Jump to content

Pimp my boat - Draco GH korttidsprosjekt(?)


urabus

Recommended Posts

Yesss, veeeldig mye bedre akselerasjon :yesnod:

Og lavere støynivå på marsjfart, ofte lavere bensinforbruk, mer kraftoverskudd de gangene man har mye last i båten eller f.eks skal kjøre tube eller vannski.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En 2-takter på marsjfart bruker mer bensin enn 4-takter på fullt (av samme antall hk).

synes jeg høres rart ut. har hele tiden hørt at 4 takt bruker mindre bensin enn 2 takt på lave turtall mens på topp så ligger de likt

Denne kan jeg ikke la ligge uimotsagt. Sjekk denne testen som sier liter pr nautisk mil for 60 hk 2-takt mercury kontra 60 hk 4-takt mercury, der 4-takter går på 0,64l på toppturtall, mens 2-takt går på 0,66 på laveste mulige=marsjfart.

 

Så det så :cool:

Link to post
Share on other sites

Denne kan jeg ikke la ligge uimotsagt. Sjekk denne testen som sier liter pr nautisk mil for 60 hk 2-takt mercury kontra 60 hk 4-takt mercury, der 4-takter går på 0,64l på toppturtall, mens 2-takt går på 0,66 på laveste mulige=marsjfart.

 

Så det så :cool:

Skal du sammenligne disse så kan du vel ikke bruke liter pr nautiske mil.

 

Skal det bli riktig her må det jo bli pr time.

Eller så må begge gå på fullt slik at det faktisk er mulig å se hvem som bruker mest/minst pr nautisk mil.

(kommer lengst pr liter drivstoff)

 

Eller begge på marsj. Da tror jeg nok på firetakteren ja.

 

Ellers kan jeg gjerne lese testen men jeg fant den ikke umiddelbart på den linken du la fram.

 

:sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Skal du sammenligne disse så kan du vel ikke bruke liter pr nautiske mil.

 

Skal det bli riktig her må det jo bli pr time.

Eller så må begge gå på fullt slik at det faktisk er mulig å se hvem som bruker mest/minst pr nautisk mil.

(kommer lengst pr liter drivstoff)

 

Eller begge på marsj. Da tror jeg nok på firetakteren ja.

 

Ellers kan jeg gjerne lese testen men jeg fant den ikke umiddelbart på den linken du la fram.

 

:sailing:

Ser linken min ble feil, men det var den til Urabus jeg prøvde å vise til.

Poenget mitt er at for en riktig sammenligning er enten liter pr time ved samme fart eller liter pr nautisk mil (som ved biler).

 

Poenget mitt er altså at en 4-takter bruker så lite bensin at den bruker mindre på sitt tørsteste (full guffe) enn 2-takter på sitt mest økonomiske (marsj)...

Link to post
Share on other sites

-Man kan ikke bare se hen til drivstofforbruk, men ta alle elementer med i vurderingen. Det er klart at 2T bruker mer bensin, i tillegg kommer kostaden til olje også. Men forskjellen i forbruk mellom 2T og 4T er ikke så veldig stor på de fleste motorer, men enkelte merker er dog tørstere enn andre. :drink: Man får masse drivstoff for prisforskjellen mellom to -og firetakt også, hvis dette er et argument?? Jeg mener at man må se på den bruken av båt man har og kjøpe motor etter hva man selv synes er viktig. 4T har også en høyere annenhåndsverdi pr. d.d. De få fislekronene man sparer på en båtsesong med 4T er ihvertfall hva jeg vil vurdere nederst på listen over egenskaper som bør gjennomgåes ved anskaffelse av ny motor.

Jeg kjøpte 2T, hadde jeg hatt 100 gangtimer i året eller mer hadde jeg nok kjøpt 4T... :flag:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke slik at alle to taktere er billigere enn firtaktere.

E-tech 90 hk var faktisk noen tusen dyrere enn suzuki sin 90 hk.

Forskjellen i bensinforbruk mellom disse to motorene er etter det jeg forstår minimal, men går til fordel firtakteren.

E-techen bruker lite olje. Så lite at det ved normal gangtid i løpet av en sesong neppe vil bli mange kronene i forskjell på hva en bruker på olje på de to forskjellige motorene.

En må se litt på hvilke totaktere en sammenligner med firtakterne.

Tror de største forskjellene på e-techen og suzukien er vekt, støy på lave turtall - kanskje også akselerasjon.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett, jeg hadde ikke E-tech i tankene da jeg skrev dette. :blush: Oljeforbruk er det egentlig på 4T også, da den må skiftes i hht. serviceintervaller. Er spent på om det kommer flere 2T-motorer i mellomklassen i fra andre produsenter med ny teknologi, eller om de klarer etterhvert å "nå opp" med 4T når det gjelder ytelser og vekt... -Det har skjedd mye på kort tid...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Har ikkje skjedd så mykje i det siste, slit med å montere saman vinduagsrammen, som ein gong i tida vart skrudd med boltar av rustfritt og UN gjengar. Måtte sjølsagt til å borre ut eit par, men nye var ikkje å få tak i...

 

Men med litt triksing og fiksing ser det no ut til å passe...

 

Endå ein bit på plass...

p><p>  [img]<a href=http://www.strandgaten.no/baat/Uke42/DSCN3317.jpg' alt='DSCN3317.jpg'>

 

I dag, ny farge, sota glass:

DSCN3318terkel.jpg

 

No er ikkje Photoshop akkurat mi greie, brukte nok eit par-tre timar på det her (måtte lære alt undervegs..). Hadde nok vorte betre med litt fleire MPixels på orginalfotet.

 

Trur eg endar opp med tilnærma orginal farge på ekte.

 

-Står det stemplet 6F604 noe sted på forgasserne?

Står merka 6E902 JL26.

Link to post
Share on other sites

Sotet glass i vindskjermen ville jeg droppet, det er kanskje tøft, men det tar mye av sikten i gråvær og mørke.

Hallo, båten skal gå på sunnmøre, her har ikkje vi gråvêr og mørkre;P

 

Glassa er allereie montert, og vil nok gi langt betre sikt enn dei kvitfalma som var der. Meir toning enn soting vil eg seie. Er bilete ovanfor...

Link to post
Share on other sites

Både i PS og IRL:)

 

Ikkje berre halde den fin, men berre å få den fin i blå kan bli vanskeleg i blå.

 

Står eit par nylakkert båtar utanfor verkstaden, ser veldig bra ut finishen, men båtar frå 80-tallet gjer seg ikkje alltid i for sprelske fargar.

 

Dei brukte lakk frå 'Gaslur' eller 'Glasur,' logoen er ei papagøye. Nokon som har kjennskap til den?

Link to post
Share on other sites

Må ikke finne på å bruke billakk på båt :nono:

 

Jeg snakker av erfaring. (ble også utført av profesjonelle)

Hadde 75 mod Skibsplast (Rød) lakkert i nyere farge (Hvit)

kom man borti brygga med den, datt lakken av i små biter.

og det var skikkelig pent med rødt under :headbang:

 

Sikkert kvalitetsforskjell her også men billakk blir som regel for stivt for båt.

Har dog hørt om noen som har brukt lastebillakk med godt resultat.

 

Ellers synes jeg du skal bruke mest mulig likt originalfarge på en slik båt.

Den er liksom litt klassisk.

kan tenkes at den faller litt i verdi også hvis du tukler med fargen på den.

 

Jeg kan også forestille meg at en blå båt vil "forsvinne litt" i sjøen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Må ikke finne på å bruke billakk på båt :nono:

Har dog hørt om noen som har brukt lastebillakk med godt resultat.

Er i hovudsak tungtransport som blir lakkert der eg har spurd, men dei hadde lakkert båtar òg. Stoore båtar

Ellers synes jeg du skal bruke mest mulig likt originalfarge på en slik båt.

Den er liksom litt klassisk.

kan tenkes at den faller litt i verdi også hvis du tukler med fargen på den.

 

Jeg kan også forestille meg at en blå båt vil "forsvinne litt" i sjøen.

Enig.

 

Komt 20 centi snø her no, så på tida å få prosjektet innom hus. Brrr..

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg brukte Jotun Hardtop da jeg lakkerte min 14" for 9 år siden. Brukte sprøyte og kompressor og tynnet mye. Gjorde dette hjemme i garasjen. Begynner å bli litt slitt i hjørner nå, men holder forsatt ganske bra.

 

Fred Ivar

Den brukte jeg også etterpå på samme skibsplasten.

Det satt ja :yesnod:

 

Påførte det med skummgummirulle

Ble ikke allerværst.

Men ikke sprøytefinish selvfølgelig.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...