Jump to content

Hva er det jeg kan ha kjørt på her?


Mastiff

Recommended Posts

Simultanposting... Da er det nok L jeg har, for hvis du ser på bildet jeg la inn, så slutter vel motordekslene omtrent på høyde med bunnen av motorfestet.

 

Link to post

Generelt sett har vel båter fra 20 fot og nedover L og fra 21 fot og oppover X. Men ingen regel uten unntak.

Kommer litt jo på vinkelen på V-bunnen og båtens bredde. Og noen båter ligger med motoren dypt i vannet, mens andre har den høyere (som jo kan være bedre). Jeg syns ikke noe særlig om at motoren nesten forsvinner ned i vannet når det står 1-2 mann på hekken.

Hvis det er flest X til salgs så har du kanskje flaks, og det er antagelig en forklaring. Nemlig at L er mest etterspurt.

Edited by Teerex
Link to post

Ja du har dyyyp V-bunn, iallefall dypere enn denne Antares 6.80 som har DF140 med L stamme.

Så ingen regel uten unntak altså.

Forøvrig jeg som monterte begge motorene på denne i 2016 :giggle:

 

 

antares680.jpg

 

antares680_2.jpg.a4bc6b1d85b366d377ec1b1db6aa4834.jpg

Edited by Teerex
Link to post

Nødmotor eller dorgemotor? :wink: Og motoren jeg har motoren ett hakk høyere enn på bildet, og da må den tiltes helt ned for ikke å trekke luft. Når jeg en gang skal ha en ny motor (planen er en nyere 200 når jeg pensjonerer meg om sju år...), så skal jeg ha den hakket lengre, tror jeg.

 

Link to post

Antagelig mest dorgemotor :smiley:

 

Fort gjort å få motoren et hakk lengre ned. Iallefall hvis den er montert med de nederste mutrene på utsiden av båten. Og det ser jeg jo at du har.

Den trekker jo lettere luft med 3-blads propell enn med 4 blad.

Edited by Teerex
Link to post
Posted (edited)

Jeg hevet den faktisk i høst. Sånn som den var, var altfor mye av motoren i nedivannet i øverste tiliting, når den ligger ved brygga. Det gror som bare f... her, uansett drevspray. Men selv da den var et hakk lenger ned, gikk den best på nederste/innerste tilting. Bare rett fram på flatt hav var det noen vits i å tilte den noe oppover, og da vant jeg bare 1-2 knop. Så det er ikke noe stort problem for meg. Jeg måtte nok hatt motorheis hvis jeg skulle fått den helt hundre prosent riktig tiltet i nedre stilling og samtidig stort sett over vannflaten.

 

Edit: Og ny firebladers er på vei, jeg fant en kliss lik og lite brukt en på Finn til en tusenlapp, så rundt 700 mindre enn nyprisen. Merkelig nok kommer den fra Hønefoss... De kjører visst skarpe svinger på Randsfjorden også! :giggle:

 

Edited by Mastiff
Link to post

Jeg tør ikke kjøre med stålpropell, det er litt for stor fare for å drive borti noen steiner ved brygga når jeg legger til i vind. Jeg tok en propell på den forrige båten med det, og jeg er redd det da ville skadet propellakselen.

 

Og dessuten må jeg da dope ned motoren min, for X7 er vel beregnet på opp til 115 hk? :lol:

Link to post

Det er nok ingen spesielle effektbegrensninger for X7. Den er naturligvis mye sterkere enn en tilsvarende alupropell :-)

Men den passer jo ikke til 150-hesterne, eller f.eks. Optimax/Verado 135/150/175/200, siden de har større undervannshus enn våre små 115/140-hestere med medium undervannshus (også ofte kalt V4 lower unit/gearcase) :smiley: Altså 4,25" istedenfor 4,75" på storingene (med såkalt V6 gearcase).

 

Mercurys sterkeste motor med medium undervannshus er forøvrig Optimax 125 og F115 Pro XS som har noen hester mere enn min. Men Suzuki har altså medium undervannshus også for 140-hesteren, siden det jo stort sett er samme motor som 90/100/115-hesteren basert på ca. samme motorblokk.

 

Min 115 hk finnes jo også i såkalt CT-utgave (Command Thrust) med samme store undervannshus som f.eks. 150-hesteren. Men det har lite eller ingenting for seg på en så lett båt som min. Dyrere og tyngre propell blir det også.

Men for din båt derimot hadde det nok vært tingen. Bedre skyv i frasparket for en større og mere tungdreven båt.

Edited by Teerex
Link to post

Når du skal pensjonere deg så må det jo bli en Mercury F175/200 3,4 liter V6 på båten.

Mye krefter og godlåt :smiley: 

Eller hvorfor ikke smelle til med en Mercury F200 4,6 liter V8. Veier bare 230 kg så det blir perfekt :smiley:

Ja litt mere med X stamme da.

 

proxs-v8-200.jpg.09baed409036b8412748bbb1775d3e23.jpg

Link to post

Jeg liker jo Suzuki veldig godt fordi de ikke har den fordømte regreima, så jeg kan ta alle sørvisene selv... :giggle: Bytte av regreim er ikke noe jeg ville tatt sjansen på, jeg har erfaring med puslespill som er satt galt sammen fra før av!

 

Link to post

Mercury har heller ingen regreim. Og er jo spesielt designet for enkle servicer.

Motoren min er så enkel at selv mor kan greie det :smiley: Ingen ventilsjekk/justering er det heller nødvendig å tenke på.

Permanent avtapningsstuss for motoroljen, bare å sette på en slange. Ikkeno oljeplugg, pakning eller søl. Samme gjelder oljefilteret med egen oppsamlingskopp under og dreneringsslange for å unngå søl. Og alt er så lett tilgjengelig under dekselet.

 

Regreim er det ikke mange som driver på med i våre dager. Stort sett kun Yamaha :smiley:

Iallefall når det kommer til motorer over 50-60 hk.

Edited by Teerex
Link to post

Å, jeg trodde faktisk at det bare var Suzuki som kjørte selvjusterende kjede. Men da er det jo en annen sak. Da er virkelig utvalget mye større om sju år! Jeg har aldri forstått innfringen av regreim i biler heller, kjedet varte jo alltid hele motores levetid. For hvis det gikk av, var ikke motoren i live lenger... :lol:

Link to post

Jeg har hatt Honda og Suzuki påhenger med regreim, og har hatt Honda og har Mercury med kjede. Og E-tec, da slipper man jo å tenke på slikt :smiley:

Nå må det jo sies at å skifte regreim ikke er uoverkommelig på de fleste rekkemotorer med enkel kamaksel iallefall.

Men vil man slippe så kan man slippe, så da slipper vi iallefall det nå da.

 

Regreim på bilmotorer var vel en rimelig, stillegående og enkel løsning for bilprodusentene da det ble mulig.

Ble vanlig fra 70-tallet og utover, men Pontiac var faktisk først ute i 1959 med en rekkesekser med regreim.

Som vanlig var det amerikanerne som var først igjen som med så mye annet :smiley:

VW og Audi var også relativt tidlig ute på 70-tallet.

Det genererte vel ekstra inntekter til verkstedene, for å si det mildt. Både mht. bytte av reim, og salg av nye motorer til de som slurvet med bytteintervallene og fikk havari :giggle: 

Noen motorer tåler riktignok et regreimbrudd, men ikke majoriteten såvidt jeg vet. Jeg opplevde aldri regreimbrudd heldigvis. Nå kjører jeg uten hverken reim eller kjede (nei ikke elbil riktig enda).

Edited by Teerex
Link to post
Posted (edited)

Hva annet enn elbil kjører uten reim og kjede? Ellers hadde jeg en Olds fra 70-tallet, og den hadde kjede, solid som f... Dessverre var ikke resten av motoren like solid, etter at tidligere eier vel hadde skiftet olje én gang på de siste 15 årene...

 

Ellers fant jeg serienummeret på motoren, så jeg har sendt det til en Suzuki-forhandler for å få 100 % sikkert om det er L eller XL jeg har. Så håper jeg forhandleren gidder å svare meg. Med Yamaha og Honda (tidliger og nåværende mc) har det vært enkelt bare å sende en mail til delelageret på importøren for å få sånne svar, men firmaet Erling Sande er kjemisk renset for enhver kontaktinformasjon, så vidt jeg har sett! :headbang: Skulle tro det var lagd av en veteran fra E-tjenesten...

 

Merkelig nok er det heller ikke lett å se ut fra serienummertolkere på nett. Sånn er den ene jeg fant ut. Min har seirienummer som begynner på 14002F, men det kan visst være både TL og TX, som jeg antar er L for lang stamme og TX for ekstra lang stamme. Jeg vet bare at det ikke er Z, for det er jo motsatt rotasjon. XX, altså ekstra, ekstralang stamme tror jeg ikke fins på 140-hesteren.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Edited by Mastiff
Link to post

Mange dieselmotorer både til lands og til vanns har hverken reim eller kjede :smiley: 

De har drev, altså tannhjulsdrevet kamaksel/register. Men som regel er jo det motorer uten overliggende kamaksel naturligvis. Gjerne da med støtstenger og hydrauliske ventilløftere slik som de klassiske US V8.

Men dette er jo ting som bare går og går, og maks. turtall under 4000 rpm.

 

NB! Det er 111% sikkert at du har XL stamme ut i fra bildene dine.

Avstanden fra vannlinja (og forsåvidt toppen av motorbrønnen) til bunnen av båten er jo abnorm :smiley:

 

Edited by Teerex
Link to post

Aha, det visste jeg ikke. Det var for øvrig nettopp støtstenger på den V6-en  jeg prøvde å få orden på igjen. Jeg er veldig flink til å skru fra hverandre ting, ikke fullt så flink til å sette dem sammen igjen...

 

Og takk, da satser jeg på et undervannshus med en 25" aksling.

Link to post

Hadde vært interessant å vite høyden på det akterspeilet ditt når du får målt :smiley:

 

Ser slik ut både i bilmotoren min, og båtdieselen min. VM Motori, produsert i Italia for amerikanske selskaper.

I dette tilfellet Chrysler/Jeep og Mercury/Mercruiser.

 

P1010403.JPG.e56baef8e4156cfbed44a25cb6e55396.JPG

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...