Jump to content

Beste primer for trebåt


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Til tross for snøfillet i lufta, så begynner det å bli tid for båtpuss! Vet det finnes utallige tråder angående bunning, pussing, grunning osv her inne, men jeg kunne ønsket meg en der vi deler konkrete råd og erfaringer med trebåter. Har det fungert for deg å sause på nytt bunnstoff, og så en runde med primer hvert 5. år? Skraper du aggresivt av det meste hvert år, legger på 3 lag med linolje før 2 lag med epoksyprimer, 1 lag hardt bunnstoff og 2 lag selvpolerende? Foretrekker du Jotun vinyl primer? Epifanes? Biltema? Er det ca samme stoff, eller har det mye å si hva man velger? 

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har hatt ulike snekker, som har ligget oppe om vinteren. Jeg pleide å skrape ned og så smøre med en blanding av amerikansk terpentin og linolje. Det må tørke, og bunnstoff la jeg bare på mindre enn en uke før jeg skule ut igjen. Siden jeg gjorde dette hvert år, kjøpte jeg bare billigste kobberstoff. 

Link to post
Share on other sites

Selv brukte jeg Sealjet selvpollerende (fra Båtbua), det grodde aldri på noen av snekkene mine. Epoxyprimer og gammel, oljet snekke er ikke nødvendigvis bestevenner, da det kan sprekke. Jeg sier kan, for jeg har ikke testet det personlig. Hvis du har på linolje fra utsiden og ikke innsiden, så avfett overflaten godt før priming!

 

Skrape ned bunnstoff gjorde jeg aldri, da selvpollerende stoff blir slitt ned igjennom en sesong. Snekka fikk seg en god blås med høytrykkspyleren ved opptak, det løsna stort sett det meste. På våren var det å  mate på med et par tre fire bokser Farm for så å rulle på nytt bunnstoff. En rull fram så satt det gjerne løst gammelt stoff i rulla. Dra den tilbake og dette blanda seg med nytt stoff. Rull fram igjen, og vipps så var det dekket godt nok ish :lol:

 

Viktigst var at den var pen over vannlinja..?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Er noen år siden jeg pusset tresnekke men brukte følgende system:

 

Da jeg kjøpte båten skiftet jeg til selvpolerende bunnstoff, flikket bart tre med Black Varnish   og la et fullstrøk med enkomponent primer som sealerstrøk over gammelt bunnstoff og flekker med Black Varnish før påføring av bunnstoff.

Påfølgende år ble bart tre flikket med Black Varnish og enkomponent primer før nytt bunnstoff ble malt rett på intakt bunnstoff. Var minimalt med flassing av bunnstoff med dette systemet, se bilder under.

 

04042009161.jpg.cbfd5841182cef140bfcc876f688b6f4.jpg

Bunn etter ett år på sjøen.

 

 

17052009236.jpg.f0e4a40d4ee1d95d716d20e378181927.jpg

Flikket bart tre med Black Varnish

 

31052009241.jpg.df10d0d4fe40bede5091d9e5296b9117.jpg

Flikket med enkomponent primer

 

31052009242.jpg.38ff8ba6cc2e4c579b6cccd59b0b5953.jpg

Fedig bunnstoffet

 

Regner med at Black Varnish må erstattes med annen treimpregnering da denne ikke er i vanlig salg lenger.

Link to post
Share on other sites

Beste primer for trebåt er blymønje. Men det får ikke menigmann kjøpe lenger. Men skrape bart, sause inn med 50/50 rå linolje og amerikanske terpentin, tilsatt 10% Antiparasit, for å avslutte det hele med et par strøk blymønje og til slutt bunnstoff. Da har du oppskrift på noen som har holdt trebåter flytende og fri for uhumskheter i 100 år...

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...