Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Billa skrev for 9 timer siden:

Nydelige turbilder Pequod. Vestlandet i finvær banker alt :smiley:

 

Goddis77 skrev for 8 timer siden:

Nydelig!

 

Seigmann skrev for 3 timer siden:

For noen opplevelser du får, så har du enda ikke ferie en gang:thumbsup:

Ja, jeg kan ikke akkurat klage, har det som plommen i egget! Nå gjenstår det bare å komme seg trygt over Stad! Jeg har fri i morgen og mesteparten av søndag, men begynner på fire nattevakter natt til mandag. Deretter skal jeg legge igjen båten i Ålesund og dra hjem enten torsdag eller fredag. Har ikke turt å bestille fly enn, må komme meg over Stad først...

 

Ifølge Windy skal det faktisk være best i morgen tidlig med 2-3 m/s fra nord fram til klokka 14. Bølgehøyder fra 0,5 til 0,7 m fra vest ca. 8 sekunders varighet. Men kombinasjonen nord og vest er vel ikke helt optimal...

 

Barentswatch melder verre forhold...

 

Ikke lett å bli klok på!

 

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 35 minutter siden:

Barentswatch melder verre forhold...

 

Ikke lett å bli klok på!

Nei, værvarslene nå for tiden er ikke så lett å bli klok på.

Planlegg for det verste varselet og håp på det beste.

Barentswatch og windy pleier å stemme ganske bra.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 1 time siden:

Nei, værvarslene nå for tiden er ikke så lett å bli klok på.

Planlegg for det verste varselet og håp på det beste.

Barentswatch og windy pleier å stemme ganske bra.

 

Ja, akkurat nå ser det ut til at det enten må bli i morgen tidlig eller onsdag morgen. Onsdag ser litt bedre ut. Er jo fristende å ikke stresse av gårde i morgen tidlig, men om været endrer seg igjen, så får jeg trøbbel hvis jeg ikke kommer meg rundt Stad onsdag, ettersom jeg skal legge igjen båten og dra tilbake til Østlandet torsdag/fredag.

 

Da må jeg finne meg et sted jeg kan legge igjen båten før Stad...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Compromise skrev 29 minutter siden:

Jeg hadde ventet. Med bølger fra vest på 1- 2 (Barentswatch) så vil det nok ikke bli noen hyggelig tur fordi om sekvensen på bølgene er mellom 6- 8 sekunder.

Du kan jo svinge innom Knutholmen, Måløy og Silda mens du venter. :thumbsup:

Ja, jeg kjenner litt på at jeg egentlig ikke er så fristet til å dra videre veldig tidlig i morgen, ille nok å gjøre det i dag, men to dager på rad? :giggle:

 

Hadde det ikke vært for at jeg hadde kveldsvakt i dag, så hadde jeg nok dratt rett til Måløy/Silda evt. gjestehavna i Selje, som kom i fjor.  Så jeg får heller sjanse på at det går bra til uka... I absolutt verste fall får jeg legge den i en gjestehavn. I Ålesund har jeg fått en plass i en båtforening, og det føles mye tryggere når jeg skal være borte i to uker...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk dag på,sjøen. Der var jo tendenser til krusninger på sjøen på et par av bildene. 😂

 

Gled deg til Ålesund; min barndoms by og paradis. Tips om what to see and do, kan vi jo komme tilbake til senere + at forum-medlemmer på den kanten, helt sikkert kommer på banen (eller sjøen). 😊 

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Bergen dørk skrev 58 minutter siden:

Fantastisk dag på,sjøen. Der var jo tendenser til krusninger på sjøen på et par av bildene. 😂

 

Gled deg til Ålesund; min barndoms by og paradis. Tips om what to see and do, kan vi jo komme tilbake til senere + at forum-medlemmer på den kanten, helt sikkert kommer på banen (eller sjøen). 😊 

Ålesund blir spennende ja, har alltid hatt lyst til å besøke den byen. Jeg har sannsynligvis slekt der også, ettersom min oldefar var kjent som Ålesunds sterkeste mann! :giggle:

 

Men akkurat nå er det vel 50-50 om jeg kommer dit...Jeg MÅ dra tilbake til Østlandet senest fredag, og jeg har avtalt med plass der båten kan ligge, men nå er det jo høyst tvilsomt om jeg får passert Stad før fredag, så jeg må sjekke om det er noen muligheter til å legge igjen båten et eller annet sted før Stad også....

 

Fælt med de krusningene ja, ødelegger hele idyllen! :lol:

Link to post
Share on other sites

Det bruker (brukte) å gå buss frå Stryn til Oslo. Veit ikkje om denne ruta er operativ no grunna corona. Om det er eit alternativ, så går det an å reise med båten til Nordfjordeid, ta buss derifrå - og plutseleg er du i Oslo. Sjekk også buss frå Førde til Oslo. Førde er berre ein liten avstikkar frå Florø... Trur det skal vere greitt å legge igjen båten i der.  Ellers så har Widerøe fly frå Florø.

Link to post
Share on other sites

Det ble ikke så veldig mye beskrivelse av etappen i går, la ut bildene egentlig etter leggetid..

 

Siden jeg ikke hadde kart på plotteren lenger, så tok jeg det forsiktig og dro gjennom ukomplisert farvann og brukte en gratis prøveperiode på kartappen til Navionics på mobilen. Synes den var mye bedre enn Gule Siders På Sjøen, så jeg tror jeg investerer i den appen uansett. Blant annet mye bedre loggefunksjoner enn Gule Siders, som også har en lei tendens til å stoppe opp hvis den ligger i bakgrunnen.

 

Det var nok et godt valg av meg å ikke dra videre i dag tidlig, for jeg sov litt dårlig natt til fredag også, antakelig fordi det lå i bakhodet at jeg skulle tidlig opp, så jeg var litt utslitt.

 

I tillegg er det jo noen timers reise her fra Florø og opp til Stad, så jeg ville ha måttet startet VELDIG tidlig...og jeg kjenner jo på det nå, at det var godt å få hvilt skikkelig ut.

 

Jeg drar nok videre i dag og rusler opp til Stad-området via et par omveier, regner jeg med. Må jo se meg litt rundt i Florø før jeg drar videre, og trenger å bunkre opp med noen medisiner. Og mer Pepsi-Max - de seks firepakkene som ble innkjøpt i Bergen er nå redusert til bare en...

 

Jeg har i det minste fått fikset på kartplotterproblemet! Og det viste seg at det ble en utfordring for Ocean Electronics borti gata her...

 

Konklusjonen var at jeg egentlig ikke skulle hatt mulighet til å kjøpe kart over hele Norge med den brikken jeg hadde, rett og slett fordi den var for liten (kun 2 GB).

I tillegg har Navionics skiftet betegnelse på det kartområdet jeg hadde fra før av.

 

For å si det enkelt oppsummert: Jeg har betalt for et helt Norgeskart, men har likevel fått lastet ned kun oppdateringen for det eksisterende kartet jeg har - altså Skagerak/Kattegat, selv om det står på Chart Installer-programmet fra Navionics at jeg har lastet ned kart for hele Norge!

 

Han som hjalp meg skjønte ikke at det var mulig, for det skulle egentlig ikke gått an!

 

Jaja, nå har jeg i alle fall riktig kart, pluss at jeg kan bruke den gamle kartbrikken for Sverige/Danmark - selv om den ikke lenger er mulig å oppdatere. Så når den går ut neste sommer, må jeg kjøpe en ny brikke/nytt kart for Sverige og Danmark, hvis jeg skal ha behov for det, ettersom det området den gamle kartbrikken har, ikke lenger finnes som tilbud fra Navionics.

 

Tror jeg skal ha forstått det riktig!

 

I alle fall upåklagelig service fra Ocean Electronics!

 

69E1DE55-FC5B-466E-9FEA-88C649177324.jpeg.943458a6a6eb0e352a0903b436db6d46.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 15 minutter siden:

Det bruker (brukte) å gå buss frå Stryn til Oslo. Veit ikkje om denne ruta er operativ no grunna corona. Om det er eit alternativ, så går det an å reise med båten til Nordfjordeid, ta buss derifrå - og plutseleg er du i Oslo. Sjekk også buss frå Førde til Oslo. Førde er berre ein liten avstikkar frå Florø... Trur det skal vere greitt å legge igjen båten i der.  Ellers så har Widerøe fly frå Florø.

I utgangspunktet hadde jeg planlagt å ta fly fra Ålesund begge veier, men har tatt sjansen på å bestille ennå. Jeg kan jo sjekke småbåthavner rundt om i området og se om det er noen som har en ledig plass å leie ut.

Link to post
Share on other sites

Det som er litt kinkig er at jeg jobber natt til onsdag og ikke får dratt før 6.30.


Men med mye søvn på forhånd og masse kaffe, så skal jeg nok fint klare noen timer ekstra på vakt.

 

Og når jeg først er helt oppe i smørøyet, så er det jo ikke langt jeg skal heller.

 

Hadde jeg dratt fra Florø grytidlig i dag, så ville jeg ikke vært framme ved Stad på flere timer, og i tillegg sliten og trøtt, som ikke er det beste utgangspunktet.

 

Natt til onsdag er den tredje natta og da er jeg inne i riktig døgnrytme og legger meg uansett vanligvis ikke før i 9-tiden etter vakt, så da er jeg faktisk i bedre form.
 

Hadde det vært første eller siste natta i turnusen ville jeg vært mer skeptisk, før første natta har jeg ikke kommet inn i rytmen og siste natta er jeg lei…

 

Så å dra onsdag morgen er best for meg også sikkerhetsmessig.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riktig filosofi Pequod..

Båtlivet skal være lystbetont..😉

Jeg vet der er en båtforening på Selje...som alternativ om du ikke kommer deg rundt før hjemreise...

Båtforeninger er ofte bedre å legge fra seg båten en gjeste havner...gjestehavner er stort sett ubetjent...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 9 minutter siden:

Riktig filosofi Pequod..

Båtlivet skal være lystbetont..😉

Jeg vet der er en båtforening på Selje...som alternativ om du ikke kommer deg rundt før hjemreise...

Båtforeninger er ofte bedre å legge fra seg båten en gjeste havner...gjestehavner er stort sett ubetjent...

Ja, det er det jeg har tenkt. Jeg har fått ordnet plass i en båtforening i Ålesund med lukket port og nøkkelbrikke, og det føles tryggere enn å ligge et ubevoktet sted så lenge som litt over to uker.

 

Forøvrig har det kommet en gjestehavn i Selje også (kom i fjor), ifølge en brosjyre over gjestehavner og uthavner som jeg fikk av havnevakta her i Florø. Så da har man flere ventehavner å velge mellom.

 

Og jeg må jo få tatt et før-bilde av Selje, og komme tilbake når tunnelen er ferdig å ta et etter-bilde! :giggle:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken fart holder du på marsj...?

Jeg vil si Silda er å foretrekke som ventehavn når en gjør seg klar for Stadt...

Kortest vei, og du vinner " høyde" i forhold til tung sjø fra sør vest...

Men der ingen fasiliteter der ute lengre...restauranten er lagt ned...så da er nok Selje bedre...😉

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev for 1 time siden:

Silda er ein fin plass. Sparer deg ca 5 nm på turen i forhold til å starte i Måløy. Selje er også ein grei stad å starte, men eg vil anbefale Silda:-) 

 

Det blir nok en stopp på Måløy uansett - må innom Måløyraidsenteret.

 

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Hvilken fart holder du på marsj...?

Jeg vil si Silda er å foretrekke som ventehavn når en gjør seg klar for Stadt...

Kortest vei, og du vinner " høyde" i forhold til tung sjø fra sør vest...

Men der ingen fasiliteter der ute lengre...restauranten er lagt ned...så da er nok Selje bedre...😉

Nå har jeg jo noen dager på meg og kan jo stikke innom både Måløy, Selje og Silda, men siden jeg jobber natt blir det kanskje vanskelig for meg å ligge på Silda hvis det ikke er strøm der?

 

Jeg marsjer fint på 12-14 knop, men jeg foretrekker å kose meg litt på rundt 8-9 knop,

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

Det blir nok en stopp på Måløy uansett - må innom Måløyraidsenteret.

 

Nå har jeg jo noen dager på meg og kan jo stikke innom både Måløy, Selje og Silda, men siden jeg jobber natt blir det kanskje vanskelig for meg å ligge på Silda hvis det ikke er strøm der?

 

Jo, det er strøm....men det er alt...

Flytebrygger, og godt skjermet havn...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...