Helge Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Men ein har vel igjen på andre områder enn berre toppfart med større motor.Yesss, veeeldig mye bedre akselerasjon Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Yesss, veeeldig mye bedre akselerasjon Og lavere støynivå på marsjfart, ofte lavere bensinforbruk, mer kraftoverskudd de gangene man har mye last i båten eller f.eks skal kjøre tube eller vannski. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 En 2-takter på marsjfart bruker mer bensin enn 4-takter på fullt (av samme antall hk). synes jeg høres rart ut. har hele tiden hørt at 4 takt bruker mindre bensin enn 2 takt på lave turtall mens på topp så ligger de likt Denne kan jeg ikke la ligge uimotsagt. Sjekk denne testen som sier liter pr nautisk mil for 60 hk 2-takt mercury kontra 60 hk 4-takt mercury, der 4-takter går på 0,64l på toppturtall, mens 2-takt går på 0,66 på laveste mulige=marsjfart. Så det så Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 5.November.2005 Del på Facebook Svart 5.November.2005 Denne kan jeg ikke la ligge uimotsagt. Sjekk denne testen som sier liter pr nautisk mil for 60 hk 2-takt mercury kontra 60 hk 4-takt mercury, der 4-takter går på 0,64l på toppturtall, mens 2-takt går på 0,66 på laveste mulige=marsjfart. Så det så Skal du sammenligne disse så kan du vel ikke bruke liter pr nautiske mil. Skal det bli riktig her må det jo bli pr time. Eller så må begge gå på fullt slik at det faktisk er mulig å se hvem som bruker mest/minst pr nautisk mil. (kommer lengst pr liter drivstoff) Eller begge på marsj. Da tror jeg nok på firetakteren ja. Ellers kan jeg gjerne lese testen men jeg fant den ikke umiddelbart på den linken du la fram. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
urabus Svart 6.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2005 Står eitkvart her..: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...97?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
urabus Svart 6.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2005 fra 2002 ser eg no, har vel skjedd ein del på t0-tre år Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Skal du sammenligne disse så kan du vel ikke bruke liter pr nautiske mil. Skal det bli riktig her må det jo bli pr time. Eller så må begge gå på fullt slik at det faktisk er mulig å se hvem som bruker mest/minst pr nautisk mil. (kommer lengst pr liter drivstoff) Eller begge på marsj. Da tror jeg nok på firetakteren ja. Ellers kan jeg gjerne lese testen men jeg fant den ikke umiddelbart på den linken du la fram. Ser linken min ble feil, men det var den til Urabus jeg prøvde å vise til. Poenget mitt er at for en riktig sammenligning er enten liter pr time ved samme fart eller liter pr nautisk mil (som ved biler). Poenget mitt er altså at en 4-takter bruker så lite bensin at den bruker mindre på sitt tørsteste (full guffe) enn 2-takter på sitt mest økonomiske (marsj)... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 -Man kan ikke bare se hen til drivstofforbruk, men ta alle elementer med i vurderingen. Det er klart at 2T bruker mer bensin, i tillegg kommer kostaden til olje også. Men forskjellen i forbruk mellom 2T og 4T er ikke så veldig stor på de fleste motorer, men enkelte merker er dog tørstere enn andre. Man får masse drivstoff for prisforskjellen mellom to -og firetakt også, hvis dette er et argument?? Jeg mener at man må se på den bruken av båt man har og kjøpe motor etter hva man selv synes er viktig. 4T har også en høyere annenhåndsverdi pr. d.d. De få fislekronene man sparer på en båtsesong med 4T er ihvertfall hva jeg vil vurdere nederst på listen over egenskaper som bør gjennomgåes ved anskaffelse av ny motor. Jeg kjøpte 2T, hadde jeg hatt 100 gangtimer i året eller mer hadde jeg nok kjøpt 4T... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Det er ikke slik at alle to taktere er billigere enn firtaktere. E-tech 90 hk var faktisk noen tusen dyrere enn suzuki sin 90 hk. Forskjellen i bensinforbruk mellom disse to motorene er etter det jeg forstår minimal, men går til fordel firtakteren. E-techen bruker lite olje. Så lite at det ved normal gangtid i løpet av en sesong neppe vil bli mange kronene i forskjell på hva en bruker på olje på de to forskjellige motorene. En må se litt på hvilke totaktere en sammenligner med firtakterne. Tror de største forskjellene på e-techen og suzukien er vekt, støy på lave turtall - kanskje også akselerasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Du har helt rett, jeg hadde ikke E-tech i tankene da jeg skrev dette. Oljeforbruk er det egentlig på 4T også, da den må skiftes i hht. serviceintervaller. Er spent på om det kommer flere 2T-motorer i mellomklassen i fra andre produsenter med ny teknologi, eller om de klarer etterhvert å "nå opp" med 4T når det gjelder ytelser og vekt... -Det har skjedd mye på kort tid... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
urabus Svart 13.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2005 Har ikkje skjedd så mykje i det siste, slit med å montere saman vinduagsrammen, som ein gong i tida vart skrudd med boltar av rustfritt og UN gjengar. Måtte sjølsagt til å borre ut eit par, men nye var ikkje å få tak i... Men med litt triksing og fiksing ser det no ut til å passe... Endå ein bit på plass... http://www.strandgaten.no/baat/Uke42/DSCN3317.jpg' alt='DSCN3317.jpg'> I dag, ny farge, sota glass: No er ikkje Photoshop akkurat mi greie, brukte nok eit par-tre timar på det her (måtte lære alt undervegs..). Hadde nok vorte betre med litt fleire MPixels på orginalfotet. Trur eg endar opp med tilnærma orginal farge på ekte. -Står det stemplet 6F604 noe sted på forgasserne? Står merka 6E902 JL26. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 Skal du sprøyte lakkere ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
urabus Svart 13.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2005 Skal du sprøyte lakkere ? Har sjølvsagt mest lyst til det, har fått eit tilbod på 5k,- berre for lakk og lakkering. Synes det var i overkant, er jo ikkje mange timane med arbeid. Skal sjekke litt med diverse kontakter før eg gjer noko. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 5k syntes jeg var en bra pris hvis han tar finpussen før Devilbissen fyres opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
urabus Svart 13.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2005 Prisen forutsatte at eg leverte den inn ferdig pussa, klar til lakkering....5k inkludert litt sparkel og finpuss er vel ingen upris nei...Kan vere vi misforstod einannan, må vel avklare detaljane før eg tek eit endeleg standpunkt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 Sotet glass i vindskjermen ville jeg droppet, det er kanskje tøft, men det tar mye av sikten i gråvær og mørke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
urabus Svart 13.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2005 Sotet glass i vindskjermen ville jeg droppet, det er kanskje tøft, men det tar mye av sikten i gråvær og mørke. Hallo, båten skal gå på sunnmøre, her har ikkje vi gråvêr og mørkre;P Glassa er allereie montert, og vil nok gi langt betre sikt enn dei kvitfalma som var der. Meir toning enn soting vil eg seie. Er bilete ovanfor... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 Ok, trodde du hadde ordnet vindskjermen også i Photoshop Leste nok ikke ordentlig. Støtter deg ellers hvis det er så at du vil har tilnærmet original farge på båten. Den blå kan bli vanskelig å holde pen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
urabus Svart 13.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2005 Både i PS og IRL:) Ikkje berre halde den fin, men berre å få den fin i blå kan bli vanskeleg i blå. Står eit par nylakkert båtar utanfor verkstaden, ser veldig bra ut finishen, men båtar frå 80-tallet gjer seg ikkje alltid i for sprelske fargar. Dei brukte lakk frå 'Gaslur' eller 'Glasur,' logoen er ei papagøye. Nokon som har kjennskap til den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 Ja, det er ordentlig bra lakk som brukes bla av GM hvis jeg husker riktig. Husk at en ordentlig lakkerer er verdt sin egen vekt i gull og er han særriøs ;) så insisterer han på siste hånd på slipemaskinen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Lakkerte en speedbåt for noen år siden, husker at jeg var innom Faannessen i Bergen og kjøpte den beste 2-komponents-båtlakken. Den fikken en litt mer grov/kornete overflate enn tradisjonell billakk, men til gjengjeld tålte all røff behandling... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 Må ikke finne på å bruke billakk på båt :nono: Jeg snakker av erfaring. (ble også utført av profesjonelle) Hadde 75 mod Skibsplast (Rød) lakkert i nyere farge (Hvit) kom man borti brygga med den, datt lakken av i små biter. og det var skikkelig pent med rødt under Sikkert kvalitetsforskjell her også men billakk blir som regel for stivt for båt. Har dog hørt om noen som har brukt lastebillakk med godt resultat. Ellers synes jeg du skal bruke mest mulig likt originalfarge på en slik båt. Den er liksom litt klassisk. kan tenkes at den faller litt i verdi også hvis du tukler med fargen på den. Jeg kan også forestille meg at en blå båt vil "forsvinne litt" i sjøen. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
urabus Svart 16.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2005 Må ikke finne på å bruke billakk på båt :nono: Har dog hørt om noen som har brukt lastebillakk med godt resultat. Er i hovudsak tungtransport som blir lakkert der eg har spurd, men dei hadde lakkert båtar òg. Stoore båtar Ellers synes jeg du skal bruke mest mulig likt originalfarge på en slik båt. Den er liksom litt klassisk. kan tenkes at den faller litt i verdi også hvis du tukler med fargen på den. Jeg kan også forestille meg at en blå båt vil "forsvinne litt" i sjøen. Enig. Komt 20 centi snø her no, så på tida å få prosjektet innom hus. Brrr.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Hei Jeg brukte Jotun Hardtop da jeg lakkerte min 14" for 9 år siden. Brukte sprøyte og kompressor og tynnet mye. Gjorde dette hjemme i garasjen. Begynner å bli litt slitt i hjørner nå, men holder forsatt ganske bra. Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 Hei Jeg brukte Jotun Hardtop da jeg lakkerte min 14" for 9 år siden. Brukte sprøyte og kompressor og tynnet mye. Gjorde dette hjemme i garasjen. Begynner å bli litt slitt i hjørner nå, men holder forsatt ganske bra. Fred Ivar Den brukte jeg også etterpå på samme skibsplasten.Det satt ja Påførte det med skummgummirulle Ble ikke allerværst. Men ikke sprøytefinish selvfølgelig. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.