Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Lars H. skrev On 20.8.2021 at 18.19:

 

Oij, koster det noe å dusje? Her i Sverige har de tydeligvis gitt opp dette tullet med mynter, dusj ol. er inkludert de stedene jeg har sett. Enn så lenge har jeg ikke tatt i en eneste svensk mynt eller seddel.

 

Med de havneprisene de opperer med i Sverige, burde også rødvinen vært inkludert i prisen...😉😉🍷

Link to post
Share on other sites

Vel, vi har ikke vært over SEK300 med havneavgift med strøm her i Sverige siden vi dro nedover 6. juni.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo dusj inkludert de fleste stedene da, og så får du jo den flotte svenske vestkysten og de pittoreske fiskehavnene i tillegg. Pluss at dagtemperaturen ikke har vært under 20gr. på turen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Med de havneprisene de opperer med i Sverige, burde også rødvinen vært inkludert i prisen

 

Vel, en får faktisk "brukbar" rødt på 3 liters dunker til under SEK200 om en ikke er kresen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi skulle gi oss nå og la trådstarter komme til? Tråden er om Bergtatt sin tur i Norge.

 

Hilsen Lars H.

(pt. Fiskebäckskil)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 17 minutter siden:

Dersom du skal ligge i Ålesund nokre dagar, bør du legge deg inners i Brosundet. Ser at det er meldt litt vind frå tysdag kveld, då kan det bli litt uroleg om du ligg lengst ute.

Det  var det som var tanken opprinnelig, men lite med plass der. For en stund siden kom det en Viknes (tror det er det, tar alltid feil av Viknes og Viksund...) og dro inn i Brosundet, men kom tilbake og la seg på en av flytebryggene som ligger her. 

 

Jeg blir nok uansett i Ålesund til torsdag nettopp på grunn av været, så får vi se hvordan det går.

Link to post
Share on other sites

Ble liggende i båtforeningen på Nautneset et døgn ekstra på grunn av at venstrefoten min krangler igjen, og jeg lå derfor for det meste i horisontalen.

 

Fant ut i dag at det ikke var mulig å fylle diesel der likevel. For å få startet pumpa må man nemlig ha en ekstra nøkkel, og det er det nok kun medlemmer i foreningen som har. Så da vet man det.

IMG-6408.jpg.4b9500281107cb60eb682d91d25cfd5c.jpg

 

På grunn av at det er meldt dårlig vær i et par dager framover, og jeg uansett er forsinket, så droppet jeg å ta en ny sving nordover til Ona, men tenkte jeg kunne få med meg et stopp på Finnøy, så da satte jeg kursen dit.

 

Dro ut gjennom Grunnefjorden i helt nydelig vær og ikke så mye som en krusning på sjøen, selv om Yr mente det skulle blåse 6 m/s...

IMG-6410.jpg.d8bb7a7464d787ab24addb73aaa11a67.jpg

 

Innseilingen til Finnøy så litt kronglete ut på kartet, men viste seg å være ganske så ukomplisert. Jeg var eneste båt på gjestebrygga...

IMG-6418.jpg.2207992b5c9257626c9f200228a872d5.jpg

 

Helt tydelig at det ikke lenger er toppsesong nå, tok en rusletur, men det var omtrent dødt overalt.

IMG-6420.jpg.11c36a306a8490aef54fb07f436c5e5a.jpg

 

Finnøy-motoren i servicebygget var jo litt av et syn! Kommer man hit i hovedsesongen kan man visstnok oppleve at den blir startet også. Har gått over 100.000 motortimer...

IMG-6425.jpg.fd37d56023234b4ef03da8b29f91c08f.jpg

 

Ble bare på øya i et par timer. Var ikke så mye å foreta seg der utenom å slappe av...

IMG-6453.jpg.978c5ef0b5a634104fd3ae8bcdf3b371.jpg

 

Jeg valgte å droppe Midsund som mål i dag, og dro heller rett til Ålesund. Det skal begynne å hølje fra morgenen av tirsdag, så jeg tenkte at det var like greit å dra rett til Ålesund mens det fremdeles var pent vær.

IMG-6456.jpg.785eb9f1075b29d4cf81813f5e77e9c0.jpg

 

Det var kommet litt mer sjø mens jeg lå på Finnøy, men bølgene kom fra akter og var ikke spesielt store heller.

IMG-6477.jpg.87f3267bf85c687d1855a88cb2971875.jpg

 

Planen var jo å legge seg innerst i Brosundet for å være godt beskyttet, men der så det ganske så fullt ut, så jeg la meg ved en av flytebryggene ytterst istedenfor. Mens jeg har ligget her har det kommet et par båter som har stimet innover, men kommet ut igjen, og en av dem la seg ved den andre flytebryggen her - som var opptatt da jeg ankom. Så det er nok en del båter innerst.

IMG-6484.jpg.1bfb50606ed6262117c0fff6fba7c377.jpg

 

Mannskapet på redningskøyta kom inn for en liten ispause, og jeg fikk en prat med dem før de la ut igjen. Jo lenger nord jeg har kommet, jo flere er det som kikker på akterenden av båten min og lurer på om jeg virkelig kommer helt fra Nesodden. Og de blir ganske overrasket når jeg kan bekrefte det.

IMG-6485.jpg.3b520077da360f3d0379fe98ef5de2ee.jpg

 

Det får bli det for denne gang!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg gått helt innerst og lagt meg der en seilbåt lå i går.

 

Så to andre plasser, den ene var for trang for min selvtillit og den på innsiden av den store seilbåten feiget jeg litt ut på.
 

90133D9A-D1BD-4B10-A107-A6F0E7703178.jpeg.fe69c99b6d410352a80cfbe2234cddcd.jpeg


Det ligger en seilbåt longside innerst og jeg var redd jeg kunne sperre for den, og i tillegg var det en del strøm, så jeg tok sikte på den innerste plassen da den så enklest ut.

 

E721D3D0-6AF6-4E05-9A70-80399ACB724F.jpeg.740273604e9d037f0efe3f9abce6a42c.jpeg

 

Men jeg tok kraftig feil! Må være en del strøm her, for jeg hadde store problemer med å få lagt til. Heldigvis kom det en annen båteier og hjalp til slik at jeg fikk lagt til på spring.

 

Men nå ligger jeg i alle fall mindre utsatt, håper jeg! 
 

Og siden jeg sto så tidlig opp i dag, så legger jeg meg litt nedpå fram til lunsj… Må hvile ut etter den nervepirrende seilasen! :lol:

 

7A5C284A-1319-42C6-97E7-90474CF7791B.jpeg.b82c5c000a1a6478f5936955bd985213.jpeg
Forreste spring er justert i ettertid slik at det er strammere, i tilfelle noen reagerer på det…

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...