Viksund 830 Startet 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2021 Da var det min tur til å lage en liten prosjekttråd for motorbyttet i båten. Jeg har hatt en 6,5l V8 diesel med turbo og "aftercooler" på 275hk stående i båten fra jeg kjøpte den. En ting er at jeg aldri har hatt mangel på krefter, ja faktisk har jeg aldri testet fullt pådrag, jeg gav meg på 27 knop i en lang sving som jeg ikke klarte å rette opp. Valget på ny motor ble en Yanmar 4LV195, litt mindre krefter, men fortsatt mer enn det båten ble levert med originalt. Den ble levert fra 70-150hk etter det jeg har funnet ut. Her kommer noen bilder av uttaket av gammel motor.... Rent og ryddig, i hvert fall der hvor man klarer å komme til. Her er varmeveksler, crossover og turbo demontert for å få den opp av hullet i dørken. Måtte løfte opp motoren fra festene og deretter dreie den 90°, deretter tilte den opp og tre den ut av hullet. Girkassen gjorde det ikke like enkelt, men det gikk med litt tålmodighet og noen skohorn i hvert hjørne. Da var motoren ute og det var klart for rengjøring og klargjøring for nytt maskineri. Da hadde jeg fått gjort litt rent og fjernet klossene til motorfestene på den gamle girkasse. Jeg var litt usikker på hvordan går vi frem når man skal tilpasse den nye motoren, målet må jo være å treffe innfestingen til akslingen. Da tenkte jeg at jeg måtte lage meg en mal som jeg kunne bruke til test og verifisere posisjon. Hvis du ser på finnen som stikker ned så er det tre streker, topp, midt og bunn av akslingen. Så målet var å treffe akslingen her. Bilde av ny og gammel motor side ved side..... Mer kommer om litt.... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Spennende. Det så ut som en smart mal. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Flott start! Kan jeg spørre hvorfor du skifter ut motoren? Og hvilken motor er det du tar ut? Tøft med V8 diesel Men sikkert mer driftssikkert med en Yanmar ja Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Viksund 830 Svart 27.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 (redigert) Det er ikke tvil om at malen sparte meg mye arbeid... Takk for tråden din Kanalkapteinen, den har jeg fulgt både i opp og nedtur. Grunnen til at jeg bytter motor er at den begynte å bruke kjølevann, uten at jeg klarte å finne ut hvor det ble av. Jeg mistenker at det gikk ut igjennom eksosen. Jeg brukte mye tid på feilsøking og prøving. Jeg hadde en liten tråd på dette tidligere. Det er litt utfordrende å få tak i reservedeler, skal være mulig, men ikke rett frem var det ikke. Alt i alt så har motoren tjent meg godt i mange år så summa sum marum så ble det ny motor. Som fruen sa, båten må vi jo ha, hun er god som gull, jeg den passer jeg godt på. Ved en tidligere anledning spurte hun ved middagsbordet om vi skulle kjøpe oss en gravemaskin, tror ikke mange mannfolk har fått det spørsmålet fra kona. Første båten jeg hadde hadde en V8 bensin, det var riktig lyd Så ble det V8 diesel, litt grovere lyd, og nok av krefter.... Motoren var er en MarinePower SD400TA. Jeg så litt på en Peninsular som i prinsipp er en lik motor, men ente opp med Yanmar, enkelt med deler og service.... Redigert 27.Januar.2021 av Viksund 830 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 28.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2021 Da var vi et steg videre. Første bilde ser jo ikke så ille ut. Heller ikke neste bilde er avskrekkende. Men så kommer utfordringen..... Bakre innfesting må senkes ganske mye. Alle motorfestene skal monteres på to langsgående flattjern som støpes fast i skroget. Men her blir det kutting og sliping før vi er i mål. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 31.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Så ble det å få tak i flattjern, 100x10mm, som motorfestene skal boltes i. Litt mer stripping av glassfiberen som lå over de gamle motorfestene må til for å få plass til de nye flattjerna. Tidligere var det også flattjern som innstøpt. Jeg går for samme metoden. Så er det tid for en liten prøvemontering oppi alt støvet. Har brukt støvavsug og skjermet så godt som det har latt seg gjøre, men støv blir det. Jeg måtte ned ca 8 cm, litt skummelt, hvor mye var det igjen.... Ser ut som det gikk greit. Og så spørs det om jeg treffer akselen.... Ser ikke så galt ut dette.... Så ble må det strippes topcoat og klargjøres til glassfiberarbeid. Nærmer seg tid for innfesting av flattjerna og overstøpt med glassfiber. Mer fra dette prosjektet kommer snart..... Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Da var det blitt støp litt i skipet. Først limte/støpte jeg inn flattjerna med hull til motorfestene. Jeg hadde først skrudd inn små skruer som gjorde at flattjerna kun passet på en plass. La Crestomer hvor jeg skulle ha flattjerna og la flattjerna oppi og presset ned til skruene, og da skulle de være i riktig posisjon... Jeg brukte også Crestomer til å runde noen litt skarpe hjørner klargjort til støpingen. Her kommer noen bilder.. 7 Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Så var det litt støping. Jeg har litt ærefrykt for forumets store kunnskap på feltet, men med gode støttespillere så gikk det ikke så ille, tror jeg.... Da var de første fire lagene lagt på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 3.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Så var det ferdig støpt, og jeg kunne begynne med topcoat. Topcoat Og så var motoren plutselig på plass.. Det ble få bilder av denne prosessen, mye styr med talje, truck ++. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 3.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Her kommer siste bilder av installasjonen. Babord side: Styrbord: Sett fra akter: Totalt har jeg brukt ca 150 timer på motorbyttet, og med gode innspill fra gode venner så er jeg godt fornøyd med resultatet. Jeg har fått nesten 200 timer på motoren etter installasjon. Båten er blitt ca 150kg lettere, noe som har gitt betydelig bedre balanse i båten, går bedre i litt rotete sjø. Lavere støy, og ca 30% mindre dieselforbruk. Nå har jeg også sluregir, noe jeg savnet tidligere. Toppfarten er på ca 22 knop, noe som er mer enn tilstrekkelig for denne båten som trives best under 20 knop. Kort oppsummert så vi godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Lekkert! Nesten så du skulle hatt glassdørk så man kunne sett sølvklumpen der i kjelleren Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Ble veldig strøkent. God grunn til å være fornøyd med den jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 15.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Som en del av oppgraderingen så ble det også gjort en liten oppgradering på førerplass. Bilde før oppgradering: Det skulle stått en Raymarine i braketten oppe i bildet. med den oppe ble det litt redusert utsikt. Med ny motor ble det Yanmar motorpanel og litt annet snacks Båten har fått 20 nye år, gleder meg til å bruke den året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Mangler bare ett ratt med styrekule nå så er du der ?? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 16.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2021 Flott arbeid! Må være deilig å vri om nøkkelen og høre en flett ny Yanmar purre i kjelleren. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.