Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

@Pequodikke noe galt i å være ydmyk for oppgaven. Det er nok mange som drømmer om en slik tur som du er på, som ikke har mot til å gjøre det alene(gjelder nok meg også). Du gjør det, og mestrer det med handicap, så du trenger ikke trekke ned selvtilliten din. Gjør du forsøk i rolig tempo, er det begrenset hvor mye som kan skje. Et bruksmerke her eller der tåler du. Du har jo en båt med god kjøl, som gjør at den står godt mot vindøyet, og kan gå sakte mot vinden uten for mye avdrift, så om du kan legge til mot vinden, vil være en fordel. Om du har jern i stevn, kan du også sette baugen pent i trebrygge, og la den gå på tomgang forover til du får gjort fast. Samme om du bruker spring longside. Den har vel ikke så voldsom tomgangsfart at det skulle bli for brutalt. Det er ikke så lett når du både skal kjøre og fortøye, så kanskje en hekktruster, og fjernkontroll på begge kunne være til god hjelp og gi ekstra trygghet for deg? 

Spennende å følge deg på tur. 

Link to post
Share on other sites

Først og fremst; god bedring :-)

Dernest; tusen takk for et dønn ærlig innlegg om hvilke følelser du kjenner på ved ankomst og avgang fra havn.

Mange av oss nikker gjenkjennende til dine beskrivelser og setter pris på måte du skriver om det.

 

Jeg tror at noe din opplevelse av dette kan skyldes den oppmerksomheten som utvises til en innkommende båt i gjestehavner. Jeg merker iallfall på meg selv, at jeg synes det er spennende å se på båter som skal legge til og oppmerksomheten dras mot dette. Uansett om båten som kommer inn har en  dreven og flink fører eller mer uerfaren, så synes jeg det er lærerikt å se hvordan andre løser oppgaven i forhold til kort avstand til andre båter, vind-, strømforhold og hvorvidt man er alene eller har god hjelp fra flinke matroser. Jeg forsøker også å hjelpe når jeg ser at dette er ønsket og /eller nødvendig.

 

Akkurat denne oppmerksomheten (innbilt eller reell) tror jeg er hovedårsaken til at jeg fortsatt har litt høy puls i disse situasjonene selv om jeg etterhvert føler å ha fått en viss kontroll. Det er antagelig noe med at "fallhøyden" øker hvis man er redd for å "mislykkes" med alles oppmerksomhet.

 

Da synes jeg det er nyttig å tenke at folk følger med fordi de synes det er litt spennende, og IKKE for at de ønsker å se meg mislykkes. Og så er det også slik at mestringsfølelsen som følger med en vellykket ankomst i litt vanskelige forhold kjennes ganske god :-).

Men det betinger jo at man tør å prøve, så jeg vil nå bare oppfordre deg til å, i større grad, utfordre deg selv.

Du sier jo selv at du lykkes 9 av 10 ganger og da er jo utgangspunktet det aller beste i form av god kontroll på egen båt.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen! Fikk en telefon fra @Solbris II som lurte på hvordan det sto til, så jeg tenkte jeg skulle oppdatere litt herfra!

 

IMG-5688.jpg.bd8b98b10ce4f40181fb1a40fb5ff525.jpg

 

Allmennstilstanden er nok ikke 100 prosent, men jeg gjør klar til å dra fra Elnesvågen om ikke så lenge. Jeg er usikker på om jeg orker å dra over Hustadvika i dag, men på webkameraet og på Barentswatch/Windy virker det overkommelig. Jeg har lyst til å ta indre lei, er det noen som har synspunkter/forslag/tips ettersom jeg jo ikke er så kjent med strekket?

 

Jeg hadde egentlig tenkt å dra tidlig i dag, men sov såpass dårlig at jeg ikke fant det forsvarlig å dra avgårde.

 

I første omgang drar jeg herfra og til Tornes og tanker, før jeg etter planen i alle fall fortsetter til Bud, der webkameraet viser ledig plass. Det blir en liten testetappe for å se hvordan formen er. Er gjesteplasser på Tornes også hvis jeg ikke føler meg bra, og det er jo knappe 25 minutter i kosefart.

 

Har ennå ikke fått e-resepten på antibiotika, viser seg at fastlegen min ikke er tilbake på jobb før i september, og vikarlegen er på ingen måte like effektiv, så jeg har bedrevet litt minikirurgi på meg selv og kuttet vekk litt daukjøtt og hard hud. :giggle: 

 

Jeg har gjort det før, så jeg vet hva jeg gjør. Såret er friskt og fint og jeg har lagt en slik pustende kompress på det, så selve ømheten og betennelsen er borte, men det skyldes nok også at jeg omtrent ikke har stått på foten de siste tre dagene...så en antibiotikakur må jeg ha. Hvis ikke vikarlegen får ut fingeren med resepten må jeg nok til en lege hvis jeg kommer meg til Kristiansund.

 

IMG-5690.jpg.088f604ebb3c7243d2191a2b3b2072ec.jpg

 

Ellers tusen takk for alle gode ord, bedringsønsker og forslag til hvordan jeg skal bli kvitt disse negative tankene.

 

Jeg er jo litt frustrert på grunn av dette, fordi det aldri har vært så ille som denne sommeren, og jeg har jo overvunnet endel større utfordringer de senere årene, for å si det slik. Og jeg har jo da heller aldri hatt noe uhell i gjestehavner eller andre havner som har ført til skader på min båt eller andre båter.

 

@Solbris IIkom for øvrig med et godt forslag som jeg ikke har tenkt på, nemlig å bare ta en rekognoseringsrunde inn i havna først, og deretter gå ut igjen (hvis det er behov for det) og så gå inn og legge seg på en passende plass. Da vet jeg jo hvordan det ser ut på innsiden. Og fendere og fortøyninger har jeg jo alltid klar uansett før jeg skal inn. Så jeg tenker jeg skal prøve den metoden.

 

Akkurat nå lurer jeg også litt på om jeg skal revurdere om jeg egentlig trenger å dra inn til Trondheim. Skal jeg si meg fornøyd med å ha kommet meg hit, eller i alle fall til Kristiansund? Det har gått en del unødvendig tid og jeg vil ikke ha dårlig tid på hjemturen, jeg har mange steder å besøke som jeg med vilje har dratt forbi.

 

Trondheim har da heller aldri vært hovedmålet, jeg har bare sagt at hvis jeg rekker helt fram dit, så skal jeg i alle fall snu der. I den grad jeg har hatt noe mål, må det ha vært å komme forbi Stad og til Møre og Romsdal. Kristiansund ville ha vært en bonus, men ikke noen by det er helt nødvendig for meg å dra om det viser seg at Hustadvika viser seg lunefull.

 

Ålesund var i så måte mer et mål for meg enn Trondheim og Kristiansund, og jeg har ikke fått sett meg skikkelig rundt i den byen ennå. De to siste ville vært "nice to have" liksom. Og jeg har jo allerede gjort meg tanker om en retur, jeg er langt fra ferdig med hverken Vestlandet, Møre og Romsdal eller Trøndelag og nordover...

 

Jeg må også innrømme at jeg nok gjorde en taktisk bommert rent værmessig ved å dra videre hit torsdag. Jeg har skrevet før at jeg ville bli i Ålesund og dra innover fjordene der hvis det var pent vær i området når jeg returnerte, for å få det unnagjort. Geirangerfjorden er nok ikke fullt så idyllisk i regnvær som i solskinn.

 

Men med bakgrunn i de værmeldingene jeg sjekket i Ålesund, så valgte jeg å dra nordover likevel. Og så viste det seg at det ble et helt nydelig vær både her og lenger sør. Og denne uka og neste uke kommer regnet...hvis jeg skal stole på værmeldingene...sukk!

 

Så jeg vurderer seriøst å besøke Bud i dag eller i morgen, deretter snu og dra over til Finnøya for eksempel, og rett og slett begynne på returen nå istedenfor til helga eller neste uke. Jeg har bare litt over seks uker igjen, og må også tenke på at Stad blir mer og mer lunefull jo nærmere vi kommer september...

 

Disse betraktningene er også gjort med tanke på at jeg for tiden ikke er i 100 prosent form og om jeg skulle få antibiotikakuren i dag eller i morgen, så tar det jo noen dager før jeg er helt topp og helt skjerpet igjen. Som aleneskipper er det kanskje da ikke den beste ideen å dra over nok et utsatt strekke? I verste fall må jeg kanskje vente til helga før jeg føler meg i god nok form til det, og da begynner dagene å rulle raskt...

 

F740B628-C370-4535-A670-83AD74EFD630.JPG.d8dfb552196a716a8a7d4059febb99c8.JPG

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt å se at du er i farts igjen!😊😊😊

Bud og Kristiansund er definitivt steder du bare må ha med deg! Trondheim not so much!

Kos deg videre og gi oss vårt daglige reisetips!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Legg ikke listen høyere en helsa tilsier... selvkirugi...😳😳😳 mangler ikke på mot...

Som flere her sier, glem de lange kjedelige fjordene...

Hustadvika er forholdsvis trygg å grei på indre lei...lag gjerne ruten på den før du begynner ...

Det er bare helt i sør at du må stikke nesen ut i havet... 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

 

 

Allmennstilstanden er nok ikke 100 prosent, men jeg gjør klar til å dra fra Elnesvågen om ikke så lenge. Jeg er usikker på om jeg orker å dra over Hustadvika i dag, men på webkameraet og på Barentswatch/Windy virker det overkommelig. Jeg har lyst til å ta indre lei, er det noen som har synspunkter/forslag/tips ettersom jeg jo ikke er så kjent med strekket?

 

 

 


Synd at du skulle bli så plaget med helsa. Skulle du bestemme deg for å ta turen over Hustadvika er indre lei absolutt å anbefale. Har noen screenshot liggende av ruta som jeg kan legge ut her til deg om du vil. Men som du sier så kan det også være fint å fortsette turen en annen gang når helsa blir bedre.

 

God bedring! :flag_bp:

 

Link to post
Share on other sites

Herrejesus!

I befippelsen/nervøsiteten glemte jeg å ta bilde, men gudene skal vite at jeg aldri kommer til å dra tilbake til Tornes!

 

Havna er trang som F, og når jeg først hadde kommet innerst inn der dieselbrygga skulle ligge, så ser jeg at den i lengde er mindre enn jeg måler over bakken!
 

Dybdemåleren viste 1,7 da det var flere meter igjen, men da jeg så sjøgresset stikke opp av sjøen, så turde jeg ikke fortsette. For en idiotisk plassering!

 

Jeg har mellom en kvart og en halv tank igjen, men vil ikke sjanse på at det er nok i tilfelle jeg må opp i fart over Hustadvika (og jeg har uansett tenkt å ta indre lei også etter Hustadvika), så jeg setter kursen mot Molde igjen for å fylle der.

 

Da prøver jeg meg på en av gjestebryggene der i natt og ser hva jeg gjør videre i morgen.

 

Det er ikke akkurat alt som har gått etter planen i år, men er det noe jeg i alle fall ikke ønsker, så er det å gå på grunn igjen!

 

Dessverre ser gjestehavna i Molde ganske full ut nå, men jeg får prøve båtlaget. 
 

I verste fall kan jeg dra til Bud, der det i alle fall er ledig plass akkurat nå.

 

Men først toppe tanken!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var på Tornes forrige veke. Låg der to dagar, sette krabbeteiner og kosa oss. Synes det er ein kjekk plass. Det gjekk inn ganske store båtar til dieselfyllinga, så djupna er ikkje noko problem for deg. Sjølve brygga til dieselfyllinga er ganske lita.  Om du synes hamna i Molde er full, så er der sikkert bra med plass  på Hjertøya i natt. 

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 4 minutter siden:

Var på Tornes forrige veke. Låg der to dagar, sette krabbeteiner og kosa oss. Synes det er ein kjekk plass. Det gjekk inn ganske store båtar til dieselfyllinga, så djupna er ikkje noko problem for deg. Sjølve brygga til dieselfyllinga er ganske lita.  Om du synes hamna i Molde er full, så er der sikkert bra med plass  på Hjertøya i natt. 

Det ble litt for spennende for meg!

 

Ifølge Velihavn skal Nautneset småbåthavn på Aukra ha diesel? Vet du om det stemmer?

Link to post
Share on other sites

Veit dessverre ikkje om det stemmer. Derimot så veit eg at Bud Småbåtforening skulle lage til dieselfylling i fjor. Veit ikkje korleis betalingsforma er der. Fann eit tlf.nr til småbåtforeninga som du ev kan prøve å ringe: 948 42 667 eller 71 26 18 47. Ring dei før du snur skauta mot Bud,  då eg ikkje er sikker på om dieselfyllinga er komen i gang enno.

 

 

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg bestemt meg for å bli liggende i natt her på Nautneset. Det er stille og idyllisk og helt nydelig vær, og jeg kjenner i tillegg at jeg ikke er i så god form som jeg trodde. Ikke noe smerter i foten, men svetter som en sil og har nok noe feber.

IMG-5711.jpg.4477556a13bb9a1127691f31cf1a7fac.jpg

 

Jeg hadde jo kjørt forbi Aukra da jeg oppdaget at det sto på velihavn at det var diesel her. Siden det er redningsselskapet som står bak nettstedet og de i tillegg har en skøyte med frivillig mannskap plassert her, så håpet jeg at opplysningene stemte. Uansett følte jeg allerede da at det var på tide å komme seg til land.

 

IMG-5714.jpg.3686b072463376b6b0d9a33aed17db66.jpg

 

Nautneset er en ganske liten havn, og siden jeg umiddelbart ikke så noe skilt om diesel, valgte jeg å fortøye i en av båsene innenfor den ytterste bølgebryteren, som er gjestebrygga. For deretter å se meg litt rundt.

IMG-5718.jpg.cec97bc904c5a2abe6b139e9b58e9e39.jpg

Oppe ved landgangen stod det at havneavgift skal betales i en kasse ved klubbhuset, så trasket jeg dit. Hørtes jo ut som om det var kontanter om å gjøre, men da jeg kom dit, så var det, i tillegg til betalingsposer, også et oppslag med Vippsnummer. Koster 150 kroner å ligge her, med strøm.

 

IMG-5723.jpg.aa6fdafdcb1fa3d9af0e9a64294800e4.jpg

Servicebygget består av et felles rom som inneholder både toalett, vaskemaskin og dusj. Og ingen myntautomater. Man vippser for bruk av dusj og vaskemaskin. Og døra var åpen, ingen kode man måtte ringe etter. Litt herlig, sjarmerende gammeldags nå i 2021... Og det var rent og pent der.

IMG-5724.jpg.84508348e4127270df88b3db6c411feb.jpg

Men noen dieselpumpe fant jeg ikke, så jeg tenkte at de kanskje har hatt det før eller at det er på den andre siden av , så jeg ruslet bort til de store kaiene der blant Mowi holder til (dette er et industriområde, så ingen butikker eller slikt å skimte), men der var det heller ikke noe.

IMG-5730.jpg.36f3f2eb822c3d2880f51504206f8d1b.jpg

Men jeg stusset over at det på oppslaget om Vippsbetaling også var nevnt diesel?

 

Da jeg var tilbake ved gjestebrygga og skulle gå ned til båten igjen, så jeg at det stod en nøkkel i den hvite "boden" som var plassert ytterst på moloen. Nysgjerrig som jeg er vridde jeg om på låsen, og voila! Inne i dette lille huset står en dieseltank og slange til å trekke ned til brygga! Jeg må nok flytte båten til utsiden av bølgebryteren, for slangen så ikke så veldig lang ut.

IMG-5734.jpg.bd14ac397a5af7c58e0ee1ecd519917b.jpg

 

Men her kommer det spesielle: Her skriver man opp telleverket og hvor mange liter man fyller og signerer, så kan man enten vippse beløpet for dieselen til samme nummer som havneleia eller ta med en giroblanlett og betale senest én måned etter fylling!

 

Noe slikt har jeg aldri sett før! Jeg har riktignok ikke så mange år bak meg som båtmann, men dette systemet virker tydeligvis bra siden de kjører det. Herlig at det finnes folk som stoler på folk og folk som viser at de kan stoles på!

IMG-5737.jpg.9f47cd2cb5ccd4bb134947e5b9e537fe.jpg

Kjenner at jeg er litt skeptisk til kvaliteten på denne dieselen, men ser på skjemaet som ligger der at det har vært fylt derfra jevnlig, senest på søndag. Jeg skal sjekke nærmere i morgen om det står noe sted hva slags diesel det er.

 

I kveld skal jeg slappe av og i morgen tidlig har jeg tenkt å bruke dusjen. Så får vi se hva jeg gjør. Sannsynligvis drar jeg ikke videre inn til Molde, men tøffer til Bud.

IMG-5742.jpg.710f0bdc3f64d2de4ac98cab74b3856e.jpg

Mobilnummeret jeg fikk til båtforeningen i Bud var dessverre feil, og det andre svarte det ikke på. Men kan sjekke ståa i morgen, for jeg tror jeg i alle fall tar en stopp der.

 

Nå skal jeg ta fram litt ost og kjeks og kose meg litt før det er natta!

 

Er forøvrig kun en annen gjestebåt her, en seilbåt fra Molde, men det ser ikke ut til å være noen om bord.

Link to post
Share on other sites

Godt å se at du er i gang @Pequod👍 Når det gjelder Bud, er det en trivelig plass. Der er butikker, og et museum som var stengt da vi var der, men kanonene kan besiktiges uansett.

Et must er å spise rødsei på,restauranten nede ved kaia.

Vi lå flere dager i Kristiansund da vi gikk der i 2016, og jeg kommer nok til å droppe Kristiansund neste gang.

Finnøya er også en trivelig havn, hvor du kan kjøpe thaimat i bua på brygga. Motormuseum er det også der.

Link to post
Share on other sites

Finnøy er et av stedene du ikke kan "misse" mens du er i nærområdet. 

Fantastisk flott. Ved motormuseet er det også utlån av sykler og tralle for transport til butikk. 

Hensyntatt benet ditt, så synes jeg du skal sørge for å være nybunkret, da det er et godt stykke til butikken. 

 

På vei sørover igjen, så vil jeg også få anbefale Onafyr. Ligger trygt på innsiden av molo longside ved flytebrygge. 

 

Nord for deg, om du kommer deg over Hustadvika, så vil jeg ikke anbefale turen inn til Trondheim. Mye finere gjesteplasser i Ålesund sentrum, men kan heller anbefale Smøla og Veiholmen. Ser skummel ut innseilingen, men er veldig godt merket.  Vel inne i havna på Veiholmen ligger du i le for alt av vær i tillegg til at det er veldig fint og kort vei til "alt".

 

 

Mvh

 

Tor Arild

 

Link to post
Share on other sites

I natt sov jeg veldig godt, men svettet tilsvarende... Målte meg ikke, men det er nok noe feber i kroppen fortsatt.

På den positive siden er det fortsatt ikke nevneverdige smerter i benet, men lukter ikke godt av såret. Heldigvis har e-resepten på antibiotika kommet!

 

Når det gjelder min såkalte "minikirurgi" så er det slik at jeg stort sett ikke har følelse i benet under ankelen, så å kutte vekk noe dødt vev og hard hud gjør meg ikke noe, jeg kjenner ingen smerter. Og jeg har vært gjennom noen amputasjoner...

 

Det som bekymrer meg litt er jo at det var slik det begynte på det andre benet, som til slutt måtte ofres. Og det såret jeg har nå er kommet på den halve tåa jeg har igjen etter at Ahus har kuttet stortåa helt, og tok tuppen av tåa ved siden av. Så det er altså igjen den tåa som det allerede er tatt et par centimeter av som trøbler.

 

Siden jeg ikke kan finne noe apotek hverken her eller i Bud, så tror jeg at jeg drar til Molde i dag. Jeg må prioritere å få hentet medisinen! Jeg vet det er et apotek i Elnesvågen, men jeg lå der så lenge at jeg egentlig ikke har lyst å ligge der igjen, pluss at jeg må opp en lang bakke for å komme dit. I Molde er det noe enklere. Og det er ikke så stor forskjell på distanse.

 

Så har jeg vel egentlig bestemt meg for at det nå er passende å snu. Det betyr at jeg dropper Hustadvika og Kristiansund denne gangen - jeg kommer uansett tilbake, og det er greit å ha noe til gode!

 

I morgen blir det dermed Bud, så antakelig Finnøy, men jeg skal uansett inn Tresfjorden før jeg er ferdig med Molde!

 

Jeg vil heller ha noen dager ekstra på returen enn å stresse ytterligere nordover fordi jeg føler at jeg må få med meg Kristiansund "i det minste". Båtlivet skal være avstressende og jeg vil ha god tid på veien hjem

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det er fornuftig at du ikkje tar turen over Hustadvika. I verste fall kan du for få landligge nokre dagar når du skal sørover igjen. Veldig mange fine plassar som heller kan brukast meir tid på. Når du startar frå Bud, kjem det mange flotte stadar på rekke og rad. Bjørnsund, Ona, Sandøy, Finnøy, Midsund. Skjøner at du har lyst til å ta turen til Tresfjorden, men det er ikkje akkurat verdens navle.... 

Ellers så er det ganske kort veg frå sentrumshamna til apotek i Molde. Litt lenger til matburikkar, dessverre, men kortare enn i Elnesvågen. Td. har Midsund, Sandøy og Vestnes kort veg til butikkar. Havna i sentrum av Molde er ikkje så lita som ho kanskje verkar. Er heilt sikker på at det vil gå bra, og tipper at der ikkje er så veldig fullt. 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 57 minutter siden:

Er det virkelig ingen i nærområdet der med bil, som kan hjelpe ham med transport til et apotek...??

 

Enig, her må det da være noen som kan hjelpe hobbykirurgen med litt medisiner så vi kan være trygge på at turen videre går i ordnede former.

 

God tur videre Pequod, ser frem til flere reiseskildringer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...