Snekk1 Startet 21.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 21.Desember.2020 (redigert) Hei! Vi er 2 kompiser som har kjøpt oss en Arendalsnekke fra 1954. Denne ble kjøpt på starten av sommeren, og har gitt oss mange fine turer i sommer, tross en tung start i påvente av ny forgasser. Første tur gikk fra Nesøya og inn til Kongen med 10-15 motorstopp. En tur som skulle ta kanskje 1,5 time, tok godt over 4t. Men stemningen var fortsatt god, der vi satt å lo høyt av oss selv og det faktum at vi hadde kjøpt en båt vi egentlig ikke hadde så mye kunskap om. Ennå. Båten ble stående en god stund før vi fikk satt inn ny Solex forgasser på vår gamle Marna R1. Denne fikk vi til slutt justert fint og båten gikk fint. Vi putret rundt noen dager før motoren begynte å stoppe sporadisk. Vi undersøkte og fant ut at vi hadde en feil type plugg, som gjorde at den sotet veldig mye. Denne ble byttet (Boch M12B) og båten gikk veldig fint resten av sesongen, uten altfor mye soting. Starter alltid på 2-3 sveivet, med den rette teknikken. Ingen andre enn oss klarer dette selvfølgelig... Jeg er sikker på at alle som har en lignende motor kan relatere! Båten er relativt fin utvendig, men innsiden har neppe blitt dulla med på maange år. Den så rett og slett ikke ut. Vi kjøpte denne på ganske lite budsjett, vel viten om at vi har pågangsmot nok til å pusse ned denne innvendig i vinter slik at innsiden matchet utsiden. Vi har holdt på med restaurering av gamle motorsykler i 7-8 år, og vet hva det vil si å stå tusenvis av timer å stirre på gamle skatter som man får lov til å fikse opp igjen. Denne båten blir intet unntak. På en av sommerens siste turer smalt det plutselig fra motoren. Eller, det var det jeg trodde. Det viste seg at akslingen hadde knekt tvert av ved kobling på motoren. Båten ble tatt opp og kjørt til opplag innendørs. Lavt tak og egen-lagd krybbe gjorde at ette ble en operasjon i seg selv, så hvis det er noe interesse for bilder av dette så skrik ut :) Kunnskapen om båten har vokst enormt det siste halve året, og etter å ha lest igjennom masse innlegg her om lignende båter (som er svært lærerikt) tenkte vi å lage en tråd for vår egen båt også. Vi støter på masse småting hele tiden som vi ikke alltid har svaret på selv, så om vi kan sparre litt med andre som har vært borti det samme og kanskje har svar, så er det veldig verdifult! Legger ved noen bilder av båten. Skraping og pussing har kommet veldig godt i gang allerede, så følger kanskje opp tråden med disse etterhvert, så kan dere følge progresjonen. Planen er at den skal bli så fin som overhodet mulig, med tiden vi har til rådighet:) God jul! Redigert 21.Desember.2020 av Snekk1 (see edit history) Link to post
index Svart 21.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 (redigert) Flott båt dere har fått tak i! Jeg synes ikke dette så ille ut, trebåt krever kontinuerlig vedlikehold for å holde seg presentabel. Og det ser det ut til at denne har fått i stor grad. Litt kos innvendig ja, men ikke verre enn at den bør være presentabel til våren. Knekt aksling tyder på at opprettingen er skikkelig ute å kjøre, så her må dere rette grundig opp når dere monterer ny aksling. Men utover det høres det ut til at dere har god kontroll på tiden fremover. Redigert 21.Desember.2020 av index (see edit history) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vdub Svart 21.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 Hadde selv en slik marna r1 fra 1958 i ei snekke, fikk ikke slutt på trøbbelet med motoren før sylinderen ble hona, fikk bytta stempelringer og ventilene ble slipt og justert. Det var veldig dårlig kompresjon så den daua lett om den fikk for mye belastning om jeg f.eks var for rask med å vri vingene ved lavt turtall, så ville målt kompresjonen om dere ikke allerede har gjort det. Skal ikke miste mye kompresjon der før de få hestene som er der forsvinner ? Link to post
NilsPils Svart 21.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 Fint at noen tar var på sånne. Den der ser ut til å ha potensiale. Målsetningen bør ikke være bare vedlikehold, men oppgradering, slik at den blir finere for hvert år. Lykke til . . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Honduras Svart 21.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 Kjøp en kompesjonsmåler på Biltema. Koster ikke så mange kronene. Finn ut hva trykket skal være på deres motor, og test. Husk åpen forgasser (full gass) når dere tester. Inntil 10% variasjon mellom sylindrene er OK. Dersom komp er lav, sprut inn litt motorolje i sylinderen og test igjen. Er trykket OK nå, er stempelringene utslitt. Er det ingen forskjell er ventilene utette. Er dere heldig er det bare for liten(null) ventilklaring. Er ventilklaringen OK må ventiler og seter slipes. Kan anbefale «Sjekteboka». Mye god info. Hva slags MC har dere restaurert? lykke til ?? * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Wartsila Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Kjempespennende prosjekt, håper du holder oss oppdatert Ang. kompresjon så har jeg overhalt 3 snekkemotorer tidligere, og på alle så var eksosventilen utett. Mye belegg på tetningsflatene, tror ikke det er uvanlig med "litt" smøreoljeslipp på disse motorene.. Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Snekk1 Svart 23.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 (redigert) Oppretting av motor er nok noe vi må se på ja. Det kom ut av det blå på stille sjø, så noe er det. Fins det noe pointers på hvordan man gjør en slik oppretting best mulig? Prøvd å søke litt på det, men minimalt som kommer opp... Planen er absolutt å oppgradere båten så mye som mulig. Vi avdekker småting hele tiden som vi ikke ante eksisterte som et problem, som vi nå skriver ned på blokaa og utarbeider. I likhet med motorsyklene vi har jobbet på (som forøvrig er 70-80talls Honda cb500-cb550-cb750 ref.Honduras) så er det alltid en god idè å strippe alt helt ned, for så å bygge opp igjen. Prøver å unngå snarveier her, det blir alltid tull. Kompressjon skal også testes. Vi er veldig i "pusse-modus" nå, men i vente på hjelp ang aksling, så kommer motoren til å bli sett på i januar en gang. Jeg har dog ikke følt at motoren har sliti ved litt belasting i særlig grad. Den var veldig fin og stolte på den siste halvdel av sommeren. Men, uroen ligger der, så best å sjekke alt som kan sjekkes mens båten er på land. Vårt neste spørsmål er: Hvor kan vi få tak i en ny aksling? Jeg har snakket med Marna, men de opplyser om at de ikke har dimensjonene vi er ute etter. Sist måling viste at akslingen er 22mm, som ikke bare bare å finne virker det som. Det er vel noen som kan maskinere dette opp for oss, men man vil jo heller ikke mikse metaller i særlig grad her heller? Jeg har tatt ut innfatningen foran for å få ut innerste del av akslingen, men ikke hatt noe hell ennå. Jeg har heller ikke fått dratt ut hylse og aksling... Virker som den sitter fast et sted. Noen som har gjort dette før og kan komme med noen tips? :) Redigert 23.Desember.2020 av Snekk1 (see edit history) Link to post
gon Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Fin båt og fin motor. Dette er at stykke kulturhistorie som bør tas vare på. For å øke kunnskapsnivået, anbefaler jeg medlemskap på følgende facebooksider: (2) Marna'ens venner | Facebook (2) Gamle norske innenbords bensin-båtmotorer | Grupper | Facebook (2) Gamle Båtmotorer? | Grupper | Facebook (2) Tresnekka.no | Grupper | Facebook (2) Trebåtfolk | Grupper | Facebook (2) Trebåtelskere, kjøp og salg | Grupper | Facebook (2) Trebåtlivets gleder | Grupper | Facebook Link to post
Snekk1 Svart 23.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 gon skrev 1 minutt siden: Fin båt og fin motor. Dette er at stykke kulturhistorie som bør tas vare på. For å øke kunnskapsnivået, anbefaler jeg medlemskap på følgende facebooksider: (2) Marna'ens venner | Facebook (2) Gamle norske innenbords bensin-båtmotorer | Grupper | Facebook (2) Gamle Båtmotorer? | Grupper | Facebook (2) Tresnekka.no | Grupper | Facebook (2) Trebåtfolk | Grupper | Facebook (2) Trebåtelskere, kjøp og salg | Grupper | Facebook (2) Trebåtlivets gleder | Grupper | Facebook Takk! Disse skal jeg sjekke ut Link to post
Snekk1 Svart 8.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2021 (redigert) En liten oppdatering på fremgangen! Båten er nå helt fri for lakk, etter endeløse timer med skraping. Den ble deretter pusset helt ned på dekkene og også utvendig. Det var aldri planen å pusse ned hele skroget, men etter så mye pussing på innsiden, føltes det feil å ikke skulle gjøre skroget også. ca 20 timer senere var båten skrapet og pusset ned til friskt treverk, noe som nå føles veldig bra. Det var utrolig mye dritt og møkk i den gamle lakken som nå er borte, som var vanskelig å se 100% før man faktisk begynte å fjerne den gamle lakken. Selvom den så OK ut, så ser den nå vannvittig mye bedre ut. Trekkrør og aksling er også tatt ut. Som skrevet tidligere så knakk den gamle akslingen, så denne måtte ut. Litt fikling og grubling resulterte i at hele propellanlegget var ute og klar til bytte. Denne er av messing, og etter å ha lest endel på miks av metaller osv, vil jeg tro at det er best at den nye også er av samme metall? Eller går det fint å bruke aksling av annet metall i trekkrør av messing? 22mm aksling, 2.20m lang. Hvis noen har liggende, så rop gjerne ut. Har lett land og strand....... Her en noen bilder som illustrerer forvandlingen Skrape skrape skrape Pusse pusse pusse pusse pusse Alle glass er også tatt ut, da det var klin umulig å komme til og få pusset skikkelig. Da disse var ute ble dette en lek å gjøre. Ferdig pusset ned. Ble veldig fint! Etter skraping skjønte vi fort at den absolutt kjappeste og mest effektive måten å få bort alt av lakk-rester og pusse treverket, var å bruke eksenter-sliper med 60-80 rondeller. At et papir tålte 30cm av gangen ble også fort åpenbart, så her valgte vi å ikke spare de få kronene disse papirene kostet. Jeg kjøpte Jula sine pakker med 25stk av deres egne merke. Vil tippe det gikk med ca 250-300 stk til skroget alene.... Haha! Motoren er pusset så og si ned, og vi kommer til å lakke denne på nytt. Ideelt ville vi tatt den ut for å gjøre dette, men det har vi ikke mulighet til, så da blir den lakket der den står. Etter skraping av både lakk og bunnstoff, har et par ganske store langsgående sprekker meldt sin ankomst. Vel vitene om at disse vil tettes delvis vel trutning, kommer vi nok til å bruke farm for å tette disse godt. Jeg er usikker på om disse lukker seg helt, da det tidligere lå farm over disse sprekkene, men det piplet fortsatt inn vann. Etter mye lesing i andre innlegg virker det som dette er det beste å gjøre, så da kjører vi på det. Forøvrig vil vi bruke D1 og D2 til metting og lakking. Er det nødvendlig å mette mer enn 2 strøk, eller er dette litt fra båt til båt? Er det noe man bør se etter i den prosessen? Og, bør man droppe lakk, altså bare bruke oljen D1, på innsiden av skroget, slik at treverket får puste? Var tidligere lakk på innsiden også, men blir litt usikker når jeg leser meg opp på det... Båten står i ca 15grader i garasjen på egenbygde bukker med hjul. Veldig fint å kunne flytte på den, og kunne jobbe på båten gjennom vinteren. Å stå ute i 15 minus å pusse båt hadde tatt motet fra selv den beste tror jeg! Eller? Neste på agendaen er å pusse ned mellom alle "spiler" av interiøret, slik at vi får bort all gammel lakk. Vi skal også kutte nye glass, etter at 5stk sprakk da disse ble tatt ut. De var også veldig ripete etter mange år mer røff behandling, så for helhetens skyld så kjører vi på med dette også. Vi har vel egentlig funnet ut at vi ikke klarer å gjøre dette halvveis! Helheten fortjener en skikkelig jobb, sånn at denne båten kan leve videre sånn den var ment å se ut, og være. Trist om disse skal rotne bort... Klarte ikke dy oss etter all pussingen, og måtte sjekke hva som lå å ventet, så vi penslet på litt olje. Det kommer til å bli vakkert, og en voldsom forvandling fra utgangspunktet! Herlig å se nytt liv i treverket. Hvis noen har tips eller lurer på noe, så er vi klare til å både svare og ta til oss kunnskap :) Redigert 8.Februar.2021 av Snekk1 (see edit history) Link to post
shipahoy Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Snekk1 skrev for 7 timer siden: Er det nødvendlig å mette mer enn 2 strøk, eller er dette litt fra båt til båt? Er det noe man bør se etter i den prosessen? Og, bør man droppe lakk, altså bare bruke oljen D1, på innsiden av skroget, slik at treverket får puste? Var tidligere lakk på innsiden også, men blir litt usikker når jeg leser meg opp på det... Følg bruksanvisningen til D.1: Påfør et strøk D.1 – La virke i 15-30 minutter Påfør et andre strøk. La virke i 15-30 minutter Gjenta denne prosedyren til treverket er mettet og ikke vil ta inn mer olje. Når treverket er mettet skal man tørke opp overflødig olje som ikke har trukket inn i treverket for å unngå blanke felter. Deks Olje D.1 må ikke bli berøringstørr eller tørke mellom strøkene (påføres vått- i vått) Du må sannsynligvis ha mye mer enn to strøk, men det vet du ikke før du er ferdig Det skal ikke tørke mellom strøkene. Jeg ville bare hatt D.1 på innsiden. Link to post
index Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Disse bildene viser tyelig hvorfor man bør skrape, ikke slipe! Se på naglehodene, de er nesten slitt ned. Dette vil gi dårlig feste for bordene. Bare som en advarsel for senere vedlikehold. Jeg ville ha sett over tilstanden til naglene, meget mulig at en del av dem bør skiftes pga slipingen. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Synd å si det, men her har man slipt i stykker nok ei snekke ja. Dere får beise mahognien før dere oljer, så ser den i det minste fin ut på avstand. D1 og D2 kjøper man i 10 liter spann. Billig på OBS bygg. Jeg flekket noen bord på snekka mi med D1 før D2, og det ble vel 15-20 strøk med D1 og 7-8 strøk med D2 for å bygge opp en film. Sett av en lørdag, og gå runde etter runde helt til oljen ligger som ei hinne uten tørre områder minst 15 minutter etter siste strøk. Da er den ganske mettet. Tørk av, og så kan man dagen etter legge på første strøk med D2. Husk å avhende fillene korrekt, de selvantenner. * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Snekk1 Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Godt poengtert. Etter skraping kontaktet jeg en kyndig båtbygger, som fortalte meg hva som ville være beste løsning for å få frem treverket, da det var utrolig mye lakk som hang igjen etter skraping. Derav pussingen. Han fortalte meg at jeg kunne pusse over, men med lett trykk på maskinen, og også da passe på naglene. Hva som har blitt gjort før oss, er vanskelig å si. Jeg har sjekket over naglene, men skal absolutt sjekke igjen @index! @Honduras, er mahognibeis nødvendig før olje? Det er jo ønskelig at den også ser fin ut på kloss hold. Men skjønte ikke helt hva du mente... Link to post
Ruffen54 Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Godt jobba! Ett lite tips angående å få tak i nytt propellanlegg: Legg ut "ønskes kjøpt" - annonse på Finn. Jeg har samme motor, og gjorde det. Og plutselig hadde jeg en meget bra delemotor, som sannsynligvis er i bedre stand enn den jeg hadde fra før(med unntak av sprukket topp). Fikk med propellanlegg, magnet, samt to forgassere til en bra pris. Så dere kan fort være like heldige... Ps: Er desverre for egoistisk til å selge ett av propellanleggene, da jeg har hørt rykter om at de knekker av og til Link to post
shipahoy Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Min erfaring er at D.2 tørker/herder veldig sakte innendørs. Kanskje det hjelper med en vifte for å få litt luftsirkulasjon? Link to post
index Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Mahogny bør beises før olje, da den gulner av sollys om den ikke er beskyttet. Så det blir mye penere om dere bruker mahognybeis på alt av mahogny først. Dere bør heller ikke olje flekkvis som på bildet, det kan gi fargeforskjell. Når dere først begynner med olje må dere smøre vått i vått til det ikke trekker mer. Deretter tørke av overskudd, la det tørke et par dager og fortsette med toppstrøk. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knude Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Har god erfaring med internasjonal båt beis farge mahogny . Den har solfilter så mahogny holder lengre på fargen. Om det er oljet først på noen partier så vask noen ganger med rødsprit før beis. At neglene er litt flate på toppen betyr som regel ingen katastrofe da de somregel er klinket ganske stramt i tillegg til at bordene har vokst . Et lite bakgårds mekanisk verksted kan vel dreie en aksel . Dette blir veldig fint karer ! Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hakkannen Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Snekk1 skrev for 19 timer siden: Etter skraping av både lakk og bunnstoff, har et par ganske store langsgående sprekker meldt sin ankomst. Vel vitene om at disse vil tettes delvis vel trutning, kommer vi nok til å bruke farm for å tette disse godt. Jeg er usikker på om disse lukker seg helt, da det tidligere lå farm over disse sprekkene, men det piplet fortsatt inn vann. Ønsker dere sørge for bedre tetting og at farmen holder seg bedre på plass kan dere legge på blylapper over farmen etter dere har brukt dette i sprekkene. Dette er en ganske vanlig metode for vedlikehold av større sprekker under vann og blir knapt synlig etter stoffing. Med ei god pølse med Farm under blylappen maseres denne flat til det tyter ut Farm på sidene av blylappen. Så kan denne festes med kobbertacks (små koniske kobberspiker), før grunning og stoffing. Snekk1 skrev for 19 timer siden: Herlig å se nytt liv i treverket. Alltid kjekt å få fram gløden i treverket Mye jobb å skrape og slipe ned, spesielt med tanke på alle detaljene, så her har dere virkelig stått på. Når det gjelder mahognien vil jeg som andre også nevner anbefale mahognibeis på mahognien før oljing, rett og slett for å bevare og beskytte den opprinnelige gløden mahognien har. Uten beis vil den gulne en del og etter hvert bli mer og mer lignende furua i farge. D1 kan dere sause inn fra begge sider til trevirket ikke trekker mer. En nabo i havna har sauset inn over 40 liter med D1 i sin rett over 30-fots motorbåt før det sa stopp. Det sier litt om at hvis treet trenger det kan det suge til seg riktig så store mengder med olje, langt mer enn bare et par tre strøk. D1 er såpass tynn og penetrerende at dere faktisk kan påføre kun på en side av virket for så å se at olja etter en stund trekker helt gjennom treet. Likevel går det raskere å få mettet virket ved å påføre fra begge sider. Som også andre nevner er det greit å påføre vått i vått slik at dere unngår hinne som tørker på overflaten. Får dere ei slik hinne blir resultatet seigt og vondt å ha med å gjøre og bør helst skrapes forsiktig av før videre impregnering. Ville ha hatt D2 som toppstrøk på utsiden og også på de flatene som vil oppleve direkte regn på innsiden. Så under dekk baug og akter ville jeg ikke ha brukt D2, heller ikke under benker og dekk. Der er det en fordel at eventuell innestengt fukt får fri passasje ut. Neste års vedlikehold der dere kun har brukt D1 består bare av å tilføre et strøk til, kanskje to. På spant, hud, overbygg og sitteflater som får regn på seg; kjør på med toppstrøk med D2, siden regn vil vaske ut D1 og fører til en gråere og blekere overflate. For sitteflaters del er D1 seigere å sitte på og kan trekke inn i klærne, mens D2 er mer som en myk lakk og tåler bedre å bli sittet på. Snekk1 skrev On 23.12.2020 at 1.13: Redigert 23.Desember.2020 av Snekk1 Et lite tips når det gjelder lagring på land; topunkts lagring fungerer fint for en kortere periode (slipping og lignende), men skal snekka stå slik over lengre tid kan det være en fordel å støtte opp flere steder. Hadde nok gjerne støttet opp litt lengre framme under lotet og helt akter under stilken. Ikke støtte opp slik at båten heves der, men med litt press oppover slik at vekta fordeles mer. Da unngår dere kjølsprenging (at endene siger ned slik at kjølen blir konveks) og avlaster også festemidlene bedre (klink og rekspiker), noe som gjør at dere kan forhindre potensielle lekkasjer når snekka sjøsettes igjen. Her har dere virkelig ei fin snekke dere vil få mye glede av framover. Med oppussingen blir den et smykke folk vil snu seg etter Kjekt at dere tar tak og bevarer denne, det er mye glede selv i gamle båter Blir kjekt å følge prosjektet videre! Link to post
Ruffen54 Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Håper det går bra om jeg "kupper" tråden ett lite øyeblikk, siden vi er inne på gulning av mahogny : Når dette har skjedd flekkvis på skroget på en båt, er det bare å skrape/pusse og så finner man mahogny - fargen igjen? Link to post
index Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Ruffen54 skrev for 2 timer siden: er det bare å skrape/pusse og så finner man mahogny - fargen igjen? Det skal være såpass enkelt ja. Slip til jevn farge, beis og behandle. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 9.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2021 Jeg har vært gjennom alt det der, pluss litt til, på grimstadsnekka Tora. Jeg brukte varmluft og skrape da jeg tok skroget og pusset lett over med maskin etterpå. Naglehodene ble litt blanke, men ikke slitt merkbart ned. Naglehodene går inn i veden som Knude sier. Jeg har hatt som vane å beise mahognyen hvert år etter lett pussing og før nytt lag med D1 + D2. Nå har jeg droppet beisingen hvert år, Synes det blir like fint da. Og jeg demonterer alle kalesjeknapper og beslag hvert år før behandlingen. Det sparer tid, og resultatet blir mer strøkent. Lykke til videre . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nero II Svart 10.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2021 jeg pussa ned to mahogny hvilestoler til terrassen. på halvparten la jeg på D1. På den andre halvparten la jeg på kinesisk treolje. D1 olja laget hinne, den kinesiske treolje forsvant rett inn. Jeg bruker blank benarolje som topp, men det er en annen diskusjon.Mitt spørsmål til ekspertene her er: Hva er det som gjør at ingen anbefaler kinesisk treolje? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn