Pequod Svart 4.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2021 (redigert) Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Ja, langt bedre å ha vind og bølger med seg rundt Stadt... Men er du på Sandshamn, og vinden er nordvest, så får du den i tryne i begynnelsen... Gikk ut ved Kvamsøya og fikk bølgene fra siden i starten, etter hvert akter, så det gikk kjempefint. Denne gangen var det Yrs kyst/hav-varsel som fikk mest rett, de anslå bølgehøyden til 0,4 meter og vinden rundt 4-5 m/s. Windy påstå at det skulle blåse mye mer og at bølgehøyden skulle variere med 0,9 til 1,4 samt at både bølger og dønninger skulle være veldig krappe med 4 sekunders lengde. Barenstwatch var litt imellom disse to... Men som sagt, Yr fikk mest rett, bølgene var kanskje noe større i begynnelsen, men roet seg etter hvert og varte lenge, sikkert oppp mot 8 sekunder, ikke 4, så turen gikk kjempefint. Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden: Mener jeg så Bergtatt på tur innover mot gamla på boat beacon Vet ikke helt med hva du mener med "gamla"? LALUNA II skrev 1 time siden: JA stemmer sikkert jeg ser han rett før Måløy nå Stemmer, ligger i Måløy i natt. Kommer litt mer om dagens etappe litt senere. Redigert 4.September.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.September.2021 Link til dette innlegget Svart 4.September.2021 (redigert) Pequod skrev 41 minutter siden: Vet ikke helt med hva du mener med "gamla"? Du passerer gamla på tur inn fra Stat. 🤪 Redigert 4.September.2021 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Pequod Svart 4.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2021 Bjørn Løvjomås skrev 6 minutter siden: Du passerer gamla på tur inn fra Stat. 🤪 Aha! Da er jeg med! Måtte dobbeltsjekke med kartet først! Trodde først det var autokorrekturdjevelen som hadde slått til! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 4.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2021 Dagen i dag begynte bra da nabobåten kom innom med vafler til min sene frokost/lunsj! Hadde bare rukket å spise en skive, så resten av lunsjen ble vafler! Herlig med sånne båtfolk! Flott skute hadde de også! Det er den som ligger akter for meg, Jeg startet - som vanlig - noe senere enn jeg hadde tenkt og dro under Hønebroa sånn litt sørvest for Sandsøya. Deretter dro jeg rett ut ved Kvamsøya for å få en liten smakebit av hvordan det var. Tenkte jeg kunne dra inn igjen sør for den og finne en annen havn å ligge i hvis det var for ille. Men det viste seg å være så absolutt overkommelig med lange, slake bølger og dønninger. Jeg fikk dem riktignok inn fra siden et godt stykke, men etterhvert kom de fra akter. Og da gikk det som en lek! Jeg husker fra turen motsatt vei at jeg syntes det var verst på slutten, slik at jeg tenkte at det ville være verst på begynnelsen denne gangen. Og det fikk jeg rett i. Men egentlig en ganske behagelig overfart! Da jeg var ferdig med Stad tok jeg en omvei inn til og forbi Selje og deretter inn det som forvirrende nok heter Moldefjorden. Innerst der ligger jo Eide - der skipstunnelen skal bygges. Jeg ville ta et FØR-bilde nå, for å kunne ta et ETTER-bilde når den er ferdig! Nå et jeg ikke helt 100 % sikker på hvor på bildet den skal bygges, men det er et eller annet sted på bildet over, tror jeg! Deretter dro jeg på innsiden av øya Barmen og inn til Måløy. God plass i gjestehavna også her… Planen er å få stukket innom Måløyraidsenteret i morgen før jeg fortsetter på neste etappe. Har ikke helt bestemt meg for hvor jeg ender opp i morgen, bortsett fra at det ikke blir et sted jeg har vært før! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
dacapo Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Hei igjen Så bra at du fikk en slik fin overfart på Stad. Et tips på turen videre kan være å gå via Rugsund. Dette er en idyllisk plass som i siste årene har vært lite benyttet av båtfolket p.g.a. dårlige brygger, men i år har de oppgradert disse. Kanskje en kort etappe, men ikke store omveien før du begynner på Frøysjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Kalvåg er også en fin havn 👍 Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Pequod skrev for 13 timer siden: Da jeg var ferdig med Stad... Godt å ha unnagjort dette strekket. Hvilke plasser av de du har besøkt nord for Stad vil du karakterisere som top fem blant de fineste? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 dacapo skrev for 2 timer siden: Hei igjen Så bra at du fikk en slik fin overfart på Stad. Et tips på turen videre kan være å gå via Rugsund. Dette er en idyllisk plass som i siste årene har vært lite benyttet av båtfolket p.g.a. dårlige brygger, men i år har de oppgradert disse. Kanskje en kort etappe, men ikke store omveien før du begynner på Frøysjøen. Takk for tips, men jeg dro faktisk den veien da jeg dro nordover. Vurderte å legge meg til der, men valgte å fortsette og endte opp på Silda istedenfor. Men det var en nydelig tur. Tom Rør skrev 59 minutter siden: Kalvåg er også en fin havn 👍 Kalvåg har jeg sett på ja, men har fortsatt ikke bestemt meg helt. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 navid skrev 3 minutter siden: Godt å ha unnagjort dette strekket. Hvilke plasser av de du har besøkt nord for Stad vil du karakterisere som top fem blant de fineste? Aiai, ikke lett! Men jeg vil vel måtte ta med Ålesund, Bud, Trandal, Elnesvågen pg Geirangerfjorden (selve fjorden altså) blant de beste opplevelsene, av forskjellige grunner. Også Åndalsnes var en opplevelse, men mest på grunn av gondolbanen og utsikten. Selve Geiranger var litt småkjedelig og turistifisert, men utsikten jeg fikk etter trappevandringen langs fossen var jo postkortmotiv! Jeg koste meg også på Hjertøya utenfor Molde, selv om jeg ikke dro dit med egen båt. Øye var også flott, men mest på grunn av hotellet. Ulsteinvik og Fosnavågen var litt for industrialisert og nybygget for min smak, jeg liker jo litt eldre bebyggelse og arkitektur - som jo Ålesund til sammenligning hadde i overflod. Men hotellfrokosten i Ulsteinvik og svingbrua i Fonavåg var jo en opplevelse! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Nå har jeg, som vanlig spist en sen frokost, og skal ta en tur innom Måløyraidsenteret før jeg kaster loss herfra. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 (redigert) Det ble Kalvåg til slutt i dag. I morgen er det mulig jeg må innom Florø, selv om jeg ikke hadde tenkt det. Årsaken er at venstrefoten krangler igjen, så jeg har bedt om en ny antibiotikakur fra fastlegen. Her i Kalvåg er det jo ikke noe apotek. Før jeg dro fra Måløy kom jeg meg innom Måløyraidsenteret. Jeg er jo veldig interessert i norsk okkupasjonshistorie, så et besøk der var absolutt et must! Veldig interessant, og jeg lærte et par nye ting også! Da jeg dro nordover dro jeg via Rugsund, så denne gangen tok jeg en annen vei, via Grindøysundet. Fikk en del sjø da jeg kom ut mot Kalvåg. Vurderte å dra inn til Svelgen, men tenkte det ble en litt for stor omvei. I Kalvåg er jeg nok en gang eneste gjestebåt og alt er ganske stengt her. Men en fin plass og noe annerledes enn jeg hadde tenkt. Redigert 5.September.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ida Marie III Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Om du er du interessert i norsk okkupasjon historie, bør du få med deg museet på Herdla når du kommer ned der... står blant annet et komplett Focke Wulf 190 fly der...som ble hevet i Hjeltefjorden for noen år siden... Herdla var tyskernes flybase i Bergen regionen... Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 6.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Ligger fortsatt på Kalvåg, har ikke kommet meg ut for å se meg rundt ettersom det pøser ned og jeg i tillegg har vondt i foten... Bildet under er tatt i dag ved lunsjtider, i noen minutters opphold i regnværet, de andre fra i går kveld. Kan se ut som jeg må ligge her et par dager på grunn av værmeldingene, de hadde i alle fall rett når det gjelder regnet. men jeg er mer i tvil om vinden. Samtlige jeg har sjekket melder om mellom 8 og 12 m/s i dag og enda mer i morgen. Men det blåste en god del da jeg kom i går, ifølge Yr 8-9 m/s og fra samme retning som nå, men jeg synes båten ligger roligere nå enn den lå i går, så jaggu vet jeg ikke. Ligger jo godt sikret her jeg ligger også. Utriggerne her er det forøvrig en voldsom dimensjon på! Så høye og så brede at jeg klarer å balansere på dem uten krykke! Er nok beregnet for større båter enn min! Resepten min er vel klar i morgen (har ikke fått noen bekreftelse ennå) så jeg må ta en tur innom Florø for å hente medisinene uansett. Har blitt mye slikt på denne turen, irriterende! Er jo ikke lange veien til Florø, så jeg får vurdere om jeg skal prøve eller ikke i morgen, men da er det jo meldt vindkast opp mot 18 m/s, så det er ikke direkte fristende. Onsdagen er nok mer sannsynlig. Og jeg klarer meg fint, har ikke mye smerter, men merker at det er noe på gang. Så lenge jeg ikke bruker foten så mye, så går det greit. Og det er både tørt og varmt i båten, så jeg lider ingen nød. Mat og Pepsi-Max har jeg også, og det er jo en Spar-butikk i nærheten. En annen sak er hvordan jeg skal få betalt for meg her! Finnes null informasjon eller plakater og på nettsidene står det hverken noe om pris, Vipps eller noe annet. Jeg regner med at man da betaler i restauranten? Men den er kun åpen i helgene nå, og var stengt da jeg kom i går! Avslutter med et bilde tatt før jeg la meg i går... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Du verden for en pilegrimstur du har!😃😃😃 Og som vanlig flotte bilder og god tekst! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 6.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Solbris II skrev 1 time siden: Du verden for en pilegrimstur du har!😃😃😃 Og som vanlig flotte bilder og god tekst! Takk for det! I morgen skal jeg prøve å komne meg litt ut mellom bygene og få tatt noen flere bilder. Må uansett en tur til Spar-butikken. Oppdaget litt for sent at den stengte allerede kl. 18. Ingen krise, har nok Pepsi-Max i båten, pluss 20 flasker med ananas- og pærebrus! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
aroneid Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Spar-butikken har medisinutsal, så der får du nok resept på dagen om du gir beskjed tidleg på dag (den blir altså levert til butikken frå eit apotek). Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 6.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 aroneid skrev 35 minutter siden: Spar-butikken har medisinutsal, så der får du nok resept på dagen om du gir beskjed tidleg på dag (den blir altså levert til butikken frå eit apotek). Takk for tips - det var jeg ikke klar over. Har fått reseptene nå, så da får jeg prøve hvordan det fungerer! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 6.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 (redigert) En siste rapport fra i kveld. Fikk så lyst på noe kos og ettersom Spar var stengt fant jeg fram jukseposen med vaffelrøre som jeg kjøpte for et par måneder siden. De vaflene jeg fikk av båtnaboen i Sandshamn ga mersmak... Vaffeljernet brukte jeg et par ganger om bord i snekka, men det er første gang jeg bruker det om bord i Tresfjorden. Kjøpte det på XXL for mange år siden. Det er egentlig et slikt man bruker på bål, men det fungerte fint på spritapparatet om bord i snekka, og helt greit også på gassbluss! Men jeg hadde glemt at det bør varmes opp litt før den første vaffelplata stekes, så de første ble litt rare, men resten gikk veldig bra. Bare man husker å snu den jevnlig slik at begge sider blir stekt... Ble i alle fall nok til kos, men først etter at jeg hadde spist dem opp så jeg at det siste bildet av selve vaflene var mislykket - kameraet hadde slått seg på nattstilling uten at jeg hadde sett det, og da må jeg holde det rolig et visst antall sekunder, noe jeg jo ikke gjorde... Men de smakte utmerket! Redigert 6.September.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 7.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2021 (redigert) Da har jeg nettopp fått utvidet årets tokt med elleve dager! Jobben har spurt om jeg kan ta tre nattevakter fra båten neste uke, selv om jeg har ferie. Jeg har sagt ja, og som takk får jeg også ta fire nattevakter i begynnelsen av oktober fra båten! Jeg hadde beregnet å være hjemme til 2-3. oktober og begynne å jobbe fysisk på jobben natt til mandag 4. oktober. Nå tar jeg de fire vaktene fra båten og har da seks avspaseringsdager etterpå, og skal ikke på jobb før natt til fredag 15. oktober… Er veldig greit å ha noen dager ekstra på denne tiden av året i tilfelle dårlig vær. Redigert 7.September.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Martine29 Svart 7.September.2021 Link til dette innlegget Svart 7.September.2021 Fantastisk. Hjemmekontor er et kjent begrep etterhvert, men du har jo faktisk bortekontor. Hvis du skaffer deg en bobåt så trenger du egentlig noe annet? Begrepet fritidsbåt har fått en annen betydning i denne tråden. Ha en riktig så god kveld. Sitér dette innlegget Link to post
CatoN Svart 7.September.2021 Link til dette innlegget Svart 7.September.2021 Puhhh, for en maraton. Har nå lest hele denne tråden, og gleder meg til resten 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 8.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Martine29 skrev for 15 timer siden: Fantastisk. Hjemmekontor er et kjent begrep etterhvert, men du har jo faktisk bortekontor. Hvis du skaffer deg en bobåt så trenger du egentlig noe annet? Begrepet fritidsbåt har fått en annen betydning i denne tråden. Ha en riktig så god kveld. Hehe, jeg føler meg nesten mer hjemme i båten enn på land, så jeg holder fortsatt på at det er hjemmekontor (gjemmekontor) jeg har! CatoN skrev for 11 timer siden: Puhhh, for en maraton. Har nå lest hele denne tråden, og gleder meg til resten 😀 Hele på en gang? Jøss, imponerende! Velkommen til tråden, nå er jeg straks klar for avgang igjen! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Buttnes Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Har fulgt med på dine tråder her inne over lengre tid. Fra snekka du hadde tidligere og dine utfordringer. Må si jeg er imponert og det har slått meg at det er slik en ekte båtentusiast er. Altså det der med landkrabbe har du vel bevist at du ikke er lengre. Må inn på Båtplassen hver dag for å se hva du og andre sjøulker har postet. Har ikke båt for tiden men det gir abstinenser når jeg leser tråder her inne. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 8.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Buttnes skrev 1 time siden: Har fulgt med på dine tråder her inne over lengre tid. Fra snekka du hadde tidligere og dine utfordringer. Må si jeg er imponert og det har slått meg at det er slik en ekte båtentusiast er. Altså det der med landkrabbe har du vel bevist at du ikke er lengre. Må inn på Båtplassen hver dag for å se hva du og andre sjøulker har postet. Har ikke båt for tiden men det gir abstinenser når jeg leser tråder her inne. Takk for det, hyggelig å høre! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 8.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 (redigert) I dag var målet å komme meg til Askvoll, men jo mer jeg nærmet meg Florø, jo dårligere sikt ble det og jeg fant ut at det var tryggest å gå inn til Florø. Såpass dårlig sikt at jeg ikke var komfortabel med situasjonen. Ble verre enn det på bildet etter hvert. Tåke var heller ikke meldt da jeg dro, og regnbygene kom og gikk. Var opphold da jeg dro fra Kalvåg. Litt rufsete over Frøysjøen, men mye bedre da jeg kom inn i sundet. Hadde god sikt helt til jeg passerte Gåsøya, da var det nærmest som om tåka ble rullet ned framfor meg. Det skal regne en del i morgen også, er sikten god fortsetter jeg da, hvis ikke må jeg nok bli her til fredag, da skal det letne litt utpå dagen. Redigert 8.September.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.