Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Noen som har råd å gi når det gjelder krysning over Slettå?

 

Litt varierende meldinger om forholdene der nå. Blåser fortsatt nord-vest, og Windy melder bølgehøyde på 0,8 og 5 m/s, Barentswatch melder bølgehøyder på 0,1-0,2, mens Yr melder om vind 4-5 m/s med vindkast opp i 12-13 m/s.

 

På Kystvær-appen meldes det om 6,7 m/s fra N på Røvær

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det burde være til å leve med om ikke vindkastene er for  hissige.

 

Hold god avstand til Kvalen fyrlykt  når du går nordover, det bryter langt ut der med vind fra nordvest. Og så anbefaler jeg Nyleia forbi Stord i stedet for Langenuen. Mye finere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

Noen som har råd å gi når det gjelder krysning over Slettå?

 

Litt varierende meldinger om forholdene der nå. Blåser fortsatt nord-vest, og Windy melder bølgehøyde på 0,8 og 5 m/s, Barentswatch melder bølgehøyder på 0,1-0,2, mens Yr melder om vind 4-5 m/s med vindkast opp i 12-13 m/s.

 

På Kystvær-appen meldes det om 6,7 m/s fra N på Røvær

 

 

 

Om du syns det blir for røft vil du merke deg ganske så snart du stikker nesen utfor...nordvesten står rett inn der...tåler du det der,er det bare å fortsette...vist ikke, er det kort vei tilbake for event retur...

Som Index sier, hokd godt fra land så du slipper landsjøen...refleksen fra bølgene mot land...og husk Blokksen der ute....😉

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

DA094B83-1602-4D21-9D6D-70C4A2283BE1.jpeg.f31c6f1975adb068fa74669644e3f556.jpeg
Er i full gang med neste etappe. Har passert Mosterhavn og satser på en stopp i Bekkjarvik for å fylle diesel og kanskje en rasl lunsj før jeg fortsetter til Bergen.

 

E572283D-6E85-41E9-B3D8-FBD0A3F2B26F.jpeg.6984ea0350a16570e24c991c489c175c.jpeg

 

Upåklagelige forhold utpå!

 

FF43B3C8-2B01-45D8-8EDD-132D187ABE90.jpeg.d9d989818c8b50e04b65bc05a8a3d801.jpeg

Når jeg kjørte over Karmsund bro på vei til jobb idag, tenkte jeg du fikk en fantastisk overfart over sletta:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 4 timer siden:

Når du først er innom Bekkjarvik, så må du ta en tur til Bekkjarvik Gjestgiveri som ligger i den gamle havna, de har veldig god fiskesuppe der (hadde i hvertfall). Den prisbelønte kokken Ørjan Johannessen er oppvokst der.

Var så fullt i Bekkjarvik at jeg ikke orket å stoppe der, hadde tenkt å fylle diesel, men så ingen pumpe eller skilt noe sted, så kanskje de ikke har det lenger? Var så trangt i den indre havna at jeg fikk klaustrofobi! Men har den på lista til returen, selv om kanskje det meste er stengt da,

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 9 minutter siden:

Var så fullt i Bekkjarvik at jeg ikke orket å stoppe der, hadde tenkt å fylle diesel, men så ingen pumpe eller skilt noe sted, så kanskje de ikke har det lenger? Var så trangt i den indre havna at jeg fikk klaustrofobi! Men har den på lista til returen, selv om kanskje det meste er stengt da,

 

Du gikk ikke glipp av noe...? 😉 nei, ingenting er stengt der når du kommer i retur, åpent året rundt der...

Der er 3 havner der, plass til ca 100 båter...

Diesel på Liaskjæret, Strusshamn eller under Askøy broen på babord side...

Også inne på Bergen havn....men der er det dyrt...

Link to post
Share on other sites

Skal skrive mer om dagens etappe senere, nå får jeg snart besøk av eldstedattera og samboeren. De har vært på roadtrip i Nord-Norge og er på vei hjem nå. Skal overnatte i båten.

 

2CF2C18D-EF19-4BF4-85CF-ABF583705EFE.jpeg.8f6b75f2e86aa79ce7019cd05c78503a.jpeg

 

Ser ut som om de fleste restaurantene her stenger i 21-22-tiden, så det blir nok middag om bord i kveld!

 

66309259-E9A8-45B6-A827-69BD74E1A9C7.jpeg.1de22c119c733f1fbf60ead0ae969272.jpeg

 

Ble en lang etappe i dag og litt irriterende etappe ettersom jeg ikke fant dieselpumpa i Bekkjarvik, ikke den som skulle være i Bakkasund heller, så jeg endte opp med å fylle på Hjellestad Marina - men de hadde en hyggelig pris - rimeligste siden jeg forlot Nesodden - på 10.99.

 

BAF4E517-198A-41A4-B26D-F3E580707453.jpeg.f69616e5beb135e8c62c569045a62ccd.jpeg

 

Der plukket jeg opp en jobbkollega som hadde landet på Flesland og tok taxi ut til marinaen fordi han hadde lyst til å komme til Bergen i båt! På grunn av koronaen har jeg vel ikke sett ham siden i fjor vår en gang... Så det var hyggelig!

 

02718BB6-CCF0-4DAB-BF46-E0142CF1B27A.jpeg.05c62e2faa71fbc0c1094cdb8d6aa8ee.jpeg

 

Men jeg kom meg i alle fall til Marineholmen der jeg har lagt meg longside. Været er jo helt fantastisk! Første gang jeg er i Bergen siden en gang på midten av 70-tallet...

 

71570F11-5DE8-48CA-9715-C8FFB3EA4C4D.jpeg.de029e60a49eccc3e1ab7302302fea25.jpeg

Redigert av Pequod
Lagt til bilder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så litt for sent at du er kommet til Bergen. Dieselpumpen i Bekkjarvik er på kaien i innseilingen til havnen. Litt utfordrende å fortøye der.

I Bergensområdet er det billig diesel under Askøybroen, på askøysiden. 9,97kr/l, og på Liaskjæret (omtrent rett vest av Flesland), 10,20kr/l sist jeg bunkret der for et par uker siden.

Nord for Bergen er Herdla og Fedje greie plasser å bunkre. Litlebergen og Feste er tradisjonelt dyrt!

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der ja. Tipper det er fullt liv på stranden ved BI rett ved siden av deg nå :smiley:

 

Rett over broen som du kan gå over, så er det både Kiwi og Rema1000.

 

Er også kafeer som pleier å være åpne i området, og Søtt og Salt i bygget ved deg har vel kanskje noe å by på?

 

Kos deg i byen. Du kom på den beste dagen i år tipper jeg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...