at frostvesken burde skiftes. Alt som står er etterfylling ved sjøsetting, og kontroll av nivå før hver start.

 

Enten så må det bety at man har forsket seg fram til andre konklusjoner mht. tæring i nyere tid, eller så har noen smartinger funnet enda flere måter å tappe oss (litt usikre?) båteiere for enda litt mer penger. For det kan da virkelig ikke være slik at min Volvo MD21 fra 1981 er så fantastisk mye mindre utsatt for tæring en dagens nyere motorer?

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at motorer som har gått i årevis ikke har korrosjon innvendig. Støpejern er til en viss grad korrosonstregt. Det er kanskje i første rekke de som har motorer der det er blandet forskjellige materialer som skal være mer påpasselige. Eksempelvis blanding av jern og aluminium, blanding av jern og kopper (topplokkpakning) osv. Hulda har jern hele veien og har et avslappet forhold til problematikken.

 

Usikker? Følg instuksjonen fra motorfabrikanten.

Det tror jeg også er riktig. Generelt bør man skifte frostvæske hvert 3. år. Uavhengig av farge. Dette er nå en rimelig forsikring og koster så lite. Bedre å kutte en flaske vin en helg. :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Støtter utttalelsen til "pettersand" : nytt vann = nytt oksygen = økt korrosjon. Personlig foretrekker jeg derfor å erstatte noe kjølevann en gang i mellom (når det trengs p.g.a. frysetemperatur eller at smøreegenskapene har blitt dårligere). Som en kuriositet vil jeg nevne at jeg for et år siden kvittet meg med en bil som hadde gått 725.000 km på 18 år (med et gjennomsnitt på 50 km/t tilsvarer dette ca. 14.500 timer). Denne bilen hadde aluminiumstopp og jeg hadde kun benyttet "billig blå" frostvæske etterfylt kun ved behov.

Link to post
Share on other sites

Enten så må det bety at man har forsket seg fram til andre konklusjoner mht. tæring i nyere tid, eller så har noen smartinger funnet enda flere måter å tappe oss (litt usikre?) båteiere for enda litt mer penger. For det kan da virkelig ikke være slik at min Volvo MD21 fra 1981 er så fantastisk mye mindre utsatt for tæring en dagens nyere motorer?

 

Ronald

Jeg tror at korrosjonspotensialet har øket med mer avanserte motorer. Dette er en utvikling som har pågått i mange år. Nå å da står det en eller annen motor inne på verkstedet som ser helt for j**** ut. Hva har skjedd her???? 9 av 10 svar er: "Manglende vedlikehold". Men regninga blir ofte rundt 50 000. Så får jo heller den enkelte velge selv.

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde fra en Yanmar 4LH:

Bilde

Ferskvannskretsen er mye tæret av galvanisk korrosjon. Her er det nemlig mye aluminium.

 

På denne modellen hadde Yanmar et stort problem i litt varmere omgivelser:

Med mye frostvæske, ble det avleiringer og dårligere sirkulasjon.

Med lite forstvæske ble det enda dårligere antikorrosiv beskyttelse, mer korrosjon, men mindre avleiringer. Den blå frostvæsken hadde mistet 80% av sine antikorrosive egenskaper i løpet av 1 år.

 

Så hva velger man? Pest eller kolera? Heldigvis kom det en ny type rød frostvæske på markedet med bedre antikorrosive egenskaper og meget lang levetid. I tillegg ble det ingen avleiringer med denne nye typen. Fint for de med tæringsproblemer. Året etter kom 4LHA. Den viktigste forskjellen fra forrige modell var et redesignet kjølesystem i kobber og med flust av sinkanoder.

 

Har man en gammel motor med hovedsaklig støpejern kjølesystem, trenger man vel neppe å bekymre seg, men har man kjølesystemet fullt av aluminium, forsvinner det fort 50.000 kroner ut av kontoen hvis man ikke følger motorfabrikantens klare anbefalinger.

 

Hvorfor ikke være litt nøye i forkant og bruke rød frostvæske uansett om man tror man trenger det eller ikke? Litt forsiktighet har aldri skadet. Og selv om man ikke skulle trenge glykolbyttet, så har man i det minste god samvittighet og null arbeide med bytter de neste 5 årene.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke være litt nøye i forkant og bruke rød frostvæske uansett om man tror man trenger det eller ikke?

Lotus

 

Ok, så rød frostvæske er å anbefale. Pris betyr vel ikke så mye hvis den skal skiftes med noen års mellomrom. Men hva med frostvæsken som kjøres inn i sjøvannsdelen når båten skal på land for vinteren. Har alltid kjøpt en billig blå type. Er det OK?? Blir jo bare værende i motoren noen måneder før det spys ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...