ebonita Startet 28.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2020 När jag nu tagit upp båten så kan jag konstatera att jag fått kraftig påväxt av ruer/havstulpaner på propelleraxlarna. Botten är målad med Biltemas kopparfärg för västkusten och i övrigt har båtbotten inte mycket beväxning. Propellrarna som inte varit målade har lite ruer, men just axlarna är extremt beväxta. Även mellan cutlass lagret på axelstödet och propellern är det tjockt med ruer så att jag befarar att smörjningen av lagret kan försämras. Borde jag måla axlarna med bottenfärg? Någon med liknande erfarenheter? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Har du for mye sink på akslingen, sammenlignet med tidligere år? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Båten har ju Princess standard 'bonding'-system med två 4 kg MgDuff zinkanoder som är förbundna med metalldelar i vattnet i den aktre halvan av båten, t ex propelleraxlar, roder och diverse genomföringar. Förvisso förnyade jag MgDuff anoderna inför årets säsong och jag ser att det har ätit en del på dom, så tanken har slagit mig att dom har ett finger med i spelet. Jag tror att även Hulda har varit inne på den tanken någon gång. Men noteras kan ju att även till exempel axelstödbenen är bondade, men där växer det som synes inte, och propellrarna sitter ju på axlarna och där är inte så värst mycket ruer. ???? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Da jeg hadde båten på land i sommer var mine akslinger også fulle av rur. De var smurt med Maritims bunnstoff. Året før hadde jeg ikke bunnstoff, men like mye rur. Har originale anoder, 1 stor på hver side og 1 liten på hver flaps. I tillegg var det mye rur innerst på propellene selv om båten har vært mye i bruk. Det eneste som har fungert er bunnstoffet fra Forsvaret. Da var båten uten groe eller rur i flere år..... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Uansett, @ebonita, ikke kluss med bondingsystemet, det skal være slik det er fra fabrikanten. Hva betreffer propellere og støttebraketter, disse er i en eller annen kobberlegering. Cu-ioner er gift for vannorganismer, ikke sterk, men slik at de velger en annen plass og slå seg ned. Hvis elektrontrykket blir for stort, går propellene i minus, slutter å sende ut Cu-ioner og begynner å trekke til seg mineraler fra sjøvannet, etc. Det er hva jeg har beskrevet tidligere. Når det gjelder akslingene, så er disse korrosjonsbeskyttet av kromoksid og bondingsystemet. Ikke noe der som avskrekker vannorganismer. Det eneste som vil fungere er bunnstoff, slik jeg ser det. Ikke den kvaliteten som man användar i Bottniska Viken. Men kvaliteten du får kjøpt i Norge. Kanskje også i Göteborg :-) Men det blir langt å kjøre fra Götebord til Halden for en skvett bottenfärg. En annen ting er at det virker som det har vært svært mye havstullipaner langs Norra Bohuslän i sommras. For ikke å snakke om at blåskjellene har kommet tilbake. Jeg hadde en klase musslor på minst ett kilo hengende fra rodret nå i höstas. Det ble litt svorsk dette her :-) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Tack Hulda, Nej bondingsystemet fungerar nog bra nu sedan jag restaurerade släpringsdonet som fallerat på den ena axeln och gav kopparutfällning på propellern. Jaha då blir det väl till att måla dom fina axlarna svarta med kopparfärg då? Jag använder som sagt Biltemas västkustkvalitet, och den borde väl vara 'nästan' Norgekvalitet.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Ja, gjør du det, kopparfärg på akslingene. Kan være et problem å få färgen å sitte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.