Jump to content

Hva er det jeg kan ha kjørt på her?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg ser forresten at det står et solid aldersfradrag i forsikringen som jeg ikke hadde tenkt på... Så det virker som jeg bare får dekket 50 % av reparasjonen. Kan det stemme, eller har jeg misforstått det der med maskinskade? I så fall, er det mulig å kjøre uten den delen av finna som er slått av, eller vil det skape vibrasjoner eller lignende?

Link to post
Share on other sites

Er motoren så gammal da? Blir vel litt pussige stabilitetsegenskaper uten den finna, og propellen er jo mye mindre beskyttet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den er 2011-modell. Så da er det 50 % av skaden, minimum 10 000. Men jeg er faktisk usikker på om det gjelder en sånn skade, eller om det er når man har forsikriet motoren og det skjer noe med den som ikke skyldes sammenstøt. Kanskje det er det dette gjelder, og i så fall er det ikke noe problem.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 31 minutter siden:

Kan det stemme, eller har jeg misforstått det der med maskinskade?

Er det maskinskade ved slik skade da? Jeg trodde maskinskade var knyttet til motorhavari, ikke grunnstøting. Understreker imidlertid at jeg ikke har satt meg spesifikt inn i det. 

 

Mastiff skrev 31 minutter siden:

I så fall, er det mulig å kjøre uten den delen av finna som er slått av, eller vil det skape vibrasjoner eller lignende?

Du kan kjøre uten finna, og det er fullt mulig å sveise opp skaden. Det du skal være forsiktig med er å bruke motoren uten å klokke akselen. Ref. min historie lenger opp. Hvis ikke kan det bli DYRT! 

Link to post
Share on other sites

Ja. Man bruker et måleur for å måle om akselen er rett eller ikke. Metoden omtales populært som "å klokke" på verkstedssjargong. Ideelt sett skal akselen demonteres og legges i ei vogge når man måler. Dersom man måler mens akselen er montert på motoren må man huske på at lagerglapp (klaringen i opplagringen) kan forstyrre utslaget. Imidlertid, dersom du ikke klarer å måle avvik når akselen er montert i undervannshuset, så kan du nok trygt slippe skuldrene ned. 

 

På side 5 i denne tråden ser du hvordan jeg bruker måleur i dreiebenken for å kontrollere retthet. I et annet innlegg i samme tråd finner du også bilder av at jeg måler hele akselen. 

Link to post
Share on other sites

Skjønner. Jeg tipper at det koster like mye å få gjort som egenandelen... :giggle: Men jeg ser også at man får undervannshus til denne motoren på eBay til 7-8 høvdinger med frakt og moms. Så det er jo et alternativ hvis ikke selskapet vil dekke skaden fullt ut. Må bare finne ut hvilke årsmodeller som går om hverandre av disse. Men jeg setter det hele i bero til jeg hører fra selskapet.

Link to post
Share on other sites

Det selges stadig ymse brukte girhus på finn. Motorer som har vært under vann og blitt kondemnert, men girhuset er jo laget for å være under vann så det er jo like fint uansett :smiley:

Men de kan ofte være noe overpriset så det lønner seg å ha oversikt over hva de koster nye og brukte både i Norge og f.eks. USA. Pruting er jo alltids mulig. Man får jo sjelden noen garanti, men en sjekk av girolje og skriftlig bekreftelse av f.eks. timetall hjelper jo litt.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jepp, jeg har alt funnet et, i tilfelle forsikringsselskapet trøbler. :thumbsup: Jeg må bare finne ut hvilke årsmodeller som går om hverandre av DF 90-140. Så hvis jeg ikke får full erstatning, er planen å få det utbetalt, sette det på konto og kjøre med det ødelagte undervannshuset til jeg finner det riktige. Siden det ikke er mer jeg kan ødelegge (regner ikke med at mulig kast i propellakselen klarer å herpe noe oppe i selve motoren), har jeg jo ikke dårlig tid.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DF140 endret visstnok i 2009 utveksling fra 2,38:1 til 2,59:1. Mens DF90/100/115 antagelig alltid hadde 2,59 såvidt jeg vet. Så hvis din er 2011 så hadde du kanskje flaks. Vet ikke om det er noen spesielle endringer da DF140A og de andre A-modellene kom i 2012/2013, men det er jo bare å sammenligne delenr. for komplette girhus. Eller spørre ekspertisen som sikkert er enten her eller der :smiley: Eller Erling Sande.

Også en del tidlige utgaver som er skrotet pga. tæring i stammen/eksosen.

 

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/244514-2-38-2-59-gearing-change-df140.html

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men det er nok ingenting i veien for å bruke girhus med 2,38:1 utveksling, du får bare litt mere fart. I teorien iallefall :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

På side 5 i denne tråden ser du hvordan jeg bruker måleur i dreiebenken for å kontrollere retthet. I et annet innlegg i samme tråd finner du også bilder av at jeg måler hele akselen. 

 

Ser nå at jeg glemte å legge inn linken.

https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page/5/

 

Link to post
Share on other sites

Ja hvis du får utbetalt en sum for nye deler så lønner det seg nok :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 17 timer siden:

Ja hvis du får utbetalt en sum for nye deler så lønner det seg nok :smiley:

 

Ja, men hva får man da utbetalt? Mener å ha hørt at det vil være hva reparasjonen ville ha kostet ex moms.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det kan se ut som ikke alle her hadde blitt enige i en eller annen politisk debatt :giggle:

Men heldigvis legges den debatten helst til facebook.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det mest vanlige for en slik "liten" motor er kanskje vanlig lang 20" stamme, men hvis du har en sånn stor aluminiumspram :smiley: så kjenner jeg ikke til den på sparket. Ja undervannshuset må jo ha korrekt lengde på bl.a. motorakslingen, ellers blir det dårlig framdrift.... Hvis da ikke Suzuki har to helt forskjellige undervannshus isteden for et slikt mellomstykke som andre har.

Men motorens modellnummer skal jo fortelle om det. Inneholder vanligvis en X da hvis det er 25". F.eks. DF140TX.

Og ellers er det bare å måle høyden på akterspeilet. Ca 51 cm så er det lang stamme, 64 cm er det ekstra lang.

 

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...