Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Pequod skrev for 18 timer siden:

Tja, vet ikke helt om det hjelper, liker å se hvor jeg drar, både i dagslys og mørke. Det siste kommer jeg nok uansett til å unngå en stund framover…

 

Men så mye som jeg farter er vel radar uansett noe jeg bør ha en gang i framtiden.

Jeg liker også å se hvor jeg drar. Det er ikke derfor jeg har radar.
Radar er sikkerhet, radar er å se det som ikke kan sees når du blir overrasket av tåke, radar er trygghet når du må hjem og det er skumring til mørkt. 

Måtte jeg velge mellom radar og plotter hadde jeg valgt radar uten å blunke!

Du får bli med meg en runde når du er vel hjemme igjen☺️☺️☺️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 7 timer siden:

 

Tåke er egentlig ikke så mye å frykte om du har en god kartplotter du er helt fortrolig med, og aller helst med AIS integrert ...

Slakk av på farten,  autopiloten på, og følg med fremover på mindre båter som ikke måtte dukke opp på AIS... 

 

Her må jeg bare protestere ganske ettertrykkelig!

En plotter hjelper absolutt ingenting i forhold til å vise hva som skjuler seg i tåka.  Det har jeg ettertrykkelig prøvd. 
Feilmargin på avstand er også en svakhet og AIS gir så definitivt falsk trygghet. AIS oppdateres ikke raskt nok. Det ligger minimum 30 sekunders forsinkelse inne. 
Dette er faktisk noe av det viktigste vi gjør på radar og nattseilaskurs. Både med D5L og mine egne kurs. Vi demonstrerer hvorfor AIS er veldig bra og hvorfor det ikke er det! AIS kan fort gi en falsk trygghet! Langt de fleste fritidsbåter har ikke AIS. 

Ingenting slår ut radaren!😁😁😁

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 21 timer siden:

Her må jeg bare protestere ganske ettertrykkelig!

En plotter hjelper absolutt ingenting i forhold til å vise hva som skjuler seg i tåka.

Nei, selvfølgelig ikke..der kommer sakte fart, god utkikk, samt ais til nytte...

 

Solbris II skrev for 21 timer siden:

 Det har jeg ettertrykkelig prøvd. 
Feilmargin på avstand er også en svakhet og AIS gir så definitivt falsk trygghet. AIS oppdateres ikke raskt nok. Det ligger minimum 30 sekunders forsinkelse inne. 

 

Hmmm...hurtigbåtene her som går 30 knop oppdateres hvert sek...

Men selv 30 sekunder er godt nok på saktegående fartøyer, vist ikke går en for fort i forhold til sikten...

Solbris II skrev for 21 timer siden:


Dette er faktisk noe av det viktigste vi gjør på radar og nattseilaskurs. Både med D5L og mine egne kurs. Vi demonstrerer hvorfor AIS er veldig bra og hvorfor det ikke er det! AIS kan fort gi en falsk trygghet! Langt de fleste fritidsbåter har ikke AIS. 

Ingenting slår ut radaren!😁😁😁

 

Klart rader er bra...ingen protesterer på det...

Men en ekstern rader som ikke ligger oppå kartbildet krever sin mann...

Det kreves god trening, og flittig bruk for å ha utbytte av en rader...

De fleste lystbåteiere er for lite ombord til at de lærer det godt nok...tror jeg..😉

Ulykken på Bloksen er jo et eksempel på det...og det var en trenet skipper...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Nei, selvfølgelig ikke..der kommer sakte fart, god utkikk, samt ais til nytte...

 

 

Hmmm...hurtigbåtene her som går 30 knop oppdateres hvert sek...

Men selv 30 sekunder er godt nok på saktegående fartøyer, vist ikke går en for fort i forhold til sikten...

 

Klart rader er bra...ingen protesterer på det...

Men en ekstern rader som ikke ligger oppå kartbildet krever sin mann...

Det kreves god trening, og flittig bruk for å ha utbytte av en rader...

De fleste lystbåteiere er for lite ombord til at de lærer det godt nok...tror jeg..😉

Ulykken på Bloksen er jo et eksempel på det...og det var en trenet skipper...

Som sagt! AIS gir falsk trygghet! Langt fra alle har det!
AIS klasse A oppdaterer hurtigere enn klasse B. Men systemet er ikke så stabilt at det gir informasjon i sanntid. Det gjør radar!
Og ja, radar krever trening. Derfor skal den alltid være på og i bruk. Og det er derfor vi kjører kurs!

 

Tor Arild skrev 1 minutt siden:

Ingenting slår radar når sikten «forsvinner».

Som @Ida Marie IIIsier, så kreves endel trening om du ikke har overlay. 
Pga det så kjører jeg med radar mange av turene våre i godvær, slik at jeg ikke skal bli usikker i mørke eller tåke. 
 

mvh

 

Tor Arild

Du gjør helt rett!

 

Dette blir litt å kuppe tråden men @Pequod sier vel i fra....

 

Jeg bruker ikke radar overlay heller. Ikke til noe annet enn å kalibrere kartet slik at det viser riktig avstand.

Jeg skjønner at AIS er et godt verktøy. Har både sender og mottager. Men jeg skjønner ikke den voldsomme begeistringen som er for AIS kontra radar. Man må definitivt lære seg AIS sine begrensinger for at det skal kunne brukes på en trygg måte.
Så hvorfor ikke lære seg å bruke radar på en god måte? Jeg har hatt mange på kurs som har kjørt rundt med radaren av og trua på AIS i stedet for. Etter endt kurs er det takk og lov blitt hlet motsatt! Sånn bortsett fra at AIS selvsagt alltid er på sammen med radaren!

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag ble det en fin etappe i pent vær (uten regn) der jeg tok en stopp på Værlandet. Men uten strøm på bryggene og i tillegg veldig dårlig wifi-dekning for en som vil følge valgsendingene i kveld, så ble det til at jeg dro videre etter å ha sett meg litt rundt, og nå ligger jeg på Hardbakke.

 

Jeg har vært veldig fristet til å ta en "svingom" inn Sognefjorden og besøke Flåm for å ta den berømte Flåmbanen, men med tanke på høstværet har jeg funnet ut at jeg tar det en annen gang. Det blir et for drøyt stykke og jeg vil ikke få for dårlig tid når det nærmer seg slutten av turen, så da drar jeg rett over fjorden i morgen. Tror jeg. Ikke umulig at jeg ombestemmer meg!

 

Her i Hardbakke er jeg visst eneste båt på gjestebrygga, ble litt usikker først om jeg hadde lagt til på riktig brygge ettersom det innerst ligger en rekke skyssbåter/sightseeingbåter m.m., men det skal være riktig. Stille og rolig her, slik det også var på Værlandet, der jeg også var eneste båt og kroa selvsagt stengt.

 

Men slike ting tar jeg nærmest for gitt når jeg tøffer rundt på denne tiden av året!

 

Oppdaterer straks denne tråden med noen bilder fra i dag, så er det valgsending for meg resten av kvelden.

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så over til dagens bilder...

 

Øya Alden er ganske så imponerende, både på avstand og når man kommer litt innpå.

761E1E5B-C935-4BE6-80AE-2148233BCA7E.jpeg.f0acbbee7d7ad5506be71f266cddc1d0.jpeg

 

På plass i gjestehavna.

76F014F3-D581-4FB3-87CF-160B2EE6EF02.jpeg.78f9e13cdaadcb7e7fd1bb5b6d3e7ece.jpeg

 

Fikk som sagt ikke strømmen til å funke etter at jeg hadde kommet tilbake fra en liten rundtur, så da valgte jeg å dra videre.

0AB2099F-DF2F-467D-93AA-D09C742F4612.jpeg.31dc43284d335f2fefc3d0b77f9a0a63.jpeg

 

Gikk en tur bort langs bryggene innover og fulgte deretter veien tilbake til gjestehavna.

477C073C-16A0-41FF-809C-4AFC349300E8.jpeg.d0cf1192f11b8f091e9f4b219ed14444.jpeg

 

A1B96472-C0CB-4BE1-A00C-5B96D768B7E4.jpeg.8be3f749aa2ea37290633ab764ec64ea.jpeg

 

Har zoomet litt for mye inn på dette bilder. Jeg er jo veldig glad i å ta bilder av gamle og falleferdige bygninger, så da jeg så dette (tatt fra det såkalte havhotellet) så fikk jeg lyst til å gå bort dit og ta bilder på nært hold. Det ble med tanken, for dette var slutten på turen min og jeg var litt sliten i venstrefoten og tenkte jeg måtte hvile litt først da det så ut til å være et stykke å gå.

F6F20422-F12F-41D1-A499-31670DC10D65.jpeg.2e629d07b10371ccccc2175cc2c04bc1.jpeg

 

4413A7BE-9BA8-4F0E-B730-48625E8DCBF5.jpeg.bc8aa6b178e5a7d4bd32df79578c2d7b.jpeg

 

Men det ble altså med tanken ettersom jeg fant ut da jeg var tilbake i båten, at det ikke var strøm p"brygga jeg lå ved. Mulig jeg kunne ha forhalt til en annen brygge, men på grunn av den dårlige nettdekningen tenkte jeg at det var like greit å dra til et annet sted. Og etappen fra Askvoll til Værlandet var jo ikke spesielt lang.

9558C205-9D29-4D80-BCF5-2DBA41536405.jpeg.05b6a00f252f85789e117d1e94c66b1e.jpeg

 

Som jeg har skrevet mange ganger før, så koser jeg meg mest når jeg er underveis, så da ble det noen timer ekstra herfra og til Hardbakke.

ECE47D10-59CF-428A-AB18-4B431F71E874.jpeg.0538bf7a40a0a2485056c772d17584e2.jpeg

 

Turen gikk over fjorden og inn ved Færøyna og innaskjærs videre til Hardbakke.

15EA8190-1334-4034-B492-B33AD2039CE2.jpeg.a59f40b2f7782c9ff83d7d355be8e1fa.jpeg

 

Deretter dro jeg inn ved Lågøysundet der jeg møtte den eneste andre båten jeg så i dag, en seilskute på vei til Florø ifølge MT.

317FCEBE-E8F4-4EDF-8D6D-5A8681EFED1A.jpeg.1e1968826dea6e7f8d987a104c12f623.jpeg

 

Alltid litt forvirrende å komme inn til en ny havn, men jeg fikk nå lagt meg greit til i Hardbakke også. Og her blir jeg til i morgen. Bra med dekning og stille og rolig.

67550D4A-2358-496E-AE60-0350057C9ABE.jpeg.21624a154e51f377f75dc4caa0898e8f.jpeg

 

D18B9395-9236-4F66-AE9D-044BBC7CEBE9.jpeg.cf737532d7fbb9f6eb482c81575ed8a8.jpeg

 

Ser at det er lys i kommunehuset, så de sitter vel kanskje og teller stemmer der...

2A52F1A0-FA88-48A8-9EAB-7D889E50D6A1.jpeg.bbef4fc776ea801d69161fe631276cc7.jpeg

 

E1E16D0D-C0DF-41E4-AB7E-21BAE03B023B.jpeg.b412b15caab62b9a09da47acdb00b5dd.jpeg

 

Da tar jeg pause til i morgen, nå skal jeg varme opp en pakke med Snurring - noe jeg ikke har smakt på mange år! Sist jeg kjøpte den var den i en liten hermetikkboks, nå er den i en pappkartong - og svindyr! Men mat laget om bord smaker alltid godt!

 

Godt valg!

888095C3-035E-4ECA-B338-E7E483F4A88E.jpeg.73876134726af841510974b2590c2ede.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

242016289_10158032112472032_4093961304620904859_n.jpg.f15df47ccff2fdca09b4acf2f2475cba.jpg

 

Nydelig vær i dag og jeg er straks klar til å fortsette på neste etappe.

 

Dieselbrygga her i Hardbakke er for høy til at jeg får fylt diesel, da må jeg vente til det er flo om fem timer og det gidder jeg ikke. Ikke sikkert det er nok flo heller.

 

Jeg vet det er diesel på Dingja, men det er det også høy brygge og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å unngå gjenvisitter så mye som mulig på returen, i alle fall til jeg er tilbake på Sørlandet...

 

Jeg har kvart tank igjen og tror det er for lite til å komme meg til Bergen (der jeg har tilbud om billig diesel) så jeg tenkte å bare fylle opp til halv tank et sted i nærheten.

 

Er det noen steder folk kan anbefale, da med flytebrygge eller lav kai? Og helst ikke til ågerpris...:crazy:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 50 minutter siden:

Kjeilstraumen på sørsiden av Fensfjorden har flytebrygge mener jeg. Men er usikker på prisen.

 

Må si jeg er imponert over både seilas og fine bilder i reisebrevet. Har kost meg gjennom hele tråden. God tur videre.

Takk for tips og hyggelige ord!

Link to post
Share on other sites

Mye ambulansebåttrafilk her i dag. For en drøy time siden dro den som lå her ut, og kom tilbake for kort tid siden med en pasient som ble kjørt vekk i ambulanse.

 

F996F5F6-F729-40FB-9005-DA5E242B1AFB.jpeg.5f723bd44fda7791b21b32258776608f.jpeg

 

Knappe ti minutter etter at ambulansen hadde kjørt vekk kommer en ny ambulanse til kaia.

 

-Jøss, tenkte jeg, hadde de glemt noe om bord?

 

Så kommer det få minutter etter en ny ambulansebåt, som jeg kjenner igjen ettersom det var den som lå i Askvoll, og de lemper av en ny pasient. Så det var nok ikke den samme ambulansen som i sted, nei.

2EC3DD28-3A4D-4D65-90E3-D54B4977A9E3.jpeg.73e5ba01a768c8b7eb2e86cdfe8f8fad.jpeg

Tenkte jeg skulle ta en tur i land og se meg om litt før jeg fortsetter.

Link to post
Share on other sites

I dette været ville eg vurdert sightseeing til Utvær fyr (og øyene før) i ytre Solund før eg drog sørover. Anten i eigen båt, eller slenge seg med rundtur på ein av dei rute-/ambulansebåtane du har sett fleire av. Men det blir kanskje litt omveg.

 

Kilstraumen (restaurant) og Feste (gatekjøkken/butikk) har begge flytekai. Mjømna er vel fast kai.

Link to post
Share on other sites

aroneid skrev 9 minutter siden:

I dette været ville eg vurdert sightseeing til Utvær fyr (og øyene før) i ytre Solund før eg drog sørover. Anten i eigen båt, eller slenge seg med rundtur på ein av dei

 

Helt enig...hiv deg med rutebåten om du ikke vil bruke din egen båt...er mye urent farvann der ute, så rutebåten er nok det enkleste...

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Mener Nesvågen på Byrknesøy har diesel fra flytebrygge...

Ligger i lysløypene sørover... er også 2 gjestehavner på samme øy...

Og du kan få deg en fin tur igjennom kanalen mellom Grima og Kværsøy...

Ja, jeg har sett på Byrkenes, og det er absolutt et alternativ, men tror ikke jeg tør satse på den kanalen, både Gule Sider og Navionics oppgir en passasje der til en dybde på 0,5, og jeg stikker jo nesten 1 meter... Tror ikke jeg tar sjansen på det, så da blir det i så fall på utsiden!

 

aroneid skrev for 1 time siden:

I dette været ville eg vurdert sightseeing til Utvær fyr (og øyene før) i ytre Solund før eg drog sørover. Anten i eigen båt, eller slenge seg med rundtur på ein av dei rute-/ambulansebåtane du har sett fleire av. Men det blir kanskje litt omveg.

 

Kilstraumen (restaurant) og Feste (gatekjøkken/butikk) har begge flytekai. Mjømna er vel fast kai.

Ser ut som det bare en bestillingsrute nå, man må bestille dagen i forveien. Gudene vet hav det vil koste... Kilstraumen og Feste kjenner jeg til da jeg passerte der på vei nordover, men jeg hadde egentlig tenkt å ta en annen rute nå på returen. Men fortsatt aktuelle.

 

Shortcut skrev for 1 time siden:

Er bare nysgerrig...

 

Hvad stor er din brændstoftank ?

 

Og hvor lang rækkevidde har du på en tankfuld Diesel ?  (Mil og timer)

 

 

Jeg har en 270 liters tank, og nå er jeg nede på kvart tank og måleren står såvidt på det røde skraverte feltet, så jeg har vel i underkant av 70 liter igjen. Jeg har egentlig aldri regnet på forbruk og rekkevidde, men hvis jeg kjører i skrogafrt på 7-8 knop bruker jeg lite, over 10 straks mer. Jeg har vel ligget  stort sett på mellom 8 og 9 knop på denne turen.

 

dacapo skrev 56 minutter siden:

Jeg ville ha satset på dieselfylling i Kilstraumen - god flytebrygge ved pumpa. Mulig å legge til på begge sider som kan være greit i fohold til straumen gjennom sundet. 
En fantastisk tur du har - bare havblikk selv i ytre 👍

God tur videre - følger med daglig 😀

Takk for det!

Link to post
Share on other sites

En liten rusletur i Hardbakke i dag.
0CFB261D-AC34-46AE-9C3A-AF7F053B5D8A.jpeg.d1a30a62af5032e017e790ca4329a1b7.jpeg

 

Mulig jeg blir her i natt også, så stille og rolig her at man finner hvilepulsen med en gang… Men strengt tatt burde jeg vel komme meg videre…

 

E0171010-F5A8-4CC9-8B05-4D97825A89C2.jpeg.583efdbf5306f72bd8a5c6887327cb3e.jpeg
 

Nydelig vær i dag, kjølig i natt, men godt og varmt i sola!

 

8040619F-317A-46D5-8843-0B438C8C4D0B.jpeg.a0b1a7e439a3e002a00574c24c1c9133.jpeg

 

Ligger lunt og godt her!

3E9E1D85-C3D7-40CC-95F3-C5263C6AEA99.jpeg.6d3b7d799f5f70582cb92b2ce75f7cc2.jpeg


På vei til butikken. Liker at det er oppslag både i havna og i butikken om at man godt kan ta med seg handlevognen ned til havna hvis man handler mye, så kommer de i butikken og samler dem opp igjen etter stengetid! Service!


Butikken driver forøvrig med byggearbeider, skal utvides med 150 kvadratmeter!
7EE3250D-394A-4F5B-84A4-1408D72B9EA3.jpeg.95fe565f285a2ad7fd99c5a8a571033e.jpeg

 

Jøss, her er det faktisk et helt ekte postkontor! Et vel ikke mange igjen nå, alt skal jo være post-I-butikk nå…

 

CE892129-0910-4A1C-A42A-169FBCB35211.jpeg.f30187ea2e7b81eb41c1e18f8bc15522.jpeg


Blir ikke bedre høstvær enn dette!

3FA6A9B9-35A1-4837-9C1D-BB2668548524.jpeg.31e2b819e3c0cfdde005247f277d8e67.jpeg

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 31 minutter siden:

Ja, jeg har sett på Byrkenes, og det er absolutt et alternativ, men tror ikke jeg tør satse på den kanalen, både Gule Sider og Navionics oppgir en passasje der til en dybde på 0,5, og jeg stikker jo nesten 1 meter... Tror ikke jeg tar sjansen på det, så da blir det i så fall på utsiden!

 

Helt trygt...jeg går der hver sommer med min båt...

11.20 meter lang, 3, 75 bred, 1 meter dyp...😉

Om du blir der 1 dag til, bør du hive deg med rutebåten til Utvær...Norges vestligste øy...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

Ser ut som det bare en bestillingsrute nå, man må bestille dagen i forveien. Gudene vet hav det vil koste... Kilstraumen og Feste kjenner jeg til da jeg passerte der på vei nordover, men jeg hadde egentlig tenkt å ta en annen rute nå på returen. Men fortsatt aktuelle.

Bestillingsrute ja, men det er berre for at dei skal vite om dei skal gå, og val av båtstørrelse. Så lenge nokon har bestilt den så går den, og det er normaltakst på billett (Fylkeskommunen finansierer).

 

Men kan sjå ut som den ikkje går til Utvær i morgon. Høyr eventuelt med dei på båten/båtane om dei køyrer ei anna rute som kan vere interessant å vere med på. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...