Jump to content

Montering av gjennomgående ankerrulle på badeplattform og beskyttelse av eksponert glassfiber


Burns

Recommended Posts

I forbindelse med montering av gjennomgående ankerrulle på badeplatform (Ibiza 24) må jeg nødvendigvis skjære hull i badeplattformen med dertil eksponering av glassfiberen. Mekanikerne på jobben (helikoptermekanikere,ikke båt) påpekte at glassfiberen ville trekke vann hvis jeg ikke gjorde tiltak, noe jeg er klar over. Men de forespeilet meg noen tiltak som ligger langt utenfor mitt kompetanseområde. Planen min er ganske enkelt å tette nedenfra og rundt ankerrullen med sikaflex, og antar at dette vil være nok for å stoppe vanninntrengning i glassfiberen. Er mine antagelser korrekt eller må jeg gjøre noe mer?

Link to post
Share on other sites

Uten å kjenne den plattformen så får jeg håpe at området har helt laminat der du går igjennom. Om du treffer innstøpt finer eller duvinycell blir jobben litt større.  Om ikke er det vanlig å smøre toppcoat på snittet om det blir uten er beslag. Om det er et gjennomgående belag er en god tettemasse helt fint

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Da har jeg tatt en titt under. Vedlagt bilde er tatt fra undersiden av plattformen fra akter og fremover. Plattformen er tynnere rundt kantene og der den er boltet fast (feks framme babord ser man en bolt) Ellers er den ca 1-1,5 cm tykk vil jeg anta. Hva må jeg eventuelt gjøre hvis jeg møter på en sandwichkonstruksjon?

20BF671C-B12C-473C-8303-C50BBEEC4D9E.jpeg

Redigert av Burns (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du møter da divinycell 9mm.  Etter å ha kuttet ut hullet for rulla fjerner du kjærne materialet ca 15 mm inn fra kutt kanten. Jeg bruker å bøye en bit av noe metall å gå inn fra kanten. Så renske bort så mye som mulig med grovt sandpapir inni hulrommet for så å sparkle inn fiber sparkel. Da blir kutt kant massiv og du får også et bedre skrue feste for skruene i flensen på rulle beslag. Legg godt med tettemasse å skru fast.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Burns skrev 1 time siden:

Er det hvilken som helst glassfibersparkel som kan brukes? Eller er noen typer bedre enn andre?

Jeg anbefalte denne i en annen tråd, den blir nok bra her også. Men hvis du forsegler overflaten med topcoat eller fugemasse så går det sikkert bra med denne også. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Den du linker til fungerer helt fint. Bruk langtrådet så blir det enklere å jobbe med. Stå klar med en brytebladskniv og skjær ren snittflaten så snart det har herdet slik at det ikke er klissete, så slipper du en del sliping. Når du først er i gang, ville jeg smurt på topcoat (gelcoat iblandet parafinløsning). Artikkelnumre 36-083, 36-080 og 36-069. Da _veit_ du at det aldri vil bli problemer pga. jobben du har gjort.

 

Tror jeg ville bestilt meg epoxysparkelen som Komodo linker til. Blir billigere siden du ikke trenger å påføre topcoat.

 

Bruk maskeringstape rundt hullet når du sparkler og maler. ;)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg hadde fjernet kryssfiner 1cm fra kant så det ble plass til sparkel før et strøk med coat. Noe roterende på en drill kan brukes. Jeg er litt skeptisk til at det holder bare med epoxy og tettemasse. Får du en sprekk inn i kryssfiner kommer det vann inn men ikke ut. Da begynner kryssfiner å gå i stykker og fare for frostsprengning om vinteren med delaminering som resultat 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 21 timer siden:

Jeg hadde fjernet kryssfiner 1cm fra kant så det ble plass til sparkel før et strøk med coat. Noe roterende på en drill kan brukes.

 

Vil det ha noe for seg å smøre på epoxy og legge på ei tynn vevd matte for å unngå risiko for sprekk?

 

For øvrig anbefaler jeg en falsfres med kulelager til jobben. Eksempel:

https://www.gustavsenas.no/ezcut/ez5972/falsfres-ø31-8mm

 

Bare husk å frese "mot klokka" så den ikke hugger til og stikker av. Tenk deg hvordan en "bucket wheel excavator" (bøttegraver?) fungerer. Du kan bruke en kraftig drill om du vil, men overfres er absolutt å foretrekke.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...