index Svart 10.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2021 Owatrol D1 består vel av kinesisk treolje og white sprit om jeg ikke tar helt feil. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 10.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2021 Jeg bruker D1 på tresnekka, rett og slett fordi det er anbefalt (?) og fordi forrige eier brukte det. Ellers snekrer jeg en del, også ikke båtrelatert, i furu. Når jeg bruker kinesisk treolje (Bitemas) på furu legger jeg fort merke til at den trekker usedvanlig godt inn i treverket. Bedre enn D1 er mitt subjektive inntrykk . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nero II Svart 11.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2021 Så hvis jeg nå hører på dere, så har jeg observert riktig: Kinesisk treolje trekker bedre inn. Er det White Spiriten(amerikansk terpentin for oss eldre) som lager hinna? Hvorfor ikke bare gå for treolje? Link to post
index Svart 11.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2021 Nero II skrev 2 minutter siden: Så hvis jeg nå hører på dere, så har jeg observert riktig: Kinesisk treolje trekker bedre inn. Er det White Spiriten(amerikansk terpentin for oss eldre) som lager hinna? Hvorfor ikke bare gå for treolje? White spirit og amerikansk terpentin er to helt forskjellige ting. Så de kan ikke sammenlignes. D1 er jo en blanding av litt forskjellig rart, deriblant kinesisk Tung olje. Hva som er best eller dårligst er ikke lett å si, men evt hinne skal tørkes av når det ikke trekker mer. Jeg har lest på Biltemas kinaolje at den ikke anbefales for metting av tre, av en eller annen grunn. Ellers så har jeg mye mer tro på metting med rå linolje, med kokt linolje over. Men det er nå en helt annen sak.... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wartsila Svart 11.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2021 Stemmer nok at kinesisk treolje trekker raskere inn, mye er nok fordi den er tynnere. Men den legger ikke igjen like mye etter at den er tørket, så impregnerings og konserveringsevnen til f.eks. D1 er bedre. Ellers er jeg enig i at linolje impegnerer og bevarer best, men den bør tilsettes antiparasitt eller liknende for ikke å bli missfarga Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
index Svart 11.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2021 Antiparasit er en ting fra fortiden. Finnes ikke lenger, heller ikke Xylamon. Det nærmeste du kommer i dag er Boracol, som i all hovedsak selges til professionelle brukere. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 12.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2021 Boracol er vannbasert, og blander seg dårlig med både linolje og whitesprit. * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Honduras skrev On 13.2.2021 at 0.51: Boracol er vannbasert, og blander seg dårlig med både linolje og whitesprit. Det stemmer. Men det er egentlig det alternativet som står igjen. Med mindre man finner noen som selger soppdreper i løs vekt. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Klarte i fjor å få tak i tre 4-liters kanner med antiparasit når jeg skulle impregnere snekka, men det var ren flaks. Synd alt som fungere skal byttes ut med ting som er så utblandet at man fint kan drikke det... * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Snekk1 Svart 23.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 (redigert) Hei! Tenkte det var fint med en siste oppdatering på snakka vår, for å avrunde prosjektet her inne. Takk for alle kommentarer og tips underveis, det var hyggelig. Til syvende og sist koka det ned til hvor mye arbeid vi ønsket å legge inn i båten, og hvor mange detaljer vi skulle fokusere på. Kom fram til at hvis man først skal gjøre det, så må man gjøre det skikkelig. Her er det gjort grundig arbeid fra start til slutt, som vi håper synes på før og etter bildene. (nederst i posten) Fryktelig mange timer som er lagt ned, og kunne ikke vært mer fornøyd med resultatet! Håper de som ønsker å gjøre det samme finner inspirasjon og kanskje kan dra med seg noe kunnskap av denne tråden. Jeg har hvertfall lært masse av å lese lignende poster innpå her. For å starte der vi sluttet siste post, Båten ble strippet helt ned for lakk, pusset og klargjort for olje og lakk. Dette tok uendelig med timer, men vell verdt det når det var ferdig. Å pusse mellom hver enkelt spile og kriker var tungt... Men målet var å få vekk all gammel lakk. Glad for det nå... Den ble skrapet under vannlinja, grunnet og bunnstoffet, etter litt arbeid med farm og blylapp etter tips her inne ved langsgående sprekker. Det ble utrolig sterkt og fint, og kommer til å tåle litt juling. Hva som har blitt gjort siden sist: -Alle beslag ble selvfølgelig tatt av, pusset og polert, slik at det ser ut som nytt. Det samme gjelder alle originalen hengsler. -Alle nagler på innsiden ble gått over med en skpnsom stålbørste for å få frem fargen i bronsen. -Alle dører ble demontert for å få de pusset ned skikkelig før olje og lakk. Umulig å få dette fint uten å ta det fra hverandre først. -Ca 50 nagler ble byttet ut i båten, da flere under vannlinjen var for dårlig. Nagler kjøpt hos www.hovedsmann.no. Her har vi også kjøpt veldig mye nye messing og bronse-skruer. -Hele båten ble oljet med D1 ca 12-13 runder, til den sluttet å trekke. -Deretter fulgte 11 strøk med D2, med lett pussing mellom tiende og ellevte strøk. Vi brukte pensler og skum-fordriver. Dette ga en veldig fin finish. -Alle vinduer er byttet ut. Vi kuttet alle nye vinduer for hånd, tilpasset og satt inn for egen maskin. -Benker ble kledd med 4mm mahogny-finèr kjøpt på Billingstad trelast. De står nå i god stil til resten av interiøret. Disse ble festet med små messing skruer, for å knytte alt sammen. -Alle skruehoder er pusset ned og polert, før de ble skrudd tilbake i båten. -Alle messing-stifter i "stoppe-lister" på bord ble tatt ut, rettet og polert før disse ble spikret på igjen, så kun originale stifter ble brukt da vi monterte tilbake -Motoren ble pusset ned med stålbørste på vinkelsliper, vasket ren med aceton, grunnet og malt med benga. Fargekode 5040G- grønn. Messingdetaljer ble polert også her. -Alle originale kalesje-knapper er polert opp. -Nye vinkler og isolering i motorkasse, samt ny topp m/lister. -Magneten ble pusset og gjort fin, samt justert på land før utsetting. -Batteri har blitt flyttet under benk bak og er usynlig, da den ikke var særlig fin under stolen. -Lanterner ble montert og koblet opp. -Vi fikk laget ny messing-aksling hos Skjerdens Mekaniske Verksted ved Alna i Oslo. Denne kostet 6000,- Denne ble montert og passet perfekt. Originale flens ble også gått over, samt nye stoppe-kiler. Motoren er nå rettet opp på nytt, og skal sjekkes med gjevne mellomrom. -Rattet ble demontert helt og pusset ned skikkelig, som nå ser helt nytt ut. kabel ble tatt ut og vi sveiset nytt oppheng for roret. Fungerer nå helt perfekt uten noe slark fra fjoråret. -Vi lagde nytt gulv av 4,5 mm kvistfri panel, behandlet med d1 og d2 på samme måte som resten av båten. Dette gjorde veldig stor forskjell for interiøret, og den ser nå meget lekker ut. Her ble det mye tilpassing og justering før alt passet. Men verdt jobben! -Nye talg-pakninger ved pakkboks ble byttet. -Gummilister under motorkasse og lokk, for å unngå rasling. Dette fungerte veldig bra. Mye detaljer som ikke kommer med på lista her også... For å toppe looken på båten så flettet vi nye taufendere. Disse er laget av naturlig Manilla tau (10mm) og knytt èn etter èn med egne hender. Fortsatt støl i underarmene....... De er ca 35-40cm lange. Gikk med ca 100m tau for 8stk fendere. Disse kan man kjøpe ferdige, ja, men ganske mye kulere å gjøre selv! Mye jobb det og, men igjen, verdt tiden. Vi fikk båten over på henger og ut av garasjen. Sinnsykt deilig å se den i dagslys for første gang etter all jobbingen. Vi fortsatte med småting mens vannsprederen sto under båten en ukes tid. Vi la også håndkler på skroget innvendig og vannet gjevnlig gjennom uken før sjøsetting. Da vi satte den ut kom det så og si igjen vann inn, som var en lettelse. Trutningen på land gjorde virkelig susen. Pumpe på landstrøm sto klar, men det trengte vi ikke. Det som kom inn ble lett pumpet ut med lensepumpen vi har i båten på batteri. Vi ble tauet til båtplassen vår og den har nå stått i ca 2-3 uker på vannet. Etter den hadde stått en ukes tid, startet vi den gode gamle Marna R1 motoren opp igjen, som bare tok 4-5 sveiv. Den går jevnt og fint, ingen problemer. Vi måtte justere den vridbare propellen, da vi feiljusterte denne på land. Da første tur skulle begynne, hadde vi kun revers. Grunnen var at nøytral ikke var midten av hendelen. Nøytral var da nesten på full vridning fremover på hendelen. Etter litt mekking og justering var dette ordnet på en times tid. Alt er ganske mye lettere når man kjenner båten inn og ut:) Har nå tatt noen test-turer og alt er Den står nå komplett og klar for å brukes gjennom sommeren. Det har vært veldig, veldig lærerikt å gå igjennom prosessen å faktisk restaurere denne type båt. Den gikk fra en skikkelig sliten og tam båt, til å bli et smykke. Vi har ennå til gode å bli stående alene på brygga når vi er der. Alltid 5-6 stk som stopper innom og slår av en prat, har spørsmål eller bare utrykker hvor fin den er/har blitt. Det er veldig hyggelig etter såå mye jobb! Overraskende mange som "hadde en sånn i da jeg var ung" :) For de som vurderer å prøve seg på samme type prosjekt- kjør på. Selvom man ikke kan alt fra starten av, så kan det meste læres underveis. Er du litt nevenyttig, er interessert og har en bolk pågangsmot så klarer man det meste! Vi har dog vært heldige og har kunnet stå innendørs, som har vært avgjørende for å kunne gjøre såpass mye gjennom vinteren. Med full jobb tok det ca 5-6 mnd med full jobb ved siden av. Ikke mist motet underveis! Takk for råd og tips! Og takk for oss:) Redigert 23.Juni.2021 av Snekk1 (see edit history) Link to post
Korsfjord Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Nydelig Imponerende arbeid Link to post
Wartsila Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Helt fantastisk, kjempebra jobba Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Vdub Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Vakkert, godt jobba ? Link to post
Hakkannen Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Nyt sommeren i et smykke av en båt?? Godt jobba! Link to post
xr4ti Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Nydelig og godt jobbet Et smykke av ei snekke. Link to post
Buster L Mercury Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Strålende!?? Link to post
Pequod Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Imponerende stykke arbeid! Og stikk for all del innom forumet og del bilder av båten i bruk! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
VegJoh Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 For en nydelig snekke det ble God sommer ! D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
tilplan Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Fantastisk flott båt. Finnes ikke noe finere enn dette på sjøen. Utrolig bra at noen har interesse og motivasjon til å gjennomføre en slik jobb. Håper den holdes like fin i mange tiår framover. Nyt sommeren i dette smykket. Link to post
Snekk1 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Første tur etter siste justeringer. Går som ei klokke Link to post
Snekk1 Svart 30.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 (redigert) Hei! Jeg har sugd ut olje fra motoren, og klar for å fylle ny. Når jeg leser om min R1, står det at det er 2 kammer som må fylles? Men, jeg blir usikker da jeg ikke helt vet/skjønner hvilket kammer det er snakk om. Er det noen har som vet hvor påfylling i evt annet kammer enn det jeg allerede vet om? Se bilde. Tusen takk! Redigert 30.Mai.2022 av Snekk1 (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn