Jump to content

Hva er det jeg kan ha kjørt på her?


Mastiff

Recommended Posts

`Snåleste jeg har vært ute for. Jeg kjørte et sted jeg har kjørt siden jeg var guttunge. Hvis det ikke har vokst opp et skjær der på det siste halvåret, så var det ikke det jeg kjørte på. Men hva i alle dager kan det være som gjør denne skaden på propell og undervannshus? Det lå akkurat langt nok nede til at jeg ikke merket den minste skraping under båten, men det smalt som f... i motoren. Kan det ha vært en tømmerstokk eller noe annet treverk som lå halvveis nedsunket? Og viktigere: Er undervannshuset ødelagt, eller er det bare propellen? Jeg må nok uansett kontakte forsikringsselskapet i morgen ,men det er greit å vite litt om det på forhånd.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Edit: Jeg ser at temalinjen min ble rettet, så da må visst "helsike" regnes som banning på forumet. Det gjør det ikke her i bibelbeltet i Mandal engang! Det er mer som et erstatningsord for banning, som "hellesund", "helskortan" osv. :lol:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Milde måne, må være noe av det mest komplette propell og finne-havari jeg har sett :eek:

 

Når finnen er knekt så langt oppe, og det vel fortsatt er en Mercury (ikke så dyre girhus som div. andre merker) så får du nok nytt girhus vil jeg tro. Har sett noen som har fått nytt girhus for nesten ingen skade sammenlignet med dette. Men kan jo ha vært kast i propellakslingen også da.

Tror absolutt ikke det er tilrådelig med noen form for sveising så langt opp uansett (og billig blir det iallefall ikke om det skulle være mulig profesjonelt).

Men forsikringen dekker vel slikt (har aldri brukt båtforsikringen min på snart 20 år men det er vel vanlig prosedyre).

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er en Suzuki, ikke en Mercury. Mercen var på den forrige båten. Jeg kjørte tilbake på den greia der, en tur på 3 minutter tok 20... Men jeg skal ringe forsikringen i morgen. Men hva kan det være jeg har truffet, tror du? Kan en tømmerstokk gjøre noe sånt?

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 14 minutter siden:

Det er en Suzuki, ikke en Mercury. Mercen var på den forrige båten. Jeg kjørte tilbake på den greia der, en tur på 3 minutter tok 20... Men jeg skal ringe forsikringen i morgen. Men hva kan det være jeg har truffet, tror du? Kan en tømmerstokk gjøre noe sånt?

 

Var det ikke mulig å se hva det var..? En påhenger stikker jo ikke dypt, og du kan neppe ha kommet serlig langt fra stedet etter den smellen..

Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte i 24 knop, så selv om jeg stoppet motoren innen fem sekunder, var vi et godt stykke unna da den stoppet. Jeg kjørte opp motoren for å se på skaden, og det blåste litt, så vi var enda lenger unna da. I tillegg var båten veldig vrien å manøvrere med 3/4 av 4 propellblader igjen, så jeg prioriterte ikke å snu for å se hva det var.

Link to post
Share on other sites

DF140 ja, men hva slags propell? Ikke Spitfire/Nemesis vel?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei, en Solas 4-bladers som en eller annen luring her på forumet fikk meg til å kjøpe...  :giggle: Den har for øvrig fungert perfekt fram til dette skjedde! Jeg skal ha akkurat samme propell igjen når jeg får fikset dette! Jeg har ellers liggende den gamle propellen, så jeg kan komme meg til der jeg skal ta båten på hengeren. undervannshuset er vel ikke så skadet at det er farlig å kjøre med? Det er vel ikke noe olje så langt nede.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge du ikke ser noe olje i vannet, og propellakslingen ikke sveiver rundt som en full alke så er det sikkert greit å kjøre med.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 17 minutter siden:

undervannshuset er vel ikke så skadet at det er farlig å kjøre med? Det er vel ikke noe olje så langt nede.

Mye som taler for at du har rett, og gjør ikke så mye galt med å prøve.

Du merker fort om ny propell gir vibrasjoner. 

 

Men jeg tenker det er lurt å melde skade til forsikringsselskapet først.

Tipper de vil bytte undervannshus og propell uansett med så stort bortfall av finne.

 

Link to post
Share on other sites

@Grand Banks jr & @Fantino :lol: Det høres ut som logiske forklaringer begge deler!

 

@Havarita Ja, jeg ringer dem i morgen. Jeg tenkte helst på å sette på resevepropellen (den trebladersen som jeg fikk båten med) for å kunne bruke den i påsken.

 

Fruen påstår for øvrig at jeg snøt på svingen, men for det første var det ingen sving og for det andre var vi to mann i båten som har kjørt der mange ganger før, den ene med en stor turistbåt som han førte i sin tid! Så ikke hør på fruen (men ikke si at jeg sa det...).

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 40 minutter siden:

Det er en tømmerhavn ikke så langt herfra, og jeg har sett stokker i overflaten før, men aldri en drøy halvmeter under vann.

 

Jeg har opplevd noe av det samme med Fjord'en jeg eide for noen år siden, den hadde et 280 SP drev. Jeg kjørte i ca. 20 knop i Bunnefjorden og som for deg - så smalt det noe helt for JÆ...........   :sweat:  Den gang da dette skjeddee lå det et tømmerslep inne i Bunnefjorden og jeg vet at det ofte slet tømmerstokker derfra. Når Fjorden min lå på planet hevet den seg i baugen i alle fall 50 cm - noe mindre bak (???) og jeg er sikker på at jeg traff en godt vasstrukken tømmerstokk som fungerte som "ubåt". Jeg fikk revet av 2 blader på propellen, det ristet noe forferdelig i båten da jeg kjørte i veldig sakte fart tilbake til marinaen, undervannshuset var heldigvis like helt og det ble ikke konstatert sleng i akslingen.

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Tviler på at du har kjørt på en tømmerstokk. Mulig at du kunne fått de skadene på propellen, men ikke så markante hakk i undervannshuset. 

Jeg har også en lignende episode for mange år siden. Hadde da en 20` rib med 115. Etter dykkertur kjørte vi sakte og rolig inn mot brygga, dette var på Karmøy, Skudeneshavn. Plutselig smeller det kraftig, og båten løfter seg liksom rett opp i hekken. Det var ingen skjær i nærheten, men det var grunt. Det vi fant ut var at det stakk opp en jernpåle fra bunn som stod i akkurat slik høyde at propellen traff den. Propellen ble ødelagt, men jeg hadde ny i reserve. Det var da lett å se på propellen at den hadde truffet en skarp kant, ikke et skjær eller en tømmerstokk.

Året etter fikk jeg imidlertid nye problemer. Det kom noen merkelige ulyder fra motoren, og ulydene gikk på ganske fort. Det viste seg da at jeg hadde kjørt med kast i propellakselen. Ikke nok til at det ble merkbare vibrasjoner i båten, men nok til at alt inni undervannshuset, lager og tannhjul, under bruk hadde blitt malt opp til fillebiter. Det endte som en forsikringssak hvor all innmat i huset ble byttet. Da jeg fikk tilbake motoren var det imidlertid en ny lyd/resonans i den. Jeg påpekte det til verkstedet, men de stod på at overhalingen var prima utført. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at de hadde gjort en feil ved montering som ga denne lyden. Tenker da mest sannsynlig feil klaring mellom to tannhjul e.l. Båt og motor ble imidlertid solgt før det oppstod ytterlige feil. Av den grunn stoler jeg også lite på verksteder som skal gjøre slike forsikringsjobber. Har sett litt for mye slurv på verksteder av såkalte fagfolk. 

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes også akkurat det så merkelig ut, men det kan ikke være noe sånt der, for det er så trafikkert gjennom sundet at noen ville gått på før. Jeg ville nok gått på før selv, faktisk! Det var heller ikke ekstremt lavvann. Det går båter der som stikker mye dypere enn propellen min, så det må ha vært noe som lå og drev under vannflaten. Men vi får nå se hva selskapet sier. Jeg har sendt dem bilder og forklaring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...