Jump to content

Ruer på propelleraxlar


ebonita

Recommended Posts

När jag nu tagit upp båten så kan jag konstatera att jag fått kraftig påväxt av ruer/havstulpaner på propelleraxlarna.

 

image.jpeg.54040b10ffe168338316518d9a0d74db.jpeg

 

Botten är målad med Biltemas kopparfärg för västkusten och i övrigt har båtbotten inte mycket beväxning.

Propellrarna som inte varit målade har lite ruer, men just axlarna är extremt beväxta.

Även mellan cutlass lagret på axelstödet och propellern är det tjockt med ruer så att jag befarar att smörjningen av lagret kan försämras.

Borde jag måla axlarna med bottenfärg?

Någon med liknande erfarenheter?

 

:confused:

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Båten har ju Princess standard 'bonding'-system med två 4 kg MgDuff zinkanoder som är förbundna med metalldelar i vattnet i den aktre halvan av båten, t ex propelleraxlar, roder och diverse genomföringar.

 

image.jpeg.2893120bc4d8035b5fc673e57dd73acf.jpeg

 

Förvisso förnyade jag MgDuff anoderna inför årets säsong och jag ser att det har ätit en del på dom, så tanken har slagit mig att dom har ett finger med i spelet. Jag tror att även Hulda har varit inne på den tanken någon gång.

Men noteras kan ju att även till exempel axelstödbenen är bondade, men där växer det som synes inte, och propellrarna sitter ju på axlarna och där är inte så värst mycket ruer.

 

????

 

 

Link to post

Da jeg hadde båten på land i sommer var mine akslinger også fulle av rur.

De var smurt med Maritims bunnstoff.

Året før hadde jeg ikke bunnstoff, men like mye rur.

Har originale anoder, 1 stor på hver side og 1 liten på hver flaps.

I tillegg var det mye rur innerst på propellene selv om båten har vært mye i bruk.

Det eneste som har fungert er bunnstoffet fra Forsvaret.

Da var båten uten groe eller rur i flere år.....

Link to post

Uansett, @ebonita, ikke kluss med bondingsystemet, det skal være slik det er fra fabrikanten. Hva betreffer propellere og støttebraketter, disse er i en eller annen kobberlegering. Cu-ioner er gift for vannorganismer, ikke sterk, men slik at de velger en annen plass og slå seg ned. Hvis elektrontrykket blir for stort, går propellene i minus, slutter å sende ut Cu-ioner og begynner å trekke til seg mineraler fra sjøvannet, etc. Det er hva jeg har beskrevet tidligere. Når det gjelder akslingene, så er disse korrosjonsbeskyttet av kromoksid og bondingsystemet. Ikke noe der som avskrekker vannorganismer. Det eneste som vil fungere er bunnstoff, slik jeg ser det. Ikke den kvaliteten som man användar i Bottniska Viken. Men kvaliteten du får kjøpt i Norge. Kanskje også i Göteborg :-) Men det blir langt å kjøre fra Götebord til Halden for en skvett bottenfärg.

 

En annen ting er at det virker som det har vært svært mye havstullipaner langs Norra Bohuslän i sommras. For ikke å snakke om at blåskjellene har kommet tilbake. Jeg hadde en klase musslor på minst ett kilo hengende fra rodret nå i höstas.

 

Det ble litt svorsk dette her :-)

Link to post

Tack Hulda,

 

Nej bondingsystemet fungerar nog bra nu sedan jag restaurerade släpringsdonet som fallerat på den ena axeln och gav kopparutfällning på propellern.

 

Jaha då blir det väl till att måla dom fina axlarna svarta med kopparfärg då?

 

Jag använder som sagt Biltemas västkustkvalitet, och den borde väl vara 'nästan' Norgekvalitet....

 

:lol:

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...