Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Martine29 skrev 1 time siden:

Bra jobba. Kanskje en tanke i slikt vær, men regner med at diseltank er rimelig ren og at dieselfilter ligger klar. Mange her inne som sitter med dårlige opplevelser i så måte.. 

Det er jo litt tilfredstillende at man klarte det også, selv om jeg ikke var høy i hatten ved et par tilfeller...

 

Har aldri hatt noen problemer med dieseltanken, selv om jeg riktignok ikke har sjekket ståa på den. Bruker Bio-Protect mpt dieseldyr og byttet filtre før avgang i mai. Har også reservefiltre både til diesel og olje, ekstra reimer, pakninger osv.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte å si meg fornøyd med Kopervik i dag. Alltid spennende med nye steder, og at det er rolig har jeg ikke noe imot, Jeg skal ta meg et par turer på land og se meg rundt, men ellers er jeg vel uansett for det meste om bord i båten.

 

IMG-8823.jpg.5953920fa6531b62ec6b69032c0e04f8.jpg

 

Grått på den ene siden av Smedasundet, glimt av blå himmel på den andre...

IMG-8829.jpg.18f5c0d14487907a80a6aec1f5d59061.jpg

 

Men jeg har et spørsmål: Jeg ble tutet på av Bergensfjord i Karmsundet i dag, uten at jeg kan forstå hvorfor. Jeg lå ikke midt i leia, men befant meg ganske nært land på østsiden. Var det bare fordi  de ville si ifra at de kom så jeg ikke plutselig skar ut, eller hadde jeg lagt meg feil? Var jo oppmerksom på at de kom ettersom jeg så dem allerede da jeg dro ut fra Smedasundet. Kom ikke noe oppkall på VHF-en heller. Kan ikke se helt hva jeg i så fall har gjort galt!

 

Vel, uansett, ligger altså i Kopervik. Nå nettopp kom det en ny seilbåt inn her, som jeg tok imot i Haugesund, og innerst ligger det en fransk seilbåt med en liten familie som jeg traff på i Florø! De blir nok liggende her til lørdag de også.

 

IMG-8832.jpg.159bcac08d652a5e3a7a197fa5abbe39.jpgDet ligger også en annen seilbåt her, som jeg syntes så veldig møkkete ut når jeg ankom, og etter en hyggelig prat med franskmannen (som faktisk snakker brukbart engelsk), så fikk jeg vite at det hadde vært en brann om bord i den andre seilbåten noen dager før de kom. Hele innsiden skal vært nedbrent, så den må kondemneres. Kan skimtes til høyre på bildet under.

IMG-8837.jpg.5b3f2933d9e6b7c34b3c46fd3b0fb9c5.jpg

Nå skal det vel være regnvær resten av dagen, så jeg blir vel om bord for det meste. Men er litt fristet til å kose meg med noe thai-takeaway som ligger like ved havna...

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 7 minutter siden:

Men jeg har et spørsmål: Jeg ble tutet på av Bergensfjord i Karmsundet i dag, uten at jeg kan forstå hvorfor. Jeg lå ikke midt i leia, men befant meg ganske nært land på østsiden.

La du merke til hvordan signalene (tutene) var? F.eks. To lange og ett kort = De gir deg beskjed om at de vil passere deg på din styrbord side.

Link to post
Share on other sites

navid skrev 24 minutter siden:

La du merke til hvordan signalene (tutene) var? F.eks. To lange og ett kort = De gir deg beskjed om at de vil passere deg på din styrbord side.

 Hadde helt glemt lydsignalene. Må nok lese meg opp på disse signalene!
 

Passerer meg om styrbord var riktig, men det var bare et støt? Eller kanskje jeg ikke hørte riktig...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

 

Det ligger også en annen seilbåt her, som jeg syntes så veldig møkkete ut når jeg ankom, og etter en hyggelig prat med franskmannen (som faktisk snakker brukbart engelsk), så fikk jeg vite at det hadde vært en brann om bord i den andre seilbåten noen dager før de kom. Hele innsiden skal vært nedbrent, så den må kondemneres. Kan skimtes til høyre på bildet under.

 

Nå skal det vel være regnvær resten av dagen, så jeg blir vel om bord for det meste. Men er litt fristet til å kose meg med noe thai-takeaway som ligger like ved havna...

Leste om den seilbåten på FB. Lurer på om det var i gruppen "Seilere på Facebook". Var snakk om herverk og misstanke om at brannen var påsatt. Kanskje greit å sjekke ut om det stemmer, og evt. holde øynene oppe?

Link to post
Share on other sites

Magne_F skrev 1 minutt siden:

Leste om den seilbåten på FB. Lurer på om det var i gruppen "Seilere på Facebook". Var snakk om herverk og misstanke om at brannen var påsatt. Kanskje greit å sjekke ut om det stemmer, og evt. holde øynene oppe?

Takk for tips! Skal være forsiktig!

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev 1 time siden:

Værmeldingen på fredag er ikke fristende vær ned Jæren ser ut som Tirsdagen er dagen opp grytidlig og runde Lindesnes fortest mulig (vindøye)
 

-2021-sep-23-003.jpg

-2021-sep-23-004.jpg

Har vurdert å dra nedover lørdag, men det er vel kanskje litt for mye gammel sjø til at det blir behagelig? Mulig jeg velger å dra til Stavanger via Kvitsøy og deretter runder Jæren og Lista tirsdag.

Link to post
Share on other sites

Kan se ut som sjøen vil ligge på 2-3 meter noe strøm i mot så blir ikke behagelig og slitsomt uten autopilot

Signifikant bølgehøyde
1,7 m
Maks bølgehøyde
3,2 m
Bølgeperiode
9,4 s
Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev 49 minutter siden:

Kan se ut som sjøen vil ligge på 2-3 meter noe strøm i mot så blir ikke behagelig og slitsomt uten autopilot

Signifikant bølgehøyde
1,7 m
Maks bølgehøyde
3,2 m
Bølgeperiode
9,4 s

Ja, derfor jeg vurderer å likevel stikke inn til Stavanger på lørdag. Mulig droppe Kvitsøy, får nesten se når jeg er utpå. Tenker da å dra på innsiden gjennom Boknasundet og gjennom Mastrafjorden hvis det blir for tøft å dra til Kvitsøy.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

index skrev 8 minutter siden:

En helg i Stavanger er ikke dumt det! Mer å ta seg til enn i Kopervik i alle fall....

Nå liker jeg meg best på rolige steder, mn har ikke vært i Stavanger siden jeg var guttunge, så det er vel på tide.

 

Og hvis det ikke er altfor ille innaskjærs søndag og mandag, kanskje jeg kan dra inn Lysefjorden og forevige Preikestolen nedenfra? Kanskje en tur inn til Sandnes?

 

Ser jo rimelig greit ut på Windy, men jeg har jo blitt veldig skeptisk til både Windy og Barentswatch i det siste...

 

Forøvrig har det ikke vært så ille her i Kopervik, de verste vindkastene skal visst være over nå, har gått helt greit. Tenkte jeg skulle ta meg en tur rundt i byen snart.

 

Bevilget meg litt takeaway thaimat i går kveld fra ei vogn her i Havnegata, og det var så godt at jeg lurer på om jeg skal gjøre det samme i dag!

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 50 minutter siden:

Bevilget meg litt takeaway thaimat i går kveld fra ei vogn her i Havnegata, og det var så godt at jeg lurer på om jeg skal gjøre det samme i dag!

 

Ja, man bør bevilge seg noe godt når man er på tur. 

 

Om det blir Stavanger ville jeg så absolutt gått på innsiden ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har ligget ganske så stødig og godt her i Kopervik i dag mens det har rast i vei lenger ut.

EED445AB-ED3A-4E1F-87CE-8841E34F0929.jpeg.479a61873f5bcb7053eec66087d45195.jpeg

Var vel verst mellom rundt klokka 11 og 14 med noen solide kast. Men ligger godt fortøyd. Kom noen voldsomme regnbyger også, men lite som kom inn.

79D05616-D543-449E-842B-86C90790DDCC.jpeg.08136beae11640355d92d53afae1dd49.jpeg

Har lagt seg inn fiskebåt longside foran meg, den tar vel kanskje av for noe av vinden. Jeg vurderte om jeg skulle legge meg deri går istedenfor å ligge i båsen, men tror det var like greit…

 

A0DA94CF-8BB3-4F45-8C1E-2A6007ACF207.jpeg.351c203b8387de90890f3029e1076cc8.jpeg

Innimellom regnbygene rakk jeg en liten tur rundt i havneområdet i ettermiddag. Her stenger visst alt kl. 16, med unntak av Joker (19) og apoteket (18) og restauranter/pizza og gatekjøkken.
A0BE95B6-68AF-499E-969C-1193DBE2E29C.jpeg.f6d2c220a0d636310ae7c1b3c121824d.jpeg

Og denne byen må da ha en av de tetteste ansamlingene av frisører, kom helt ut av tellinga!

AEE0FCBB-E37E-4031-8F36-C6559A06D085.jpeg.eec28b8c58cb5a5cda893b1d1a67182f.jpeg

Så forresten en klesbutikk med et par t-skjorter jeg har lyst på, blant annet en med Pompel og Pilt! - må sjekke den i morgen - men de har neppe min størrelse…

907B7EED-5A16-4E76-9E89-8571C55C8A3C.jpeg.87517b363aa30e689150fd863959ce48.jpeg

Valgte pizza i kveld, men det blir nok en ny runde med thaimat i morgen!

Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg plutselig noe å tenke på... Sjekket nettsidene til Stavanger gjestehavn for å se om jeg skal legge meg i Vågen eller Børevigå (tenkte egentlig mest på det siste), og da leser jeg at de onsdag som var tok opp gangveiene til flytebryggene begge steder, slik at det nå kun er mulig å fortøye langs kaiene.

 

Såvidt jeg har forstått er vel høyden på disse kaiene såpass store at jeg med mine utfordringer vil få problemer med å komme meg opp av og ned i båten...'

 

Så nå skal jeg sjekke Velihavn og Havneguiden for å se om det er noen båtforeninger i nærheten som har gjesteplasser jeg kan bruke!

Link to post
Share on other sites

Til info ikke noe vær åå seile ned Jæren i dag blåser ganske friskt her i kr.sand/Søgne i dag
Været på fyret https://lindesnesfyr.no/#vaeret-pa-fyret

https://lindesnesfyr.no/webkamera/
 

  • Sjøtemperatur:13.9 °C
  • Lufttemperatur:10.4 °C
  • Bølgehøyde:1,5-4 meter, Økende
  • Barometertrykk:1004 hPa, Synkende
  • Vindretning:Sør-sørvest
  • Sol opp/sol ned:07:20 – 19:24
  • Vindstyrke:9,7 m/s Frisk bris
  • Sikt:God, 30-40 km.

-2021-sep-24-001.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 18 minutter siden:

Alternativet ditt kan jo være Jørpeland eller Tau. Mindre steder, men sikkert greit å komme seg ut av båten der.

Har funnet alternativer både på Badeholmen og på Sølyst (seilforeningen), så det ordner seg nok! Men skal sjekke ut Jørpeland og Tau også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...