Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Kan alternativt anbefale en tur gjennom Lindåsslusene og inn til Vågseidestranda. Stilt og rolig men en avstikker fra ruten du planlegger og et lite stykke før både skjerjehamn og eivindvik. Dingja er også veldig fint (rett nord for eivindvik), men der kan nordvestlig vind ta en del i havna. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 2 timer siden:

Hvis det skulle være fullt på  Skjerjehamn, så kan jo Byrknes være aktuelt også - https://velihavn.no/gjestehavner/byrknes-gjestebrygger, alternativt Eivindvik - https://velihavn.no/gjestehavner/eivindvik-gjestehamn

Takk for tips - har et par andre havner på lista også, har alltid en plan B! 
 

Kom ikke av gårde før klokka 15, så vi får se hvor langt jeg kommer.

 

Tok en sveip innom Vågen for å ta en titt dra sjøsiden også. Ganske fullt på den ene siden, men flere ledige plasser. Er glad jeg ikke la meg der!

 

E2C0CE71-B0F8-4DA8-BB1B-51E297ABD189.jpeg.e0a30821c6ff8f831d62718f73fa3292.jpeg

Link to post
Share on other sites

Regner med du har lest værmeldingen for området fremover i dag?

 

Skal bøtte ned så mye at til og med politiet advarer.

 

Kom noen dråper her nå.

 

Hvis ikke du kommer deg helt opp i det området der, så kan Feste eller kanskje Kjelstraumen være aktuelle steder.

Link to post
Share on other sites

 

 

Goddis77 skrev for 2 timer siden:

Hvis ikke du kommer deg helt opp i det området der, så kan Feste eller kanskje Kjelstraumen være aktuelle steder.

 

Feste er ikke noe sted å overnatte...veldig urolig pga trafikk..

Gå heller videre til Kjelstraumen...er bare litt lengre...

God restaurant der...😉😎😎

Link to post
Share on other sites

Har overnattet både på Vågseidet og Skjerjehavn denne uka, og kan anbefale begge steder. Vågseidet likte vi så godt at vi ble en natt ekstra. Husk å bestille nystekte rundstykker og boller til neste morgen :) 

 

Det var ingen plassproblemer i uka som var, men da var heller ikke fellesferien startet. Hvordan det blir fremover, tør jeg ikke si noe om.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 6 timer siden:

Regner med du har lest værmeldingen for området fremover i dag?

 

Skal bøtte ned så mye at til og med politiet advarer.

 

Kom noen dråper her nå.

 

Hvis ikke du kommer deg helt opp i det området der, så kan Feste eller kanskje Kjelstraumen være aktuelle steder.

Joda, jeg fulgte med på værvarslinga, men bortsett fra en pen liten skur rundt en halvtime før Feste, så har det vært pent vær og ikke noe regn å se. Kom pittelitt rett før jeg kom meg på dagens endeholdeplass, men det forsvant fort.

 

Det gikk så bra og jeg kunne ikke så noen grå skyer så langt jeg kikket, så jeg kjørte forbi både Feste og Kjelstraumen - var ledige plasser begge steder.

 

Sjøholken skrev for 4 timer siden:

Du får gi en lyd hvis du farter forbi Isdalstø da:wink:

Denne så jeg nok altfor sent. Vi får se hva jeg får gjort på returen.

 

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

 

 

 

Feste er ikke noe sted å overnatte...veldig urolig pga trafikk..

Gå heller videre til Kjelstraumen...er bare litt lengre...

God restaurant der...😉😎😎

Gikk forbi begge jeg, og vurderte også Feste til å være for urolig med tanke på trafikken. Ble passert av flere som ikke akkurat kjørte hensynsfullt...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det ble en litt lenger etappe enn planlagt, men nå ligger jeg fortøyd ved idylliske Dingja, med longsideplass på innsiden av flytebrygga.

 

F792019F-58D9-496E-9005-4AEE091F41A3.jpeg.261b889393f82e8c95ca573eb98ebfc5.jpeg

 

En flott etappe og det øspøsende regnet som var meldt glimret med sitt fravær. Bare et par forsiktige skurer et par steder, ellers var det bare nydelig!

 

FB39CC90-5E59-4A18-B163-3A8C9047F7B6.jpeg.b027d5e0ff5c80c95f1d69f95e693e84.jpeg

 

Skjerjehavn var fullt, kunne lagt meg på utsiden av flytebrygga, men det fristet ikke særlig. Jeg dro forbi de to andre som ble nevnt som alternativer, Feste og Kjelstraumen, det var plass begge steder, men siden været var bedre enn meldt, så bare fortsatte jeg.

 

21F64543-341D-4BAC-95B6-84F5B6357023.jpeg.491a38b67efe8430e1f4795b3ee2cbf5.jpeg

Jeg dro deretter videre til Eivindvik, men ble litt usikker der. Det var én plass på en veldig sliten flytebrygge der jeg ikke kunne se noen strømstolper. Det var ledig på brygga utenfor hotellet, som man også kan ligge ifølge Havneguiden, men da jeg ringte nummeret på nettsiden til hotellet, så var nummeret ikke i bruk - så kanskje de har gått konkurs?

 

I tillegg opplevde jeg for første gang at Ice-routeren min sviktet meg, jeg fikk ikke noe nett-tilgang i det hele tatt, men fikk koblet opp PCen via iPhonen og 4G-nettet der.

C4817496-A229-4E69-9EDD-149124A2FBA8.jpeg.9ec1ec1847fc4328e56d91a1fcbc844f.jpeg

Siden jeg skal jobbe i morgen tidlig ble jeg litt skeptisk, og valgte å fortsette til Dingja. Det kan jeg ikke si at jeg angrer på! Her er det rolig og stille og jeg har nett via Ice-routeren. Riktignok ikke fem streker, men tre - men det holder i massevis.

 

1171354A-BEAB-49A2-BD69-9F36543D039C.jpeg.98f1bcef412b84594b9d54b724692ba7.jpeg

 

Så jeg tror at jeg blir her til jeg har gjort ferdig tidligvaktene mandag og tirsdag før jeg fortsetter.

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke la deg friste til å gå det kjedelige Krakhelkesundet når du fortsetter nå Perqued... men gå litt lengre vest, å gå inn ved Hardbakka, og ta Indre Steinsundet...

Det er godt merket selv om det ser kronglete ut...

Når du kommer ut derfra ligger både Gåsværet og Bulandet rett i nærheten..

Vestlandet blir kjedelig om en bare tar de åpne " trygge" fjordene....

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Ikke la deg friste til å gå det kjedelige Krakhelkesundet når du fortsetter nå Perqued... men gå litt lengre vest, å gå inn ved Hardbakka, og ta Indre Steinsundet...

Det er godt merket selv om det ser kronglete ut...

Når du kommer ut derfra ligger både Gåsværet og Bulandet rett i nærheten..

Vestlandet blir kjedelig om en bare tar de åpne " trygge" fjordene....

I utgangspunktet har jeg tenkt å køle litt på fram til jeg må legge båten igjen, og ta meg veldig god tid på returen. Men det skader ikke å ta noen avstikkere, og Hardbakke har jeg fått anbefalt av en jobbkollega som har familie i nærheten og planer for en hyttetomt...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått et litt uforutsett problem.

Etter å ha passert over fjorden ved Mongstad sluttet kartplotteren å fungere. Den viser "ingen draft" oppe til høyre. 

 

Jeg oppdaterte jo kartbrikken før jeg dro, og mente at jeg hadde dekket mesteparten av ruta jeg skulle ut på, men noe har tydeligvis gått galt.

 

Problemet mitt er at jeg ikke får oppdatert den på nytt fra båten fordi jeg har en Chromebook, hvis OS tydeligvis er basert på en Linux-variant, så når jeg prøver å laste ned Navionics' Chart Installer, så får jeg beskjed om at den programvaren ikke finnes tilgjengelig for Linux... :headbang:

 

Jeg navigerte fra Ånneland og hit med Gule Sider-appen (pluss at dybdemåleren jo fungerer på kartplotteren), men er ikke overbegeistret over å gjøre det på resten av turen...

 

Nå tenkte jeg at jeg skulle spørre de i butikken om de har en vanlig PC som jeg kunne ha lånt til formålet, men det har allerede stengt, så jeg får vente til i morgen tidlig...:confused:

 

Jaja, alltid noe som skjer...:giggle:

Link to post
Share on other sites

Ikke som noen hjelp, men du er ikke den eneste med kartproblemer.

 

Første dagen på ferien paiet kartplotteren, viste kartet speilvendt! Men jeg rigget meg til med en 10" PC med OEsence kart og OpenCPN. Det funket fint, helt til vi skulle gå inn til Gulholmen her i sverige. Da gikk den i svart. Greit nok, 100m inn til havnen trengte jeg ikke kart.

 

Men havnen var full! Dermed ble det å finne en annen havn mens det blåste som bare . . . Jeg fant frem en større 14" Thinkpad, man fa . . n ta, den gikk også i svart. Da ble det å la Trude ta over styringen mens jeg fant frem papirkart.

 

Nå har jeg fått orden på begge PC'ne, heldigvis.

 

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

mens jeg fant frem papirkart.

 

Lars H. :flag_sw:

Heldig at det skjedde i svenske farvann. Svenskene, i motsetning til den store sjøfartsnasjonen (og pengebingen) Norge, tar seg nemlig råd til / ser seg tjent med, å utgi hendige båtsportkart. Ny utgave annet hvert annet år til og med!

Heia Sverige!!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg funnet ut av kartplotterproblemet. Og det er vel først og fremst min manglende erfaringer med kartplottere som er årsaken til problemene.

 

Det jeg nå har funnet ut, er at jeg ikke får lastet ned kart over hele Norge på en brikke hvor jeg har kart over Skagerak og Kattegat fra før. Jeg må rett og slett ha en egen kartbrikke til det formålet. Og det var jeg rett og slett ikke klar over!

 

Så da må jeg kjøpe inn en slik kartbrikke når jeg kommer til Florø, der skal det være en butikk i kaiområdet som selger slike brikker. 

 

Det er jo to sloter i kartplotteren, så nå har jeg oppdaget noe nytt!

 

Jeg vurderer å betle et abonnement på mobilappen til Navionics, da den virker litt mer detaljert enn Gule Sider, slik at jeg i alle fall har noe ordentlig på mobilen - er det noen som har erfaring fra den?

 

Evt. kan jeg kjøre Navionics Chart Viewer på Chromebooken, den virker også veldig nøyaktig, selv om jeg ikke ser min egen posisjon på den.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hmm, jeg ser nå av kvitteringen jeg har fått fra Navionics at jeg nå har betalt for hele Norge, men jeg får altså ikke lastet det kartet ned på den eksisterende brikken.

 

Betyr det at jeg kan kjøpe et nytt SD-kort og laste ned rett på det? Noen som kan dette?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke så mye å melde fra denne kanten egentlig, bortsatt fra at i morgen kommer jeg til å fortsette! Hadde egentlig tenkt å dra herfra i dag, men det endte med at jeg sov litt for lenge og ville ha måttet stresse med å komme til en passende havn før jeg skulle starte kveldsvakt, og det orket jeg ikke.

 

Så i kveld skal jeg legge meg rett etter at vakta er ferdig, og satser på en tidlig start slik at jeg kommer meg til Florø. Det er nok mulig at jeg kjører kjedelig og effektivt ettersom jeg ikke føler det trygt å kjøre gjennom nytt og kronglete farvann når jeg mangler riktig kart på plotteren. Og jeg kan alltids ta Hardbakke og resten på returen i august.

 

I Florø regner jeg med at jeg kan få ordnet det meste...

 

For et par dager siden så det ut til at det var veldig bra vær over Stad både lørdag morgen og søndag ettermiddag, men nå ser det ut til å ha forandret seg, så vi får se om jeg kommer meg over i helgen eller ikke.

 

Jeg tar gjerne imot råd på alt som har med den overfarten å gjøre!

Link to post
Share on other sites

Turen rundt Stadt er ikke serlig komplisert når det gjelder navigeringen...så sant sikten er ok...

Hold god avstand til land om der er tung sjø...

Strømmen går stort sett alltid nordover, så bølger fra nord går mot strømmen,  og blir derfor krappere...

Stadt er også er geografisk værskille...og en får ofte forandring i været på turen...

Legg deg på Silda, ventehavn for Stadt,  det gir et godt utgangspunkt når du stikker ut...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...