Nero II Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Så fint det blir! Skulle ønske mine barnebarn var like ivrige og målbevisste som deg da de var femten! Når det gjelder badeplattform, så ikke kjøp en stor en, båten er for liten til det. Når du gir full gass blir den slept nedi vannet, hvis du ikke har montert den så høyt at det ser rart ut når båten ligger stille. En stige til å komme seg opp er faktisk en bedre og mer praktisk løsning. Og dette har jeg lært av bitter erfaring. Link to post
mrmartin123 Svart 7.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 hei da har jeg en liten oppdatering her jeg har polert hele båten ble vedlig overasket over hvor fin 40 år gammel lakk egentlig kunne bli Link to post
enslagsgjest Svart 7.April.2021 Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 mrmartin123 skrev for 12 timer siden: 40 år gammel lakk Er den tidligere lakkert, eller det gelcoat du mener? Jeg er en slags gjest Link to post
mrmartin123 Svart 8.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 enslagsgjest skrev for 11 timer siden: Er den tidligere lakkert, eller det gelcoat du mener? det er gelcoat jeg mener Link to post
mrmartin123 Svart 28.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 (redigert) da har jeg fått satt inn litt til her er stopperen til motoren som jeg satte inn i rommet på siden av rattet nytt gulv på toalett, legger nytt gulv under toalett neste år. Redigert 28.April.2021 av mrmartin123 (see edit history) Link to post
Sturee Svart 29.April.2021 Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 Ser på bildet av monteringen av dieselvarmer at du har brukt eksospotta/lyddemperen som følger med, denne har dreneringshull og lekker altså eksos inn i båten. Hvor kritisk dette er i forhold til mengde/lekkasje ut gjennom kalesje vet jeg ikke men jeg har droppet den når jeg har installert, kullosforgiftning skal man ikke tulle med. Jeg har også kjøpt inn CO varsler, just in case ? Link to post
mrmartin123 Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Hei, når er båten ferdig og har brukt den idag på 17. mai kortesje, funket veldig bra. Det regnet når jeg kjørte, men varmeren holdt meg god å varm? Link to post
CatoN Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Aiai, så fin båten ble da gitt. Flink du :) Link to post
Campingcruisern Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Båten ble kjempefin ? Heldig du som allerede har fått din på sjøen. Lenge til vi er der enda ja ? Link to post
tom Cognac Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Det ble en NYDELIG skute Gratulerer jeg tørker ut på land....! Link to post
Sinvano Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Dette så veldig bra ut, fin båt og flott arbeid du gjør ☺️ Link to post
mrmartin123 Svart 27.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Sinvano skrev 1 time siden: Dette så veldig bra ut, fin båt og flott arbeid du gjør ☺️ tusen takk for det Link to post
SøndreSvaberg Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Nydelig! Bra jobba, du kommer veldig langt med den ståpå du viser her! Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
mrmartin123 Svart 13.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 (redigert) har blitt mange flotte turer i sommer båten har fungert fantastisk, og har nå gått 100 timer hittil i sommer, men håper det blir noen til Redigert 13.August.2021 av mrmartin123 (see edit history) Link to post
mrmartin123 Svart 10.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 har endelig fått tak i en badeplattform, jeg kjøpte den på finn av en fyr som skulle skrote en nidelv 24, så jeg fikk en bra deal. bildet fra annonsen på finn når jeg kom hjem så jeg teak planken på plattformen hadde sprekket, så jeg får se om jeg prøver å fikse det eller om jeg får tak i noe ny teak til hele plattformen men ellers så den veldig fin lite riper og bulker i selve rørene. Link to post
Fortego Svart 10.September.2021 Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Dette blir bra! godt jobbet av ungdommen! https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
mrmartin123 Svart 21.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 hei. da var jeg igang med båtpuss igjen i år står badeplattform og kabin for tur. i den anledning må hyllene under vinduet i kabin byttes og da trenger jeg jo teak, jeg fant en byggevarehandel på billingstad som solgte teak, men det er jo noe ille dyrt. også titta jeg litt på gis bort på finn også fant jeg dissa dørbladene. kan det brukes? er det heltre? kan det pusses oljes og lakkeres? Link to post
enslagsgjest Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Dører er vanligvis finér. Jeg er en slags gjest Link to post
Scalare Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Artig å følge prosjektet ditt, holder jo på med en N24 selv. De dørene har en pappkjerne og bare et tynt lag teakfinér. Du kan bruke andre treslag og beise før lakking. Jeg har ikke testet det selv enda, men har hørt at eik skal bli ganske likt teak med riktig beis. Link to post
Vidar F.H. Svart 4.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2022 Kan sikkert lime den originale planken om sprekken lukker seg helt. Rengjør godt med aceton, legg på maskeringstape rundt (vær inn i hampen nøye!), klem i PU-lim (ikke overdriv, trenger bare nok til at det så vidt tyter ut langs kanten) og sett i klem. Vent til limet har herdet fullstendig før du skjærer rent og finpusser det. PU-lim skummer opp og er noe sabla søl, derfor du skal maskere så nøye. Da slipper du et afroamerikansk arbeid av en anna verden. Ikke finn på å bruke anna lim. PU er det som gjelder når vi snakker om feite treslag som teak (mye olje inni der uansett hvor tørt det ser ut) og vann. Det du kan gjøre, om du nå er en såpass hendig fyr (eller kjenner noen med rette hendig), er å forsterke skjøten på undersiden etter at du har limt. Da lager man en "butterfly inlay" eller "bowtie inlay" (JFGI) slik at trefibrene i sløyfa går på tvers av trefibrene i planken. Altså om du bruker sløyfa som halspynt skal trefibrene peke fra skulder til skulder. :) Hvis ikke blir sløyfa like svak som planken rundt, for planken sprekker fint opp på langs av trefibrene. Blir som å klyve en vedkubbe Kjempelett om du dæljer øksa i endeveden, straks mer arbeid om du forsøker deg på å hugge på tvers. Man kapper sløyfa, plasserer den og tegner rundt. Så lager man hullet 1/2 millimeter mindre (overfres og tappjern er gode venner her) og skråskjærer kantene på sløyfa en tanke. Sauser godt med lim (PU) og klemmer inn. Et par bestemte, men vennlige kakk for å få den til å botne best mulig (ikke veldig viktig å få den helt i bunn). Så henter man ei cola og ser på at lim tørker før man sager reint og pusser. Da blir det så bra atte. Men anbefaler å se et par videoer på Youtube-akademiet før du gyver løs. Så sitter teorien før praksisen skal settes ut i livet. Og ikke skyld på meg om du blir bitt av treskalle-basillen. Jeg er laaangt nede i det kaninhullet allerede... Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
mrmartin123 Svart 5.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 Vidar F.H. skrev On 4.1.2022 at 13.38: Kan sikkert lime den originale planken om sprekken lukker seg helt. Rengjør godt med aceton, legg på maskeringstape rundt (vær inn i hampen nøye!), klem i PU-lim (ikke overdriv, trenger bare nok til at det så vidt tyter ut langs kanten) og sett i klem. Vent til limet har herdet fullstendig før du skjærer rent og finpusser det. PU-lim skummer opp og er noe sabla søl, derfor du skal maskere så nøye. Da slipper du et afroamerikansk arbeid av en anna verden. Ikke finn på å bruke anna lim. PU er det som gjelder når vi snakker om feite treslag som teak (mye olje inni der uansett hvor tørt det ser ut) og vann. Det du kan gjøre, om du nå er en såpass hendig fyr (eller kjenner noen med rette hendig), er å forsterke skjøten på undersiden etter at du har limt. Da lager man en "butterfly inlay" eller "bowtie inlay" (JFGI) slik at trefibrene i sløyfa går på tvers av trefibrene i planken. Altså om du bruker sløyfa som halspynt skal trefibrene peke fra skulder til skulder. :) Hvis ikke blir sløyfa like svak som planken rundt, for planken sprekker fint opp på langs av trefibrene. Blir som å klyve en vedkubbe Kjempelett om du dæljer øksa i endeveden, straks mer arbeid om du forsøker deg på å hugge på tvers. Man kapper sløyfa, plasserer den og tegner rundt. Så lager man hullet 1/2 millimeter mindre (overfres og tappjern er gode venner her) og skråskjærer kantene på sløyfa en tanke. Sauser godt med lim (PU) og klemmer inn. Et par bestemte, men vennlige kakk for å få den til å botne best mulig (ikke veldig viktig å få den helt i bunn). Så henter man ei cola og ser på at lim tørker før man sager reint og pusser. Da blir det så bra atte. Men anbefaler å se et par videoer på Youtube-akademiet før du gyver løs. Så sitter teorien før praksisen skal settes ut i livet. Og ikke skyld på meg om du blir bitt av treskalle-basillen. Jeg er laaangt nede i det kaninhullet allerede... det var et veldig bra forslag, men tror kanskje at den teaken ikke er til å redde Link to post
mrmartin123 Svart 5.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 fikk fri fra skolen pga corona så da måtte jeg jo benytte sjansen. så jeg har fått revet ut nesten alt innvendig i kabin. denne gangen passet jeg på å legge skruer i bokser og skrive hva som er oppi. fordi ifjord ble det et kaos etterhvert med skruer over alt. brukte litt ekstra tid, men sparer det nok igjen når jeg skal sette sammen igjen. planen er å bytte hyller på siden av senger da disse har fått vann på seg over lang tid og var helt råttne. også skal jeg trekke om på sidene og i taket. på sidene bruker jeg teppe jeg har brukt ute i båten. og i taket bruker jeg hvit skai med skumgummi Link to post
CatoN Svart 8.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 Steike bra jobb du gjør :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn