Jump to content

Pimp my boat - Draco GH korttidsprosjekt(?)


urabus

Recommended Posts

Her inne er mange engasjerte sjeler må eg seie:) Og bra er jo det, altfor mange tulleforum rundt omkring som det aldri kjem noko særleg vettug frå.

 

Men då skulle alle fakta vere på bordet snart; motoren står stempla med "1996," og ikkje nokon bokstavkode for årstall,av typen 6r6 - 40QE, den har to sylindrar og ein spole på chokesjeldet. Er denne spolen tenkt til elektrisk betjent choke?

Link to post
Share on other sites

Ja, den er nok det. ser også at det sitter igjen et plast mellomstykke i fra en Yamaha 703 kontrollboks i båten. Denne skal ha en vippebryter i bakkant som betjener denne.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Men då skulle alle fakta vere på bordet snart; motoren står stempla med "1996," og ikkje nokon bokstavkode for årstall,av typen 6r6 - 40QE, den har to sylindrar og ein spole på chokesjeldet. Er denne spolen tenkt til elektrisk betjent choke?

Den bokstaven jeg pratet om er ganske vanskelig å se.

Den er slått inn i metallet i et av hjørnene på platen med serienummeret.

for eksempel står det en F på 1989 modell Yamaha motorer og J på 1986 modeller.

Noen ganger må man nesten vite hvilken bokstav man ser etter for å se det.

 

Hvor står står det stemplet 1996 da?

Kan det være på en utskiftet frostplugg som ble laget i 1996?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Joda, Yamaha 703.

 

Bilde

 

Men ingen plass til vippebryter. Safety switch og tenning/starter -lås. Har blitt fortald at den grøne ledninga skal vere på turtellar. Kan det stemme? Noko dokumentasjon å oppdrive på det her?

 

Bilde

 

Merkeskilt:

 

Bilde

 

Men om fjernar restane av kalesja som nokon har slengt frå seg over motor, er det eit skilt til på andre sida:

 

Bilde

 

x passar bra på -96.

 

Uklart bilete feil veg...men det er choke-spolen til høgre då, og to forgassarar. Er vel best å ikkje tukle for mykje med oppsettet på desse...

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Da jeg skifte vinduer (foran) på min draco 17, kjøpte jeg lexan fra en lokal glassmester. Leverte inn de gamle til han og fikk nye ferdig tilskåret tilbake. Betalte 1400,- som ikke er så verst med tanke på at frontglassene i draco 17 er digre :cheers:

Siden du har rette vindusflater, ikke buede/bøyde, håper jeg du valgte ripefri Lexan. Den koster litt mer enn vanlig Lexan, men tåler MYE mer uten at de blir stygge/får riper.
Link to post
Share on other sites

Det var alt veritas hadde seie. 37kW utgjer vel 50hk. Hadde 24knops, målt med ekkoloddd, med 40hk, så 10hk til vil gi meg 10 knop til...? høres mykje ut. Men no veit ikkje eg kva propell som står på, og kva turtall den ligg på. Tenkte koble til turteller no etterkvart. Nokon som har ein til salgs?

10 knop til med 10 Hk når du får 24 knop med 40 høres alt for mye ut. Jeg vil tro at du får maks 5 til 6 knop ekstra til ca 30 knop ved å øke fra 40 til 50 hk. Fartsøkningen er som regel klart mindre enn lineært med hestekreftene på en båt som allerede planer med den minste motoren.

 

Ellers så båten/prosjektet moro ut :yesnod: Jeg er selv godt i gang med en 1979 Sunwin med 40 Hk Yamaha 1980 (øverste av de to båtene i bildet mitt)

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt riktig, nøkkel trykkes inn for aktivering av choke. :blush::blush: Blå leder i 7/10pin kabel skal gå til spolen, svart fra spolen til gods.. X=1996. Grønn leder = signal til turteller, svart= jord av instrumentet og gul til eventuell belysning av instrumentet over bryter. ( Tatt fra koblingsskjemaet til E40JE) Er det 7 eller 10pinner i kabelen ifra fjernkontrollboksen?

-Står det stemplet 6F604 noe sted på forgasserne?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Choke??? Vippebryter??? Hm..nei. Her tror jeg du må ha nøkkel i tenningslåsen og vri om til start samtidig som du dytter inn nøkkelen som igjen trigger magneten på choken...

På min 703 kontroll fra rundt 92 er det vippebryter, de må ha byttet til nøkkelbryter like etter det.

 

10 knop til med 10 Hk når du får 24 knop med 40 høres alt for mye ut. Jeg vil tro at du får maks 5 til 6 knop ekstra til ca 30 knop ved å øke fra 40 til 50 hk. Fartsøkningen er som regel klart mindre enn lineært med hestekreftene på en båt som allerede planer med den minste motoren.

 

Stort sett så stemmer dette , men av og til kan man få større fartsøkning , dersom f.eks båten planer tungt i vannet , og båten løfter seg mer ut av vannet med større motor.

 

Den gule ledninger gir forresten 12V til turtelleren, noe den trenger for å fungere. Egen ledning til belysningen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

-ser ut til at det uansett er et potensiale i dette skroget her, velg ihvertfall et hardt glatt bunnstoff slik at friksjonen blir minst mulig. Powertrim vil også utgjøre noe i fra den du har idag, som Ivar skriver er fart avhengig av at du får løftet mye av skoget ut av vannet. Motorkoden er 6E9 som gir en motor som er lik E40JWH (E40JE - elstart).. mener at du splitter den gule lederen i fra fjernkontrollen over bryter og inn til blå leder på instrument hvis du har origialinstrument for belysning...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

... og GH skrogene er notorisk kjent for å gå litt "på nesa" , og tåler ikke for mye vekt foran for å gjøre bra fart. Som Rago63 sier, powertrim er viktig for å få det beste ut av skroget.

Kjenner 3 som har hatt GH15, med hhv. 30, 60 og 90hk, men vet ikke hva slags fart de oppnådde.

Skulle jeg selv kjøpt motor til en slik , så ville jeg nok gått for rundt 60hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En mulighet er også å montere Roca-rails på steglistene i skroget for å få bedre løft :smash: , ser at det bare er et sett med steglister på dette skroget. Dette vil også gjøre at båten sitter bedre i svinger. Link: http://www.batmagasinet.no/batutstyr/wic/64035.htm og

http://www.wic.no/news_article.html?news_a...id=12&bind@0=12

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

På min 703 kontroll fra rundt 92 er det vippebryter, de må ha byttet til nøkkelbryter like etter det.

 

 

 

Stort sett så stemmer dette , men av og til kan man få større fartsøkning , dersom f.eks båten planer tungt i vannet , og båten løfter seg mer ut av vannet med større motor.

I tillegg til dette har propellvalg veldig mye å si :yesnod:

Hvis du får 10 hk mer i tillegg til riktig propell er det nok langtfra umulig med 10 knops økning

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Mange synspunkt her no...

 

(..)f.eks båten planer tungt i vannet , og båten løfter seg mer ut av vannet med større motor.

Korleis definerar du "planer tungt"? At den ligg djupt berre? Og etter kva referanse?

 

 

-ser ut til at det uansett er et potensiale i dette skroget her, velg ihvertfall et hardt glatt bunnstoff slik at friksjonen blir minst mulig

Tenkte smøre den med sjølvpolerande, forstått det slik at dette er enkelt å vedlikehalde. Blir vel frå Jotun sin serie(nonstop?).

 

... og GH skrogene er notorisk kjent for å gå litt "på nesa" , og tåler ikke for mye vekt foran for å gjøre bra fart. Som Rago63 sier, powertrim er viktig for å få det beste ut av skroget.

Akkurat i det den skal til å plane, så løftar den baugen kraftig, ikkje anna enn himmel å sjå ut glaset.

Lurte derfor på om vektfordelinga var litt dårlig, men det er jo veldig lite vekt å fordele ombord, bortsett frå bensin, batteri og litt småtjafs som ligg i aktre stuerom. Men med powertrim vil ein vel kunne betre dette?

Og det vil verke negativt på toppfarta med meir vekt framover?

 

No kom eg på at skroget hadde tatt inn omlag 50-60-70 liter vatn, det skapar gjerne litt ubalanse. Nokon som har eigna utstyr å overvake dette på?

 

En mulighet er også å montere Roca-rails på steglistene i skroget for å få bedre løft(..)

Men eit sett av desse vil kanskje hjelpe på også då. Nokon som har prøvde Roca-rail med positiv erfaring?

 

Hvis du får 10 hk mer i tillegg til riktig propell er det nok langtfra umulig med 10 knops økning

No er båten godkjent for 50hk, men kva innber denne godkjenninga? Er det kun for at produsenten skal seie frå seg skyld om du bryt denne grensa, eller er det andre som vil bry seg?(forsikring f.eks)

 

Korleis er forskjellen på 2 og 4 takt i det marine landskap? Har noko erfaring frå motorsyklar med desse motorteknikkane, men vil ein merke noko av det same off-shore, gassrespons, turtall, momentkurve osv..?

 

Og kva vil vekta på motor bety? Yamahaen er 67kg, og ein 4taktar 50hk ligg på rundt 100 ser eg, og litt tyngre vert det vel for kvar ponny meir...

Link to post
Share on other sites

Korleis definerar du "planer tungt"? At den ligg djupt berre? Og etter kva referanse?

 

Og det vil verke negativt på toppfarta med meir vekt framover?

 

Korleis er forskjellen på 2 og 4 takt i det marine landskap? Har noko erfaring frå motorsyklar med desse motorteknikkane, men vil ein merke noko av det same off-shore, gassrespons, turtall, momentkurve osv..?

 

Og kva vil vekta på motor bety? Yamahaen er 67kg, og ein 4taktar 50hk ligg på rundt 100 ser eg, og litt tyngre vert det vel for kvar ponny meir...

Plane tungt vil nok bety at hekken ligger dypt, baugen "står rett opp", dette vil vise seg i store bølger som betyr liten fart. Jo større fart, jo mindre hekksjø...

 

Toppfart på en planende båt betyr så mye vekt som mulig i hekken, da det blir minst mulig av skroget som er i kontakt med sjøen, for kontakt med sjø=stor motstand. Men dersom skroget "ikke er nedpå" er det værre å styre da...

 

2-takter er lettere og billigere, 4-takter tyngre, bedre dreiemoment og stillere, samt bruker mindre olje og bensin. En 2-takter på marsjfart bruker mer bensin enn 4-takter på fullt (av samme antall hk). jo mer tyngde på hekken betyr høyere planingsterskel, men samtidig er det bedre dreiemoment, så kanskje ikke forskjellen blir så stor..?

Link to post
Share on other sites

Det som sikkert menes er så lite vekt som mulig, men mesteparten av den aktuelle vekt fordelt aktenfor tvers.. -tror nok ikke du noengang vil oppleve at kun undervannshuset på motoren er i vannet på denne båten - uansett motor.... Roca forbedrer styreegenskapene vesentlig - også ved sakte fart på en kjølløs båt. Har dette selv på Rana 480 Fisk, fikk bedre løft og mye bedre styreegenskaper - synes også at det ble litt bedre aks -

 

4-takt har fremdeles noe å hente i forhold til 2-takt på alle former for ytelser, unntatt støy og bensinforbruk. De begynner å komme seg når det gjelder vekt. Valgte 2-takt selv i år,:yesnod::yesnod: basert på vekt, vedlikehold og bruk -- så dette må den enkelte selv vurdere hvilke egenskaper som er av betydning for båtlivet. Det er uansett masse gode motorer å velge i mellom på 4-takt, 2-takt i den klassen som er aktuell for deg blir vel noe innstrupt i løpet av 2006 med de nye carb-kravene.

 

70l vann? Mellom inneliner og skrog? -:eek: Var dette på grunn av skaden i baugen? Dette bør du sjekke nærmere om hva årsaken til dette kan være.. Normalt er det en tappeplugg som åpnes ved ilandsetting for å sjekke dette, litt vann pga kondens etc. er normalt hvis ikke skroget er skumfylt i mellom bunn og innerliner. Så vidt jeg vet er det ingen systemer som kan overvåke dette på en rimelig, enkel og pålitelig måte.

 

-Ingen motor i dag på 50hk eller mer uten PT&T-

 

Brukte nonstop på gamlebåten , synes den var helt OK. Fin å jobbe med. :smash:

 

Maks motor godkjent for båt kan nok i enkelte tilfeller avvikes litt med positivt resultat, er enig med synspunktet på at 60 hk er passe på denne båten. Det er bedre å ha litt å gå på når det er mange ombord i båten. Noen hevder at man kan få problemer/avkortning ved skadeoppgjør i forsikringssaker hvis man overstiger grensen for godkjenningen. Dette står i vilkårene for polisen, men jeg har enda ikke hørt om noen som har vært utsatt for dette.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Stort sett så stemmer dette , men av og til kan man få større fartsøkning , dersom f.eks båten planer tungt i vannet , og båten løfter seg mer ut av vannet med større motor.

Ja hvis båten løfter seg betydelig mer ut av vannet.... noe jeg vil tro at en såpass liten og lett båt ikke gjør når den allerede gjør 24 knop.

 

På min 22" daycruiser ga 115 Hk ca 35 knop. Lineær økning av fart med hestekrefter skulle da gi 43 knop med 140 Hk. Jeg fikk imidlertid kun 38 hvilket betyr at jeg fikk langt mindre enn halvparten ut av de ekstra hestekreftene enn de 115 første (nesten bare 1/3).

 

På båten i denne tråden ville nok uttellingen av ekstra hestekrefter blitt klart bedre enn på min største båt. Men likevel, lineær økning ville tilsi ca 6 knop ekstra og om ikke båten planer "tungt" med den minste motoren eller går tungt pga ugunstig propell vil man få mindre enn lineært igjen for mer hestekrefter. Erfaringene mine er imidlertid at en liten 15 foter ikke planer "tungt" i 24 knop.

Link to post
Share on other sites

Akkurat i det den skal til å plane, så løftar den baugen kraftig, ikkje anna enn himmel å sjå ut glaset.

Dette kan være det som kalles planingsterskel.

Det er mange båter som løfter seg høyt før den legger seg ned

 

Og det vil verke negativt på toppfarta med meir vekt framover?

Ikke nødvendigvis. Det er noe som må prøves fram på hver båt

 

No kom eg på at skroget hadde tatt inn omlag 50-60-70 liter vatn, det skapar gjerne litt ubalanse.Dette kan jo ha endel å si for toppfarten og at den eventuellt ligger tungt bak.

Vi snakker jo om 60-70 kg ekstra vekt her

 

No er båten godkjent for 50hk, men kva innber denne godkjenninga? Er det kun for at produsenten skal seie frå seg skyld om du bryt denne grensa, eller er det andre som vil bry seg?(forsikring f.eks)

denne gjelder (for jeg regner med at du mener Veritas godkjenningen) at båten skal tåle å bli kjørt på alle måter med maks motor. Du skal for eksempel kunne ratte fullt over med full gass uten at det skal skje noe farlig. Så hvis du setter på større motor enn godkjent må du kanskje slakke av i svingene og passe litt ekstra på at styringen er intakt

 

En 2-takter på marsjfart bruker mer bensin enn 4-takter på fullt (av samme antall hk).

synes jeg høres rart ut. har hele tiden hørt at 4 takt bruker mindre bensin enn 2 takt på lave turtall mens på topp så ligger de likt

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

På min 22" daycruiser ga 115 Hk ca 35 knop. Lineær økning av fart med hestekrefter skulle da gi 43 knop med 140 Hk. Jeg fikk imidlertid kun 38

sqrt(140/115)x35=38,6knop

 

Så det stemmer veldig bra...

 

Men ein har vel igjen på andre områder enn berre toppfart med større motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...