Jump to content

Hva er det jeg kan ha kjørt på her?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg ser forresten at det står et solid aldersfradrag i forsikringen som jeg ikke hadde tenkt på... Så det virker som jeg bare får dekket 50 % av reparasjonen. Kan det stemme, eller har jeg misforstått det der med maskinskade? I så fall, er det mulig å kjøre uten den delen av finna som er slått av, eller vil det skape vibrasjoner eller lignende?

Link to post

Den er 2011-modell. Så da er det 50 % av skaden, minimum 10 000. Men jeg er faktisk usikker på om det gjelder en sånn skade, eller om det er når man har forsikriet motoren og det skjer noe med den som ikke skyldes sammenstøt. Kanskje det er det dette gjelder, og i så fall er det ikke noe problem.

 

Link to post
Mastiff skrev 31 minutter siden:

Kan det stemme, eller har jeg misforstått det der med maskinskade?

Er det maskinskade ved slik skade da? Jeg trodde maskinskade var knyttet til motorhavari, ikke grunnstøting. Understreker imidlertid at jeg ikke har satt meg spesifikt inn i det. 

 

Mastiff skrev 31 minutter siden:

I så fall, er det mulig å kjøre uten den delen av finna som er slått av, eller vil det skape vibrasjoner eller lignende?

Du kan kjøre uten finna, og det er fullt mulig å sveise opp skaden. Det du skal være forsiktig med er å bruke motoren uten å klokke akselen. Ref. min historie lenger opp. Hvis ikke kan det bli DYRT! 

Link to post

Ja, jeg lurer nettopp på om jeg blander maskinskade og denne skaden, men vi får se hva forsikringen sier. Og klokke akselen? Du mener finne ut om den er rett, da?

Link to post

Ja. Man bruker et måleur for å måle om akselen er rett eller ikke. Metoden omtales populært som "å klokke" på verkstedssjargong. Ideelt sett skal akselen demonteres og legges i ei vogge når man måler. Dersom man måler mens akselen er montert på motoren må man huske på at lagerglapp (klaringen i opplagringen) kan forstyrre utslaget. Imidlertid, dersom du ikke klarer å måle avvik når akselen er montert i undervannshuset, så kan du nok trygt slippe skuldrene ned. 

 

På side 5 i denne tråden ser du hvordan jeg bruker måleur i dreiebenken for å kontrollere retthet. I et annet innlegg i samme tråd finner du også bilder av at jeg måler hele akselen. 

Link to post

Skjønner. Jeg tipper at det koster like mye å få gjort som egenandelen... :giggle: Men jeg ser også at man får undervannshus til denne motoren på eBay til 7-8 høvdinger med frakt og moms. Så det er jo et alternativ hvis ikke selskapet vil dekke skaden fullt ut. Må bare finne ut hvilke årsmodeller som går om hverandre av disse. Men jeg setter det hele i bero til jeg hører fra selskapet.

Link to post

Det selges stadig ymse brukte girhus på finn. Motorer som har vært under vann og blitt kondemnert, men girhuset er jo laget for å være under vann så det er jo like fint uansett :smiley:

Men de kan ofte være noe overpriset så det lønner seg å ha oversikt over hva de koster nye og brukte både i Norge og f.eks. USA. Pruting er jo alltids mulig. Man får jo sjelden noen garanti, men en sjekk av girolje og skriftlig bekreftelse av f.eks. timetall hjelper jo litt.

Edited by Teerex
Link to post
Posted (edited)

Jepp, jeg har alt funnet et, i tilfelle forsikringsselskapet trøbler. :thumbsup: Jeg må bare finne ut hvilke årsmodeller som går om hverandre av DF 90-140. Så hvis jeg ikke får full erstatning, er planen å få det utbetalt, sette det på konto og kjøre med det ødelagte undervannshuset til jeg finner det riktige. Siden det ikke er mer jeg kan ødelegge (regner ikke med at mulig kast i propellakselen klarer å herpe noe oppe i selve motoren), har jeg jo ikke dårlig tid.

Edited by Mastiff
Link to post

DF140 endret visstnok i 2009 utveksling fra 2,38:1 til 2,59:1. Mens DF90/100/115 antagelig alltid hadde 2,59 såvidt jeg vet. Så hvis din er 2011 så hadde du kanskje flaks. Vet ikke om det er noen spesielle endringer da DF140A og de andre A-modellene kom i 2012/2013, men det er jo bare å sammenligne delenr. for komplette girhus. Eller spørre ekspertisen som sikkert er enten her eller der :smiley: Eller Erling Sande.

Også en del tidlige utgaver som er skrotet pga. tæring i stammen/eksosen.

 

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/244514-2-38-2-59-gearing-change-df140.html

Edited by Teerex
Link to post

Det kan vel også kompenseres med litt mindre stigning? Båten er jo tung, og den drikker en del (men røyker ikke like mye som dieselmotoren til Halvdan Sivertsen...).

 

Link to post

@Komodo Det blir nok ikke aktuelt. Jeg fikk nettopp telefon fra forsikringsselskapet, og det var ikke noe problem. De dekker undervannshus og propell. Jeg lurer sterkt på å få tak i et brukt og montere selv, det vil jo absolutt lønne seg.

 

@Skrotnisse :lol:

 

Link to post

Er du virkelig sikker på at du har truffet noe under vann? For meg ser det bare ut som litt kraftig kavitasjonstæring. Jeg ville bare rundet av kantene med en fil, og fortsatt å bruke den som den er!

Link to post
X10an skrev for 3 timer siden:

 Jeg ville bare rundet av kantene med en fil, og fortsatt å bruke den som den er!

 

Propellen selvfølgelig...  :lol:

Link to post
Teerex skrev for 17 timer siden:

Ja hvis du får utbetalt en sum for nye deler så lønner det seg nok :smiley:

 

Ja, men hva får man da utbetalt? Mener å ha hørt at det vil være hva reparasjonen ville ha kostet ex moms.

Link to post

@X10an & @Dixie 2100:lol:

 

@Mouche Deleprisen utbetales fullt, og så arbeidet uten moms. I dette tilfellet er det jo ikke veldig mye arbeid, jeg måtte snart byttet impeller på den uansett. For øvrig kan jeg glede deg med at Donald nå stort sett er ei and, mens Trump er historie! :giggle:

Link to post

@Teerex :lol: Forresten, du som har "litt" snøring på sånt... Hvordan finner jeg enklest ut hvilken lengde det er på motoren? Det fins vel forskjellig stamme, og jeg må vel ha et undervannshus som er tilpasset det? Jeg ser at de fleste på eBay har 25" aksling.

 

 

Link to post

Det mest vanlige for en slik "liten" motor er kanskje vanlig lang 20" stamme, men hvis du har en sånn stor aluminiumspram :smiley: så kjenner jeg ikke til den på sparket. Ja undervannshuset må jo ha korrekt lengde på bl.a. motorakslingen, ellers blir det dårlig framdrift.... Hvis da ikke Suzuki har to helt forskjellige undervannshus isteden for et slikt mellomstykke som andre har.

Men motorens modellnummer skal jo fortelle om det. Inneholder vanligvis en X da hvis det er 25". F.eks. DF140TX.

Og ellers er det bare å måle høyden på akterspeilet. Ca 51 cm så er det lang stamme, 64 cm er det ekstra lang.

 

 

 

Edited by Teerex
Link to post

Jeg håper du mener akterspeilet på båten, ikke mitt akterspeil... :lol: Jeg skal se om jeg finner et modellnummer, vet du hvor det skal stå? Og hvor måler jeg den høyden? Sånn ser motoren ut naken:

 

2147391868_DF140anoder(2).jpg.b8c73c038d593086401648dca17db25e.jpg.f4bc0bd948b18d69e694349129501105.jpg

 

 

 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...