Andora Startet 18.November.2020 Del på Facebook Startet 18.November.2020 (redigert) Tenkte å bidra med en prosjekttråd ,liker godt å lese om andres prosjekter å hvis ingen bidrar blir det jo ikke noe å lese om😂😂.så,ønsket meg baugspyd,hadde først tenkt å støpe selv,men slo det fra meg å kjøpte "ferdig" fra inter trading.det er heg glad for,det var nok arbeid å montere det.valgte å støpe det fast.legger ved noen bilder av baugspyd,mere om rekkene senere Redigert 18.November.2020 av Andora (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 18.November.2020 Del på Facebook Svart 18.November.2020 Interessant! Keep it coming Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Andora Svart 18.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2020 Når spydet var støpt fast måtte det jo lages en baugstige,den er hengslet på midten å "brettes" opp under spydet.laget av 22 mm rør 316l.flere bilder av stigen kommer,men hadde ikke flere i skrivende stund. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.November.2020 Del på Facebook Svart 18.November.2020 Oi, dette ser jo megaproft ut! Blir spennende å se fortsettelsen, ser du har full kontroll på tigen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Andora Svart 18.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2020 Takk for fine komentarer,har kopiert noen av maskinene dine @komodo ,håper det går greit,mere om det etterhvert som det passer inn i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 18.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2020 Så var det resten av baugstigen å spydet underifra,støpte 2 stringere ca 8 mm tykke ,disse går helt inn i orginal baug.når disse var støpt fast med 5-6 lag 450 matte satte jeg en plate laget på samme måte på skrå imellom stringerene.nå ble det stivt å godt,men for den siste godfølelsen laget jeg et gjengestål som drar inn i baugkassen,sikkert ikke nødvendig men nå er det ihvertfall der,måtte lage en rørbit for å komme "ut" beint inne i kassa.stigen er laget sånn at den detter ned i et spor i riktig vinkel,så settes det på et rør for avstiving etter ilandstiging(kan gå i stigen uten røret også).stigen måtte jo ha noen klips for å holde seg på plass oppslått.de som selges var for korte så da ble det å lage disse av en bit teflon.kan noen forklare meg hvordan man skriver en komentar til et bilde?? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 18.November.2020 Del på Facebook Svart 18.November.2020 (redigert) @Andora Jeg har dårlig sammvittighet for at jeg ikke har fått tatt målene. Klarer du si hva du ønsker av mål ut fra bildet, så skal jeg ordne det til helgen. Om du er i nærheten av Fredrikstad er det bare å klatre rundt på båten min om det er noe du trenger av mål etc. Redigert 18.November.2020 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 18.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2020 Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for det,etter litt studering og øyemål fant jeg et mål jeg synes ser greit ut,(var radien på bøyen framme jeg var usikker på). Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 18.November.2020 Del på Facebook Svart 18.November.2020 For å kommentere til bilder, sett markøren der du vil ha et bilde inn i teksten, og trykk på «+ tegnet» som ligger nede i hjørnet på det bildet du vil sette inn. Flott arbeide!! Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Andora Svart 18.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2020 Ok prøver det neste innlegg👍 Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 Så var det nye rekker som sto på ønskelista,fikk pristilbud på nærmere et halt hundre tusen🙈🙈.egentlig ikke overrasket for det er mye arbeid å lage å matrialene koster sitt.luftet tanken om å lage de sjøl for kona men hun mente det var bedre å blunde å betale det de kostet,ikke enig.begynte å sjekke priser på polerte syrefaste rør å fant et firma i kr.sand som heter edelstål og sveis som kunne levere det jeg trengte til 7600kr levert med semi på tunet.så var det bare å finne en lur måte å få bøyd "bøylene" framme,tynnvegget syrefaste rør bli fort bulkete å stygge ved bøying,bøyemaskinen vi har på jobb manglet bakker til 25mm,å desuten var jeg ikke særlig gira på å bøye med bakker av svart stål.laget derfor en enkel bøyer av teflon.etter litt prøvebøying med et stålrør,ble de syrefaste røra bøyd,fylte de med sand for å være sikker på at de ikke bulket seg,da ble det sånnskivene rørene er festet til er en 3 mm syrefast plate som er polert opp,boret hull i midten å sveiste fast en 10 mm mutter så blir de skrudd usynlig fra undersiden.mere "rør" en an dag😂😂 Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 (redigert) Ser veldig bra ut, mye av gleden er å lage ting selv 👍 Husk at du har litt båtpenger til overs nå da neste gang du vil ha noe til båten og kona setter ned foten 😁 Redigert 20.November.2020 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Imponerende! Drømmer om nye rekker selv, men det koster flesk, så får prøve å reparere de jeg har. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Andora Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 Ja der er jo morro å se resultatet å vite at dette har jeg laget selv👍Godt tips med båtpengene det skal jeg huske😂😂💰💰 Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 22.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2020 Så var det rekkene.for å få bøyd den slake buen rørene skal ha laget jeg en valse lik den @Komodo brukte til dracoen sin.kjøpte lager på økonomodeler ca 600kr ,rullene dreide jeg av en bit teflon.så var det bare å valse iveg,fylte også disse rørene med sand da de skal bøyes i den ene enden.her er vi i god gang med valsingen,fikk god hjelp av eldstemann til å holde.et rør ferdig.hengte røret i taket i noen tau biter for å justere det inn.så ble enden bøyd,litt utfordrene å få rett vinkel på bøyen når røret stiger oppover framover å bøyen skal treffe kanten på dollbordet,bruker da å sette en tusjstrek i enden av røret i rett vinkel som røret skal "peke".denne streken blir da vannrett i bøyemaskinen.6 m rør ble litt i korteste laget,måtte derfor skjøte på en bit.satte et 22 mm inni som styring ,med en fin tig sveis blir skjøten nesten usynlig etter polering.så måtte det jo lages 6 braketter,en til hver støtte.3 mm plate som er pusset med 120 lamellskive,400 papir,800,1200 å så polering på poleskive.brakettene ble knekt i pressa,etter en @Komodo patent👍så var det å tilpasse støttene,brukte halvrund fil for å tilpasse radien til topprøret,et tålmodighets arbeid,men det gjelder å ha så lite fuge som mulig så det trekker seg minst mulig etter sveising.2 støtter montertalle støttene montert å midt røret tilpasses,det er 22 mm,topp å støttene er 25 mm.ferdig sveist å syrevasket klart til å monteres.ferdig montert🙂🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Glødepluggen Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Hei Imponerende arbeid, tusen takk for en flott prosjekt tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Veldig flott! Takk for at du deler Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Utrolig flott arbeid. Ikke minst et veldig greit lokale du har🤣👍 Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Andora Svart 22.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2020 Takk for hyggelige komentarer,ja verkstedet er kjempe greit,120 m2 å 4,4 takhøyde.isolert å varmepumpa går alltid,fyrer i jøtulen i tillegg når det trengs.men en båt tar jo litt mye plass da🙈🙈men så slipper jeg å pakke den inn ute å frostsikre alt mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Proff utførelse Og moro å se at noen ideer og patenter blir videreført Andora skrev for 12 timer siden: for å få bøyd den slake buen rørene skal ha laget jeg en valse lik den @Komodo brukte til dracoen sin.kjøpte lager på økonomodeler ca 600kr ,rullene dreide jeg av en bit teflon. brakettene ble knekt i pressa,etter en @Komodo patent👍 Når man ser hva det koster å få produsert et sett med slike rekker, så er det jo verd å legge litt jobb i å tilrettelegge med spesialutstyr Ellers må jeg si at jeg ikke er så rent lite misunnelig på den plassen du har til båten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Andora Svart 23.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2020 (redigert) Godt verktøy er halve jobben sies det ,å det er jeg helt enig i.av og til føles det litt "bortkastet" å bruke flere kvelder på å lage verktøy som kanskje bare skal brukes et par ganger,men av erfaring vet jeg at det er det som må til for å få et godt resultat.å når verktøyet fungerer som tenkt så blir timene det tok å lage fort glemt.de med skarpt syn kan nok se at på bilde med rekkene montert er de ikke syrevasket,valgte feil bilde fra albumet bildet er fra prøvemonteringen.så nå er jeg igang med babord side. Redigert 23.November.2020 av Andora (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Andora skrev 2 minutter siden: Godt verktøy er halve jobben sies det God planlegging er visst også halve jobben har jeg hørt, så da er man jo i mål Flott arbeid, stå på! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Komodo Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Andora skrev for 4 timer siden: Godt verktøy er halve jobben sies det , HiWard skrev for 4 timer siden: God planlegging er visst også halve jobben har jeg hørt, Jøss, det var en god nyhet Med godt verktøy og god planlegging slipper man altså unna selve jobben Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Andora Svart 26.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2020 Nå er også babord side ferdig og montert. Benyttet finværet lille julaften til en luftetur ut for å se resultatet på avstand, synes det ble som en ny båt, nå skal det sies at kalesjen også er ny, før hadde vi en targabøyle som jeg har tatt av. Ser fram til en sommer uten å sitte i skygge når det er sol👍🌞🌞🌞. Når jeg hadde montert baugspydet dukket det opp et "problem" med tralla, nemlig at spydet kom inn i bakruta på traktoren, litt upraktisk. Det ble løst med et forhauster drag som henges i 3 pkt på traktoren,da kommer draget 1m lenger bak. Da er tralla lettere å rygge med også(det vet alle som har forhaustet). Litt bilder av båten . God jul. Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 26.Desember.2020 Del på Facebook Svart 26.Desember.2020 Det ble kjempebra synes jeg! Godt jobba og god jul🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.