Jump to content

Skifte av frostvæske på ferskvannsiden?


paxo

Recommended Posts

Dere må for all del huske på at glykol og sink ikke passer sammen. Det jeg prøver å si er at ved vinterkonservering må sink-anodene fjernes før frostveske spyles inn i sjøvannsiden og inn i motoren på sjøvannskjølte motorer.

Det er riktig. Dette har det vært skrevet en del om tidligere. Plukke ut sinkanodene før konservering. Hulda har skrevet noe om "overspenningskurver" og øket mulighet for korrosjon.

Link to post
Share on other sites

Dere må for all del huske på at glykol og sink ikke passer sammen. Det jeg prøver å si er at ved vinterkonservering må sink-anodene fjernes før frostveske spyles inn i sjøvannsiden og inn i motoren på sjøvannskjølte motorer.

 

Det er det ikke mange som gjør. De fleste bytter til nye sinker om høsten sammen med vinterkonserrvering. Det er i hvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med. Servicefolk fra VP gjør i hvertfall det.

Link to post
Share on other sites

Ser på amerikanske forumsider at de advarer mot å bruke vanlig frostvæske til vinteropplag p.g.a. giftigheten.

Om våren kommer den ut av eksosanlegget enten på land eller i sjøen og kan gjøre stor skade.

Glykolen har en svært god søtlig smak, men gir en smertefull død....

De anbefaler polyetylenglykol som ikke er på langtnær like giftig.

Kikket på Statoils datablader http://www.statoil.no//MAR/SVG01183.nsf/fs/start.

Ser at "antifreeze" og "frostvæske" er merket med helseskadelig (i praksis giftig)

mens trietyleneglykol (TEG) ikke er merkepliktig.

Gikk inn på Biltemas sider for å finne innhold eller datablader på frosvæskene dems, men fant ingenting.

Kanskje en ting å tenke på til våren (unngå dammer på bakken som dyr kan drikke av)

Og prøve å få tak i TEG til neste høst. Den gjør iallfall jobben uten å forgifte noen.

Det bør være et mål i seg selv.

Link to post
Share on other sites

:confused:

Er det noen av leserne som har skiftet frostveske på en VP 2030 ??

Jeg har lyst, men ingen, veken importør eller verksted er i stand til å fortelle meg hvor avtappingen sitter.

Høres rart ut at de ikke vet dette. Jeg skiftet for noen år siden og det er en egen tappekran for dette. Husker ikke i farten hvor den sitter.
Link to post
Share on other sites

Er vel en av "unnasluntrerne" her jeg også. På bilen (12 år gammel) og på båten (19 år gammel) har jeg aldri skiftet frostvæske. Men bilen har vært på årlig service, det har jo vært Opel's ansvar? Og for båtens del er det vel ikke rett med 19 år. 11 år er vel mer rett etter at jeg hadde en totaloverhaling på motorern (vann i motoren i -95).

Skjønner ikke helt at mange utsetter dette. Denne jobben er jo en bagatell og tar jo bare en halvtimes tid og koster bare noen hundrelapper. Skiftet frostvæske på en Yanmar jeg hadde før som det tydeligvis ikke hadde vært skiftet frostvæske på på mange år. Resultatet var at avtappingen nesten var "grodd" igjen av grums. Fikk staket det opp og fikk ut alt, men vil ikke anbefale å utsette dette.

 

Støtter utttalelsen til "pettersand" : nytt vann = nytt oksygen = økt korrosjon. Personlig foretrekker jeg derfor å erstatte noe kjølevann en gang i mellom (når det trengs p.g.a. frysetemperatur eller at smøreegenskapene har blitt dårligere).

Kan ikke skjønne at dette er riktig. Jeg trodde nå at det meste av lufta forsvant etter de første turene p.gr.a at kjølevannet blir varmt. Jeg har iallefall erfart at det har vært behov for å etterfylle et par ganger like etter frostvæskeskift. Etter dette har nivået vært stabilt. Det skulle vel tyde på at lufta i vannet forsvinner ganske raskt og ikke gir grunnlag for økt korrosjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde nå at det meste av lufta forsvant etter de første turene p.gr.a at kjølevannet blir varmt. Jeg har iallefall erfart at det har vært behov for å etterfylle et par ganger like etter frostvæskeskift. Etter dette har nivået vært stabilt. Det skulle vel tyde på at lufta i vannet forsvinner ganske raskt og ikke gir grunnlag for økt korrosjon.

 

Det er 8% fritt oksygen i vann (mer eller mindre), det er dette oksygenet som sjødyr puster. Skal man lavere enn dette, spalter man H2O. Grunnen til at volumet minker, er heller at hulrom blir fylt opp. Men det er heller ikke mitt poeng som sådann, vannet blir trolig mer oksygenfattig etter hvert. Noe av oksygenet går med til å beskytte metallene i motoren. På den andre siden er det fri luft over væskeflaten i varmeveksleren. Neimen ikke godt å si.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

I et annet svensk forum, ble det opplyste at et Volvo Penta verksted anbefalte å tappe ut og erstatte med et par liter ny kjølevæske hvert år. På denne måten ble væsken gradvis erstattet - noe som verkstedet mente var mer enn godt nok.

 

Syntes denne ideen var god. Men det står også i verkstedsmanualen at varmeveksleren skal skylles med vann før påfyll av ny kjølevæske. I så fall må jo hele systemet tappes uansett :headbang:

 

Ja i denne manualen står det så mangt - og skal man følge alt dette til punkt og prikke, så har man snart ikke mye annet å gjøre enn å skru på motor :crazy: Jeg vil heller spørre dere båtplassmedlemmer som sikkert har bena litt mer plassert på bakken. Hvor nødvendig er det egentlig å skylle varmeveksleren? Er det noen som i det hele tatt gjør dette??

Link to post
Share on other sites

Hvor nødvendig er det egentlig å skylle varmeveksleren?

 

Det er nok best å gjøre som forfatteren av boka sier. Nei-forresten; det beste er nok å bytte hele varmeveksleren.

Helt klart aller best best blir det allikvel å bytte hele motoren. Tror nesten jeg vil anbefale dette. Sånn for sikkerhets skyld mener jeg... :rolleyes:

 

Er det noen som i det hele tatt gjør dette??

Det kan du tro... :smiley:

 

spøkefull:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Lyfter den här tråden för att efterhöra expertisens uppfattning.

 

Min båt är nu 12 år gammal, och det kan väl misstänkas att kylvätskan inte blivit bytt.

Så jag inhandlade en försvarlig mängd grön polypropylenglykol för jag kände att det kunde vara dags.

Jag hade även läst om att frostskyddsvätskan kunde börja bli brun och sörjig efterhand.

 

Så idag så påbörjade jag arbetet med att tappa ut den gamla frostskyddsvätskan.

 

Men den såg häpnadsväckande fräsch ut. Faktiskt som ny!?

 

Se bild på ett prov som jag tappade upp i en plastflaska.

 

20111104__glykolprov______pb040007.jpg

 

Nu är frågan till panelen: Skall jag verkligen byta denna till synes rena och fina frostskyddsvätska?

När jag var ung och jobbade på bensinstation så fick vi lära oss av dom äldre och klokare (?) att det inte fanns anledning att byta det glykolblandade vattnet efterson det efterhand hade blivit av med sitt aggresiva syreinnehåll. Men detta var ju på den tiden...

 

Vad sägs??

 

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

ja er bare å helle på ny.

sies att frostveske skal byttes 2 hvert år, men det er kansje å ta i litt vell mye.

bruker du longlife frostveske(grønnn eller rød) er det sikker ingen problem å kjøre 5 år. grunnen til bytte er jo att den blir agresiv mot metallet etter en stund,å har du først kjøpt inn ny så hadde jeg byttet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...