Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Pequod skrev for 3 timer siden:

I natt sov jeg veldig godt, men svettet tilsvarende... Målte meg ikke, men det er nok noe feber i kroppen fortsatt.

På den positive siden er det fortsatt ikke nevneverdige smerter i benet, men lukter ikke godt av såret. Heldigvis har e-resepten på antibiotika kommet!

 

Når det gjelder min såkalte "minikirurgi" så er det slik at jeg stort sett ikke har følelse i benet under ankelen, så å kutte vekk noe dødt vev og hard hud gjør meg ikke noe, jeg kjenner ingen smerter. Og jeg har vært gjennom noen amputasjoner...

 

Det som bekymrer meg litt er jo at det var slik det begynte på det andre benet, som til slutt måtte ofres. Og det såret jeg har nå er kommet på den halve tåa jeg har igjen etter at Ahus har kuttet stortåa helt, og tok tuppen av tåa ved siden av. Så det er altså igjen den tåa som det allerede er tatt et par centimeter av som trøbler.

 

 

Du er jo en voksen fyr som må ta vare på deg selv, Pequod, men jeg håper ikke du tar dette ille opp;

...når du først er på en såpass stor plass som Molde, synes jeg du skal bruke noen timer på å la en lege (der er legevakt) vurdere såret ditt og tilstanden din, særlig i forhold til det du forteller om din tidligere historikk med det andre beinet.

 

Hadde jeg bodd i eller nær Molde, skulle jeg hentet deg i havna og kjørt deg til Legevakten men jeg bor i Bergen og det blir litt langt :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 4 timer siden:

Du er jo en voksen fyr som må ta vare på deg selv, Pequod, men jeg håper ikke du tar dette ille opp;

...når du først er på en såpass stor plass som Molde, synes jeg du skal bruke noen timer på å la en lege (der er legevakt) vurdere såret ditt og tilstanden din, særlig i forhold til det du forteller om din tidligere historikk med det andre beinet.

 

Hadde jeg bodd i eller nær Molde, skulle jeg hentet deg i havna og kjørt deg til Legevakten men jeg bor i Bergen og det blir litt langt :-)

 

 

Ikke noe problem - jeg setter pris på omtanken!

 

Jeg har en del års erfaring fra dette med sår, også siden før jeg ble amputert og disse symptomene kjenner jeg igjen. At det gikk så langt som at jeg var øm opp gjennom benet og helt opp på låret skyldes at jeg var litt for sløv da de første signalene kom i Ålesund, jeg skulle fått resept der og da umiddelbart.

 

Men disse betennelsene kommer med ujevne mellomrom og behandlingen er å rense såret grundig, bruke foten så lite som mulig og kjøre på med antibiotika, så går det faktisk fort over.

IMG-5765.jpg.cd8aaf16b5fe4f9600df09a396d802ae.jpg

 

Men hvis antibiotikaen ikke virker nevneverdig etter tre-fire dager, da skal jeg absolutt til lege. Foreløpig tar jeg det med ro ettersom jeg har vært gjennom dette mange ganger før. Det er bare så lite som skal til for at det kommer et lite rift eller at tåen gnager mot noe, og da er det i gang.

 

IMG-5779.jpg.f4f8985e569a728214f7a5f18e7c73ca.jpg

 

Jeg kom altfor sent i gang i dag - men jeg har overvunnet skrekken for gjestehavna i Molde og ligger fortøyd der. Har vært i land og hentet medisin og kjøpt inn litt proviant, litt slitsomt å først gå i den ene retningen til apoteket og så tilbake i motsatt retning til Rema, men med litt pause imellom så gikk det bra. 

 

IMG-5788.jpg.78171dffa4d08c18736825bc26bd0e2a.jpg

 

Noen som vet hvor servicebygget befinner seg? Glemte å spørre havnevakta da han dukket opp!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har vært godt vær her i Ålesundsområdet etter du dro nordover. Stille vær. En natt med lyn, torden og regn. Ekstremt tørt vær… en digresjon, men bjørketrærne i hagen er gule og brune. Spørs om de overlever… ser ut som sent september . Spørs om ikke fjordene tørker inn snart 😅
 

2D3C3644-77F3-4F93-A670-792322EB2295.jpeg.444dcb01086945e834cabc4e819cf910.jpeg
drar du fra Ålesund og innover til Geiranger/ Hjørundfjorden gjennom vegsundet, passerer du her. 

 

22B8D95E-646C-4D97-A3B3-C2FAA40FCE4C.jpeg.b51af640a79882550e139dd7779a7cdf.jpeg

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I disse tider er det to personer som fenger oppmerksomheten min og sikkert flere andres. Den ene er Messi som nå endelig har funnet sin havn. Han var jo arbeidsledig i flere minutter stakkar.. og den andre er Bergtatt som i mine øyne er en hedersmann og som ligger an til å bli årets navn på dette eminente forum. Jeg blir bare så innmari imponert over hans turer og ikke minst hans genuine måte å vinkle negative opplevelser til noe positivt.. for oss andre sofaslitere som er strålende fornøyd med årets båtferie med 50 timers motorgang. Han lengter sikkert ikke tilbake til Oslokanten og tbanen og skrekk og gru. Han har så mange mange mange her inne som følger med på turene og alle disse burde egentlig skrevet noen små ord på denne tråden... 

IMG_20210809_061646.jpg

Link to post
Share on other sites

dacapo skrev for 15 timer siden:

Servicerommene er på enden av det hvite bygget rett bak deg - mot Aker stadion. Må kjøpe adgang på appen.  Gi et pip hvis du popper innom Ulsteinvik - hadde vært koselig å hilse på deg. Kjæmperespekt for turen din 👍👏👏

Takk for tipset! Da har jeg lokalisert det! Synes det er litt merkelig at man må betale ekstra for kode til serviceanlegget, det bruker jo å være inkludert, spesielt i døgnleia. Men dem om det!

 

Har absolutt lyst å besøke hjemstedet til legenden Warholm, ja! Har dere begynt å diskutere hvor statuen av han skal settes opp? :giggle:  Vi får se hvordan det passer inn, men jeg har i utgangspunktet lyst til å ta en stopp både der og i Fosnavåg.

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 15 timer siden:

Ser ut som du har hatt en fin dag:-)

Godt at det ordnet seg med medisin!

 

Da må du ha riktig god bedring slik at du kan nyte vestlandskysten uten flere plager.

Takk for det! Dagen var fin ja, og selv med mye trasking så har jeg ikke nevneverdig mer vondt i benet i dag, selv om jeg kjente det i går kveld. Handlet inn litt sorbact på apoteket i tillegg til medisinen. Det er en slags antibakteriell "netting" som legges på såret før kompressen. De brukte det på sykehuset da jeg lå der. Har det vanligvis om bord, men var gått tomt. Man kan vel si at førstehjelpsutstyret om bord i Bergtatt har litt ekstra utstyr som ikke nødvendigvis er standard...

 

Sov godt i natt også, uten noe feber eller mye svetting, så jeg er nok i mye bedre form nå. 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 12 timer siden:

Det har vært godt vær her i Ålesundsområdet etter du dro nordover. Stille vær. En natt med lyn, torden og regn. Ekstremt tørt vær… en digresjon, men bjørketrærne i hagen er gule og brune. Spørs om de overlever… ser ut som sent september . Spørs om ikke fjordene tørker inn snart 😅
 

2D3C3644-77F3-4F93-A670-792322EB2295.jpeg.444dcb01086945e834cabc4e819cf910.jpeg
drar du fra Ålesund og innover til Geiranger/ Hjørundfjorden gjennom vegsundet, passerer du her. 

 

22B8D95E-646C-4D97-A3B3-C2FAA40FCE4C.jpeg.b51af640a79882550e139dd7779a7cdf.jpeg

Ja, kan se ut som om jeg har bommet på det med været... Når jeg er på returen ser det vått og grått ut, men på den annen side har Yr bommet mye i år, så hvem vet. 

 

Mulig det ikke blir Geirangerfjorden, vi får se på dagsformen, men i Hjørundfjorden er det garantert flere steder jeg skal besøke! Uansett om det høljer ned!

 

Er forøvrig flere som har nevnt at både Trondheimsfjorden og Geirangerfjorden er lange og kjedelige, men for meg vil garantert ingen av dem være/ha vært det! Det er jo første gang for meg og alt nytt er spennende!

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 10 timer siden:

I disse tider er det to personer som fenger oppmerksomheten min og sikkert flere andres. Den ene er Messi som nå endelig har funnet sin havn. Han var jo arbeidsledig i flere minutter stakkar.. og den andre er Bergtatt som i mine øyne er en hedersmann og som ligger an til å bli årets navn på dette eminente forum. Jeg blir bare så innmari imponert over hans turer og ikke minst hans genuine måte å vinkle negative opplevelser til noe positivt.. for oss andre sofaslitere som er strålende fornøyd med årets båtferie med 50 timers motorgang. Han lengter sikkert ikke tilbake til Oslokanten og tbanen og skrekk og gru. Han har så mange mange mange her inne som følger med på turene og alle disse burde egentlig skrevet noen små ord på denne tråden... 

IMG_20210809_061646.jpg

Tusen takk for hyggelige ord!

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 2021-8-9 at 12.39:

 Om du har jern i stevn, kan du også sette baugen pent i trebrygge, og la den gå på tomgang forover til du får gjort fast. Samme om du bruker spring longside. Den har vel ikke så voldsom tomgangsfart at det skulle bli for brutalt. Det er ikke så lett når du både skal kjøre og fortøye, så kanskje en hekktruster, og fjernkontroll på begge kunne være til god hjelp og gi ekstra trygghet for deg? 

Spennende å følge deg på tur. 

Takk for hyggelige ord. Har nok ikke noe jern i stevnen, men har vært inne på tanken. Jeg har fjernkontroll på baugthrusteren, og jeg har faktisk vurdert hekkthruster også, men foreløpig står det litt langt ned på prioriteringslista.

 

I bunn og grunn er det for det meste selvtilliten som må jobbes med...

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev On 2021-8-10 at 18.29:

Var på Tornes forrige veke. Låg der to dagar, sette krabbeteiner og kosa oss. Synes det er ein kjekk plass. Det gjekk inn ganske store båtar til dieselfyllinga, så djupna er ikkje noko problem for deg. Sjølve brygga til dieselfyllinga er ganske lita.  Om du synes hamna i Molde er full, så er der sikkert bra med plass  på Hjertøya i natt. 

Har fått dette litt på avstand nå, og må jo si at selve stedet så litt koselig ut, med en liten badestrand og det hele. Jeg vurderte jo å legge meg til gjestebrygga der. Da kunne jeg ha tatt en nærmere titt på dieselbrygga og forholdene der. Men den var såpass kort også at jeg ikke er helt sikker på om jeg ville klart å legge til uten problemer og få fortøyd. På grunn av protesen er jeg litt tregere i farta når tamper skal slenges ut og festes, så jeg tror jeg ville fått litt problemer nærmest uansett.

 

Jeg måtte uansett ha fått snudd båten slik at siden med dieselfyllingen vender inn, og det var ganske trangt der inne. Jeg klarer rett og slett ikke å fylle selv hvis jeg må ut på motsatt side, jeg er nødt til å holde meg fast på grunn av dårlig balanse og pga protesen klarer jeg derfor ikke å bøye meg nok til å rekke å få stussen ned i dieselfyllingen.

 

Jeg får derfor for eksempel ikke fylt vanntanken hvis jeg ikke legger til med babord side inn mot en utrigger eller kai. I Mandal benyttet jeg @sap_2000 til å hjelpe meg med det da han var innom på en av henteturene sine.

 

Dette er ting som jeg nok ikke tror andre tenker over! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk et lite spørsmål hvis det er noen i Molde som leser dette: Jeg lovte meg selv å bunkre opp med Sylte-brus når jeg ankom Molde, men på grunn av benet så blir det nok litt for mye å dra fram og tilbake flere ganger for å fylle opp.

 

Ifølge fabrikken selger Bunnpris i sentrum ananas og pærebrus uten sukker for 20 kroner pluss pant. Det er i så fall billigere enn om jeg skulle kjøpt rett fra fabrikken. De selger 8-pakk til 206 kroner inkl. pant.

 

Jeg kunne tenkt meg 10 flasker av hver... Er det noen som kunne ha handlet dem inn til meg og fraktet dem til gjestehavna?

 

Jeg kan evt. gå dit selv og ta en taxi tilbake, så det ordner seg nok, men tenkte jeg skulle spørre!

Link to post
Share on other sites

Var i Romsdalen for ei veke sidan, er heime no. Synd at vi ikkje møttest. Var også i Molde, og skulle gjerne ha hjulpe deg med å fått ombord nokre lass med skikkeleg brus:-) Du har heilt klart ein del utfordringar som det er vanskeleg å forstå, dei må truleg opplevast. Er ein del ute i båt åleine, men eg har trass alt to føter og to hender som fungerer, hovudet skal eg ikkje uttale meg om... Ofte er sambuar med, og då er alt mykje enklare.  Du får stå på så godt du kan vidare. Du har ei imponerande vilje. Ikkje mange einbeinte som hadde lagt ut på ein slik tur som du har gjort!

Link to post
Share on other sites

Blir her til i morgen, har jeg funnet ut. Kom en skur da jeg skulle ut for å handle, men nå ser det greit ut. Har kommet noen flere båter i havna nå, men tror noen av dem bare skal på fotballkampen på løkka ved siden av gjestehavna.

 

Molde møter tyrkiske Trabzonspor. Tror jeg traff omtrent hele laget på vei fra Rema og tilbake til gjestehavna i går kveld...

 

Kom fire fotballsupportere og la seg ved siden av meg, båtføreren hadde hatt samme båt som meg for noen år siden.

 

Og mens jeg skrev dette begynte det å dryppe igjen...

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 12.8.2021 at 21.00:

Kampen er over og nærmere halvparten av båtene i gjestehavna forsvinner…

 

Noen som vet hvordan det ser ut i gjestehavna i Åndalsnes? Den blir vel fylt fort opp i helgene, selv om det skal regne en del?

 

 

Kan godt tenkje meg at det vil bli ein del båtar i Åndalsnes i helga. Den nye gondolen er populær. Likevel veravhengig, i regnver er nok talet på båtar færre. Ellers så er gjestehamna så som så. Den vanlige gjestehamna består av faste brygger, og krev litt klatring.

Der er også ei tenderbrygge, som til vanleg tek mot tendarar frå cruiseskip. Denne brygga blir no nytta til gjestebrygge. Brygga har vel kanskje plass til 4-6 båtar avhengig av storleik (longside) før ein må legge seg utanpå kvarandre.  Du ser den kaia/ den faste gjestebrygga bak på biletet.

 

Åndalsnes Gjestehavn | Visit MR

 

Link to post
Share on other sites

Har bestemt meg for å bli i Molde i helga, av flere årsaker. Det skal bøtte ned både i kveld og mesteparten av lørdagen, samt noe mindre gjennom søndagen. Skal jeg ta gondolbanen i Åndalsnes og betale 450 kroner tur/retur - så skal jeg jaggu meg se annet enn regnskyer... Da ser mandag og tirsdag bedre ut.

 

I tillegg tror jeg det er greit å la antibiotikaen få tid til å virke litt før jeg begynner å tøffe rundt igjen. 

 

Da får jeg også tid til å ta noen handleturer og fylle opp med Sylte-brus uten å plage andre, samt sett meg litt rundt i Molde. Kan ta flere korte turer uten at det går for mye ut over foten.

 

Første gang jeg var i Molde var i 1995. Med Klansbuss for å se Molde og Vålerenga på gamle Molde stadion. Morten Kihle kom inn som innbytter i andre omgang og scoret kampens eneste mål ett minutt før slutt! Husker ikke så mye av bussturen hjemover, for å si det slik…:lol:

 

Andre gang var på jobb for Nettavisen i 1998 på den nye Aker stadion - som jo ligger rett ved siden av gjestehavna. Privatlandskamp Norge - Saudi-Arabia. Tror det var en av de første kampene som ble spilt der? I alle fall første landskamp!

 

Norge vant 6-0 med to scoringer av Solskjær samt fra T.A. Flo, Rekdal, Strand og Østenstad.

Tredje gang nå - i egen båt og med mer tid til å utforske byen, som jeg jo ikke har sett så mye av. Tar gjerne imot tips til steder/museer jeg burde besøke!

 

Den foreløpige veldig løselige planen består da av å dra til Åndalsnes mandag, overnatte til tirsdag for deretter å dra innom Tresfjorden og kanskje en liten pause i Vestnes (småbåthavna har noen gjesteplasser) for deretter å ende dagen i Bud. Deretter fortsette til Finnøy og Ona før retur til Ålesund. 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første runde i byen er tatt. Siden jeg aldri klarer å bestemme meg ble en t-skjorte med logoene både til pærebrusen og ananasbrusen innkjøpt… Var bare to igjen av pærebrusen… 😕

FFBD1669-847B-4F2B-9A0B-CB642FBC5A38.jpeg.18959208d292f7e2c615543351b2edc2.jpeg

 

Så neste tur får gå til Rema for innkjøp av pærebrus til vanlig pris. Og litt mer Pepsi-Max…

 

Har Forøvrig blåst ganske mye opp her nå, så jeg ligger ganske urolig, men har ikke noen bedre alternativer, så sa får jeg bli liggende her.

 

F2530CCA-9ACA-45A1-B50B-D1595DDB01E1.jpeg.38c0bb52915f9c19bdfdcac8b51042d0.jpeg

 

Yr melder at det skal blåse 1 m/s med kast opp i 3, mens Windy holder seg til 2 m/s. Men de bommer - igjen! Blåser mye mer!

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 39 minutter siden:

Mulig du har, men hvis ikke, burde du få deg en sammenleggbar trille med kasse på, eller spenne fast en ryggsekk, så slipper du å bære. 

Har ikke det første, men har ryggsekk og bruker den. Dog ikke veldig stor, får vel plass til maks 8 flasker av gangen. Jeg hadde kjøpt en Pepsi-Max-flaske pluss noe matvarer i tillegg denne gangen.

 

Så er det slik at jeg ikke kan bære for tungt av gangen heller, da blir det et veldig kraftig press mot protesen,  noe som, hvis jeg går langt og bærer veldig tungt, kan føre til sår på amputasjonsstumpen. Kan også føre til at jeg går litt skeivt på grunn av vekta, da får jeg i tillegg fort vondt i ryggen.

 

Så jeg må tenke både på vekt og på hvordan jeg plasserer vekta samt distansen jeg går... Og med et dårlig ben i tillegg, så må jeg være ekstra påpasselig.

 

Det skal ikke være lett! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...