Kanalkapteinen Startet 8.Januar.2021 Del på Facebook Startet 8.Januar.2021 (redigert) Det finnes jo et USIGELIG antall propelltråder her ombord på forumet, men håper dere likevel kan svare litt her. Jeg har en Windy 8600 som veier ca 3,5 tonn, med diesel i tanken. Motor VP41A med 200hk, 290dp drev med A4 propeller. Slik båten er i dag, er det aldri noe problem å komme i plan uansett last, dieselmengde eller passasjerer, men den "spretter" ikke akkurat i plan heller. Nå har jeg aldri prøvd å bare gi flatt jern fra sakte fart, men tar den alltid opp trinnvis med noen sekunder mellom hvert trinn, som 2000-2500-3000-3500 omdreininger. Skroget er imidlertid slik at det trives best i hastigheter under 8 knop eller over 21 knop. Litt modifikasjon på trimplan er planlagt for å forsøke å endre noe på dette, men uansett: Slik båten er satt opp nå, så får jeg maks fart på knappe 27 knop ved hele 4050 omdreininger. For å få skroget skikkelig ut av vannet må jeg ha ca 21 knop i dag, der har jeg 3550 omdreininger. Jeg kan holde den i plan ned mot 17 knop, men "føler" da at den jobber en del tyngre. Jeg kjører "aldri" på maks fart utenom et par minutter for å blåse rent av og til, og bryr meg heller ikke om høyere toppfart. Men over 4000 omdr er jo for mye for denne maskina? Mitt ønske er å få maks omdreininger ned mot 3900-3800. Hovedmålet er å kunne holde over 22 knop med samme eller lavere turtall enn det jeg marsjer på i dag, som er 3550-3600. Samtidig må båten ha krefter nok til å komme greit i plan uansett last. Vurderer derfor å bytte ut A4 propeller med A5 for å se hvordan dette funker. Jeg tror jeg vil oppnå mye av det jeg ønsker da, men her kommer spørsmålet mitt: Hva skjer ellers når man går på tyngre propeller? - Vil motoren måtte jobbe tyngre hele tiden? Er dette i så fall risikabelt med en gammel sliter i kjelleren? - Hvor mye påvirker skifte fra A4 til A5 i "mellomregisteret" der man skal ta båten i plan? - Hvilke erfaringer har folk med tanke på forbruk ved skifte av propeller? - Øker tomgangshastigheten mye? Har i dag ca 2,7 knop, og ønsker ikke noe særlig mer enn det. Jeg blåser mye penger på andre tiltak på båten denne vinteren, så det er ikke budsjett til nye propeller. Skulle noen likevel ha liggende noen brukte A5 som bare støver ned, gi meg gjerne en lyd :) Redigert 8.Januar.2021 av Kanalkapteinen Spisset overskrift (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Fantino Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 (redigert) Det høres ut som du kan proppe opp ett hakk. Mener det går rundt 200 rpm per trinn. Hvis Morten Trøbråten fremdeles finnes hos Volvo Penta Norge så har han antakelig tester du kan få tilgang til, evt hans arvtaker. Jeg ville imidlertid studert trimflapstrådene her inne og vurdert oppgradering samtidig. Det er slitsomt å ha båt som ikke ‘vil over kneika’ og uten kompressor blir den aldri veldig kvikk. Ut fra data du oppgir er båten forholdsvis tung i sessen hvis den går ut av plan rundt 20-21 knop tenker jeg. Jeg våger påstanden at trimplan generelt er for små.. Jeg har hatt en båt med passe trimplan (Nordstar 31 med single D6-350). Den kunne holdes i et slags plan ned til 10 knop. Det er utrolig nyttig, ikke minst for komforten ved litt skvalpesjø. Red: Det var dette innlegget jeg hadde i tankene. Et sett slike finner og vips ‘ny båt’ var et imponerende resultat! Redigert 8.Januar.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 8.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 Takk for svar @Fantino! Ja, jeg holder på å tegne opp finner til flaps for å sende til den lokale blikkenslageren. Jeg tror også dette kunne hatt mye for seg på min båt :) Mine originale flaps har jo en bøy opp ytterst på sidene, så det er klart at mye av vannet går ut sideveis når man trimmer de litt ned. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Sturee Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 Hva med å teste stål istedenfor? Enten C3 eller C4. Stål gir seg mindre under høy belastning og gir bedre akselerasjon/høyere toppfart, i teorien. Er noe dyrere, men dukker opp brukte sett til mellom 5 og 10.000. Ellers ville jeg hørt om du kan få lånt deg et A5 sett for å få testet. mener å ha lest i tråden at du hadde problem med drev som seg også? Isåfall er det jo kanskje noen rpm og hente der og, med riktig trim som også kan være god grunn til å gå en størrelse opp. ulempe med stål er at om du tupper nedi er det sannsynligvis ikke bare propellen som ryker, men det er jo gjerne en forsikringssak. Kan jo likevel bety lengre ventetid da båt må opp og drev må av og kontrolleres/repareres om uhellet først er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 8.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 @Stureeja jeg har gått med drevet helt inne sist sesong. Nå er pumpa overhalt så jeg håper det skal gjøre at jeg kan trimme fritt Dette kan jo hjelpe til å endre noe på sammenhengen turtall/knop. Stål hadde vært fænsi men ser ikke helt at det er verdt kronene i en båt med såpass lav fart. Men det er klart at Winrace kunne jo da sikkert trylla til den perfekte propellen for meg Det får i så fall vente til mer akutte utgifter på båten er tatt unna... Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.